W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Zarządzenia Burmistrza Miasta Marki

Zarządzenia Burmistrza Miasta Marki

Zarządzenie Nr 0152/ 1 /2003
Burmistrza Miasta Marki
z dnia 24 stycznia 2003 roku

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Marki


Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) zarządzam, co następuje:

§ 1

Ustalam Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Marki, którego treść stanowi załącznik do zarządzenia.

§ 2
Tracą moc:
1) zarządzenie Nr 0152/8/2000 Burmistrza Miasta Marki z dnia 29 czerwca 2000 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Marki,
2) uchwała Nr XXII/151/2001 Rady Miejskiej w Markach z dnia 7 marca 2001 roku w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Marki,
3) uchwała Nr XXXII/219/2002 Rady Miasta Marki z dnia 6 lutego 2002 roku w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Marki,
4) uchwała Nr XXXV/401/2002 Rady Miasta Marki z dnia 24 kwietnia 2002 roku w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Marki,
5) uchwała Nr XXXVII/420/2002 Rady Miasta Marki z dnia 28 sierpnia 2002 roku o zmianie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Marki.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Burmistrz mgr Janusz Werczyński





Zał. do Zarządzenia Nr 0152/1/2003
Burmistrza Miasta Marki
z dnia 24 stycznia 2003 roku


Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Marki


Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1
Regulamin określa zakres działania i zadania, organizację, zasady funkcjonowania, zakres działania kierownictwa, poszczególnych referatów i innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Marki.

§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć gminę miasto Marki,
2) Radzie - należy przez to rozumieć radę miasta Marki,
3) Komisjach - należy przez to rozumieć komisje rady miasta Marki,
4) Burmistrzu – należy przez to rozumieć burmistrza miasta Marki,
5) Zastępcy Burmistrza – należy przez to rozumieć zastępcę burmistrza miasta Marki,
6) Sekretarzu – należy przez to rozumieć sekretarza miasta Marki,
7) Skarbniku – należy przez to rozumieć skarbnika miasta Marki,
8) Urzędzie - należy przez to rozumieć urząd miasta Marki,
9) Referacie – należy przez to rozumieć referat lub komórkę organizacyjną urzędu miasta Marki,
10) Kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika referatu urzędu miasta Marki,
11) Statucie - należy przez to rozumieć statut miasta Marki.

§ 3
1. Urząd jest jednostką budżetową gminy.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Urząd ma siedzibę w Markach przy Al. Marsz. Józefa Piłsudskiego 95.
4. Referat Oświaty zlokalizowany jest w budynku Szkoły Podstawowej Nr 4 przy ul. Dużej 3.
5. Referat Techniczny zlokalizowany jest w budynku Nr 3 położonym przy ul. Lisa Kuli.
6. Terenem działania urzędu jest miasto Marki.

§ 4
Czas pracy urzędu reguluje Regulamin Pracy.

Rozdział II
Zakres działania i zadania Urzędu

§ 5
1. Urząd jest aparatem pomocniczym burmistrza.
2. Do zakresu działania urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania zadań spoczywających na gminie, a w szczególności :
1) zadań własnych,
2) zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
3) zadań związanych z organizacją przygotowań i przeprowadzaniem wyborów powszechnych i referendów,
3) zadań z zakresu właściwości powiatu oraz zadań z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami,
4) innych zadań publicznych wykonywanych w ramach zawartych umów.

§ 6
Do zadań urzędu należy w szczególności:
1) załatwianie indywidualnych spraw obywateli,
2) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, zarządzeń, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy gminy,
3) wykonywanie czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy,
4) zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
5) wykonywanie budżetu gminy,
6) zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji rady, posiedzeń jej komisji,
7) prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie urzędu,
8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującą Instrukcją Kancelaryjną, w tym :
a) przyjmowanie, ewidencjonowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
b/ prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c/ przechowywanie akt,
d/ przekazywanie akt do archiwów,
9) realizacja obowiązków i uprawnień służących urzędowi jako pracodawcy - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.


Rozdział III
Organizacja urzędu

§ 7
1. W skład struktury organizacyjnej urzędu wchodzą referaty i stanowiska samodzielne.
2. Referatami kierują kierownicy.
3. Burmistrz w drodze zarządzenia może utworzyć stanowisko zastępcy kierownika referatu.
4. Strukturę organizacyjną urzędu odzwierciedla schemat organizacyjny uwzględniający obowiązujące podporządkowanie służbowe, który jako załącznik stanowi integralną część regulaminu.
5. Zastępca burmistrza, sekretarz i skarbnik nadzorują pracę komórek organizacyjnych podlegających im zgodnie ze schematem organizacyjnym.

§ 8
1. W skład urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne :
1) Referat Organizacyjny – sygnatura RO,
2) Referat Prawny – sygnatura RP,
3) Referat Finansowo - Budżetowy - sygnatura RFB,
4) Referat Oświaty – sygnatura OŚW,
5) Referat Techniczny – sygnatura RT,
6) Referat Inwestycji– sygnatura RI,
7) Referat Zarządu Mieniem Komunalnym – sygnatura ZMK,
8) Referat Zarządu Dróg – sygnatura ZD,
9) Referat Architektury i Budownictwa – sygnatura RAB,
10) Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami - sygnatura RGGN,
11) Referat Spraw Obywatelskich – sygnatura RSO,
12) Referat Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej i Rolnictwa – sygnatura ROŚ,
13) Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych,
14) Kancelaria tajna – sygnatura KT,
15) Samodzielne stanowisko ds. obrony cywilnej i spraw ogólnoobronnych – sygnatura SOC,
16) Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – sygnatura SPA,
17) Samodzielne stanowisko – Inspektor BHP – sygnatura BHP.
2. Komórki organizacyjne urzędu przy załatwianiu spraw oznaczają pisma i decyzje właściwymi sobie sygnaturami, wskazanymi w ust. 1.


