W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

komisja Budżetowo - Gospodarcza

komisja Budżetowo - Gospodarcza

Protokół nr 18 z posiedzenia Komisji Budżetowo – Gospodarczej,
które odbyło się w dniu 21 stycznia 2004 roku.

O godzinie 13.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.
3. Analiza projektu budżetu miasta na 2004 rok.
4. Sprawy różne.
5. Zamknięcie posiedzenia.

Pkt.2 Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.

Nie zgłoszono żadnych wniosków.

Pkt.3. Analiza projektu budżetu na 2004 rok.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia wydatków umieszczonych w projekcie budżetu.
Zapytał czy Członkowie Komisji zgłaszają pytania lub uwagi do rozdziału zatytułowanego Budowa i Utrzymanie Rowów?

Brak pytań.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał Członków Komisji czy zgłaszają uwagi lub pytania do rozdziału Wytwarzanie i Zaopatrywanie w Energię Elektryczną, Gaz i Wodę?

Brak pytań

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał Członków Komisji czy zgłaszają uwagi lub pytania do działu Transport i Łączność?

Brak pytań

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o wprowadzenie do zagadnień działu zatytułowanego „Dofinansowanie inicjatyw społecznych”.

Burmistrz wyjaśnił, że w roku 2003 inicjatywa taka polegała na wpłacie przez mieszkańców kwoty na dofinansowanie niektórych zadań inwestycyjnych, dotyczących głównie utwardzenia nawierzchni w ulicach oraz budowy wodociągu.
Radny Bogusław Dąbkowski stwierdził, iż w przypadku wykonywania utwardzeń na ulicach należy wykonywać docelowo nawierzchnię asfaltową, zamiast powierzchniowego utwardzania kruszywem kilkakrotnie w roku Zdaniem Radnego są to oszczędności w budżecie miasta.
Poprosił o przygotowanie zestawienia kosztów wykonania nawierzchni asfaltowej z podbudową z kosztami wykonania utwardzenia powierzchniowego z tłucznia kamiennego.

Burmistrz zobowiązał się do przygotowania odpowiedzi w tym zakresie na posiedzenie Komisji Budżetowo - Gospodarczej.

Radny Grzegorz Młodzianowski zapytał czy na ul. 11 – go Listopada mają być wybudowane 2 nowe progi zwalniające?

Burmistrz wyjaśnił, że potrzebę budowy progów zwalniających zgłaszali mieszkańcy ul. 11- go Listopada odcinka położonego za ul. Okólną.

Radna Agata Świstowska uznała iż, należy rozważyć w pierwszej kolejności przy planowaniu inwestycji drogowych budowę chodników w ulicach, zamiast budowy nawierzchni asfaltowych.
Zdaniem Radnej takie rozwiązanie będzie tańsze i zadowalające pieszych, ponieważ poprawi komfort chodzenia a jednocześnie nie wymaga budowy odwodnienia ulicy, co jest konieczne w przypadku wykonania nawierzchni asfaltowej.

Burmistrz wyjaśnił, że wykonanie krawężników wraz z chodnikami dla drogi asfaltowej czy ziemnej, powoduje zatrzymanie wody i odpływ tylko na jedną stronę lub jej zaleganie na ulicy. W związku z czym budowa chodników bez kanalizacji deszczowej nie jest celowa.
Dodał iż, wykonanie sieci odwodnienia ulic jest przedsięwzięciem wymagających ogromnych nakładów finansowych, co jest w dalszych planach inwestycyjnych miastach.
W pierwszej kolejności jest potrzeba budowy kanalizacji sanitarnej.

Radna Agata Świstowska zwróciła się do Burmistrza o przedstawienie informacji w zakresie kosztów budowy chodnika w ul. Tragutta i ul. Zielenieckiej, kosztem rezygnacji z budowy nawierzchni asfaltobetonowej w ul. Zielenieckiej.

Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił uwagę iż, w pracach przygotowawczych projektu budżetu poszczególne Komisje Rady czynnie nie uczestniczyły, stąd Członkom Komisji trudno zająć jednoznaczne stanowisko.
Zaproponował rozważenie skupu tłucznia z torowisk tramwajowych, wykorzystywanego na utwardzenie ulic. Zdaniem Radnego jest to tani i dobrej jakości materiał na nawierzchni drogowe.

