W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Protokół nr 17 z posiedzenia Komisji Budżetowo – Gospodarczej, które odbyło się w dniu 14 stycznia 2004 roku.

O godzinie 13.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.
3. Analiza projektu budżetu miasta na 2004 rok.
4. Przygotowanie projektu planu pracy Komisji Budżetowo – Gospodarczej na 2004 rok.
5. Sprawy różne.
6. Zamknięcie posiedzenia.

Pkt.2 Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał przybyłych na posiedzenie mieszkańców ul. Ząbkowskiej o cel uczestnictwa.

Mieszkańcy ul. Ząbkowskiej odpowiedzieli, iż celem obecności jest uzyskanie informacji o planach inwestycyjnych na rok 2004, dotyczących budowy wodociągu w ul. Ząbkowskiej na odcinku ul. Szpitalna do ul. Leśnej.

Przewodniczący poinformował, iż w trakcie analizy projektu budżetu na rok 2004 zostanie udzielona odpowiedź.

Pkt.3. Analiza projektu budżetu na 2004 rok. (załącznik nr 2 do protokołu).

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przedstawił członkom komisji pismo Zastępcy Komendanta Stołecznego Policji dotyczące umorzenia wraz z odsetkami należności w wysokości 12 246,73 zł wraz z odsetkami w kwocie 803, 72 zł za czynsz dzierżawy Komisariatu Policji w siedzibie Urzędu Miasta Marki (załącznik nr 3).
Przewodniczący poinformował jednocześnie, że została zawarta umowa użyczenia lokalu dla potrzeb Policji oraz porozumienie w sprawie jego użytkowania.

Burmistrz wyjaśnił, że zaległość, o której mowa w przedstawionym piśmie dotyczy okresu na jaki została zawarta umowa najmu a nie użyczenia. W tym okresie obowiązywała zgodnie z umową należność za najmem pomieszczeń wykorzystywanych na potrzeby policji.
Dodał iż, w sprawie należności cywilnoprawnych z tytułu umowy najmu nie zostały sformułowane przepisy prawa.

Przewodniczący przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii w sprawie umorzenia należności z tytułu czynszu w wysokości 12 246, 73 zł wraz z odsetkami.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii o umorzeniu – 5
Przeciw – 1
Wstrzymało się – 4
Komisja wydała pozytywną opinię o umorzeniu należnej kwoty.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo Zastępcy Komendanta Stołecznego Policji z dnia 8 grudnia 2003 roku, dotyczące podjęcia uchwały przez Radę Miasta Marki w sprawie zwolnienia z opłat z tytułu podatku od nieruchomości na rok 2004 za obiekt przeznaczony na siedzibę Komisariatu Policji przy Al. Piłsudskiego 95 w Markach (załącznik nr 4 do protokołu).

Burmistrz wyjaśnił, że przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2004 roku, nakładają na instytucje publiczne obowiązek podatkowy od nieruchomości niezależnie od tego czy organ właścicielem czy tylko dzierżawcą.
Dodał, że obecnie trwają przygotowania nad projektem uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku podatkowego od nieruchomości policji i innych instytucji, realizujących działania Gminy.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz uznał, iż pismo należy rozpatrzyć w chwili otrzymania przez Komisję projektu uchwały w tej sprawie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo Burmistrza Miasta Zielonka z dnia 20 listopada 2004 roku, dotyczące uwzględnienia w budżecie miasta środków na finansowanie akcji gaśniczych za 2003 rok na terenie miasta Marki, przeprowadzanych przez Ochotniczą Straż Pożarną z Zielonki (załącznik nr 5 do protokołu).