Rozdział IV
Zasady funkcjonowania urzędu

§ 9
Urząd działa w oparciu o następujące zasady :
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnej gospodarności,
4) jednoosobowego kierownictwa,,
5) kontroli wewnętrznej,
6) podziału zadań,
7) współdziałania,
8) sprawności i szybkości działania.

§ 10
Pracownicy urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań urzędu działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania oraz do służenia gminie i Państwu.

§ 11
1. Gospodarowanie środkami gminy odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem szczególnej staranności.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 12
1. Jednoosobowe kierownictwo polega na jednolitości poleceń i służbowego podporządkowania, podziale czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
2. Urzędem kieruje burmistrz.
3. Burmistrz kieruje pracą urzędu poprzez i przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika, kierowników referatów, którzy ponoszą odpowiedzialność przed burmistrzem za realizację swoich zadań.
4. Kierownicy poszczególnych referatów kierują nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed burmistrzem.
5. Kierownicy poszczególnych referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników.
6. Zastępcy kierownika referatu wykonują zadania w zakresie powierzonym przez kierownika i zastępują go w czasie jego nieobecności.
7. Pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy ponoszą odpowiedzialność przed burmistrzem.

§ 13
1. Referaty i inne komórki organizacyjne realizują zadania wynikające z przepisów prawa i niniejszego regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Referaty są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi urzędu, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
§ 14
Pracownicy przyjmują, rozpatrują i załatwiają indywidualne sprawy obywateli bez zbędnej zwłoki, w sposób rzetelny i sumienny, z uwzględnieniem terminów określonych w KPA i zasady pisemności.

Rozdział V
Kontrola wewnętrzna

§ 15
1. W urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której podlegają pracownicy, poszczególne komórki organizacyjne, a także jednostki organizacyjne gminy.
2. Kontrola dokonywana jest pod względem :
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) terminowości,
6) skuteczności.
3. Celem kontroli jest ustalanie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określanie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.

§ 16
1. Kontrolę wewnętrzną sprawują :
1) burmistrz, zastępca burmistrza i sekretarz lub osoba działająca na podstawie pisemnego pełnomocnictwa burmistrza,
2) kierownicy referatów w stosunku do podległych pracowników,
3) skarbnik w zakresie spraw finansowych gminy.
2. Formę i zakres kontroli określa kontrolujący w zależności od potrzeby ustalając każdorazowo jej kompleksowość i problematykę.
3. Dowodem kontroli wewnętrznej jest w szczególności:
1) opatrzenie kontrolowanych dokumentów podpisem kontrolującego, datą czynności, ewentualnie naniesioną na nich stosowną adnotacją,
2) notatka,
3) protokół kontroli.
3. Protokół kontrolny zawiera:
1) oznaczenie kontrolowanej jednostki organizacyjnej,
2) imię i nazwisko kontrolującego,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności,
4) określenie przedmiotu i czasu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych,
7) dowody potwierdzające stwierdzone nieprawidłowości,
8) wnioski kontrolującego,
9) datę i miejsce podpisania protokołu,
10) podpisy kontrolującego, kierownika jednostki kontrolowanej oraz zainteresowanego pracownika.

§ 17
1. Kierownicy referatów są zobowiązani do okresowej kontroli wewnętrznej podległych pracowników w zakresie prawidłowości i terminowości wykonania zleconych zadań z uwzględnieniem jakości i poprawności obsługi obywateli.
2. W przypadku ujawnienia nieprawidłowości, których usunąć się nie da kontrolujący niezwłocznie :
1) zabezpiecza dokumentację,
2) powiadamia burmistrza o wyniku kontroli.
3. W zależności od stwierdzonych nieprawidłowości burmistrz :
1) podejmuje działania przewidziane w regulaminie pracy lub innych przepisach,
2) powiadamia stosowne organy Państwa, zgodnie z właściwością,
3) poleca podjęcie czynności zmierzających do usunięcia zaniedbań i uniemożliwiających występowanie ich w przyszłości.


Rozdział VI
Zakresy zadań burmistrza, zastępcy burmistrza, skarbnika i sekretarza.

§ 18
Do zakresu zadań burmistrza należy :
1) wykonywanie budżetu oraz nadzorowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy,
2) przygotowywanie projektów uchwał rady i przedkładanie uchwał i właściwych zarządzeń organom nadzoru,
3) przedkładanie na sesjach sprawozdań z wykonania uchwał rady,
4) udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
5) zapewnienie odpowiednich warunków pracy rady w wykonywaniu jej ustawowych obowiązków,
6) wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu indywidualnych spraw obywateli,
7) czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań urzędu,
8) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami, w szczególności dotyczących podziału zadań,
9) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego oraz podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
10)zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne urzędu oraz jego pracowników,
11) koordynowanie pracy zastępcy burmistrza, sekretarza, skarbnika i działalności komórek organizacyjnych urzędu oraz organizowanie ich współpracy,
12) sprawowanie nadzoru nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi,
13) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
14) zarządzenie ewakuacji ludności z obszarów zagrożonych powodzią,
15) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla burmistrza przez przepisy prawa i regulamin oraz uchwały rady,

§ 19
1. Zastępca burmistrza podejmuje czynności kierownika urzędu pod nieobecność burmistrza lub z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez burmistrza.
2. Zastępca burmistrza wykonuje zadania na polecenie lub z upoważnienia burmistrza.