Burmistrz zobowiązał się do skierowania pisma do przedsiębiorstwa zarządzającego tramwajami w Warszawie celem uzyskania szerszej informacji na temat skupu tłucznia z przebudowywanych torowisk.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał o zakres działania Powiatowego Zarządu Dróg w zakresie ulic gminnych.

Burmistrz wyjaśnił, iż Powiatowy Zarząd Dróg nie posiada uprawnień w stosunku do dróg gminnych w zakresie remontu, utwardzenia, odwodnienia itp. natomiast Powiatowy Zarząd Dróg posiada uprawnienia w zakresie organizacji ruchu na drogach gminnych.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał o podstawę prawną w zakresie wpływu Zarządu Dróg Powiatowych na organizację ruchu na drogach miejskich.

Burmistrz wyjaśnił, iż zakres działania jest wskazany w ustawie o drogach publicznych.

Radny Tadeusz Skłodowski wskazał potrzebę wykonanie chodnika w ul. Kościuszki.

Burmistrz wyjaśnił iż, zostało zaproponowane pewne prowizoryczne rozwiązanie ułożenia chodnika w ul. Kościuszki, polegające na wykorzystaniu do tego celu płyt betonowych typu MON.

Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił uwagę na kolizyjne skrzyżowanie ul. Kościuszki z ul. Sosnową, które zdaniem Radnego należy przebudować.

Burmistrz wyjaśnił że, rozważano wykonanie dla tego skrzyżowania projektu organizacji ruchu, dzięki któremu będzie można zrealizować jego przebudowę.
Dodał iż, inwestycja ta będzie wymagać dużych nakładów finansowych ze względu na konieczność pozyskania prywatnych gruntów.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz uznał iż, tematyce inwestycji drogowych w mieście należy poświęcić odrębne posiedzenie Komisji Budżetowo – Gospodarczej.
Następnie poprosił o uzasadnienie w projekcie budżetu zarezerwowanej kwotę 333 tyś. zł jako dopłatę do Miejskich Zakładów Autobusowych.

Burmistrz wyjaśnił iż, zaplanowana kwota wynika z wcześniej prowadzonych rozmów z ZTM, w sprawie utrzymania linii autobusowych 718 i 805 Warszawy. Zaplanowana kwota dopłaty na utrzymanie linii 718 i 805 zostanie uściślona po przedstawieniu przez ZTM rzetelnego wyliczenia deficytu jaki przynoszą obie linie.

Radna Agata Świstowska poprosiła Burmistrza o przygotowanie informacji na temat kosztów ułożenia nawierzchni asflatobetonowej na ul.Szkolnej na odcinku, na którym ulica ta posiada odwodnienie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do działu dotyczącego Gospodarki Mieszkaniowej

Radny Tadeusz Skłodowski wyraził wątpliwość w stosunku do kwoty 266 tyś. zł na remonty dachów niektórych obiektów. Zdaniem Radnego należy dążyć do wykonywania niektórych prac przez pracowników Bazy Technicznej Urzędu Miasta co zmniejszy koszty robocizny wielu prac.
Natomiast kwota 623 tyś zł. przeznaczona na tzw. bieżącą eksploatację wzbudza wątpliwości, ze względu na brak informacji o obiektach, które ma obejmować planowana kwota i rodzaje zaplanowanych prac w tychże obiektach.

Burmistrz wyjaśnił iż, kwota 623 tyś. zł. obejmuje utrzymanie obiektu w skład którego wchodzi wywóz nieczystości, obejmujących około 50% powyższej kwoty.
Poinformował że, gmina posiada na utrzymaniu około 400 mieszkań komunalnych stąd kwota jest proporcjonalnie duża.
Pozostała kwota z zaplanowanej sumy zostanie przeznaczona na wykonanie okresowych przeglądów kominiarskich, drobnych napraw i awarii, prac konserwacyjnych zarówno instalacji elektrycznych, gazowych itp.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia działu 710 zawierającego plany zagospodarowania przestrzennego i prace geodezyjne i kartograficzne.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził brak informacji o uchwalonych już miejscowych planach oraz o tych, które jeszcze ze względów proceduralnych nie mają mocy prawa.

Burmistrz wyjaśnił iż, miejscowe plany prawie w całości pokrywają teren miasta, brakuje zakończenia procedury planistycznej dla następujących rejonów ul. Stawowej, ul. Kraszewskiego oraz ul. Sosnowej, a także rejonu ul. Bandurskiego i Fomaru, obszaru pomiędzy ul. Szkolną i ul. Szpitalną i fragmentu w rejonie ul. Królowej Marysieńki

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia działu zatytułowanego Administracja Publiczna, stanowiącego 15,75% wydatków budżetu.

