W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Rada Miasta Marki - V sesja

Rada Miasta Marki - V sesja

26 marca 2003 roku - V sesja Rady Miasta Marki

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2002 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591) zwołuję V sesję Rady Miasta Marki na dzień 26 marca 2003 roku o godzinie 1400 z następującym porządkiem obrad:

1. Otwarcie sesji.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 19 lutego 2002 roku.

5. Spotkanie z Panem Adamem Kopczyńskim Przewodniczącym Rady Powiatu Wołomińskiego.

6. Prezentacja koncepcji budowy infrastruktury miejskiej w drodze Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

7. Informacja Komendanta Powiatowego Policji nadkom. Władysława Błażuka o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie miasta Marki.

8. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki.

9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr IV/14/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 lutego 2003 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Marki na 2003 rok.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/71/99 Rady Miasta Marki z dnia 7 lipca 1999 roku o powołaniu Komisji Inwentaryzacyjnej.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną.

12. Interpelacje i zapytania radnych.

13. Sprawy różne.

14. Zamknięcie sesji.


Sesja odbędzie się w sali Urzędu Stanu Cywilnego w Markach.

PROTOKÓŁ nr 5
z V sesji Rady Miasta Marki,
która odbyła się w dniu 26 marca 2003 roku

O godzinie 1400 V sesję Rady Miasta Marki otworzyła Przewodnicząca Maria Przybysz – Piwko. Po przywitaniu wszystkich obecnych i stwierdzeniu quorum (lista obecności radnych oraz zaproszonych gości stanowi załącznik 1 do protokołu) przedstawiła porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 19 lutego 2002 roku.
5. Spotkanie z Panem Adamem Kopczyńskim Przewodniczącym Rady Powiatu Wołomińskiego.
6. Prezentacja koncepcji budowy infrastruktury miejskiej w drodze Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
7. Informacja Komendanta Powiatowego Policji nadkomisarza Władysława Błażuka o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie miasta Marki.
8. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr IV/14/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 lutego 2003 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Marki na 2003 rok.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/71/99 Rady Miasta Marki z dnia 7 lipca 1999 roku o powołaniu Komisji Inwentaryzacyjnej.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Sprawy różne.
14. Zamknięcie sesji.

Pkt 3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

Nie zgłoszono żadnych wniosków.

Pkt 4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 19 lutego 2002 roku.

Protokół z IV sesji Rady Miasta Marki z dnia 19 lutego 2003 roku przyjęty został jednogłośnie.

Pkt 5. Spotkanie z Panem Adamem Kopczyńskim Przewodniczącym Rady Powiatu Wołomińskiego.

Przewodnicząca Rady Miasta Marki Maria Przybysz – Piwko przywitała Wicestarostę Powiatu Wołomińskiego Grzegorza Dudzika, Przewodniczącego Rady Powiatu Wołomińskiego Adama Kopczyńskiego oraz radnych powiatowych Mariannę Marchewkę i Tomasza Paciorka.

Przewodniczący Adam Kopczyński przypomniał, że Powiat Wołomiński powstał z obrzeży trzech województw ostrołęckiego, siedleckiego i warszawskiego, w skład którego wchodzi 12 gmin.
Na początku I kadencji Rada Powiatu doszła do wniosku, że są ogromne dysproporcje w rozwoju poszczególnych gmin. Przyjęte zostało założenie, że I kadencja będzie kadencja wyrównującą poziom na obszarze Powiatu poprzez skierowanie środków inwestycyjnych głównie do najbiedniejszych gmin w celu zlikwidowania barier rozwoju. Stąd też wiele inwestycji drogowych realizowanych było na terenach wiejskich: w Jadowie, Tłuszczu, Poświętnem, Klembowie. W Jadowie wybudowana została szkoła średnia liceum profilowane. Powstały dwie klasy: klasa sportowa i klasa wojskowa. Szkoła współpracuje z jednostką wojskową w Mińsku Mazowieckim. Raz w tygodniu odbywają się zajęcia wojskowe na terenie jednostki wojskowej. Nabór do tej szkoły cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem.
Drugim bardzo ważnym problemem, któremu poświęcono dużo uwagi to bezpieczeństwo publiczne. Z inicjatywy radnych powiatowych (radni przeznaczyli swoje diety na realizacje tego pomysłu) powołana została w Powiecie policyjna grupa interwencyjna. W szeregach grupy pracują bardzo dobrze wyszkoleni policjanci, którzy działają radykalnie i stanowczo. Grupa wyposażona została w bardzo dobry sprzęt.
II kadencja Rady Powiatu ustaliła jako priorytet inwestowanie w miastach. Stąd w budżecie Powiatu na 2003 rok znalazły się środki na wykonanie odwodnienia w ulicy Fabrycznej w Markach. Cała inwestycja będzie realizowana wspólnie z gminą Marki.

Wicestarosta Powiatu Grzegorz Dudzik wskazał na kwestie, które łączą administrację powiatu z administracją gminną. Podkreślił, że Powiat nie jest osobną strukturą – mieszkańcy poszczególnych gmin są również mieszkańcami powiatu. Na terenie gminy Marki powiat współprowadzi kilka placówek poprzez dotacje związane z subwencją oświatową (Zakłady Szkolno – Wychowawcze prowadzone przez Księży Michalitów i Siostry Franciszkanki, Bursa Sióstr Honoratek). Wspólnie z towarzystwem „Szansa” prowadzony jest Ośrodek Interwencji w Kryzysie – jedyna tego rodzaju placówka na terenie Powiatu Wołomińskiego. Powiat dofinansowuje również placówki opiekuńczo – wychowawcze tzw. świetlice środowiskowe.

Radny Tadeusz Lużyński zapytał, jaki procent rolników w Powiecie Wołomińskim pracuje tylko w swoich gospodarstwach i czy są to gospodarstwa rozwojowe?

Wicestarosta Grzegorz Dudzik zobowiązał się do przygotowania takich informacji.

Radny Bogdan Trzemecki zapytał, czy sprawy z zakresu geodezji i architektury zostaną przeniesione do Powiatu?

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że obecnie Sejm rozpatruje projekt ustawy, w której jest zapisany zakaz powierzania zadań z zakresu architektury przez powiaty gminom. Zadania z zakresu prowadzenia zasobu geodezyjnego gmina będzie mogła prowadzić jeśli spełni określone warunki.

Radny Robert Tankiewicz zapytał, czy istnieje możliwość, aby w drodze porozumienia powrócił do Marek wydział komunikacji?

Wicestarosta Grzegorz Dudzik odpowiedział, że nie ma takiej prawnej możliwości. Centralizację wydziałów komunikacji wymusiły przepisy prawne ze względu na bezpieczeństwo informacji centralnego rejestru pojazdów.

Radny Robert Tankiewicz zapytał, czy inwestycja realizowana przez Powiat w ulicy Fabrycznej to tylko odwodnienie?

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że przygotowywana umowa w sprawie zadania inwestycyjnego w ulicy Fabrycznej przewiduje, że wykonane zostanie odwodnienia ulicy Fabrycznej na odcinku od ulicy Piłsudskiego do ulicy Ząbkowskiej oraz ulicy Lotników i Ząbkowskiej do rzeki Długiej, wykonanie projektu ulicy Fabrycznej oraz w roku 2004 wykonanie podbudowy, nawierzchni i chodników. Przeprowadzona została analiza kosztów tego zadania – koszt całego przedsięwzięcia wyniesie ok. 850 tysięcy złotych. Gmina Marki poniesie 50% kosztów zadania.
Burmistrz powiedział również, że Komisja Budżetowo – Gospodarza zobowiązała Burmistrza do podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy ze Starostą w sprawie wspólnej realizacji tego zadania. Komisja Budżetowo – Gospodarcza rekomenduje również wprowadzenia zmian w budżecie miasta Marki na 2003 rok polegających na wprowadzeniu do zadań inwestycyjnych pozycji - odwodnienie ulicy Fabrycznej. Komisja oceniała, że realizacja zadania będzie możliwa poprzez zaciągnięcie kredytu na to zadanie.

Radny Tadeusz Skłodoweski zapytał, jakie działania podejmowane są w celu pozyskania funduszy z Unii Europejskiej?

Wicestarosta Grzegorz Dudzik odpowiedział, że główne zadanie, które powiat chciałby zrealizować w ramach programów Unijnych to projekt Zakładu utylizacji odpadów w Michałowicach w gminie Zielonka. Realizacja i wdrożenie tego zadania jest bardzo trudne, długotrwałe i pojawia się wiele problemów. Powiedział też, że podejmuje się szereg działań związanych z pozyskiwaniem funduszy na drogi wiejskie.
Wicestarosta podziękował, że gmina Marki włączyła się w porozumienie dotyczące wołomińskiego szpitala. Poinformował, że szpital w Wołominie w rankingu przygotowanym przez gazetę „Rzeczpospolita” znalazł się w złotej 100 szpitali powiatowych i w 10 najlepszych szpitali Mazowsza. Władze powiatu pracują nad utrzymaniem istniejącego standardu szpitala. Porozumienie, o którym wspomniał dotyczy wsparcia finansowego na wyposażenie szpitala. Poinformował również, że zaprosił Burmistrza Janusz Werczyńskiego do Rady Społecznej Samodzielnego Zespołu w Wołominie, aby reprezentował miasto Marki.

Radna Powiatu Wołomińskiego Marianna Marchewka odczytała Apel aptek:
„Dlaczego trzeba zmienić prawo? Obowiązujące dzisiaj ustawy umożliwiają koncernom tworzenia aptek. W tej sytuacji właściciel takiego koncernu decyduje o cenie leków, dąży do maksymalizacji zysków podnosząc ceny. Nie jest to dopuszczalne w większości krajów. Ustawa Prawo farmaceutyczne utworzyła drogę kapitałowi, w tym zagranicznemu do przejmowania aptek w Polsce i tworzenia sieci. Czym to grozi dla pacjenta? W najbliższym czasie nie będą dostępne tańsze leki produkowane u nas w kraju, leki te są równie skuteczne jak ich droższe zagraniczne odpowiedniki. Apteka jest palcówką ochrony zdrowia, aptekarz wykonuje zawód zaliczany do zawodów zaufania publicznego. Nie koncern, a jedynie niezależny aptekarz pozostaje gwarantem sprawowania właściwej opieki farmaceutycznej, jest oddanym rzecznikiem interesu pacjenta. Aby przeciwdziałać powstawaniu sieci aptek, aby aptekarz działał nadal w interesie pacjenta trzeba zmienić ustawę o izbach aptekarskich. Można to uczynić poprzez realizację obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Obywatelski Komitet Inicjatywy Ustawodawczej zwraca się do wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej o wsparcie tejże inicjatywy mającej na celu zmianę wadliwego prawa. Komitet zwraca się do wszystkich tych, którym leży na sercu przeciwdziałanie wzrostowi cen leków, którzy chcą, aby apteki były prowadzone przez dobrze wykształconych aptekarzy i aby pozostały one polskimi aptekami. Wszystkie osoby, które zechcą poprzeć naszą inicjatywę i protest proszone są o czytelne wypełnienie rubryk oraz złożenie własnoręcznego podpisu na wyłożonych w wyznaczonych miejscach odpowiednich listach. Wypełnione listy z państwa podpisami trafią do Marszałka Sejmu w celu dalszej realizacji inicjatywy obywatelskiej w ramach prac legislacyjnych naszego parlamentu. Będą one stanowiły załącznik do projektu ustawy o zmianie ustawy prawo farmaceutyczne, ustawy o izbach aptekarskich oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę prawo farmaceutyczne, ustawy o wyrobach medycznych oraz ustawy o urzędzie rejestracji produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych”.
Radna Marianna Marchewka zwróciła się z prośbą, aby radni Rady Miasta Marki zorganizowali zbieranie podpisów pod Apelem.

Pkt 6. Prezentacja koncepcji budowy infrastruktury miejskiej w drodze Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Pani Halina Wolska przedstawicielka Firmy & Jefremienko municypalne usługi doradcze przedstawiła Operat Partnerstwa Publiczno – Prywatnego dla miasta Marki (opracowanie stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Omówiła koncepcję budowy infrastruktury miejskiej w drodze Partnerstwa Publiczno – Prywatnego: podstawy opracowania, koncepcję realizacji takiego projektu, strategiczną koncepcje rozwoju, badania i prognozy rynku, sytuację gospodarczą w mieście, koszty budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków.

Pkt 7. Informacja Komendanta Powiatowego Policji nadkomisarza Władysława Błażuka o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie miasta Marki.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko przywitała Komendanta Powiatowego Policji nadkomisarza Władysława Błażuka i Komendanta Komisariatu Policji w Markach podkomisarza Leszka Czekałę.

Podkomisarz Leszek Czekła stwierdził, że liczba przestępstw w Markach stale wzrasta, poinformował, że w 2003 roku zanotowano: kradzieże samochodów – 154, rozboje – 36, pobicia – 20, kradzieże – 372, kradzieże z włamaniem – 232, nielegalne posiadanie narkotyków – 3, usiłowanie zabójstwa – 2, mandaty karne – 47, inne przestępstwa - 209, wszczęto 1024 dochodzeń, zakończono ok. 900 dochodzeń, zastosowano 29 tymczasowych aresztowań, sporządzono 479 wniosków do Sądu Grodzkiego.
Stwierdził, że w Markach znacznie więcej dokonywanych jest przestępstw niż w sąsiednich gminach, a obsada etatowa jest taka sama, czyli 25 policjantów i 2 komendantów. Obciążenie pracą funkcjonariuszy w Markach jest 3 razy większe niż np. w Ząbkach, czy Zielonce. Bezpośredni wpływ na liczbę przestępstw ma lokalizacja centrum handlowego M-1, kilka dużych osiedli, trasa szybkiego ruchu przebiegająca przez Marki, duży napływ ludności. Reasumując stwierdził, że aby poprawić bezpieczeństwo w Markach gmina powinna wykupić więcej dodatkowych etatów dzielnicowych.

Komendant Powiatowy Policji nadkomisarz Władysław Błażuk powiedział, że w Powiecie Wołomińskim stwierdzono ponad 7 tysięcy przestępstw, czyli stwierdzone tysiąc w rejonie Marek to tylko jakiś procent ogólnej liczby. Jego zdaniem w Markach wcale nie wygląda to tak źle. Natomiast na pewno wadliwe jest funkcjonowanie mareckiego Komisariatu. Poinformował, że podjął już działania zmierzające do poprawy efektywności służby. Podkreślił, że jeśli służba prewencji jest pełniona efektywnie jest mniej zdarzeń, mniej ludzi jest zaangażowanych w proces wykrywczy, czyli siedzenie za biurkiem, a tym samym więcej funkcjonariuszy może znaleźć się w służbie prewencyjnej zewnętrznej. Powiedział, że do 31 maja 2003 zamierza zakończyć proces zmian w Komisariacie Policji w Markach. Dodał, że mając na uwadze specyfikę tego miejsca (centrum handlowe, kradzieże samochodów, rozboje, bójki, pobicia) Komenda Powiatowa zmuszona jest podjęć ekstra działania na terenie Marek i niezwłocznie to uczyni.

Burmistrz Janusz Werczyński w nawiązaniu do wypowiedzi Komendantów powiedział, że właściwie współczuje Policji, bo Policja nie ma pieniędzy, nie ma w odpowiedni sposób przygotowanych ludzi, nie ma sprzętu, a zadania muszą być wykonane.
Zapytał, co można zrobić, aby nie następowały tak często zmiany Komendantów w Markach?
Burmistrz stwierdził, iż gminie bardzo zależy na tym, aby w ramach współpracy z Policją polepszył się stan bezpieczeństwa w mieście. Stwierdził, że dotychczas współpraca najczęściej sprowadzała się do tego, że policjanci sygnalizowali potrzeby, a gmina starała się wspomagać Policję.
Burmistrz poinformował, że napisał do Komendanta Powiatowego Policji pismo, w którym żąda podjęcia działań, zapobiegających naruszeniu prawa, a także zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego wobec pasażerów i kierujących pojazdami komunikacji miejskiej linii 718 i 805 na terenie Marek (kserokopia pisma stanowi załącznik nr 3 do protokołu).
Przypomniał, że w liniach autobusowych 718 i 805 jest bardzo niebezpiecznie. Pasażerowie są okradani, autobusy są demolowane, kierowcy nie chcą jeździć na tej trasie – zdarzyło się nawet pobicie kierowcy. Istnieje zagrożenie, że te dwie linie zostaną zlikwidowane, a to dla Marek oznaczałoby prawdziwą katastrofę. Kierowcy traktują przydzielenie im tej linii jako karę. Burmistrz stanowczo stwierdził, że obecnie najważniejszą sprawą z punktu widzenia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Marek jest zaprowadzenie porządku w liniach autobusowych.
Burmistrz powiedział również, że jeżeli w Zielonce, czy Kobyłce jest o 1/3 przestępstw mniej niż w Markach, a liczba funkcjonariuszy jest taka sama to chyba należałoby coś zmienić.
Zapytał Komendanta, czy zostały przyznane dodatkowe etaty dla Marek? Jednocześnie Burmistrz przypomniał, że poprzedni Komendant Powiatowy zapewniał, że minimum dwa etaty zostaną przyznane Markom

Komendant Powiatowy poinformował, że Komenda Powiatowa Policji w Wołominie dysponuje 380 etatami, z tego 90 etatów to wakaty. Spowodowane jest to brakiem chętnych do pracy w Policji, a ci którzy się zgłaszają bardzo często nie spełniają wymogów proceduralnych. Powiat Wołomiński nie ma dobrej renomy więc trudno jest znaleźć chętnych do pracy na tym terenie.
W sprawie linii autobusowych stwierdził, że nie zna przypadku, aby pasażerowie autobusu zadzwonili z telefonu komórkowego do Policji i zgłosili, że w autobusie dzieje się coś złego. Jeśli byłyby zgłoszenia, a policja nie podjęłaby właściwych działań, to przełożeni różnego szczebla posiadają środki zmierzające do tego, aby policjantów dyscyplinować.

Radna Elżbieta Świniarska zapytała, co można poradzić w sytuacji, kiedy policjant nie ma czym pojechać na interwencję, bo tłumaczy się, że nie ma paliwa do radiowozu?

Nadkomisarza Władysława Błażuka zdziwiła wypowiedź radnej. Stwierdził, że nie ma i nie może być takich sytuacji, że policjant nie podejmie interwencji z powodu braku paliwa w radiowozie. Stanowczo stwierdził, że Policji nie brakuje pieniędzy na paliwo. Powiedział, że podstawowe zadanie Policji to ściganie sprawców przestępstw. Policjant, gdy otrzyma informację o naruszeniu prawa lub widzi naruszenie prawa musi podjąć interwencję.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że jest bardzo źle ze sprawą bezpieczeństwa na terenie Marek. Dodał, że prawdopodobnie nienajlepiej jest w samej Policji w zakresie obsady kadrowej, wyszkolenia kadry i wyposażenia Policji. Stwierdził, że w Markach widać cały przekrój przestępstw, łącznie z przestępczością zorganizowaną. Jego zdaniem biorąc pod uwagę stosunek przestępczości do liczby 290 policjantów w Powiecie, to z wyliczenia wynika, że w mareckim Komisariacie powinno być zatrudnionych ponad 40 policjantów. Radny uważa, że należy włączyć do współpracy z Policją społeczeństwo, ale trudno jest to zrobić jeśli nie można nawet dodzwonić się do Komisariatu.

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że po raz pierwszy Komendant nie narzeka, Komendant stwierdza, że tak jak jest teraz być nie może, obiecuje że policjanci pojawią się na ulicach. Burmistrz poprosił Komendanta o uwzględnienie zwiększenia obsady w Komisariacie Policji w Markach.

Nadkomisarz Władysław Błażuk stwierdził, że ciągle wspiera marecki Komisariat - przyjeżdża grupa specjalna z Wołomina w rejon M-1, działają na terenie Marek służby operacyjne z sekcji kryminalnej.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał, czy Policja ma wystarczające środki na działalność bieżącą?

Nadkomisarz Władysław Błażuk odpowiedział, że od 1 stycznia bieżącego roku dysponentem budżetu Policji jest Komendant Stołeczny Policji, a Komendant Powiatowy jest wykonawcą budżetu. Poinformował, że obecnie procedura jest taka, że Komendant Powiatowy składa zapotrzebowanie w Komendzie Stołecznej i otrzymuje wszystko co zamówi.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że gmina przeznaczyła dodatkowe środki dla Policji, jednak Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie kwestionuje legalność zapisów dotyczących dotacji dla Policji. Dodał, że gmina Marki kontaktowała się z Komendą Stołeczna Policji z prośbą o interwencje w tej sprawie. Burmistrz zwrócił się z prośba do Komendanta Powiatowego, aby jeszcze raz zasygnalizował ten problem w Komendzie Stołecznej.

Radny Bogdan Trzemecki zwrócił się z prośbą, aby Komendant Powiatowy zwrócił szczególną uwagę i skierował działania Policji na poprawę bezpieczeństwa w liniach autobusowych 718 i 805.

Nadkomisarz Władysław Błażuk obiecał, że Policja podejmie działania zmierzające do tego, aby wyeliminować naruszenia prawa, wszelkie zagrożenia, wandalizm w autobusach i ustalenia sprawców, którzy poniosą konsekwencje swojego postępowania.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że od dawna prowadzone są rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie, których celem jest opracowanie systemu poprawy bezpieczeństwa pasażerów i prowadzących pojazdy 718 i 805. Przewoźnik oczekuje, że Gmina sfinansuje system łączności pomiędzy autobusem, a Komisariatem Policji np. poprzez zakup telefonów komórkowych.
Burmistrz zapytał, czy istnieje możliwość cywilnego zakupu tego rodzaju sprzętu dla Policji i czy będzie można korzystać z policyjnych częstotliwości?

Nadkomisarz Władysław Błażuk stwierdził, że jeśli to przedsięwzięcie zostanie sfinaliowane, kierowcy otrzymają telefony i jeden telefon będzie znajdował się w Komisariacie, to zostanie wydzielona odpowiednia częstotliwość. Jego zdaniem to bardzo dobry pomysł i może okazać się skuteczny.

Przewodniczący Rady Powiatu Wołomińskiego Adam Kopczyński zobowiązał się, że w kwestii darowizn dla Policji wystąpi do Ministra Finansów o wykładnię w tej sprawie.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko podziękowała gościom za udział w sesji Rady Miasta Marki.

Pkt 8. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki.

Burmistrz Janusz Werczyński przedstawił Informację o działalności burmistrza od 1 stycznia do 13 marca 2003 roku (informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

Nie zgłoszono żadnych uwag.

Pkt 9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr IV/14/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 lutego 2003 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Marki na 2003 rok.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że projekt uchwały zawiera dwie istotne zmiany. Pierwsza dotyczy wprowadzenia do budżetu zadania – odwodnienie ulicy Fabrycznej. Burmistrz przypomniał jeszcze raz, że Komisja Budżetowo – Gospodarza zobowiązała Burmistrza do podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy ze Starostą w sprawie wspólnej realizacji – gmina Marki 50% kosztów i Starosta Powiatu Wołomińskiego 50% kosztów - odwodnienia ulicy Fabrycznej na odcinku od ulicy Marsz. J. Piłsudskiego do ulicy Ząbkowskiej, ulicy Lotników do rzeki i ulicy Ząbkowskiej do rzeki, wykonanie projektu ulicy Fabrycznej oraz w roku 2004 wykonanie podbudowy, nawierzchni i chodników. Komisja Budżetowo – Gospodarcza rekomendowała wprowadzenia zmian w budżecie miasta Marki na 2003 rok polegających na wprowadzeniu do zadań inwestycyjnych pozycji - odwodnienie ulicy Fabrycznej. Komisja oceniła, że realizacja zadania będzie możliwa poprzez zaciągnięcie kredytu na to zadanie.
Druga zmiana wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej i dotyczy środków dla Policji, które nie mogą być zapisane w postaci dotacji.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała Nr V/24/2003 i stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Pkt 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/71/99 Rady Miasta Marki z dnia 7 lipca 1999 roku o powołaniu Komisji Inwentaryzacyjnej.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że Komisja Inwentaryzacyjna to Komisja, która zajmuje się przygotowaniem materiałów do wniosku kierowanego do Wojewody o wydanie decyzji inwentaryzacyjnej, czyli stwierdzającej, że mienie Skarbu Państwa z mocy prawa stało się mieniem stanowiącym własność gminy. Większość inwentaryzacji została już dokonana. Pozostały sprawy wymagające dłuższych wyjaśnień, badań w księgach wieczystych i materiałach geodezyjnych. W związku z tym proponuje się, aby w skład tej Komisji weszli pracownicy Urzędu Miasta Referatu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.

Zdaniem radnego Tadeusza Skłodowskiego wskazany byłby czynnik zewnętrzny w składzie Komisji. Jako członka Komisji Inwentaryzacyjnej zgłosił Pana Stefana Mincberga, który wyraził na to zgodę.

Rada Miasta nie wyraziła sprzeciwu wobec zaproponowanej kandydatury i w związku z tym Burmistrz jako autoporawkę do projektu uchwały zgłosił Pana Stefana Mincberga jako członka Komisji Inwentaryzacyjnej.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała Nr V/25/2003 i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Pkt 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że projekt uchwały dotyczy ulicy Baśniowej w Markach. Działka nr ewid. 58 o powierzchni 2880 m2 z obrębu 4-04 jest działką, która w większości wykorzystywana jest dla celów komunikacyjnych. Rozmowy z właścicielami tej nieruchomości trwały od kilku lat i w rezultacie wynegocjowana została cena 100 tysięcy złotych za całą nieruchomość.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała Nr V/26/2003 i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Pkt 12. Interpelacje i zapytania radnych.

Nie wpłynęła żadna interpelacja.

Burmistrz Janusz Werczyński po raz kolejny zwrócił się do radnego Tadeusza Skłodowskiego Przewodniczącego Zespołu pracującego nad Statutem Miasta, aby Statut został przedłożony Radzie Miasta do uchwalenia.

Radny Tadeusz Skłodowski odpowiedział, że Statut jest gotowy, konieczna jest tylko możliwość skorzystania z komputera w Urzędzie Miasta, aby nanieść ostanie poprawki.

Burmistrz Janusz Werczyński odpowiedział, że Zespół może bez przeszkód skorzystać z komputera w Biurze Rady.

Radny Tadeusz Skłodowski złożył wniosek, aby w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2002 rok znalazły się dane mówiące, co w wyniku realizacji określonego zadania uzyskano w jednostkach miary.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że sprawozdanie jest już gotowe. Znajdują się zapisy o wykonanych zadaniach i kosztach, ale bez podania mb, m2, zł za m.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko stwierdziła, że zbyt późno zgłaszane są oczekiwania, aby sprawozdanie było tak szczegółowe.

Radna Małgorzata Babiuch zwróciła się do radnych, aby wstrzymali się z zaleceniami co do zmiany kształtu już przygotowanego sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 rok do czasu sesji absolutoryjnej. Zwróciła uwagę, że są różne drogi uzyskiwania informacji i każdy radny może zwrócić się do stosownego referatu lub burmistrza z prośbą o udzielnie szczegółowych informacji w interesującej go sprawie.
Poinformowała również, że zakres informacji jaki można uzyskać i w jaki sposób tego dochodzić reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek, aby radni otrzymali uchwałę Rady Miasta, w której określona jest szczegółowość sprawozdania z wykonania budżetu.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poddała wniosek radnej Agaty Świstowskiej pod głosowanie.

Głosowanie
za wnioskiem – 11
przeciw – 1
wstrzymujących się – 1
Dwóch radnych nie wzięło udziału w głosowaniu.

Wniosek został przyjęty.

Radny Tadeusz Skłodowski wycofał swój wniosek.

Pkt 13. Sprawy różne.

1.Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Babiuch oczytała protokół pokontrolny z kontroli, która została przeprowadzona z upoważnienia Rady Miasta, a dotyczyła zakresu oraz kosztów prac wykonanych w 2002 roku na ulicy Szkolnej (kserokopia protokołu Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 11 do protokołu).
Przewodnicząca Komisji poinformowała, że Komisja Rewizyjna nie sformułowała żadnych wniosków i zaleceń pokontrolnych.

Rada Miasta jednogłośnie przyjęła protokół pokontrolny Komisji Rewizyjnej.

2.Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Babiuch odczytała pismo, które wpłynęło od dyrekcji NZOZ „Esculap” (kserokopia pisma stanowi załącznik nr 12 do protokołu).

Komisja Rewizyjna zwróciła się do Rady Miasta Marki z wnioskiem o upoważnienie do udzielenia odpowiedzi na pytania dyrekcji NZOZ „Esculap” w trybie wyjaśnienia.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie wniosku.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 10
przeciw – 0
wstrzymujących się – 1
Czterech radnych nie wzięło udziału w głosowaniu.

Wniosek został przyjęty.

3.Radny Bogdan Trzemecki poinformował, że zmienił decyzję w sprawie przekazania akcji firmy FOMAR ROULUNDS zarządowi firmy, o czy informował Radę Miasta na poprzedniej sesji. Po namyśle postanowił akcje tego zakładu przekazać Skarbowi Państwa w formie protestu.

4.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pisma, które wpłynęły z mareckich przedszkoli w sprawie planowanego przeniesienia klas „0” z przedszkoli do szkół (kopie pism stanowią załącznik nr 13 do protokołu).

Komisja Oświaty, Kultury i Sportu zajmowała się sprawą klas „0” i wystąpi z inicjatywą uchwałodawczą w tej sprawie.

5.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poinformowała, że Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych złożyła Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów alkoholowych w markach za rok 2002 (sprawozdanie stanowi załącznik nr 14 do protokołu).

6.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo Pani Hanny Zamczewskiej dotyczące działalności pracowni radiologicznej w Markach przy ulicy Fabrycznej 1 (kopia pisma stanowi załącznik nr 15 do protokołu).

7.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała Pismo NZOZ „Marecki Ośrodek Zdrowia” dotyczące przeprowadzenia badań mieszkańców Marek w kierunku wykrycia gruźlicy (kopia pisma stanowi załącznik nr 16 do protokołu).

Przewodnicząca Rady skierowała pismo do Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska.

8.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo dotyczące obowiązku złożenia przez radnych oświadczeń o stanie majątkowym do dnia 31 kwietnia 2003 roku (pismo stanowi załącznik nr 17 do protokołu).

9.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo pani Wiesławy Kowalskiej, która domaga się zamiany przydzielonego lokalu mieszkalnego przy ulicy Grażyny na lokal, który będzie położony w innej części miasta (kopia pisma stanowi załącznik nr 18 do protokołu).

Rada Miasta nie przychyliła się do prośby Pani Wiesławy Kowalskiej.

10.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo radnego Rady Gminy Mikołajki Pomorskie (kopia pisma stanowi załącznik nr do protokołu).

Pkt 14. Zamknięcie sesji.

O godzinie 2100 Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zamknęła V sesję Rady Miasta Marki.

Powiadom znajomego