§ 20
Do zadań sekretarza należy w szczególności:
1) nadzór nad przygotowaniem projektów uchwał rady,
2) nadzór nad czynnościami związanymi z rozpatrywaniem skarg i wniosków,
3) sprawowanie nadzoru w zakresie zapewnienia sprawnego funkcjonowania urzędu, kontrola pod względem formalnym prawidłowości i terminowości prowadzenia postępowań administracyjnych,
4) opracowywanie projektów zarządzeń burmistrza, w tym regulaminu organizacyjnego i innych regulujących funkcjonowanie urzędu,
5) koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
6) nadzorowanie spraw związanych z doskonaleniem kadr, w tym szkoleń pracowników,
7) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień burmistrza.

§ 21
Do zadań skarbnika należy :
1) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu gminy oraz organizowanie gospodarki finansowej urzędu,
2) kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
3) organizowanie prac związanych z opracowaniem projektu budżetu oraz przedkładanie propozycji zmian budżetu,
4) sporządzanie sprawozdawczości z wykonywania budżetu,
5) opracowywanie okresowych i zleconych przez burmistrza analiz dotyczących wykonywania budżetu,
6) nadzór i kontrola realizacji budżetu przez miejskie jednostki organizacyjne,
7) prowadzenie rachunkowości budżetowej,
8) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
9) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
10) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
11) czuwanie nad prawidłowością obiegu dokumentów finansowo – księgowych,
12) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień burmistrza.

Rozdział VII
Zasady podpisywania pism

§ 22
Burmistrz podpisuje :
1) zarządzenia, regulaminy,
2) pisma związane z reprezentowaniem gminy na zewnątrz,
3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności gminy,
4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące kierowników komórek organizacyjnych urzędu,
5) decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania w jego imieniu nie upoważnił pracowników urzędu,
6) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu,
7) pisma zawierające oświadczenia woli urzędu jako pracodawcy,
8) pełnomocnictwa do reprezentowania gminy przed sądami i organami administracji,
9) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, które w razie potrzeby są formułowane na piśmie,
10) inne pisma, jeśli ich podpisywanie burmistrz zastrzegł dla siebie,
11) umowy i pisma z zakresu prawa pracy.

§ 23
Zastępca burmistrza, sekretarz i skarbnik podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań, nie zastrzeżone do podpisu burmistrza.

§ 24
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego podpisuje pisma pozostające w zakresie jego zadań.

§ 25
Kierownicy komórek organizacyjnych podpisują :
1) pisma związane z zakresem działania komórek organizacyjnych nie zastrzeżone do podpisu burmistrza,
2) decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach do załatwiania, w przedmiocie których zostali upoważnieni przez burmistrza,
3) pisma w sprawach dotyczących organizacji wewnętrznej komórek organizacyjnych i zakresu zadań dla poszczególnych stanowisk pracy.

§ 26
Kierownicy referatów w porozumieniu z burmistrzem określają rodzaje pism, do podpisywania których są upoważnieni ich zastępcy lub inni pracownicy.

§ 27
1. Pracownicy przygotowujący projekty pism, w tym decyzji administracyjnych, parafują je swoim podpisem umieszczonym na końcu tekstu projektu, z lewej strony dokumentu.
2. Kierownik referatu ponosi odpowiedzialność za projekt decyzji podpisywanej przez burmistrza.



§ 28
Projekty umów przygotowane przez merytorycznie odpowiedzialnego pracownika urzędu muszą być parafowane przez radcę prawnego, natomiast inne dokumenty mające znaczenie prawne, na żądanie podpisującego pismo.

§ 29
Sekretarz gminy zapewnia prawidłowe stosowanie i korzystanie z używanych w urzędzie pieczęci.


Rozdział VIII
Podział zadań pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędu

§ 30
1. Do wspólnych zadań referatów i innych komórek organizacyjnych należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów gminy, a w szczególności :
1) prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
2) prowadzenie postępowań egzekucyjnych,
3) udzielanie pomocy radzie, właściwej rzeczowo komisji i innym gminnym jednostkom organizacyjnym w wykonywaniu ich działań,
4) współdziałanie ze skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu gminy, oraz przy realizacji budżetu,
5) przygotowanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
6) współdziałanie w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników danego referatu,
7) przechowywanie akt, współdziałanie z archiwum zakładowym,
8) prowadzenie rejestru pism wpływających do danego referatu,
9) prowadzenie spraw w zakresie postępowań będących podstawą do roszczeń cywilnoprawnych, aż do zakończenia postępowania egzekucyjnego.
10) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych, w tym rejestrów zamówień, w zakresie właściwym dla danej komórki organizacyjnej.
2. Ogólne obowiązki kierowników referatów jako przełożonych służbowych określa Regulamin pracy urzędu.

Referat Organizacyjny (RO)

§ 31
Referat Organizacyjny składa się ze stanowisk obsługujących: kancelarię ogólną, sekretariat, sprawy pracownicze, archiwum, biuro rady, ewidencję działalności gospodarczej, kulturę, sport, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo publiczne, a także stronę internetową gminy, Biuletyn Informacji Publicznych oraz stanowisko informatyka.

§ 32
Do zadań referatu należy:
1. Z zakresu kancelarii ogólnej:
1) przyjmowanie i rozdzielanie korespondencji wpływającej do urzędu,
2) wysyłanie i doręczanie korespondencji z urzędu,
3) prowadzenie ewidencji korespondencji,
4) przekazywanie korespondencji referatom,
5) prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
6) sporządzanie kserokopii pism i obsługa fax-u,
7) prowadzenie gospodarki drukami i formularzami,
8) sprzedaż znaków opłaty skarbowej,
9) udzielanie informacji interesantom w zakresie sposobu załatwienia spraw w urzędzie oraz kierowanie ich do właściwych referatów,
10) wywieszanie na tablicy ogłoszeń sądowych i zawiadamianie sądów o terminach wywieszania tychże ogłoszeń,
11) prowadzenie spraw z zakresu doręczeń zastępczych wykonywanych przez gminę.
12) gromadzenie dzienników ustaw i monitorów polskich.

2. Z zakresu sekretariatu:
1) przygotowywanie pomieszczeń i obsługa spotkań i zebrań organizowanych przez burmistrza, zastępcę burmistrza i sekretarza,
2) prenumerata czasopism i dzienników urzędowych,
3) prowadzenie rejestru i nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,
4) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z burmistrzem, zastępcą burmistrza, sekretarzem, skarbnikiem lub kierowanie do właściwych komórek organizacyjnych,
5) prowadzenie rejestrów centralnych:
a) decyzji,
b) postanowień burmistrza,
c) zarządzeń burmistrza,
d) umów.
6) udzielanie odpowiedzi na pisma kierowane do burmistrza,
7) obsługa centrali telefonicznej,
8) wysyłanie zaproszeń, podziękowań i życzeń,
9) wykonywanie zadań związanych z wyborami i spisami.

3. Z zakresu spraw pracowniczych:
1) prowadzenie akt osobowych pracowników urzędu, dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy oraz innej dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy,
2) prowadzenie spraw przeszeregowań pracowników,
3) prowadzenie spraw związanych z badaniami profilaktycznymi pracowników,
4) przygotowywanie materiałów umożliwiających podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy,
5) zapewnianie warunków do prowadzenia okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników urzędu,
6) przygotowywanie projektów planów urlopów wypoczynkowych,
7) prowadzenie spraw związanych z działalnością socjalną urzędu,
8) przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy,
9) prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników,
10) kontrola dyscypliny pracy,
11) kompletowanie wniosków emerytalno-rentowych,
12) wykonywanie czynności wynikających z prawa pracy wobec dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych,
13) prowadzenie statystyki z zakresu kadr i zatrudnienia.
14) prowadzenie spraw kasy zapomogowo – pożyczkowej i mieszkaniowej.

4. Z zakresu archiwum zakładowego:
1) gromadzenie, przechowywanie, ewidencjonowanie i zabezpieczanie materiałów archiwalnych wytwarzanych w urzędzie,
2)klasyfikowanie, kwalifikowanie i brakowanie materiałów archiwalnych znajdujących się w zasobie archiwum zakładowego,
3)przekazywanie akt do archiwum państwowego,
4) przygotowywanie zmian w obowiązujących przepisach wewnętrznych dotyczących działania archiwum i czynności kancelaryjnych,
5) bieżąca kontrola przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej w urzędzie,
6) wykonywanie zadań związanych z wyborami i spisami.

5. Z zakresu obsługi rady:
1) przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi materiałów dotyczących projektów uchwał rady, jej komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów,
2) prowadzenie rejestrów uchwał oraz uchwał podejmowanych przez organy gminy, wysyłanie podjętych uchwał do organów nadzorczych oraz do publikacji,
3) przekazywanie - za pośrednictwem kancelarii - korespondencji do i od rady, jej komisji oraz poszczególnych radnych,
4) przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy organów gminy,
5) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań rady i jej komisji,
6) protokołowanie sesji, posiedzeń, zebrań i spotkań,
7) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,
8) organizowanie szkoleń radnych i członków komisji rady nie będących radnym,
9) wykonywanie zadań związanych z wyborami i spisami,
10) prowadzenie spraw zaopatrzenia pracowników w materiały kancelaryjne, odzież ochronną oraz środki czystości.

6. Z zakresu ewidencji działalności gospodarczej, ochrony zdrowia, kultury, sportu i bezpieczeństwa publicznego:
1) ewidencja działalności gospodarczej,
2) ochrony zdrowia,
3) kultury, kultury fizycznej i sportu,
4) bezpieczeństwa publicznego obywateli.

7. Z zakresu informacji publicznych i promocji gminy:
1) prowadzenie spraw związanych z Biuletynem Informacji Publicznych urzędu,
2) prowadzenie i aktualizacja strony internetowej urzędu,
3) gromadzenie i opracowywanie materiałów dotyczących promocji gminy.

8. Z zakresu zadań informatyka:
1) udzielanie pracownikom urzędu pomocy w zakresie obsługi komputera oraz programów działających w środowisku Windows i DOS.
2) sprawowanie opieki nad serwerem i zainstalowanym na nim oprogramowaniem.
3) codzienne sporządzanie kopii zapasowych baz danych,
4) mycie i czyszczenie sprzętu komputerowego zainstalowanego w urzędzie co 2 miesiące.
5) zakupy sprzętu i części komputerowych.
6) wykonywanie zadań administratora bezpieczeństwa informacji.
7) prowadzenie rejestru używanych w urzędzie programów komputerowych i ważności licencji.
8) prowadzenie ewidencji wyposażenia poszczególnych stanowisk w sprzęt komputerowy i bieżące jej aktualizowanie.

Referat Prawny (RP)

§ 33
1. Do zadań referatu należy w szczególności:
1) sprawowanie pomocy prawnej w pełnym zakresie ustawowej działalności gminy poprzez:
a) udzielanie porad prawnych,
b) sporządzanie opinii prawnych,
c) pomoc przy opracowywaniu projektów aktów prawnych, umów, decyzji administracyjnych i dokumentów związanych z działalnością gminy,
2) parafowanie aktów, o których mowa w ppkt c),
3) występowanie w imieniu gminy, przed sądami i urzędami w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza (zastępstwo prawne i procesowe),
4) informowanie burmistrza o zmianach w systemie prawnym dotyczącym samorządu terytorialnego oraz o biegu spraw spornych toczących się przed sądami i innymi organami administracji publicznej,
5) konsultowanie z burmistrzem konieczności ponoszenia kosztów w związku z prowadzona obsługą prawną (wpisy sądowe, opłaty notarialne, honoraria tłumaczy przysięgłych, wynagrodzenie biegłych),
6) uczestniczenie w sesjach rady,
7) udzielanie pomocy, w razie konieczności, pracownikom innych jednostek organizacyjnych gminy.
2. Referat podlega bezpośrednio burmistrzowi.
3. Koordynacją pomocy prawnej w referacie zajmuje się radca prawny wskazany przez burmistrza.


Referat Finansowo-Budżetowy (RFB)

§ 34
Do zadań referatu należy w szczególności :
1) podejmowanie czynności związanych z wykonywaniem budżetu gminy,
2) zapewnienie obsługi finansowo-księgowej i kasowej urzędu,
3) przygotowywanie uruchamiania środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu gminy,
4) realizacja czynności związanych z wypłatą wynagrodzeń i innych świadczeń dla pracowników urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych,
5) sprzedaż znaków opłaty skarbowej,
6) przygotowywanie sprawozdań,
7) prowadzenie ksiąg rachunkowych,
8) rozliczanie inwentaryzacji,
9) dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
10) dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
11) prowadzenie ewidencji podatników i inkasentów,
12) gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i faktycznym deklaracji podatkowych składanych gminie,
13) przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat,
14) wydawanie decyzji administracyjnych,
15) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego,
16) wystawianie i prowadzenie ewidencji tytułów wykonawczych,
17) prowadzenie kontroli podatkowej w terenie,
18) wykonywanie innych czynności w zakresie działania gminy, jako organu podatkowego,
19) prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem postępowań cywilnych i karnych, w tym wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym w postępowaniu o zwolnienie od kosztów sądowych,

§ 35
1. Pracownicy Referatu Finansowo-Budżetowego są zobowiązani do udzielania pomocy skarbnikowi w realizacji jego zadań.
2. Kierownik referatu jest zastępcą skarbnika.


Referat Oświaty (OŚW)

§ 36
Do zadań referatu należy w szczególności :
1. Z zakresu oświaty:
1) wykonywanie zadań oświatowych gminy jako organu prowadzącego szkoły, przedszkola, gimnazja i inne placówki oświatowe,
2) prowadzenie ewidencji placówek oświatowych publicznych i niepublicznych, opracowywanie projektów sieci szkół publicznych,
3) współpraca z organem nadzoru pedagogicznego nad placówkami oświatowymi,
4) przygotowywanie konkursów na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych,
5) organizowanie dowozu dzieci do szkół,
6) przygotowywanie projektów uchwał z zakresu funkcjonowania oświaty,

2. Z zakresu księgowości:
1) obsługa finansowo – księgowa i kasowa placówek oświatowych,
2) wypłata wynagrodzeń i innych świadczeń pracownikom oświaty,
3) sprawowanie kontroli nad gospodarką finansową placówek oświatowych,
4) sporządzanie sprawozdań finansowych oraz merytorycznych w zakresie funkcjonowania oświaty,
5) prowadzenie funduszy świadczeń socjalnych placówek oświatowych.


Referat Techniczny (RT)

§ 37
Do zadań referatu należy w szczególności :
1) wykonywanie drobnych prac remontowo – budowlanych w budynkach stanowiących własność gminy,
2) sprzątanie miasta, w tym odśnieżanie chodników w okresie zimowym,
3) utrzymywanie w estetycznym stanie przystanków autobusowych i bieżąca naprawa wiat przystankowych,
4) utrzymywanie w estetycznym stanie miejsc pamięci narodowej,
5) zakładanie, konserwacja i pielęgnacja zieleni miejskiej.
6) wykonywanie innych prac zleconych przez burmistrza.

Referat inwestycji (RI)

§ 38
Do zadań referatu należy w szczególności:
1) przygotowywanie, prowadzenie i nadzorowanie inwestycji gminnych i remontów kapitalnych we współpracy z gminnymi jednostkami organizacyjnymi, w tym :
a) dokonywanie szacunkowej wyceny planowanych prac inwestycyjno- remontowych i opracowywanie planów techniczno-finansowych,
b) przygotowywanie projektów umów w zakresie inwestycji i remontów oraz prowadzenie całokształtu dokumentacji z tym związanej z uwzględnieniem procedur przetargowych,
c) obsługa przetargów,
d) nadzór inspektorów nadzoru nad realizacją inwestycji i remontów zleconych wykonawcom, w tym bieżąca kontrola rozliczeń robót,
2) organizowanie odbioru robót i przekazywanie obiektów do użytku.

Referat zarządu mieniem komunalnym (ZMK)

§ 39
Do zadań referatu należy:
1. W zakresie tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej oraz zapewnienia lokali socjalnych i lokali zamiennych, a także zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach:
1) przygotowywanie projektu wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy,
2) opracowanie projektu zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasoby gminy,
3) opracowanie projektów umów o odpłatne używanie lokali,
4) podejmowanie wszelkich czynności związanych z realizacją przez najemców świadczeń pieniężnych na odpłatne używanie lokalu (czynsz, świadczenia niezależne od właściciela),
5) ustalanie propozycji stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu,
6) podejmowanie czynności związanych z kaucją zabezpieczającą,
7) czuwanie nad sposobem korzystania przez najemcę z lokalu,
8) dokonywanie przeglądu stanu technicznego budynków mieszkalnych i wyposażenia technicznego lokali oraz ustalanie zakresu niezbędnych prac i ich zlecanie,
9) ustalanie konieczności zastępczego wykonania prac obciążających lokatora,
10) podejmowanie czynności związanych z wypowiedzeniem najmu oraz opróżnieniem lokalu,
11) podejmowanie czynności mających na celu zapewnienie przestrzegania przez lokatorów porządku domowego,
12) podejmowanie działań związanych z zawarciem ugody w sprawie zapłaty zaległych i bieżących należności,
13) podejmowanie działań mających na celu ustalenie i egzekucję odszkodowania od osób zajmujących lokal bez tytułu prawnego,

2.W zakresie gospodarowania nieruchomościami:
1) podejmowanie wszelkich czynności w sprawach wydzierżawiania gruntów stanowiących własność gminy na okres do 3 lat,
2) podejmowanie wszelkich czynności w sprawach wynajmu lokali użytkowych stanowiących własność gminy na okres do 3 lat,
3) podejmowanie czynności związanych z realizacją przez użytkownika wieczystego gruntu stanowiącego własność gminy zobowiązania do uiszczania opłaty rocznej.

3. W zakresie zarządzania budynkami stanowiącymi własność gminy, w tym:
1) prowadzenie rozliczeń z dostawcami gazu, energii elektrycznej, wody, itp.,
2) dokonywanie przeglądu stanu i wyposażenia technicznego budynków oraz ustalanie zakresu niezbędnych prac i ich zlecanie.


Referat zarządu dróg (ZD)

§ 40
Do zadań referatu należy w szczególności wykonywanie czynności z zakresu zadań zarządcy dróg gminnych:
1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
3) utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
4) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
5) koordynacja robót w pasie drogowym,
6) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdu z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
7) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
8) prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
9) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
10) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
11) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
12) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.


Referat Architektury i Budownictwa (RAB)

§ 41
Do zadań referatu należy w szczególności wykonywanie czynności urzędowych:
1. Z zakresu zagospodarowania przestrzennego:
1) przygotowanie materiałów do sporządzenia i uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
2) przygotowanie materiałów do sporządzenia i uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
3) analiza i ocena skutków uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
4) wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
5) ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

2. Z zakresu zadań powierzonych gminie, wynikających z ustawy – Prawo budowlane:
1) zatwierdzanie projektów budowlanych i wydawanie pozwoleń na budowę lub rozbiórkę,
2) przyjmowanie zgłoszeń wykonania robót budowlanych lub rozbiórkowych,
3) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego,
4) wydawanie pozwoleń na użytkowanie budowli i obiektów budowlanych,
5) wydawanie pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektów budowlanych lub terenów,
6) wydawanie zaświadczeń dotyczących realizacji i użytkowania obiektów budowlanych,
7) wydawanie dzienników budowy.

3.Z zakresu bieżących czynności urzędowych:
1) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu działania referatu,
2) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi gminy, w szczególności w sprawach opłat skarbowych, podatkowych, geodezyjnych, gospodarki gruntami, ewidencji ludności i gminnych budynków komunalnych,
3) przygotowanie i opracowanie materiałów niezbędnych dla pracy rady.

Referat Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami (RGGN)

§ 42

Do zadań referatu należy w szczególności wykonywanie czynności urzędowych:
1. Z zakresu gospodarki nieruchomościami:
1) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem gminnym zasobem nieruchomości, w tym:
a) podejmowanie czynności i sporządzanie dokumentacji niezbędnej do przygotowania, organizacji i przeprowadzania przetargów na sprzedaż i oddanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości gminnych,
b) podejmowanie czynności i sporządzanie dokumentacji w sprawach dotyczących bezprzetargowego zbycia nieruchomości gminnych,
2) nabywanie gruntów do gminnego zasobu nieruchomości,
3) regulacja stanów prawnych nieruchomości,
4)komunalizacja mienia,
5)prowadzenie spraw związanych z pierwokupami nieruchomości,
6) prowadzenie spraw związanych z użytkowaniem wieczystym, w tym:
a) ustanawianie prawa użytkowania wieczystego,
b) sprzedaż prawa własności na rzecz użytkowników wieczystych,
c) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
d) aktualizacja opłat rocznych,
e) udzielanie bonifikat od opłat rocznych,
7) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem należnych gminie opłat adiacenckich, oraz jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
8) współpraca ze starostą w sprawach związanych z wywłaszczeniami oraz zwrotami nieruchomości,
9) prowadzenie spraw związanych z wypłatą odszkodowań za grunty zajęte pod gminne drogi publiczne,
10) prowadzenie spraw z zakresu podziałów oraz ustalanie odszkodowań z tytułu przejęcia gruntów wydzielonych w ramach tych podziałów pod drogi gminne.

2. Z zakresu zadań wynikających z ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
1) prowadzenie ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w tym:
a) wydawanie wypisów i udzielanie informacji o gruntach i budynkach zawartych w operacie ewidencyjnym,
b) przyjmowanie zawiadomień o usytuowaniu znaków geodezyjnych i ich ewentualnym zniszczeniu,
2) prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i placów oraz oznaczania nieruchomości, w tym:
a) sporządzanie dokumentacji niezbędnej do nadania nazw ulicom i placom,
b) wydawanie zaświadczeń o oznaczeniu nieruchomości numerem porządkowym,
3) prowadzenie spraw związanych z rozgraniczaniem nieruchomości.

3. Z zakresu bieżących czynności referatu:
1) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu działania referatu,
2)przygotowywanie projektów uchwał rady w sprawach związanych z zakresem działania referatu,
3)współpraca z innymi referatami w sprawach dotyczących budynków komunalnych, zagospodarowania przestrzennego, podatków i opłat, ewidencji ludności, infrastruktury technicznej.

Referat Spraw Obywatelskich (RSO)

§ 43
1. Referat Spraw Obywatelskich składa się z Urzędu Stanu Cywilnego, Ewidencji Ludności
i Dowodów Osobistych.

§ 44
Do zadań referatu należy prowadzenie spraw:
1. Z zakresu prawa o aktach stanu cywilnego,
1) wykonywanie obowiązków kierownika urzędu stanu cywilnego,
2) sporządzanie akt stanu cywilnego: urodzin, małżeństw i zgonów oraz rejestracja innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
3) prowadzenie, przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
4) sporządzanie i wydawanie odpisów skróconych i zupełnych oraz zaświadczeń z akt stanu cywilnego i akt zbiorowych,
5) wydawanie decyzji administracyjnych.

3. Z zakresu prawa kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz kodeks cywilny:
1) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, oświadczeń o noszonym nazwisku oraz innych oświadczeń ( w tym oświadczeń o ostatniej woli ),
2) wydawanie zaświadczeń do zawarcia związku małżeńskiego,
3) stwierdzanie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
4) rejestracja wyroków i postanowień sądów z zakresu Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w tym orzekających rozwód , separację lub adopcję.

4. Z zakresu spraw obywatelskich, a w szczególności:
1) ewidencji ludności tj. przyjmowanie zgłoszeń zameldowania lub wymeldowania (stałego lub czasowego) obywateli polskich i cudzoziemców,
2) udostępnianie danych ze zbiorów meldunkowych i zbioru PESEL,
3) wydawanie zaświadczeń i poświadczeń dot. zameldowania lub wymeldowania,
4) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w sprawach wykonywania obowiązku meldunkowego,
5) wystąpienie o nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL).

5. Z zakresu dokumentów tożsamości, a w szczególności:
1) przyjmowanie wniosków w sprawie wydania dowodu osobistego wraz z kompletem dokumentów,
2) sporządzanie formularzy przy użyciu środków informatycznych na podstawie przedłożonego wniosku,
3) odbiór i wydawanie dowodów osobistych,
4) udostępnianie danych ze zbioru ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych.

6. Z zakresu innych spraw:
1) przygotowanie rejestracji i poboru do wojska i jego przeprowadzenie oraz prowadzenie spraw dotyczących poborowych i żołnierzy odbywających zasadnicza służbę wojskową.
2) Prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców.
3) Przygotowywanie sprawozdań z zakresu działania referatu..
4) Prowadzenie spraw w zakresie ochrony danych osobowych

Referat Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej i Rolnictwa (ROŚ)

§ 45
Do zadań referatu należy w szczególności wykonywanie zadań:
1. Z zakresu ochrony środowiska:
1) ustanawianie ograniczeń co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko,
2) nakazywanie osobie fizycznej, eksploatującej instalację w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub eksploatującej urządzenie wykonywanie w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
3) wstrzymywanie użytkowania instalacji prowadzonej przez osobę fizyczną w ramach zwykłego korzystania ze środowiska, w razie naruszenia warunków decyzji określającej wymagania dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia,
4) występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli własnej stwierdzono naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnienie, że takie naruszenie mogło nastąpić.

2. Z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminach:
1) udzielania zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie :
a) zbierania i transportu lub odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
b) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
2) kontrolowanie właścicieli nieruchomości w zakresie wykonywania obowiązku usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych,
3) podejmowanie zastępczego wykonania obowiązku usuwania z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, w przypadkach nie wywiązywania się właścicieli nieruchomości z ciążących na nich w tym zakresie obowiązków,
4) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
5) organizowanie i prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
6) nakazywanie posiadaczowi odpadów ich usunięcie z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
7) likwidacja nielegalnych wysypisk odpadów na terenach gminnych.

