W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Obowiązki mieszkańców

Wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani są do złożenia Burmistrzowi Miasta Marki deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie. Deklaracja opisana powyżej stanowi podstawę do wyliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata ta zgodnie z ustawą musi być miesięczna, lecz do Rady Miasta Marki należy wybór częstotliwości uiszczania powyższej opłaty.

W Markach opłatę należy uiszczać miesięcznie na koniec danego miesiąca kalendarzowego.

Zasadniczą zasadą w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi jest przejęcie przez gminy własności odpadów, a więc obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zakresie zagospodarowywania odpadów komunalnych.

Na właścicieli nieruchomości ustawa oraz Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Marki  (Uchwała Nr LXIV/678/2023 Rady Miasta Marki z dnia 22 lutego 2023 roku) nakłada obowiązki zapewniania czystości i porządku poprzez:

  • wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
  • indywidualne oznakowanie pojemników na odpady (właściciele nieruchomości, na których powstają odpady komunalne, korzystający w pojemników, zobowiązani są do indywidualnego ich oznakowania polegającego na naniesieniu na nich, w widocznym miejscu, adresu nieruchomości (to jest nazwa ulicy i numer porządkowy nieruchomości ze wskazaniem numeru lokalu, jeśli dotyczy - np. ul. Przykładowa 12B/3 albo sam numer porządkowy nieruchomości ze wskazaniem numeru lokalu, jeśli dotyczy - np. 12B/3) poprzez umieszczenie: wodoodpornej naklejki, wodoodpornego napisu (np. wykonanego farbą, markerem, itp.), oznaczenia w inny sposób zabezpieczonego przed: działaniem czynników atmosferycznych, łatwym jego uszkodzeniem, bądź zmianą,
  • przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
  • zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
  • gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków (zgodnie z obowiązującymi przepisami);
  • pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;
  • z części nieruchomości służących do użytku publicznego, o których mowa w odrębnych przepisach, właściciel nieruchomości położonej bezpośrednio wzdłuż tej części nieruchomości, poza wyjątkami określonymi w odrębnych przepisach, ma obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń niezwłocznie po ich wystąpieniu, według poniższych zasad:
    • błoto należy składować na uprzątanej części nieruchomości w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego,
    • śnieg należy gromadzić w pryzmach na uprzątanej części nieruchomości, w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego,
    • lód należy usuwać w sposób zapewniający bezpieczeństwo korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego,
    • inne zanieczyszczenia należy usuwać zgodnie z ich charakterem, w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa korzystających z terenu przeznaczonego do użytku publicznego;
  • realizację innych obowiązków określonych w regulaminie utrzymania porządku i czystości w gminie.

Wymagana minimalna pojemność pojemników na odpady komunalne w zależności do liczby mieszkańców korzystających z tych pojemników, zgodnie z zapisami Uchwały Nr LXIV/678/2023 Rady Miasta Marki z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Marki (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2023 roku poz. 2607) wynosi:

Lp. Liczba mieszkańców nieruchomości korzystających z pojemnika/ów Minimalna pojemność pojemnika/ów na odpady
1 1 - 3 120 litrów
2 4 - 7 240 litrów
3 8 - 12 480 litrów
4 >12 należy zastosować odpowiednią wielokrotność pojemników wymienionych w wierszach 1-3

Zarządcy nieruchomości wielorodzinnych, wyposażający nieruchomość w pojemniki na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz w pojemniki na odpady zbierane selektywnie, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę wymagania określone w powyższej tabeli.


Uwaga! Gmina nie prowadzi odbioru odpadów powstających w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, dlatego osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek posiadania własnej umowy na wywóz odpadów.

Nieruchomości, gdzie na części zamieszkują mieszkańcy, a na części prowadzona jest działalność gospodarcza, mają obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami na część zamieszkałą. Natomiast na część nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza mają obowiązek zawarcia umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające podczas prowadzenia działalności.

Wyjątek:
W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty na rzecz gminy, dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust. 4a).

Powiadom znajomego