Burmistrz poinformował że, w urzędzie nastąpił wzrost zatrudnienia od 1996 roku, który był związany z koniecznością sprostania nowym zadaniom, między innymi rozwojowi inwestycyjnemu w mieście, przeprowadzaniu skomplikowanych procedur przetargowych itp.
Zdaniem Burmistrza stan zatrudnienia nie jest proporcjonalny do wzrostu ilości zadań.
Wyjaśnił iż, mimo wygaśnięcia porozumienia ze Starostą Wołomińskim w sprawie przekazywania zadań Powiatu do Gmin takich jak prowadzenie ewidencji gruntów i spraw z zakresu pozwoleń na budowę i użytkowania obiektu, nie ubywa zadań a tym samym zapotrzebowania na zwiększenie stanu zatrudnienia.
Dodał iż, przeprowadzono analizę ilościową spraw załatwianych w urzędzie, z której wynika iż, w roku 1994 łącznie wpłynęło 1344 podań a roku 2003 wpłynęło 11 620.
Przedstawił Członkom Komisji zestawienie nowych zadań z różnych zakresów.

Radny Tadeusz Skłodowski nie podzielił stanowiska Burmistrza dotyczącego nie zmieniania stanu zatrudnienia w urzędzie. Zdaniem Radnego nie ma uzasadnienia aby utrzymywać taki duży stan zatrudnienia. Należy zmniejszyć skład osobowy pracowników administracyjnych a zwiększyć zatrudnienie pracowników Bazy Technicznej. Dzięki czemu wiele prac na terenie może zostać wykonanych tańszym kosztem niż zatrudnianie firm na prace remontowe lub utrzymanie czystości na ulicach.
Dodał jednocześnie iż, utrzymywanie trzech Radców Prawnych jest równie nieekonomiczne.

Burmistrz wyjaśnił że, w skład zatrudnienia wchodzą także pracownicy referatu oświaty, którym również Urząd zakupuje artykuły biurowe oraz konserwuje niezbędny sprzęt biurowy.

Skarbnik Sławomir Koc dodał iż, zwiększenie liczby pracowników w Bazie Technicznej może nie przynieść spodziewanych rezultatów, ponieważ w okresie zimowym jest znacznie mniej pracy. Zatem nie wszyscy pracownicy byliby w pełni wykorzystani, co również nie jest efektywne gdyż utrzymanie pracownika fizycznego wiąże się z zapewnieniem odzieży ochronnej, posiłków środków czystości.
Wyjaśnił iż, etat dla radcy prawnego liczony jest w mniejszym wymiarze godzin niż 40 godz. Tygodniowo.

Burmistrz wskazał kwotę w projekcie budżetu, przeznaczoną na dwa etaty dla funkcjonariuszy policji.
Poinformował jednocześnie iż, przeprowadził rozmowy z dowódcą oddziału Prewencji Komendy Stołecznej, celem zorganizowania w Markach Policyjnej Drużyny Prewencji, składającej się z 10 osób.

Radny Tadeusz Skłodowski zgłosił wniosek o nie rozpatrywanie działu poświęconego wydatkom na oświatę, ponieważ nie jest znane stawisko Komisji Oświaty Kultury i Sportu w sprawie projektu budżetu w tym zakresie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do omówienia działu poświeconego ochronie zdrowia.

Burmistrz wyjaśnił, że ta część zawiera wydatki związane z działaniem programu profilaktyki i przeciw działaniu alkoholizmowi, którego projekt został już skierowany do Członków Rady.
Poinformował iż, oprócz istniejącej świetlicy środowiskowej w budynku przy ul. Sportowej, rozważana jest możliwość otworzenia następnej w siedzibie Zgromadzenia Ojców Michalitów. Propozycję taką wystosowało samo Zgromadzenie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia działu poświęconego opiece społecznej.

Burmistrz poinformował iż, koszty utrzymania opieki społecznej z roku na rok wzrastają a dotacje które gmina otrzymuje na ten cel maleją. W związku z tym gmina stara się pokryć niezbędne braki z środków własnych.

Radna Teresa Sobolewska zapytała o sposób ustalania wysokości dodatku mieszkaniowego?

Burmistrz odpowiedział iż, wysokość dodatku mieszkaniowego zależy dochodów danej rodziny, powierzchni mieszkania, parametrów dotyczących kosztów utrzymania i wydatków, wysokości dotychczasowego czynszu.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do omówienia działu dotyczącego wydatków inwestycyjnych.