3. Z zakresu ochrony przyrody:
1) udzielanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów z terenów nieruchomości,
2) wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie terenów zieleni albo drzew i krzewów, powodowane niewłaściwym wykonywaniem robót ziemnych lub wykorzystaniem sprzętu mechanicznego albo urządzeń technicznych oraz zastosowaniem środków chemicznych w sposób szkodliwy dla roślinności oraz za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia, a także zniszczenia spowodowane niewłaściwą pielęgnacją terenów zieleni, zadrzewień, drzew lub krzewów,
3) przeprowadzanie zabiegów pielęgnacyjno-sanitarnych drzew na terenach gminny,
4) wnioskowanie o wprowadzenie przez radę gminy odpowiednich form ochrony przyrody oraz uznania terenów pokrytych drzewostanem parkowym za park gminny.

4. Z zakresu ochrony zwierząt:
1) udzielanie zezwolenia na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną,
2) organizowanie wyłapywania bezdomnych zwierząt i zapewnienie opieki takim zwierzętom,
3) czasowe odbieranie właścicielowi lub opiekunowi zwierzęcia traktowanego w sposób uznany za znęcanie się.

5. Z zakresu gospodarki wodnej:
1) nakazywanie właścicielowi gruntu przywrócenie do stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom w przypadku spowodowania przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływającej na grunty sąsiednie,
2.zatwierdzanie ugody właścicieli gruntów ustalającej zmiany stanu wody na gruncie,
3.przeprowadzanie konserwacji rowów melioracyjnych.

6. Z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych:
1) wydawanie zezwoleń na wyłączenie z produkcji gruntów rolnych, przeznaczonych na cele nierolnicze i nieleśne,
2) naliczanie należności i opłat rocznych z tytułu wyłączenia gruntów rolnych,
3) nakładanie obowiązku zdjęcia oraz wykorzystania próchnicznej warstwy gleby z gruntów rolnych oraz torfowisk oraz nakładanie opłat za niewykonanie tego obowiązku,
4) dokonywanie rekultywacji na cele rolne gruntów na obszarach rolnych zdewastowanych lub zdegradowanych przez nieustalone osoby lub w wyniku klęsk żywiołowych,
5) wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych.

7. Z zakresu innych zadań:
1) przygotowywanie przetargów na wykonywanie prac związanych z zadaniami Referatu,
2) przygotowywanie projektów uchwał z zakresu realizowanych zadań,
3) wydawanie opinii, zgodnie z przepisami odrębnymi, w sprawach rozpatrywanych przez inne organy samorządu terytorialnego,
4) nadzór nad realizacją opłat z tytułu eksploatacji kopalin na terenie gminy.

Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych

§ 46
Do zadań pełnomocnika należy w szczególności:
1) zapewnienie przestrzegania ochrony informacji niejawnych w urzędzie,
2) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
3) nadzór i kontrola funkcjonowania kancelarii tajnej,
4) przeprowadzanie postępowania sprawdzającego związanego z dostępem do informacji niejawnych,
5) opracowywanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
6) podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Kancelaria tajna (KT)

§ 47
Do zadań stanowiska należy w szczególności:
1) ewidencja, zabezpieczanie, udostępnianie, gromadzenie i przechowywanie dokumentów zawierających informacje niejawne,
2) bezpośredni nadzór i kontrola nad obiegiem dokumentów zawierających informacje niejawne w urzędzie.


Samodzielne Stanowisko ds. Obrony Cywilnej i Spraw Ogólnoobronnych (SOC)

§ 48
Do zadań stanowiska należy w szczególności:
1) wykonywanie zarządzeń Szefa Obrony Cywilnej Kraju, wojewody i starosty,
2) organizowanie obrony cywilnej, kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej, a także przedsięwzięć związanych z zarządzaniem kryzysowym,
3) przeprowadzanie czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony, w tym administrowanie rezerwami osobowymi,
4) współdziałanie przy czynnościach związanych z poborem,
5) wydawanie zaświadczeń w sprawie powszechnego obowiązku obrony,
6) organizowanie doręczeń kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych, oraz do odbycia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
7) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności,
8) współdziałanie z organami wojskowymi,
9) wykonywanie wytycznych i zarządzeń wojewody i starosty dotyczących zadań ogólnowojskowych, w tym :
a) opracowanie planu obrony cywilnej miasta,
b) opracowywanie regulaminu na okres wojny,
c) opracowywanie regulaminu dyżurów,
d) ustalanie zadań szczegółowych dla urzędu na wypadek wojny,
e) opracowanie planu reagowania kryzysowego,
f) opracowywanie planu akcji kurierskiej,
g) przygotowywanie decyzji w zakresie świadczeń dla jednostek wojskowych,
h) planowanie i organizacja szkolenia,
i) wyposażenie formacji obrony cywilnej i zespołu reagowania kryzysowego w sprzęt.


Pełnomocnik ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

§ 49
Do zadań pełnomocnika należy w szczególności:
1) koordynowanie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
2) koordynowanie działań urzędu, Komisji ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych organizacji i stowarzyszeń w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3) prowadzenie spraw wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Inspektor BHP

§ 50
Do zadań inspektora należy w szczególności:
1) okresowa analiza i zgłaszanie wniosków dotyczących stanu BHP w urzędzie.
2) sporządzanie, kompletowanie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy, chorób zawodowych i wyników badań środowiska pracy.
3) udział w dochodzeniach powypadkowych.
4) przeprowadzanie szkoleń pracowników urzędu w zakresie BHP.

Dział IX
Postanowienia końcowe

§ 51
Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia, zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Powiadom znajomego