W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Wewnątrzszkolny System Oceniania - WSO

INFORMACJE OGÓLNE 

§ 1

Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.

§ 2

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

§ 3

Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 4

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowania oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

§ 5

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów);
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania
3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie;
4) ustalanie ocen rocznych;
5) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
6) przeprowadzanie egzaminów poprawkowych;
7) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
8) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach, trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu.

TRYB OCENIANIA, PROCEDURY I SKALE OCEN

§ 6

Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach oceniania, które znajdują się w bibliotece szkolnej do wglądu oraz o warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

§ 7

Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 8

Rodzice (prawni opiekunowie) poświadczają własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się z informacjami zawartymi w § 7 i § 8.

§ 9

Rodzice (prawni opiekunowie) są informowani o postępach w nauce, trudnościach, zachowaniu i frekwencji ich dzieci

1) na ogólnoklasowych spotkaniach raz w miesiącu;
2) na indywidualnych spotkaniach w terminie ustalonym przez nauczycieli (w miarę potrzeb);
3) korespondencyjnie w dzienniczku lub zeszycie przedmiotowym;
4) telefonicznie (w miarę potrzeb).

§ 10

Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (pranych opiekunów). Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Uczeń ma prawo wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę podczas lekcji, na której nauczyciel omawia wyniki prac.

§ 11

Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona rodzicom (prawnych opiekunom) do wglądu:
1)na zebraniach rodzicielskich,
2)w dniu otwartym,
3)podczas indywidualnych spotkań. Podlegają one zwrotowi i są przechowywane do końca roku szkolnego.

§ 12

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki, sztuki nauczyciel bierze pod uwagę przede wszystkim wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 13

Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii zgodnie z następująca procedurą:

1) rodzice (prawni opiekunowie) składają wniosek o zwolnienie z zajęć wraz z opinią lekarza w sekretariacie szkoły;
2) dyrektor szkoły w ciągu 3 dni przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom) decyzję na piśmie (ksero do arkusza),
3) rodzic (prawny opiekun) poręcza jej odbiór,
4) dyrektor przekazuje informację o zwolnieniu ucznia z zajęć nauczycielowi danego przedmiotu.

§ 14

Każdy nauczyciel ustala kryteria ocen szkolnych (przedmiotowe systemy oceniania) w zakresie nauczanego przez siebie przedmiotu, jednak są one porównywalne z kryteriami ustalonymi przez innych nauczycieli oraz spójne z kryteriami zawartymi w niniejszym regulaminie.

§ 15

Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

§ 16

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 17

Nauczyciel ocenia poziom wiedzy i umiejętności oraz formy aktywności ucznia.

§ 18

Stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych: prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania praktyczne.

§ 19

Każdy nauczyciel ma prawo stosować oprócz w/w inne formy sprawdzania osiągnięć wynikające ze specyfiki nauczanego przez niego przedmiotu.

§ 20

Klasówkę i sprawdzian zapowiada się w tygodniu poprzedzającym pracę pisemną, ale czas powiadomienia nie może być krótszy niż:

1) tydzień – dla klasówki,
2) trzy dni – dla sprawdzianu.

§ 21

W ciągu tygodnia mogą być dwie zapowiedziane prace pisemne.

§ 22

Kartkówki traktowane są jak odpowiedzi ustne. Obejmują materiał ostatniej lekcji lub pracy domowej i nie muszą być zapowiedziane.

§ 23

Prace pisemne nauczyciel sprawdza i ocenia w ciągu 14 dni.

§ 24

Uczeń ma prawo do poprawy oceny cząstkowej na zasadach określonych przez nauczyciela.

§ 25

Uczeń ma czas na uzupełnienie zaległości spowodowanych chorobą lub inną usprawiedliwioną przyczyną równą ilości dni, w których był nieobecny.

§ 26

Minimalna liczba ocen cząstkowych w ciągu okresu, na podstawie których wystawia się ocenę klasyfikacyjną nie powinna być mniejsza niż podwójna liczba godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w tygodniu, ale nie mniejsza niż 3.

§ 27

Ocena wyników w nauce uczniów klas I – III ma charakter opisowy i nie podlega odwołaniu.

§ 28

Oceny cząstkowe w klasach I-III zapisywane są w formie liter i oznaczają:
• W – wspaniale,
• B – bardzo dobrze,
• D – dobrze,
• P – postaraj się,
• S – słabo,
• N – nie udało ci się.

Skale ocen cząstkowych rozszerza się dodatkowo o oceny wspaniale „-„ oraz do ocen bardzo dobrze, dobrze, postaraj się wykonać to lepiej, słabo znaków „+” i „-„.

§ 29

Arkusze oceny opisowej śródrocznej oraz rocznej przygotowują nauczyciele prowadzący oddział. Formularze oceny opisowej zatwierdza Dyrektor Szkoły.

§ 30

Do dotychczasowych form sprawdzania stopnia opanowania materiału wprowadza się samoocenę uczniów.

1) Samoocena uczniów przeprowadzana jest w formie ankiety po każdym semestrze nauki. Ma ona charakter wyłącznie informacyjny, pozwalający nauczycielowi na lepsze poznanie ucznia oraz śledzenie procesu nauczania.
2) Wzór arkusza samooceny w klasach I – III opracowują nauczyciele prowadzący oddział, w klasach IV – VI dokonywany jest w formie ustnej w zakresie poszczególnych przedmiotów.

§ 31

Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Pierwszy semestr, trwający do 31 stycznia, kończy się radą klasyfikacyjną śródroczną. Drugi semestr, trwający do końca roku szkolnego kończy się radą klasyfikacyjną roczną.

§ 32

Klasyfikacja śródroczna w klasach I - III polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu jednej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 33

Klasyfikacja roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 34

Klasyfikacja śródroczna w klasach IV – VI polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 35

Klasyfikacja roczna w klasach IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 36

Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 37

Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 38

Oceny bieżące oraz oceny śródroczne i roczne klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

§ 39

Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy według zasad oceniania zachowania określonych WSO.

§ 40

Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

§ 41

W oddziałach integracyjnych śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne.

§ 42

Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne oraz oceny bieżące począwszy os klasy IV ustala się w stopniach według następującej skali:

a) stopień celujący - 6
b) stopień bardzo dobry - 5
c) stopień dobry - 4
d) stopień dostateczny - 3
e) stopień dopuszczający - 2
f) stopień niedostateczny - 1
Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących znaków plus (+) ,minus(-).

§ 43

Oceny klasyfikacyjne śródroczne zapisywane są do dokumentacji skrótami odpowiednio: cel, bdb, db, dst, dop, ndst

§ 44

Ogólne kryteria ocen szkolnych odpowiadają poszczególnym stopniom:ocena celująca – oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych realizowanym przez nauczyciela programem nauczania, są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu,ocena bardzo dobra – oznacza, że uczeń opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych realizowanym przez nauczyciela programem nauczania,ocena dobra – oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności w realizowanym przez nauczyciela programie nie jest pełna, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia,ocena dostateczna – oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie,ocena dopuszczająca – oznacza, że opanowane przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidzianych realizowanym przez nauczyciela programem nauczania jest tak niewielka, że stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie oraz utrudnia naukę przedmiotów pokrewnych,ocena niedostateczna – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania co uniemożliwia mu kontynuowanie dalszego kształcenia w danym przedmiocie oraz utrudnia naukę przedmiotów pokrewnych.

§ 45

1. Miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel zobowiązany jest powiadomić ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidzianych dla niego ocenach z zajęć edukacyjnych.

2. Informacje o przewidywanych ocenach niedostatecznych podawana jest w formie pisemnej na zebraniu rodziców. Wymagany jest podpis rodzica. W przypadku nieobecności rodzica informacja wysyłana jest listem poleconym.

§ 46

Uczeń ma prawo ubiegać się o poprawę proponowanej oceny śródrocznej i rocznej na zasadach określonych przez nauczyciela.

§ 47

Uczniowi zagrożonemu śródroczną klasyfikacyjną ocena niedostateczną szkoła organizuje pomoc w postaci:

1) zlecania dodatkowych zadań umożliwiających poprawę oceny,
2) udział w zajęciach wyrównawczych,
3) pomocy koleżeńskiej,
4) konsultacji z nauczycielem,
5) pomocy w odrabianiu prac domowych na świetlicy szkolnej.

OCENA ZACHOWANIA

§ 48

1.Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej.

2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia według następującej skali:
  • wzorowe - bardzo dobre - dobre - poprawne - nieodpowiednie - naganne


3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

3) dbałość o honor i tradycje szkoły

4) dbałość o piękno mowy ojczystej

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

6) godne, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią

7) okazywanie szacunku innym osobom

4. Ocenę klasyfikacyjną zachowania śródroczną i roczną ustala się na podstawie następujących kryteriów:

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń który:

1) doskonale wywiązuje się z obowiązków ucznia, rzetelnie przygotowuje się do zajęć, jest pilny w nauce, systematycznie uczęszcza na zajęcia, nie spóźnia się

2) bierze czynny udział w życiu szkoły, inicjuje i wykonuje zadania na rzecz środowiska i szkoły, zawsze przestrzega norm współżycia społecznego, dba o mienie szkolne i innych, jest samodzielny i wytrwały w pokonywaniu trudności,

3) swoją postawą promuje dobre imię szkoły wobec innych środowisk, godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, przedstawieniach okolicznościowych, rozwija swoje zainteresowania w szkole i poza nią, działa na rzecz innych np.: poprzez aktywne i odpowiedzialne organizowanie pomocy koleżeńskiej, imprez ogólnoszkolnych i klasowych, akcji charytatywnych itp.

4) jest godny naśladowania pod względem dbałości o piękno mowy ojczystej

5) jest godny naśladowania pod względem troski o bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i innych, przeciwstawia się agresji, staje w obronie słabszych

6) jest godny naśladowania pod względem kultury osobistej, odpowiedzialności, dba o estetykę wyglądu, staje w obronie pokrzywdzonych

7) z pełnym szacunkiem odnosi się do innych, swoja postawą daje dobry przykład kolegom

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:

1) jest sumienny w wywiązywaniu się z obowiązków szkolnych, ma pozytywny stosunek do nauki, systematycznie przygotowuje się do zajęć i czynnie w nich uczestniczy, nie spóźnia się na zajęcia szkolne

2) często wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz szkoły i klasy, włącza się w wykonywanie tych zadań, chętnie służy pomocom innym, zawsze przestrzega norm współżycia społecznego

3) godnie reprezentuje szkołę w środowisku lokalnym oraz klasę na forum szkoły w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, przedstawieniach okolicznościowych itp, czynnie uczestniczy w przygotowaniu uroczystości i imprez szkolnych

4) dba o piękno mowy ojczystej, jego kultura słowa nigdy nie budzi zastrzeżeń

5) wykazuje szczególną troskę o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych

6) zachowuje się kulturalnie w szkole i poza nią, stosuje strój odpowiedni do okoliczności, koleżeński

7) wyróżnia się kulturą osobistą oraz kulturalnym zachowaniem w odniesieniu do członków społeczności szkolnej.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń który:

1) dobrze wypełnia obowiązki ucznia, sporadycznie bywa nieprzygotowany do zajęć, jest aktywny na lekcjach, nie spóźnia się na zajęcia szkolne

2) interesuje się sprawami klasy i szkoły nie podejmując samodzielnie inicjatywy wykonuje powierzone zadania, nie odmawia pomocy innym, dba o mienie szkoły i jej estetykę, nie wchodzi w konflikty z innymi, przestrzega norm współżycia społecznego

3) uczestniczy w różnych formach działalności szkolnej i pozaszkolnej, bierze udział w uroczystościach szkolnych, szanuje tradycje i zwyczaje szkoły, wykazuje chęć współpracy z nauczycielami i wychowawcą

4) dba o kulturę słowa

5) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych

6) przestrzega podstawowych zasad kultury osobistej w odniesieniu do wszystkich członków zbiorowości szkolnej

7) życzliwie i kulturalnie odnosi się do nauczycieli, uczniów i innych osób

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń który:

1) dokłada starań aby wywiązać się z obowiązków ucznia, bywa nieprzygotowany do zajęć, z oporami stosuje się do poleceń nauczycieli i pracowników szkoły, sporadycznie spóźnia się na zajęcia szkolne, zdarza mu się utrudniać prowadzenie lekcji

2) przejawia niewielkie zainteresowanie sprawami klasy i szkoły, zdarza mu się wchodzić w konflikt z innymi, nie wykazuje dbałości o mienie szkoły, jest obojętny na przejawy wandalizmu,

3) dba o honor szkoły, szanuje jej tradycje i zwyczaje

4) stara się dbać o kulturę słowa

5) nie stwarza sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu swojemu i innych, nie ulega nałogom i nie namawia do nich innych

6) na ogół dba o kulturę zachowania, przestrzega zasad higieny i estetyki osobistej

7) okazuje szacunek innym, popełnia drobne uchybienia w stosunku do kolegów

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń który:

1) lekceważy obowiązki szkolne, uchyla się od wypełniania ich, często bywa nieprzygotowany do zajęć, spóźnia się, nie reaguje na rozmowy wychowawcze i upomnienia

2) ma negatywny stosunek do działań na rzecz klasy i szkoły, narusza zasady poprawnego współżycia, nie postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej

3) nie dba o dobro i tradycje szkoły

4) nie dba o kulturę języka, używa niecenzuralnego słownictwa

5) zagraża zdrowiu oraz bezpieczeństwu własnemu i innych, ulega szkodliwym nałogom

6) swoim zachowaniem prowokuje innych do niewłaściwych zachowań

7) nie okazuje szacunku innym, narusza godność kolegów

Ocenę naganną otrzymuje uczeń który:

1) świadomie lekceważy obowiązki szkolne, nie przygotowuje się do zajęć, nagminnie spóźnia się, wagaruje, ucieka z zajęć lekcyjnych

2) jest obojętny wobec przejawów zła, znęca się psychicznie lub fizycznie nad innymi, celowo niszczy mienie szkoły i innych, nie podejmuje prób poprawy swojego postępowania

3) plami honor szkoły, lekceważy jej tradycje, podejmowane działania wychowawcze nie wpływają korygująco na postawę ucznia

4) nie dba o kulturę języka, nagminnie używa wulgaryzmów

5) świadomie stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu oraz życiu, ulega szkodliwym nałogom, zachęca do tego innych uczniów, bierze udział w bójkach, kradzieżach

6) zachowuje się niegodnie, w sposób celowy prowokuje złe zachowania innych

7) wykazuje lekceważący stosunek do nauczycieli, uczniów i innych osób, nie szanuje godności innych.

5. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z następującym zastrzeżeniem:

6. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

7. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

8. W przypadku stwierdzenia że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

10. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z następującym zastrzeżeniem:

11. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu w tej szkole ustalono naganną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uczeń, któremu w tej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy szóstej nie kończy szkoły.

12. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

Uczeń ma prawo do poprawy proponowanej rocznej, oceny zachowania zgodnie z następującym trybem:

1. Uczeń w terminie trzech dni od momentu zapoznania się z proponowana oceną zgłasza do wychowawcy chęć poprawy przewidywanej oceny.

2. Chęć poprawy przewidywanej oceny uczeń deklaruje na piśmie poświadczonym przez rodzica.

3. Wychowawca ustala wraz z uczniem, w formie pisemnej, warunki poprawy proponowanej rocznej oceny zachowania z uwzględnieniem warunku, iż ocena roczna może być wyższa od proponowanej, co najwyżej o jeden stopień wg skali ocen zachowania.

4. Działania ucznia wynikające z ustalonych warunków są obserwowane przez wychowawcę .

5. Decyzje o ustaleniu wyższej niż proponowana oceny klasyfikacyjnej zachowania podejmuje wychowawca po zasięgnięciu opinii klasy, nauczycieli i zainteresowanego ucznia.

6. Roczna ocena klasyfikacyjne zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna o ile została ustalona zgodnie z przepisami prawa. W przypadku rażących wykroczeń wychowawca może ustalić uczniowi roczną ocenę klasyfikacyjna zachowania niższą od proponowanej.

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

§ 50

Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

§ 51

Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

§ 52

Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

§ 53

Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki,

2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

§ 54

Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w § 61 pkt.2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.§ 55Uczniowi, o którym mowa w § 61 pkt.2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

§ 56

Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem § 65.

§ 57

Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informatycznej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

§ 58

Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami)

§ 59

Ostateczny termin przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych:

- do 31 marca – obejmuje materiał semestru pierwszego - do 31 sierpnia – obejmuje materiał semestru drugiego lub materiał całego roku.

§ 60

Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, z § 59, § 60 i § 61 pkt.1 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

§ 61

Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 61 pkt.2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą: - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji, - nauczyciel zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

§ 62

Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym owa w § 61 pkt.2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

§ 63

W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

§ 64

Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) imiona i nazwiska – skład komisji,
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 65

Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 69.

§ 66

Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 68

Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 73.

§ 69

Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

§ 70

Zastrzeżenia składają rodzice (prawni opiekunowie) w formie pisemnej do sekretariatu szkoły.

§ 71

W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 72

Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 73

W skład komisji wchodzą:

1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciela zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców.

§ 74

Nauczyciel, prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

§ 75

Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 76

Z prac komisji sporządza się protokół w szczególności:

1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu
c) zadania (ćwiczenia) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 77

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

§ 78

Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.PROMOCJA § 79Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem § 80.

§ 80


W wyjątkowych przypadkach, Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną,

§ 81

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej

§ 82

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

§ 83

Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 84

Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 85

Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

EGZAMIN POPRAWKOWY

§ 86

Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 87

Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

§ 88

Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

§ 89

Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

§ 90

Nauczyciel, w którym mowa w § 93 pkt.2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołuje nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

§ 91

Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1. skład komisji,
2. termin egzaminu poprawkowego,
3. pytania egzaminacyjne,
4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 92

Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno – wychowawcze kończą się w styczniu – nie później niż do końca marca.

§ 93

Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

§ 94

Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacji promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

SPRAWDZIAN

(Na podstawie Rozporządzenia dotyczącego sposobu przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku w szkole podstawowej)

§ 95

W klasie szóstej szkoły podstawowej komisja egzaminacyjna, zwana dalej „komisją okręgową” przeprowadza sprawdzian opanowania umiejętności, określonych w standardach wymagań, ustalonych odrębnymi przepisami zwany dalej sprawdzianem.

§ 96

Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy, z zastrzeżeniem § 110.

§ 97

Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

§ 98

Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian.

§ 99

Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

§ 100

Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem § 110.

§ 101

W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.

§ 102

Wyniki sprawdzianu ustalony przez zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów, powołany przez dyrektora komisji okręgowej jest ostateczny.

§ 103

Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły.

§ 104

Zaświadczenie o którym mowa w § 122 dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

§ 105

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.

UKOŃCZENIE SZKOŁY

§ 106

Uczeń kończy szkołę podstawową:

1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe os oceny niedostatecznej,

2) jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu z zastrzeżeniem § 110i § 111.

§ 107

Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobra ocenę zachowania.

§ 108

O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najniższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 109

Zasady oceniania religii regulują odrębne przepisy.

§ 110

Integralną częścią WSO są:

1. arkusz samooceny ucznia klasy I,
2. arkusz samooceny ucznia klasy II,
3. arkusz samooceny ucznia klasy III po pierwszym semestrze,
4. arkusz samooceny ucznia klasy III po drugim semestrze,
5. oświadczenie rodziców o znajomości wymagań edukacyjnych, sposobie sprawdzania osiągnięć oraz zasad oceniania,
6. wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o zwolnienie ucznia z informatyki,
7. wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o zwolnienie ucznia z nauki języka obcego,
8. wniosek rodziców (prawnych opiekunów) o zwolnienie ucznia z wychowania fizycznego,
9. formularz zwolnienia ucznia z informatyki, 10. formularz zwolnienia ucznia z wychowania fizycznego,

Powiadom znajomego