Burmistrz wyjaśnił iż, w tym dziale zostały przedstawione bieżące wydatki między innymi odśnieżanie, utrzymanie czystości na drogach, utrzymanie zieleni.
Dodał iż, zostało zaproponowane zmniejszenie tych wydatków o 9% w stosunku do roku poprzedniego.
W zakresie oświetlenia ulic poinformował że, sieć jest rozbudowywana i modernizowana. Dlatego też zaplanowano w projekcie budżetu środki na wymianę opraw oświetleniowych w ilości 100 sztuk, pozwalających na oszczędności zużywanej energii i tym samym zmniejszenia opłat.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do projektu planu pracy Komisji Budżetowo Gospodarczej na 2004 rok.
Przedstawił następującą propozycję:
1. Analiza projektu budżetu miasta na 2004 rok – styczeń 2004r.
2. Wydanie opinii w sprawie projektu budżetu miasta na 2004 rok – luty 2004r.
3. Opiniowanie projektów uchwał rady Miasta w sprawach związanych z budżetem i finansami miasta - praca ciągła, stosownie do potrzeb
4. Analiza i wnioskowanie w sprawach realizacji inwestycji drogowych i oświetleniowych na podstawie oceny stanu istniejącego – kwiecień 2004r.
5. Inicjowanie lub opiniowanie projektów uchwał w sprawach inicjatyw gospodarczych w mieście w której uczestnikiem jest Gmina – praca ciągła, stosownie do potrzeb
6. Analiza wykonania budżetu miasta za 2003 rok – maj 2004r.
7. Analiza wieloletniego programu inwestycyjnego dla miasta z uwzględnieniem możliwości pozyskania środków inwestycyjnych z Unii Europejskiej – czerwiec 2004r.
8. Przyjęcie informacji z działalności Spółki „Wodociąg Marecki” – czerwiec 2004r.
9. Analiza przygotowania placówek oświatowych do roku szkolnego 2004/2005 – lipiec, sierpień 2004r.
10. Analiza i przedstawienie wniosków z realizacji budżetu za I półrocze 2004 r. – wrzesień 2004r.
11. Analiza realizacji zadań inwestycyjnych w zakresie wodociągowania i kanalizacji miasta – październik 2004r.
12. Podjęcie prac nad projektem budżetu na rok 2005 – grudzień 2005
13. Formułowanie opinii i wnioskowanie do Rady Miasta w sprawach zgłaszanych i kierowanych do Komisji Budżetowo Gospodarczej – praca ciągła

Radny Tadeusz Skłodowski uznał iż, przed rozpoczęciem prac nad projektem planu pracy komisji, należy ocenić realizację planu pracy za rok 2003.
Stwierdził jednocześnie iż, zbyt rzadko są organizowane posiedzenia Komisji.
Zgłosił do projektu planu pracy Komisji kontrolę sposobu wykorzystania dotacji budżetowych dla wybranych podmiotów.
Uznał za konieczne zajęcie stanowiska przez Komisję Budżetowo Gospodarczą w zakresie organizacji urzędu miasta.

Radny Kazimierz Kędzierski stwierdził iż, kontrola sposobu wykorzystania dotacji należy do zadań Komisji Rewizyjnej. Zdaniem Radnego Komisja Budżetowo Gospodarcza winna zajmować się kierunkami i rozwojem inwestycji w mieście, ich realizacją i związanymi z tym przeszkodami.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do oceny planu pracy Komisji za rok 2003.

Członkowie Komisji ocenili negatywnie pracę Komisji w zakresie inwestycji drogowych, na rzecz oświaty i kultury w mieście oraz w zakresie zgłaszanych wniosków do Rady przez poszczególnych Członków Komisji Budżetowo Gospodarczej. Pozostałe działania Komisji, uzyskały pozytywną ocenę Członków Komisji.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził iż, wynik prac Rady i Komisji jest skutkiem złego przygotowania materiału na każde posiedzenie. Posiedzenia organizowane są w sposób nie pozwalający na przygotowanie się do dyskusji, ponieważ Członkowie Komisji nie otrzymują informacji jakiej tematyce będzie poświęcone dane posiedzenie.
Uznał iż, Komisje winny wykazywać więcej inicjatywy.
Dodał iż, nie zauważył dotychczas podziału obowiązków między Przewodniczącą Rady a Wice Przewodniczącą. Uznał iż, w sprawach organizacyjnych osoba Przewodniczącej nie jest czynna.

