W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo- Gospodarcza

Komisja Budżetowo- Gospodarcza

Protokół nr 15 z posiedzenia Komisji Budżetowo - Gospodarczej, które odbyło się w dniu 12 listopada 2003 roku.

O godzinie 13.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.
3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawek opłaty targowej.
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podatku od posiadania psów.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/114/2000 z 14 kwietnia 2000 roku w sprawie powołania komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasto Marki do Funduszu
Poręczeń Kredytowych i akceptacji projektu umowy i regulaminu Funduszu Poręczeń Kredytowych Powiatu Wołomińskiego
9. Sprawy różne
10. Zamknięcie posiedzenia.

Pkt.2 Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.

Nie zgłoszono żadnych wniosków.

Pkt.3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości (załącznik nr 2 i 3 do uchwały).

Burmistrz wyjaśnił że, w projekcie uchwały zaproponowano utrzymanie stawek podatku od nieruchomości w wielkości równej w roku 2003.
Dodał, że zaproponowano zróżnicowanie stawki od nieruchomości w zależności od powierzchni użytkowej wykorzystywanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej.
Według przedstawionego projektu uchwały (załącznik nr 2)stawka została zróżnicowana od wielkości wykorzystywanej powierzchni. Zatem 50 m2 powierzchni, wykorzystywanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej jest objęte mniejszą stawką wynoszącą 17,00 zł/m2. Projekt uchwały zakłada, że powyżej 50 m2 jest stawka wyższa wynosząca 17,30 zł/m2. Wynika z tego, że do 50m2 powierzchni włącznie, stawka jest utrzymana z ubiegłego roku.
W tym zakresie gmina kierowała się pozytywnymi doświadczeniami gmin sąsiednich np.: w gminie Ząbki. Władze Gminy Ząbek twierdzą iż, to ograniczenie chroni mniejszych przedsiębiorców a jednocześnie nie pozbawia wpływów budżetu gminy.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał czy w treści projektu uchwały nie powinien zostać wskazany rok, w którym ma ona obowiązywać?

Burmistrz wyjaśnił, że ważny w treści projektu uchwały jest początek terminu od którego winna obowiązywać. Dodał, iż w § 6 projektu uchwały jest wskazany taki termin.

Radny Tadeusz Skłodowski zgłosił wniosek dotyczący punktu c w projekcie uchwały (załącznik nr 2) w treści dotyczącej budynków mieszkalnych i części tych budynków wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej, aby punkt ten znalazł się w grupie podatników należących do punktu b. w którym przewidziano podatek w wysokości 17,00 zł.

Burmistrz wyjaśnił, że ustawodawca określa tytuły płacenia podatku, natomiast Rady Gmin ustalają stawki podatku. Dodał iż, punkt c, o którym mówił Radny Tadeusz Skłodowski, jest zacytowany z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Przepisy przytoczonej ustawy pozwalają na dokonanie podziału stawki przy uwzględnieniu lokalizacji, rodzaju prowadzonej działalności, rodzaju zabudowy, przeznaczeniu i sposobu użytkowania gruntu.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że podział wysokości stawek w zależności od wielkości powierzchni użytkowanej na cele gospodarcze jest zbędny. Zdaniem Radnego powinno wszystkich obejmować jedna stawka, bez podziału powierzchni.

Radna Urszula Paszkiewicz stwierdziła, że kwota podatku nie bierze pod uwagę wyniku gospodarczego danego przedsiębiorstwa. Zdaniem Radnej istnieją przedsiębiorstwa posiadające wiele nieużytkowanej powierzchni, lub z racji wykonywanego przedsięwzięcia inwestor musi posiadać dużą powierzchnię, co nie zawsze się przekłada proporcjonalnie na wynik finansowy danej firmy. W związku z tym droższa stawka powyżej 50 m2 powierzchni, spowoduje, że wszyscy ci przedsiębiorcy będą przychodzić po umorzenie podatku.

Radna Teresa Sobolewska stwierdziła, że podwyższona stawka godzić będzie nawet w tych przedsiębiorców, którym sytuacja gospodarcza zaczyna się stabilizować.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz dodał, iż właściwym rozwiązaniem będzie rezygnacja ze zróżnicowania stawek podatku od wielkości wykorzystywanej przez podatnika powierzchni użytkowej na cele prowadzenia działalności gospodarczej.

Radny Kazimierz Kędzierski dodał, że należy rozważyć czy zwiększona stawka powyżej 50m2 o 31 groszy, jest uciążliwą podwyżką dla podatników oraz jaki będzie miała wpływ na przyszłe inwestycje w gminie?

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku o wyłączenie z projektu uchwały pkt. 2 lit.c

Głosowanie:
Za wyłączeniem - 6
Przeciw - 3
Wstrzymało się - 1

Wniosek został przyjęty

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania za wydaniem opinii w sprawie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii- 7
Przeciw - 3
Wstrzymało się - 0
Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię z wyłączeniem pkt. 2 lit.c.

Pkt. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku (załącznik nr 4)

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poinformował, że po zapoznaniu się z treścią projektu uchwały można stwierdzić, iż nie wprowadza zmian w stosunku do obecnie obowiązującej uchwały w tym zakresie.

Przewodniczący przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii - 7
Przeciw - 0
Wstrzymało się - 3

Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię.

Pkt.5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawek opłaty targowej (załącznik nr 5).

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poinformował, że wielkość i rodzaje stawek opłaty targowej, zostały nie zmienione w stosunku do obecnie obowiązujących.

Radny Kazimierz Kędzierski zapytał Burmistrza, czy są dwie opłaty, czyli od osoby pobierającej i od urzędu?

Burmistrz wyjaśnił, że urząd pobiera opłatę targową jako podatek, natomiast właściciel placu pobiera tzw. placowe.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie określenia stawek opłaty targowej.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem opinii pozytywnej o projekcie uchwały - 9
Przeciw - 0
Wstrzymało się - 1

Projekt uzyskał pozytywną opinię.

Pkt. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podatku od posiadania psów (załącznik nr 6 do protokołu)

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie podatku od posiadania psów.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii - 8
Przeciw - 1
Wstrzymało się - 1
Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię.

Pkt.7 Rozpatrzenie projektu w sprawie zmiany uchwały nr XVI/114/200 z dnia 12 kwietnia 2000 roku w sprawie powołania komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (załącznik nr 7).

Burmistrz wyjaśnił, iż projekt uchwały pozwoli na zbycie udziałów gminy tylko do wysokości 99%.

Radna Agata Świstowska odmówiła głosowania z uwagi na nieotrzymanie materiałów, dotyczących porządku obrad Komisji Budżetowo - Gospodarczej, w wyniku czego nie mogła rzetelnie przygotować się do prac komisji.

Burmistrz przedstawił najważniejsze wydarzenia dotyczące powstania spółki Marecki Ośrodek Zdrowia.
Poinformował, że dnia 12 kwietnia 2000 roku Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie powołania komunalnej spółki z o.o, z treści której wynikało, że Zarząd Miasta może zbywać udziały spółki tylko pracownikom tego podmiotu do wysokości 49% kapitału zakładowego spółki. W dniu 20 kwietnia 2000 roku został sporządzony akt notarialny, zawierający akt założycielski.
W dniu 4 kwietnia 2000 roku, została powołana Rada Nadzorcza tej spółki, a następnie został skierowany wniosek do sądu o jej zarejestrowanie.
Postanowienie w sprawie rejestracji zostało wydane 24 maja 200 roku, później uzyskane zostały nadane numery Regon, NIP.
W dniu 12 maja 2000 Wojewoda Mazowiecki rozstrzygnięciem nadzorczym uchylił tą uchwałę, następnie 31 maja 2000 Rada podjęła uchwałę w sprawie zaskarżenia do NSA rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Mazowieckiego. Dnia 6 czerwca 2000 roku została skierowana skarga w tejże sprawie, następnie 17 listopada 2000 roku, NSA wydał wyrok uchylający zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego czyli stwierdzające, iż uchwała została podjęta zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7 marca 2002 roku Rada Miasta Marki podjęła uchwałę w sprawie sposobu wykonania uchwały z dnia 12 kwietnia 2000 roku w sprawie powołania komunalnej spółki z o.o.. W uchwale zawarto, iż celem wykonania postanowień uchwały z 12 kwietnia 2000 roku, zobowiązuje się Zarząd Miasta do pilnego zakończenia procedury połączenia, po przez przejęcie spółki z o.o Kardio- Med
przez spółkę z o.o. Marecki Ośrodek Zdrowia.
Procedurę połączenia obu spółek musi poprzedzić wydanie opinii w zakresie poprawności i rzetelności ze sporządzonym planem połączenia spółek i wydanie opinii co do poprawności tego planu.
Wszystkie te czynności zostały dokonane, w materiałach które, zostały zebrane znajdują się jednobrzmiące uchwały władz obydwu spółek.
W rezultacie 21 marca 2002 roku aktem notarialnym sporządzono protokół nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników, na posiedzeniu którego podjęto uchwałę o połączeniu obydwu spółek. Następnie sporządzono zmiany w umowie spółki.
Pierwotna lista wspólników już połączonej spółki:
Miasto Marki miało 120 udziałów po 500 zł każdy, wartych 60 000 zł.
Poza tym udziałowcami byli:
Jolanta Kryska
Zofia Rojek
Teresa Sobolewska
Teresa Szubertowicz
Elżbieta Terlikowska
Powyższe osoby posiadały po 16 udziałów, o wartości 500 zł. każdego udziału.
Zatem gmina posiadała 60% udziałów, a pozostali wspólnicy 40% udziałów.
Uchwała z 12 kwietnia 2000 roku, pozwalała na to by gmina posiadała, co najmniej 51 % udziałów.
Zarząd postanowił zbyć taką ilość udziałów na którą pozwalała uchwala.
Nabywcami tych udziałów były następujące osoby:
Gabriela Królewska
Zofia Rojek
Elżbieta Jezierska
Danuta Wiernicka
Jolanta Kryska
Małgorzata Jakubowska
Bożena Prędota
Maria Kozłowska
Elżbieta Pasternak
Irena Paczuska
Wanda Borkowska
Stanisława Krokowska
Teresa Sobolewska
Elżbieta Terlikowska
Bogumiła Szymków
Powyższe osoby kupiły po jednym udziale, natomiast 3 z tych osób kupiło po dwa udziały.
Umowa najmu lokalu użytkowego z dnia 2 stycznia 2002 roku, została zawarta z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Kradio- Med Sp. z.o.o.
Zawarto jednocześnie porozumienie, ze wszystkimi najemcami powierzchni w obiekcie przy ul.Sportowej 3, ponieważ nie wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem tego obiektu udało się obmierzyć, dlatego też należało niektóre wielkości oszacowano w porozumieniu, a które były przez użytkowników ponoszone.
Ówcześnie użytkownikami budynku przy ul. Sportowej 3 były następujące podmioty: apteka Arvita, MOZ, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która prowadzi tam świetlicę, oraz gmina Marki, ponieważ część powierzchni tego obiektu nie była w żaden sposób wykorzystywana.
W dniu 31 stycznia 2003 roku, urząd skierował pismo, w którym poinformowano MOZ, że w związku z ogłoszonym przez prezesa GUS wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku 2002 w stosunku do 2001 wynosi 1,9%, stawka czynszu za lokal użytkowy netto od 1 lutego 2003 roku, będzie wynosić 4 694, 74 zł + 22 % VAT miesięcznie.

Burmistrz dodał, że w momencie, kiedy tworzony był MOZ, wówczas w czasie spotkań z załogą była formułowana deklaracja dotycząca uczestnictwa gminy w tym przedsięwzięciu, aby nadać mu stabilności.
Obecnie na mareckim rynku usług medycznych istnieją dwa podmioty, które posiadają stabilną sytuację.
Spółka MOZ miała być wyłącznie spółką pracowniczą, w której pracownicy będą udziałowcami ale na początku procesu stabilizacji spółki była gmina, dlatego obecnie zaproponowano otworzyć możliwość stworzenia większego grona pracowników jako udziałowców spółki.
Wyjaśnił, że takie są oczekiwania załogi, świadczy o tym treść pisma, które wpłynęło od załogi MOZ do tutejszego urzędu po ostatnim posiedzeniu Komisji Budżetowej, dotyczące wywiązania się gminy z deklaracji sprzedaży udziałów pracownikom.
Wyjaśnił jednocześnie, że zgodnie z aktem notarialnym spółki udziałowcami MOZ, może być gmina jako szczególny udziałowiec i wyłącznie pracownicy. W przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku o pracę z pracownikiem będącym udziałowcem, to gmina odkupuje jego udziały po cenie nominalnej. Udziałami MOZ nie wolno obracać na wolnym rynku, także pracownicy nie mogą tymi udziałami obracać.

Radny Paweł Chojnowski stwierdził, że niecelowe jest wycofywanie się Gminy jako udziałowca, ze spółki Marecki Ośrodek Zdrowia, ponieważ Gmina jako udziałowiec miała wspierać MOZ. Zdaniem Radnego takie działanie zaprzecza wcześniejszym zapewnieniom władz, o dążeniu do stabilności rynkowej MOZ.

Burmistrz wyjaśnił, że stabilność spółki MOZ została osiągnięta, a obecnie udziałowcami jest bardzo wielu wspólników. Zatem nie ma sytuacji w której udziałowcami jest zaledwie kilku wspólników.
Ponadto pozostawienie nawet 1% udziałów, pozwala Gminie na decydowanie komu i w jakiej ilości, udziały spółki mogą być zbyte. Dzięki czemu unikamy kumulowania udziałów w rękach jednej lub kilku osób.
Dodał, że spółka zakupiła ultrasonograf, z własnych środków oraz zaciągniętego kredytu, bez udziału środków finansowych Gminy. W tym zakresie został przeprowadzony przetarg.

Radny Robert Tankiewicz zadał pytanie, kto wykona i sfinansuje roboty malarskie, remonty obiektu przy ul. Sportowej 3?

Burmistrz wyjaśnił, że ostatnim czasie sanepid zwrócił uwagę, że należy odmalować ściany, ponieważ w tym zakresie poczyniono wcześniej uzgodnienia z MOZ, Gmina wykona odnowienie ścian.
Dodał, że Gmina będzie dążyć do tego aby koszty odmalowania ścian, w następnych latach pokrywał najemca, czyli użytkownik lokalu.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że w umowie najmu powinny być określone obowiązki stron w zakresie, napraw i remontów.
Zadał pytanie czy w momencie kiedy łączono spółki był wykonywany bilans.

Burmistrz odpowiedział, że bilans został wykonany przez biegłego powołanego przez sąd.

Radny Tadeusz Skłodowski zgłosił wniosek dotyczący rezygnacji z wydania w dniu 12 listopada 2003 roku, opinii o projekcie uchwały w sprawie projektu zmiany uchwały nr XVI/114/200 z dnia 12 kwietnia 2000 roku w sprawie powołania komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku dotyczącego rezygnacji z wydania opinii w dniu 12 listopada 2003 roku, o projekcie zmiany uchwały nr XVI/114/200 z dnia 12 kwietnia 2000 roku w sprawie powołania komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Głosowanie:
Liczba głosów za - 5
Przeciw - 3
Wstrzymało się - 1

Radna Teresa Sobolewska nie brała udziału w powyższym głosowaniu.

Wniosek został przyjęty.

Pkt.8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasto Marki do Funduszu
Poręczeń Kredytowych i akceptacji projektu umowy i regulaminu Funduszu Poręczeń Kredytowych Powiatu Wołomińskiego (załącznik nr 8).

Radny Tadeusz Skłodowski poinformował, że inicjatywa dotycząca Funduszu Poręczeń Kredytowych, była omawiana na wcześniejszych spotkaniach, wobec czego zbędne jest wprowadzenie tematu.

Radna Urszula Paszkiewicz, zapytała czy poręczenie od Funduszu, będzie możliwe tylko dla przedsiębiorstw, czy też osób fizycznych? W jaki sposób należy się starać o takie poręczenie?

Radny Kazimierz Kędzierski wyjaśnił, że kredytu będzie udzielał bank.

Radny Tadeusz Skłodowski dodał, że rola Funduszu będzie polegać na dysponowaniu pewną kwotą jaką będzie niezbędna do zabezpieczenia kredytu.
Kredytu będzie udzielał bank, zabezpieczenie jest do wysokości 60%.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewcz przystąpił do głosowania w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasto Marki do Funduszu
Poręczeń Kredytowych i akceptacji projektu umowy i regulaminu Funduszu Poręczeń Kredytowych Powiatu Wołomińskiego.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem opinii pozytywnej - 6
Przeciw - 3
Wstrzymało się - 1

Projekt uzyskał pozytywną opinię.

Pkt. 8. Sprawy różne

Nie zgłoszono żadnych spraw.

Pkt.9. Zakończenie posiedzenia.

O godzinie 16.00 Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zamknął posiedzenie Komisji Budżetowo - Gospodarczej.

Protokołowała: Agnieszka Lipka


Przewodniczący Komisji
Budżetowo - Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz


Powiadom znajomego