Burmistrz poinformował, że w projekcie budżetu obecnie nie ma przewidzianych środków na finansowanie akcji gaśniczych przez OSP z Zielonki.
Wyjaśnił, że corocznie rezerwowane są w formie dotacji środki dla Państwowej Straży Pożarnej.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii w sprawie przeznaczenia środków finansowych w budżecie miasta dla Ochotniczej Straży Pożarnej z Zielonki.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii – 0
Przeciw – 7
Wstrzymało się – 3

Komisja wydała negatywną opinię w sprawie przeznaczenia środków finansowych dla OSP z Zielonki.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo z dnia 20 października 2003 roku Mieszkańców ul. Dzikiej, dotyczące prośby o wykonanie wodociągu w ul. Dzikiej (załącznik nr 6).
Jednocześnie wskazał, iż wnioskowana przez mieszkańców ul. Dzikiej inwestycja, jest zaplanowana w projekcie budżetu na 2004 rok.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo z dnia 27 października 2003 roku Polskiego Związku Wędkarskiego Okręgu Mazowieckiego, Koła Miejskiego nr 14, dotyczące prośby o dofinansowanie zawodów sportowo – rekreacyjnych „O puchar Rady Miasta Marki” w kwocie 2500 zł (załącznik nr 7).

Burmistrz poinformował, że od kilku lat na ten cel są rezerwowane środki w budżecie i również zostały zaplanowane w projekcie budżetu na rok 2004.

Przewodniczący odczytał pismo z dnia 14 listopada 2003 roku Mieszkańców ul. Wilczej, dotyczące budowy wodociągu (załącznik nr 8).
Jednocześnie wskazał, iż na budowę wodociągu w ul. Wilczej zostały uwzględnione środki w projekcie budżetu.

Przewodniczący odczytał pismo z dnia 31 października 2003 roku Mieszkańców ul. Marii Konopnickiej, w którym mieszkańcy zwracają się z prośbą wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, ograniczenia prędkości do 30 km/h, zainstalowanie oświetlenia, budowę chodnika dla pieszych oraz lokalizację miejsca do gromadzenia piachu i śmieci zbieranych z jezdni (załącznik nr 9).

Burmistrz poinformował, że wykonanie projektu oświetlenia w ul. M. Konopnickiej jest zaplanowane w projekcie budżetu na rok 2004.
Wyjaśnił, iż zorganizowanie ruchu jednokierunkowego jest niemożliwe z uwagi na powiązania układu komunikacyjnego w rejonie skrzyżowania ul. Szkolnej.
Wykonanie chodnika wiąże się z poszerzeniem ulicy, kosztem zabudowanych nieruchomości, które są bardzo wąskie, co jest przeszkodą w wykonaniu wszystkich oczekiwań mieszkańców.
Zaproponował przygotowanie na posiedzenie komisji, analizy organizacji ruchu ul. Marii Konopnickiej, który wykona referat Zarządu Dróg, celem przestawienia członkom komisji problematyki komunikacyjnej tego regionu, pozwalającej na jednoznaczne zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Członkowie Komisji uznali, iż zajęcie stanowiska będzie możliwe po dokonaniu analizy organizacji ruchu ul. Marii Konopnickiej.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo z dnia 31 października 2003 roku Zarządów Wspólnot Mieszkaniowych Kosynierów 2,4,6,8,10,12, dotyczące umieszczenia w projekcie budżetu miasta następujących inwestycji (załącznik nr 10):
a. wykonanie oświetlenia ulicy
b. zamontowanie progów zwalniających
c. położenie chodników wzdłuż drogi z uwzględnieniem wytyczenia miejsc parkingowych
d. położenie krawężników, które będą zapobiegać degradacji istniejącej nawierzchni.

Burmistrz wyjaśnił, iż postulat mieszkańców dotyczący wykonania krawężników jest zasadny w przypadku wykonania odwodnienia drogi. Dodał, iż wykonanie odwodnienia nie jest możliwe ze względu na brak miejsca, w które wodę z nawierzchni będzie można odprowadzić. Jednocześnie uznał za konieczność wykonanie nawierzchni asfaltowej na odcinku od istniejącego asfaltu do ul. Szpitalnej.