Radny Kazimierz Kędzierski zauważył iż, każda inicjatywa dotycząca spraw organizacyjnych lub przedsięwzięć winna wychodzić od radnego, nie zawsze od Przewodniczącej Rady. Dodał iż, Członkowie Komisji winni zgłaszać tut. Urzędowi przygotowanie informacji dzięki którym Komisja będzie mogła podjąć właściwą decyzję po zapoznaniu się z żądanymi materiałami.

Radna Teresa Sobolewska zapytała o przebieg przygotowań do sesji Przewodniczącej wraz z Wice Przewodniczącą Rady, czy polegają na wspólnie opracowanym planie sesji, omówieniu niezbędnych zagadnień?

Radna Agata Świstowska odpowiedziała iż, uczestniczyła tylko raz w przygotowaniach do sesji. Dodała iż, przygotowania te zostały zgłoszone z jej inicjatywy.

Radny Bogusław Dąbkowski zaproponował w sprawie budowy kanalizacji, odszukanie porównywalnego miasteczka w krajach Unii Europejskiej. Następnie zapoznanie się z systemem korzystania przez to miasteczko z funduszy unijnych na inwestycje kanalizacyjne i zastosowanie tych rozwiązań dla miasta Marki.

Radna Teresa Sobolewska zaproponowała przygotowanie, na posiedzenie Komisji poświęcone sprawom dróg w mieście, szkicu sytuacyjnego ulic nadrzędnych i podrzędnych obrazujących funkcje komunikacyjne w mieście.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził iż, rolą Radnej nie jest opracowanie dokumentów na posiedzenia Komisji. Należy otrzymywać od urzędu wszelkie materiały do pracy. Uznał iż, na spotkaniu poprzedzającym spotkanie poświęcone sprawom ulic w mieście, należy przygotować listę niezbędnych materiałów i zwrócić się o ich przygotowanie do urzędu.

Radna Teresa Sobolewska zwróciła uwagę iż, prace nad projektem budżetu winny się zakończyć. Zatem jeśli Członkowie Komisji planują zmiany w projekcie budżetu w zakresie dróg to należy wnioskować o niezbędne materiały jak najszybciej, celem zajęcia właściwego stanowiska.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przypomniał iż, w trakcie spotkania Członkowie Komisji zgłaszali Burmistrzowi konieczność przygotowania informacji w tym zakresie.

Pkt. 4. Sprawy różne

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapoznał Członków Komisji z treścią złożonej skargi przez Panią Alinę Korotko. Skarga dotyczyła dowolności interpretacji przepisów ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców przez Urząd Miasta Marki.
Poprosił Burmistrza o przybliżenie tematu wyżej wspomnianej sprawy.

Burmistrz uznał iż, z treści skargi wynika że, dotyczy postępowania w sprawie umorzenia wniosku złożonego przez Panią Alinę Korotko o umorzenie podatku.
Wyjaśnił iż, wniosek skarżącej został w części uwzględniony poprzez częściowe umorzenie podatku. Zdaniem Burmistrza nie ma uzasadnienia umorzenie całej należności podatkowej o jaką zwracała się Pani Alina Korotko.
W ocenie Burmistrza powyższa skarga wynika z błędnej interpretacji orzeczenia wydanego przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, które stwierdza brak dostatecznych dowodów i nakazuje zgromadzenie odpowiednich materiałów do ponownego rozpatrzenia sprawy.
W związku z tym Gmina celem zgromadzenia niezbędnych dowodów, kieruje odpowiednie wnioski do Pani Aliny Korotko i Pana Pawła Chojnowskiego. W wyniku czego otrzymuje Gmina skargi, na jej działania.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził iż, należało podjąć właściwą uchwałę zgodnie z zapisami ustawy o pomocy dla przedsiębiorców w terminie do 15 października 2002 roku, która ówcześnie nie została podjęta.

Uznał iż, należy poświęcić więcej uwagi tejże sprawie i zapoznać się ze wszystkimi szczegółami.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz uznał iż, powyższa skarga pozostanie rozpatrzona po uzyskaniu obszernych informacji od Burmistrza.

Pkt.5.Zakończenie posiedzenia.

O godzinie 18.00 Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zamknął posiedzenie Komisji Budżetowo – Gospodarczej.

Protokołowała: Agnieszka Lipka

Przewodniczący Komisji
Budżetowo – Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego