W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

komisja rewizyjna - opinia

komisja rewizyjna - opinia

Marki, 22 października 2003

Komisja Rewizyjna
Rady Miasta Marki

Opinia
o informacji Burmistrza Miasta Marki
o wykonaniu budżetu za pierwsze półrocze 2003

Opiniowany dokument został przedłożony Radzie Miasta w wymaganym terminie, czyli do 30.08.2003. Komisja Rewizyjna zapoznała się z jego treścią, a także przeanalizowała uchwały Rady Miasta wprowadzające zmiany do budżetu w pierwszym półroczu roku 2003 na swoich posiedzeniach w dniach 17 i 25 września 2003 roku. Komisja zwróciła się także do Burmistrza i Skarbnika o udzielenie dodatkowych informacji, m.in. w sprawie zarządzeń Burmistrza wprowadzających zmiany do budżetu oraz wydatków inwestycyjnych zrealizowanych w I półroczu.

Informacja Burmistrza Miasta Marki o przebiegu wykonania budżetu w I półroczu 2003 roku została przygotowana w sposób zgodny z przepisami ogólnymi oraz z uchwałą Rady Miasta nr XX/142/2000 z 15 listopada 2000 roku. Dokument składa się z dwóch zasadniczych części: części pierwszej poświęconej dochodom, i części drugiej poświęconej wydatkom. W każdej z nich przedstawiono tabelaryczne zestawienie danych dotyczących: wielkości dochodów i wydatków zaplanowanych w uchwale budżetowej, zmian dokonanych w I półroczu oraz wykonania dochodów i wydatków w tym okresie. Zestawienia te zostały uzupełnione opisem i objaśnieniami danych. Struktura oraz forma sprawozdania umożliwiają zrozumienie i ocenę zjawisk gospodarczych opisanych w tym dokumencie.

W części opisowej sprawozdania dotyczącej wydatków wystąpił błąd – podano łączną kwotę planowanych wydatków o 1 ml. zł wyższą niż faktyczna kwota wydatków wskazana w §2 p.1 uchwały budżetowej z dnia 19 lutego 2003 roku. Tabela obrazująca wydatki planowane zgodnie z uchwałą budżetową oraz planowane wydatki po zmianach według klasyfikacji budżetowej (str. 10-14 sprawozdania) zawiera poprawne dane, zgodne z zapisami w uchwale budżetowej.

Ocena merytoryczna wykonania budżetu w I półroczu

W budżecie na rok 2003 zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta z dnia 19 lutego 2003 zaplanowano dochody w wysokości 32.800.356,00 zł, wydatki zaś w kwocie 32.559.256,00 zł (a nie w kwocie 33.559.256, 00 - jak podano na str. 9 „Informacji Burmistrza...”).

W I półroczu trzykrotnie wprowadzano poprawki do planu budżetu na mocy uchwał Rady Miasta (z dnia 26.03.2003, 23.04.2003 oraz z 11.06.2003) oraz sześciokrotnie zarządzeniami Burmistrza, zwiększając łącznie dochody o 821.936 zł, a wydatki o 1.246.936 zł. W rezultacie tych zmian w planie budżetu na koniec I półrocza przewidywany był ujemny wynik finansowy w kwocie 183.900, 00 zł.

Najbardziej znacząca zmiana po stronie dochodów była związana z porozumieniem zawartym ze starostą powiatu wołomińskiego w sprawie wspólnego finansowania przez gminę i starostwo modernizacji ul. Fabrycznej (dział 600). Skutkiem tego porozumienia było umieszczenie w planie dochodów dotacji starosty w kwocie 425.000,00 zł . Pozostałe zmiany związane były ze wzrostem dotacji celowych w działach 751, 801, 853, a także ze wzrostem planowanych dochodów z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych (dz. 756).

Znacznie więcej zmian w planie budżetu wystąpiło po stronie planowanych wydatków. Największy wzrost, bo aż o 850.000,00 zł, nastąpił w dziale 600 i był związany ze wspomnianą inwestycją na ul. Fabrycznej. Pozostałe zmiany związane były głównie z wydatkowaniem zwiększonych dotacji celowych. Jedna zmiana związana była z przesunięciem środków między działami, aby możliwe było zrealizowanie nowego zadania inwestycyjnego (remontu sali sportowej w Zespole Szkół nr 2, którego wcześniej nie przewidziano, a który okazał się konieczny).

Wykonanie dochodów we wszystkich działach łącznie nastąpiło na poziomie 44,8%. Zróżnicowanie poziomu wykonania dochodów w poszczególnych działach było jednak bardzo znaczne (i procentowo i kwotowo): od zera (np. w dziale 600 – nie wpłynęła do budżetu dotacja starosty) do 100% (np. niektóre dotacje celowe z budżetu państwa). Jednak większość dochodów z tytułu dotacji lub subwencji z budżetu państwa była realizowana dość systematycznie, tzn. do połowy roku wpłynęło około 50% planowanych kwot. Stosunkowo niskie wykonanie dochodów w dział. 801 i 700 nie zaważyło znacząco na wysokości dochodów w I półroczu.
Na dobrym poziomie udało się też zrealizować niektóre ważne kategorie dochodów własnych gminy. Warto zwrócić uwagę na dochody z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych (dz. 756), które wykonano w 50,1%. W latach ubiegłych w tej kategorii dochodów występowały zaległości. Z drugiej jednak strony wpływy z tego tytułu są zwykle bardziej dynamiczne w pierwszej połowie roku.

Wydatki we wszystkich działach łącznie zrealizowano na poziomie 40,6% w stosunku do planu. Stosunkowo niski poziom wykonania wydatków wynika z tego, że nie we wszystkich działach wydatkowanie zaplanowanych kwot może być równomiernie rozłożone na kolejne miesiące roku budżetowego. Na przykład wydatki inwestycyjne wykonano tylko w 21,1%. Jednak należy zauważyć, że wydatki tego typu kumulują się w drugiej połowie roku ze względu na cykl prac związanych z realizacją inwestycji (dopiero w drugim kwartale możliwe jest np. rozpoczynanie procedur przetargowych na nowe zadania). Z kolei na początku roku regulowane są płatności związane z zadaniami zakończonymi pod koniec ubiegłego roku budżetowego. Warto też podkreślić, że wydatki na niektóre zadania inwestycje udało się zrealizować na poziomie niższym od zaplanowanego dzięki korzystnym rozstrzygnięciom przetargów.
Poziom wykonania wydatków nie budzi zastrzeżeń, gdyż w żadnym dziale nie zanotowano ich przekroczenia w stosunku planu

Zaplanowany deficyt w wysokości 183.900,00 zł udało się w I półroczu pokryć z nadwyżką wynoszącą 1.343 zł. Stan zobowiązań Gminy z tytułu pożyczek i kredytów na koniec I półrocza wyniósł 5.520.090, 00 zł, co stanowi 16,42% planowanych dochodów i nie budzi zaniepokojenia.

Wnioski końcowe

1.Ocena sprawozdania

1.1.Sprawozdanie spełnia wymagania formalne dotyczące stopnia szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej.
1.2.Jest poprawne pod względem merytorycznym i rachunkowym.
1.3.Zawiera dane zgodne ze stanem faktycznym.

2.Ocena wykonania budżetu

2.1.Analiza sprawozdania burmistrza oraz innych dostępnych dokumentów pozwala stwierdzić, że:
przy wykonaniu budżetu stosowano zasady prawidłowej księgowości i rachunkowości
nie stwierdzono naruszenia dyscypliny budżetowej przez Burmistrza
nie stwierdzono przekroczenia przez Burmistrza zakresu upoważnień do zaciągania zobowiązań obciążających budżet
nie stwierdzono nieprawidłowości w wykorzystaniu dotacji celowych i subwencji przez Burmistrza
2.2.W wykonaniu budżetu w I półroczu 2003 dostrzeżono zjawiska pozytywne:
Realny wzrost dochodów i wydatków w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Nadwyżkę dochodów nad wydatkami w omawianym okresie, co jest godne podkreślenia wobec faktu planowanego deficytu.
Stan zobowiązań z tytułów dłużnych utrzymuje się na poziomie nie zagrażającym finansom gminy.
Dobry poziom realizacji dochodów z tytułu dotacji i subwencji oraz z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych.
2.3.Do pewnej ostrożności w ocenie perspektyw realizacji budżetu do końca roku 2003 skłania fakt niskiego poziomu wykonania wydatków inwestycyjnych, co może owocować ich skumulowaniem pod koniec roku i ewentualnymi trudnościami w realizacji wszystkich zaplanowanych wydatków z tej grupy.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej
Małgorzata E. Babiuch

Powiadom znajomego