Członkowie Komisji podzielili zdanie Burmistrza, uznali wykonanie odwodnienia za niemożliwe do realizacji w obecnym roku budżetowym.
Jednocześnie stwierdzili, iż należy zaplanować wykonanie nawierzchni asfaltowej na brakującym odcinku od ul. Szpitalnej do istniejącego asfaltu.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo z dnia 29 września 2003 roku Komisariatu Policji w Markach, w którym Komendant zwraca się z prośbą o uwzględnienie w projekcie budżetu wydatków dla potrzeb Komisariatu (załącznik nr 11).

Burmistrz wyjaśnił, że w projekcie przewidziano sumę 130 tyś. zł. jako dotacji dla Komendy Powiatowej Policji, w ramach, której zostaną opłacone dodatkowe dwa etaty dla funkcjonariuszy, natomiast różnica z wymienionej kwoty, będzie przeznaczona zgodnie z wnioskiem Komendanta na wyposażenie komisariatu lub zakup nie oznakowanego auta.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz odczytał pismo z dnia 14 stycznia 2004 roku Mieszkańców ul. Ząbkowskiej (załącznik nr 12) i poprosił obecnych mieszkańców o przedstawienie problematyki poruszonej w odczytanym piśmie.

Mieszkańcy wyjaśnili, iż celem ich obecności jest otrzymanie informacji na temat budowy wodociągu w ul. Ząbkowskiej na odcinku od ul. Leśnej do ul. Szpitalnej, ponieważ pozostały odcinek ul. Ząbkowskiej posiada wodociąg od ponad roku.
Mieszkańców niepokoi długotrwałe oczekiwanie na budowę wodociągu a tym samym poprawę jakości wody.
Wyrazili w tej sprawie zdanie, dotyczące pomocy finansowej dla Gminy ze strony mieszkańców, celem budowy wodociągu we wspomnianym wyżej odcinku..

Burmistrz wyjaśnił, że powyższa inwestycja została zaplanowana w projekcie budżetu.
Mieszkańcy przedstawili jednocześnie problematykę związaną z bezpieczeństwem ruchu na
ul. Ząbkowskiej i zapytali o możliwości wybudowania tzw. progów zwalniających i przejść dla pieszych z uwagi na wąski chodnik, jakim poruszają się dzieci do szkoły oraz nieprzestrzeganie przez kierowców ograniczenia prędkości.
Zdaniem mieszkańców nadmierna prędkość oraz natężenie ruchu w tym aut ciężarowych powoduje duże uciążliwości w postaci hałasu.

Radna Agata Świstowska stwierdziła, że nie można podporządkowywać życia mieszkańców do natężenia aut ciężarowych, które najbardziej hałasują.
Dodała, iż wielokrotnie mieszkańcy ul. Ząbkowskiej zgłaszali potrzebę zamontowania progów zwalniających.

Radny Bogusław Dąbkowski stwierdził, że montowanie progów na jezdni jako wieloletnie rozwiązanie problemu przekraczania prędkości nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ pokonujące je samochody powodują nadmierny hałas i drgania.
Zdaniem Radnego celowa jest budowa progów zwalniających w rejonie palcówek oświatowych.

Mieszkańcy uznali, iż wobec licznych potrzeb najbardziej palącą jest budowa wodociągu.

Radna Agata Świstowska zgłosiła uwagę do projektu budżetu, iż w inwestycjach wodociągowych dotyczących ul. Ząbkowskiej brak jest wskazania odcinka, na którym ma zostać zrealizowany wodociąg.
Zdaniem Radnej należy wpisać w projekcie budżetu, iż budowa wodociągu w ul. Ząbkowskiej dotyczy odcinka od ul. Szpitalnej do ul. Leśnej.

Burmistrz odpowiedział, że w projekcie budżetu zostanie uściślony zapis, dotyczący inwestycji wodociągowych w ul. Ząbkowskiej o dopisanie odcinka, na jakim wodociąg ma zostać zrealizowany.
Dodał, iż zostanie przeanalizowana potrzeba wykonania progów zwalniających i budowy przejść dla pieszych.

W zakresie oświetlenia Burmistrz poinformował, iż obowiązuje znowelizowana ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zmieniająca wiele zadań, na które dotychczas gmina otrzymywała dotacje. Wyjaśnił, iż te zadania gmina będzie musiała w całości pokryć z środków własnych. Dodał, iż dotyczy to między innymi utrzymania oświetlenia w ulicach, które nie należą do gminy, a na które dotychczas gmina otrzymywała dotacje.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że brak jest określenia we wstępie do projektu budżetu wyraźnych kierunków działania gminy. Zapytał jednocześnie czy z tytułu najmu i dzierżawy jest możliwość zwiększenia dochodów? A także czy gmina posiada wieloletni program gospodarowania zasobami mieszkaniowymi gminy?

Burmistrz wyjaśnił, iż co roku jest realizowany przez Gminę plan gospodarowania zasobami mieszkań komunalnych, natomiast na rok 2004 jest przygotowywany i będzie zgłoszony Radzie celem uchwalenia. Dodał, iż Gmina rozważała możliwość zwiększenia kwoty czynszu, jednakże z uwagi na sytuację finansową większości mieszkańców mieszkań komunalnych, stan mieszkań oraz istniejące już zadłużenia z tego tytułu uznano, iż podwyżka nie jest celowa. Ponadto podniesienie kwoty czynszu spowoduje jeszcze większe zadłużenie z tytułu czynszu wielu mieszkańców, a tym samym uniemożliwi ściągnięcie zadłużeń i samego czynszu, nawet w przypadku wyroku sądowego.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał o skutki przekształceń własnościowych w zakresie gospodarki gruntami.

Burmistrz wyjaśnił, iż w grudniu 2003 roku weszło w życie rozporządzenie określające tryb, w jakim następuje przekształcenie oraz w jaki sposób należy ustalać jednorazową opłatę. Postępowanie wszczynane jest na wniosek zainteresowanego, w toku którego przygotowuje się szereg dokumentów, na podstawie których można określić wielkość opłaty, jaką ma użytkownik ponieść z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego na własność.
W związku z tym nie można przewidzieć wielkości kwot wpływających do budżetu z tego tytułu, a jedynie pewne szacunki, które są przedstawione w projekcie budżetu.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał czy zaplanowane środki na Gminny Zespół Reagowania obejmują etat dla nowego pracownika?

Burmistrz wyjaśnił, że stworzenie Gminnego Zespołu Reagowania jest jednym z obowiązków wynikających z ustawy, która przewiduje od przyszłego roku działanie Zespołu całodobowo. Dlatego też gmina przeprowadza proces przygotowawczy, celem realizacji wszystkich obowiązków.
Wyjaśnił, iż w obecnym roku nie przewidziano etatu dla stworzenia Gminnego Zespołu Reagowania. Dodał, iż komórka została powołana w składzie osób, które wykonują oprócz tego wiele innych obowiązków w tut. urzędzie.

Radny Tadeusz Skłodowski zaproponował przeciwdziałanie z sytuacją, w której dany obywatel mieszka na terenie gminy Marki, ale nie jest zameldowany. Zdaniem Radnego skala tego zjawiska ma istotne znaczenie dla wielkości podatku, jaki ma zostać w gminie.

Burmistrz wyjaśnił, że wywieranie presji na konieczności meldunku w gminie Marki, nie ma żadnej podstawy prawnej, ponieważ ten obowiązek spoczywa tylko i wyłącznie na obywatelu.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał czy w związku z nie otrzymaniem dotacji na obiady dla dzieci w szkołach, będą środki w budżecie na ten cel.

Burmistrz odpowiedział, iż mimo likwidacji dotacji na dofinansowanie dożywiania dzieci w szkołach, obowiązek ten ustawowo istnieje i gmina w projekcie budżecie przewidziała środki na ten cel.

Pkt. 8. Sprawy różne

Nie zgłoszono żadnych spraw.

Pkt.9. Zakończenie posiedzenia.

O godzinie 20.00 Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zamknął posiedzenie Komisji Budżetowo – Gospodarczej.

Protokołowała: Agnieszka Lipka

Przewodniczący Komisji
Budżetowo – Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego