W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Rada Miasta Marki - IV sesja

Rada Miasta Marki - IV sesja

19 lutego 2003 roku - IV sesja Rady Miasta Marki


Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2002 roku o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591)
zwołuję IV sesję Rady Miasta Marki na dzień 19 lutego 2003 roku o godzinie 1400 z następującym porządkiem obrad:


1. Otwarcie sesji.

2. Przedstawienie porządku obrad.;BR:
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 18 grudnia 2002 roku.

5. Informacja Rafała Świstaka - Prezesa Zarządu Fomar Roulunds S.A. o aktualnej sytuacji finansowej i perspektywach
rozwoju firmy.

6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2003 rok.

a) prezentacja projektu budżetu,

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

c) przedstawienie opinii Komisji Budżetowo - Gospodarczej,

d) dyskusja.

7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Marki.

8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla
niepublicznych szkół i przedszkoli.

9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta Marki
miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr XXVII/195/2001 roku
w sprawie ustalenia na terenie miasta Marki liczby punktów sprzedaży napojów
alkoholowych.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/391/2002 Rady
Miasta Marki z dnia 20 lutego 2002 roku w sprawie rozpatrzenia zarzutu firmy "EURO-ZOO" Sp. z 0.0.
wniesionego do ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Marki.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie na rzecz Zakładu Energetycznego
Warszawa Teren S.A. z siedzibą w Warszawie, prawa użytkowania działki nr ewid. 85/8 w obrębie 5-01 stanowiącej
mienie komunalne.

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nieskorzystania z przysługującego Gminie prawa pierwokupu.

15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawek za jeden kilometr przebiegu samochodu osobowego
niebędącego własnością gminy stanowiących podstawę do wypłaty należności przysługującej radnemu z tytułu
podróży służbowej.

16. Interpelacje i zapytania radnych.

17. Sprawy różne.

18. Zamknięcie sesji.

Protokół z IV sesji Rady Miasta Marki, która odbyła się w dniu 19 lutego 2003 roku

O godzinie 1400 IV sesję Rady Miasta Marki otworzyła Przewodnicząca Maria Przybysz – Piwko. Po przywitaniu wszystkich obecnych i stwierdzeniu quorum (lista obecności radnych oraz zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu) przedstawiła porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 18 grudnia 2002 roku.
5. Informacja Rafała Świstaka – Prezesa Zarządu Fomar Roulunds S.A. o aktualnej sytuacji finansowej i perspektywach rozwoju firmy.
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2003 rok.
a) prezentacja projektu budżetu,
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
c) przedstawienie opinii Komisji Budżetowo – Gospodarczej,
d) dyskusja.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Marki.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta Marki miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr XXVII/195/2001 roku w sprawie ustalenia na terenie miasta Marki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/391/2002 Rady Miasta Marki z dnia 20 lutego 2002 roku w sprawie rozpatrzenia zarzutu firmy „EURO-ZOO” Sp. z o.o. wniesionego do ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Marki.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie na rzecz Zakładu Energetycznego Warszawa Teren S.A. z siedzibą w Warszawie, prawa użytkowania działki nr ewid. 85/8 w obrębie 5-01 stanowiącej mienie komunalne.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nieskorzystania z przysługującego Gminie prawa pierwokupu.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawek za jeden kilometr przebiegu samochodu osobowego niebędącego własnością gminy stanowiących podstawę do wypłaty należności przysługującej radnemu z tytułu podróży służbowej.
16. Interpelacje i zapytania radnych.
17. Sprawy różne.
18. Zamknięcie sesji.

Pkt 3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

Nie zgłoszono żadnych wniosków.

Pkt 4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 18 grudnia 2002 roku.

Protokół z III sesji Rady Miasta Marki z dnia 18 grudnia 2002 roku został przyjęty jednogłośnie.

Pkt 5. Informacja Rafała Świstaka – Prezesa Zarządu Fomar Roulunds S.A. o aktualnej sytuacji finansowej i perspektywach rozwoju firmy.

Pan Rafał Świstak Prezes Zarządu Fomar Roulunds S.A. przedstawił informacje o aktualnej sytuacji finansowej, plan działania i budżet na 2003 rok, plan finansowy na lata 2004 – 2005, perspektywy rozwoju firmy oraz ofertę sprzedaży (informacja pisemna stanowi załącznik nr 2 do protokołu). Poinformował również, że koncern AP Moller podjął decyzję o sprzedaży akcji w Grupie Roulunds. W chwili obecnej amerykańska spółka z branży motoryzacyjnej zainteresowana jest nabyciem tych akcji. Prezes podkreślił, że potencjalny rozwój Grupy Roulunds to rozwój Fomaru, ale niewykluczone, że nowy akcjonariusz podejmie decyzję o zaprzestaniu działalności produkcyjnej w Polsce. Grupa Roulunds ma zakłady w Danii, Azji i w Polsce. Pan Rafał Świstak zapewnił, że w każdym obszarze działalności FOC Fomar Roulunds podejmowane są działania w celu osiągnięcia wzrostu produktywności, zredukowania kosztów stałych i wzrostu sprzedaży.
Prezes Rafał Świstak poinformował, że w związku z niekorzystnym wynikiem finansowym Spółki za 2002 rok Zarząd FOC Fomar Roulunds złożył wniosek o zaniechanie poboru za 2003 rok podatku od nieruchomości związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zwrócił się z prośbą o pozytywne rozpatrzenie tego wniosku.

Radny Tadeusz Sienkiewicz stwierdził, że Prezes Fomaru dał szereg wykluczających się informacji. Jednocześnie mówił o wzroście sprzedaży, działaniach organizacyjnych mających na celu zwiększenie rentowności, zmniejszeniu strat i jednocześnie o pozbywaniu się majątku – planowa sprzedaż 9 h gruntów i budynku biurowego. Zdaniem radnego Spółka zmierza raczej do likwidacji niż do rozwoju. Stwierdził, że udzielenie ulgi podatkowej byłoby preferowaniem Spółki Fomar Roulunds.

Pan Rafał Świstak nie zgodził się ze stwierdzeniem, iż działania zmierzające do sprzedaży nieproduktywnego majątku są sprzeczne z działaniami, które rodzą potencjalnie pozytywne korzyści dla firmy. Sprzedaż budynku biurowego oraz gruntów (majątek nieproduktywny i obecnie niewykorzystywany) zmniejszy zadłużenie kredytowe. Powiedział również, że jeśli zwiększy się sprzedaż będzie można zwiększyć również zatrudnienie (255 osób jest liczbą wystarczającą przy obecnym zapotrzebowaniu rynku).

Radny Bogdan Trzemecki powiedział, że do tak złej sytuacji, kiedyś bardzo dobrze prosperującej firmy doprowadzili Duńczycy. Powiedział, że zwróci Fomarowi nieodpłatnie swoje akcje pracownicze.
Radny zapytał, czy Zarząd Spółki rozważał możliwość przekazania Gminnie części gruntów jako rekompensatę za ulgę podatkową?

Prezes Rafał Świstak powiedział, że każda propozycja jest godna rozważenia. Dodał, że jeżeli gmina rozważa jako jedyną opcję przekazanie gruntu za zaniechanie podatku od nieruchomości gotów jest podjąć negocjacje.

Burmistrz Krzysztof Wnuk poinformował, że zgodnie z prawem podatkowym podatnik ma możliwość zwrócenia się do organu podatkowego, aby zobowiązanie podatkowe uregulować w drodze przekazania gruntu. Podkreślił, że działania takie mają charakter dobrowolny.

Pan Rafał Świstak podkreślił, że zwrócił się z wnioskiem o zaniechanie podatku od nieruchomości dlatego, że w porównaniu z rokiem 2002 dla Fomar Roulunds nastąpiło 7% zwiększenie zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości.
Jednocześnie Prezes podziękował za zaniechanie miesięcznej raty podatku od nieruchomości w 2002 roku.

Burmistrz Janusz Werczyński przypomniał, że od lat gmina stosuje różnego rodzaju formy pomocy dla Fomar Roulunds. Gmina przyjęła od Fomar Roulunds sieć wodociągową, sieć kanalizacyjną, stosowała ulgi w płaconych przez firmę podatkach od nieruchomości. Po raz pierwszy taką ulgę zastosowano wobec FOC w 2000 roku, następne w 2001 i 2002 roku. Burmistrz zauważył, że przewidywana jest redukcja zatrudnienia do 250 osób z założeniem, że będzie to stały poziom zatrudnienia, ale nie ma żadnych gwarancji, że jeśli gmina przychyli się do wniosku to nie będzie zwolnień, czy likwidacji firmy.
Burmistrz zwrócił się z prośbą, aby Rada Miasta zaopiniowała wniosek o zaniechanie poboru podatku od nieruchomości złożony przez spółkę Fomar Roulunds.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zaproponowała, aby dyskusja w tej sprawie odbyła się w punkcie 17 porządku obrad „sprawy różne”.

Rada Miasta przychyliła się do propozycji Przewodniczącej Rady.

Przewodnicząca Maria Przybysz - Piwko stwierdziła, że cała sytuacja jest bardzo niejasna, niepewny jest rozwój firmy, niepewne strategie, bardzo mało wiadomo o nowym inwestorze i nie ma pewności, że nowy inwestor da szansę temu zakładowi. Jej zdaniem gmina podjęła wiele działań nacelowanych na ochronę miejsc pracy, a mimo to redukcja zatrudnienia cały czas ma miejsce.
Przewodnicząca Rady podziękowała Panu Rafałowi Świstakowi Prezesowi Zarządu Fomar Roulunds S.A. za przybycie.

Pan Rafał Świstak podziękował za zaproszenie i podkreślił, ze strategia rozwoju Fomaru jest jasno sprecyzowana. Nie ma pewności co do strategii Grupy Roulunds. Stwierdził, że Zarząd Fomaru robi wszystko, żeby przedstawione dzisiaj plany zostały zrealizowane i wierzy, że będą zrealizowane.

Pkt 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2003 rok.

Projekt budżetu stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

a) prezentacja projektu budżetu

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że projekt budżetu miasta na 2003 rok został opracowany na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych, informacji Ministra Finansów o wysokości kwoty subwencji ogólnej, wykonania dochodów i wydatków za 9 miesięcy w roku budżetowym 2002, informacji Ministerstwa Finansów o wzroście cen usług i dóbr konsumpcyjnych za III kwartał 2002 roku oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków.
Burmistrz omówił dochody: wpływy z ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw podatków, wpływy z opłat, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, subwencje ogólne, dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowo gminy, dotacje celowe, dochody z majątku gminy.
Poinformował, że w trakcie prac nad projektem budżetu na 2003 rok Komisja Budżetowo – Gospodarcza sformułowała szereg uwag, a Komisja Oświaty, Kultury i Sportu zaproponowała zmianę planu wydatków szkół. Po analizie wykonania budżetu w 2002 roku nastąpiła zmiana wydatków przeznaczonych na sfinansowanie zadań inwestycyjnych, dokonana została korekta projektu uchwały w ramach autoporawki (zbiorcze zestawienie zmian dokonanych w trakcie prac nad projektem Budżetu miasta na 2003 rok stanowi załącznik nr 4 do protokołu) . Projekt budżetu skierowany został do Regionalnej Izby Obrachunkowej, która również sformułowała uwagi. W związku z tymi wszystkimi uwagami przygotowany został projekt budżetu miasta, w którym uwzględnione zostały wszystkie proponowane zmiany (projekt stanowi załącznik nr 5 do protokołu).

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała Uchwałę Nr 381/W/01 składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Miasta Marki na 2003 rok wraz z objaśnieniami oraz o informacji o stanie mienia komunalnego (kserokopia uchwały stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

c) przedstawienie opinii Komisji Budżetowo – Gospodarczej,

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz przedstawił opinię Komisji o projekcie budżetu Miasta Marki na 2003 rok (opinia stanowi załącznik nr 7 do protokołu).

d) dyskusja.

Przewodnicząca Maria Przybysz – Piwko otworzyła dyskusję nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Marki na 2003 rok.

Radny Kazimierz Kędzierski złożył wniosek, aby warunkowo – jeśli powstaną oszczędności – umieścić w zadaniach inwestycyjnych budowę wodociągu w ulicy Promiennej.

Radny Robert Tankiewicz zapytał, co oznacza § 11 uchwały? Jego zdaniem, jeśli miasto jest bardzo zadłużone nie ma sensu - przy tak małym oprocentowaniu - przekazywanie czasowo wolnych środków pieniężnych na lokaty terminowe lub zakupu bonów skarbowych.

Burmistrz Janusz Werczyński zgodził się, że gmina ma pewne zobowiązania z roku 2002. Część z nich już została zaspokojona i nie można wykluczyć, że w pewnym okresie roku budżetowego pojawi się moment, że stare zobowiązania będą zrealizowane, natomiast nie wpłyną jeszcze faktury dotyczące nowych zadań i wówczas na rachunku bieżącym pojawią się wolne środki, które będzie można umieścić na lokacie.

Radny Robert Tankiewicz zapytał, jakie są zobowiązania gminy na dzień 2 stycznia 2003 roku - kredyty i dotacje oraz niezapłacone faktury i zaległości?

Skarbnik Sławomir Koc powiedział, że zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów ujęte jest w załączniku nr 7 do projektu uchwały, a pozostałe zobowiązania należałoby policzyć. Taka informacja zostanie przedstawiona Radzie w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2002 rok.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że radni wielokrotnie prosili o taką informację, ale dotychczas jej nie otrzymali.

Burmistrz Janusz Werczyński zobowiązał się do przygotowania tej informacji.

Radny Robert Tankiewicz zapytał, ile kosztowała budowa mieszkań komunalnych przy ulicy Lisa Kuli? Ile kosztował m2?

Burmistrz Janusz Werczyński odpowiedział, że całość robót budowlanych 20 mieszkań –zostało zlecone wykonanie budynków „pod klucz” wraz z szambem, przyłączem wodociągowym i przyłączem elektrycznym – kosztowało 1.140.000,- zł. Natomiast umowa zawarta z firmą Budbaum, która wygrała przetarg na wykonanie tych mieszkań nie przewidywała wykonania ogrodzenia, śmietnika, chodnika i drogi dojazdowej do szamba. Są to zadania, których realizację przewiduje się w 2003 roku. Dodał, że część należności za wybudowane budynki zapłacona będzie w 2003 roku. Ostateczny odbiór budynków nastąpił w lutym 2003 roku.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie wniosku złożonego przez radnego Kazimierza Kędzierskiego w sprawie warunkowego – jeśli powstaną oszczędności – umieszczenia w zadaniach inwestycyjnych budowy wodociągu w ulicy Promiennej.

Radna Małgorzata Babiuch zaproponowała rezygnację z takiego zapisu w budżecie. Jej zdaniem w budżecie powinny być określone szczegółowe zadania i kwoty na nie przeznaczone. Wprowadzenie zapisu zaproponowanego przez radnego Kazimierza Kędzierskiego burzyłoby pewien porządek. Lepszym sposobem rozwiązania jest powrócenie do kwestii ulicy Promiennej za kilka miesięcy, kiedy będą wstępne dane dotyczące rezerw, jakimi dysponuje gmina.

Radny Kazimierz Kędzierski wycofał wniosek.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 12
przeciw – 0
wstrzymujących się – 2

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr IV/14/2003 i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Pkt 7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Marki.

Trzy projekty uchwał z opinią Radcy Prawnego stanowią załącznik nr 9 do protokołu.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poinformowała, że wpłynęły trzy projekty uchwał w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Miasta Marki, dwa zostały przygotowane przez radnego Roberta Tankiewicza i jeden przez radnego Tadeusza Sienkiewicza.

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz przedstawił opinię Komisji o projektach uchwał. Poinformował, że Komisja zajmowała się trzema projektami uchwał. Pierwszy projekt uchwały zgłoszony przez radnego Roberta Tankiewicza przewidywał ostateczna kwotę wynagrodzenia miesięcznego dla burmistrza w wysokości 7.584,- zł, drugi projekt uchwały złożony również przez radnego Roberta Tankiewicza przewidywał wynagrodzenie w wysokości 8.174,- zł. Trzeci projekt złożony przez radnego Tadeusza Sienkiewicza przewiduje wynagrodzenie w wysokości 9.372,- zł.
Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała III projekt uchwały zgłoszony przez radnego Tadeusza Sienkiewicza. Uzasadnieniem dla zastosowania najwyższych stawek wynagrodzenia jest fakt, że takie stawki były dotychczas stosowane. Za tym przemawia również staż pracy na stanowisku burmistrza tj. 6 lat. Wykształcenie wyższe burmistrza również powinno skutkować wyższymi stawkami wynagrodzenia.

Radny Robert Tamkiewicz stwierdził, że pomijając sytuację ekonomiczną i zadłużenie dwudziestotysięcznego miasta, to 10-11 tysięcy zarabiają prezydenci i burmistrzowie miast powyżej 100 tys mieszkańców. Jego zdaniem nie ma żadnych przesłanek, ani samorządowych, ani budżetowych, ani zawodowych, aby przyznawać burmistrzowi Marek pobory w wysokości blisko 10 tysięcy, szczególnie, gdy zadłużenie miasta sięga 8-9 mln złotych. W sąsiednich miastach burmistrzowie zarabiają od 6 - 8 tysięcy. Jego zdaniem pobory w wysokości 7,5 – 8 tysięcy złotych miesięcznie, to w dzisiejszych czasach naprawdę dobre i adekwatne do wykonywanej pracy pobory dla Burmistrza miasta Marki. podkreślił, że 9.400,- zł nie zarabiają nawet Wiceprezydenci Warszawy.
Stwierdził, że w dniu 18 grudnia 2002 roku pan Werczyński przyznał dużą podwyżkę dla Zastępcy Burmistrza.
Radny dodał, że do Ośrodka Opieki Społecznej przychodzą ludzie, którzy powinni zgodnie z ustawą o pomocy społecznej dostać zapomogi w wysokości 160-220 zł. W listopadzie i w grudniu zapomogi dzielone były po 70-80 zł z uwagi na to, że gmina nie ma pieniędzy.

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk zaprzeczył jakimkolwiek podwyżkom od 1999 rok. Poinformował również, że środki wypłacane przez Ośrodek Pomocy Społecznej z tytułu zasiłków nie są pieniędzmi gminy. Jest to dotacja z Urzędu Wojewódzkiego. Gmina ma określone zadania w zakresie opieki społecznej i środki na ten cel uchwalone przez Radę na rok 2002 zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem.

Radna Małgorzata Babiuch stwierdziła, że od wyborów zmieniła się pozycja i obowiązki burmistrza. Teraz burmistrz jednoosobowo podejmuje decyzje i w związku z tym ponosi większą odpowiedzialność. Jej zdaniem, aby uniknąć korupcji należy dobrze wynagradzać urzędników.

Zdaniem radnego Tadeusza Skłodowskiego wszystkie składniki poborów Burmistrz Miasta Marki powinny być na poziomie maksymalnym.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała opinię o projektach uchwał Rady Miasta Marki w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Marki przygotowaną przez Burmistrza (opinia stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

Radny Robert Tankiewicz wycofał pierwszy projekt uchwały (pobory w wysokości 7.584,- zł miesięcznie).

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekty uchwał zarządziła głosowanie.
Jako pierwszy pod głosowanie poddany został trzeci projekt uchwały (pobory w wysokości 9.372,- zł miesięcznie).

Uchwała została przyjęta przy jednym głosie wstrzymującym się, otrzymała Nr IV/15/2003 i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Pkt 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Burmistrz Krzysztof Wnuk poinformował, że ustawa o systemie oświaty precyzuje w odniesieniu do poszczególnych kategorii placówek oświatowych co gmina musi finansować. W przypadku przedszkola niepublicznego dla każdego ucznia przysługuje dotacja w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych na jednego ucznia. W szkołach podstawowych i gimnazjach niepublicznych dotacja wynosi 100%.

Komisja Oświaty, Kultury i Sportu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przy jednym głosie wstrzymującym się, otrzymała Nr IV/16/2003 i stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Pkt 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta Marki miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że Uchwała Rady Miejskiej w Markach z 1997 roku określała kwestie związane z usytuowaniem miejsc sprzedaży oraz warunki sprzedaży napojów alkoholowych. Obecnie po zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi kwestie dotyczące warunków sprzedaży napojów alkoholowych precyzyjnie zostały określone w ustawie i w tym zakresie organy samorządu terytorialnego nie mają żadnych uprawnień, ale nadal pozostawiono kwestię usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr IV/17/2003 i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Pkt 10. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr XXVII/195/2001 roku w sprawie ustalenia na terenie miasta Marki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że w projekcie uchwały proponuje się zmianę dotyczącą liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu z wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Proponuje się zastąpienie liczby 10 liczbą 5. Aktualnie w Markach wydanych jest 5 tego rodzaju koncesji.

Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przy dwóch głosach wstrzymujących się, otrzymała nr IV/18/2003 i stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Pkt 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że nastąpiła istotna zmiana ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i w związku z tym zakres spraw ustalanych przez Radą Miasta w drodze Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uległ zmianie. Zniesiony został obowiązek Rady Gminy do określenia warunków sprzedaży napojów alkoholowych, teraz warunki te określone są w ustawie. Zasady wydawania i cofania zezwoleń oraz warunki prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych zostały określone w ustawie i nie stanowią już elementu Gminnego Programu. Organ zezwalający, czyli Burmistrz może wydać zezwolenie po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przesłanki cofnięcia zezwolenia zostały uszczegółowione w ustawie i także nie są zapisane w Gminnym Programie.

Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr IV/19/2003 i stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

Pkt 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/391/2002 Rady Miasta Marki z dnia 20 lutego 2002 roku w sprawie rozpatrzenia zarzutu firmy „EURO-ZOO” Sp. z o.o. wniesionego do ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Marki.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że przedłożony projekt uchwały dotyczy odcinka drogi łączącej ulicę Leśną z ulicą Szpitalną. W projekcie planu zagospodarowania przestrzennego na tym odcinku droga ma 10m szerokości, działka ma szerokość 8m, a brakujące 2m zostały zajęte kosztem terenu „EURO-ZOO”. Zgodnie z przepisami droga musi mieć szerokość 10m. Jeśli tę drogę przekształcimy w ciąg pieszo - jezdny to jego szerokość będzie mogła wynosić 8m.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr IV/20/2003 i stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

Pkt 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie na rzecz Zakładu Energetycznego Warszawa Teren S.A. z siedzibą w Warszawie, prawa użytkowania działki nr ewid. 85/8 w obrębie 5-01 stanowiącej mienie komunalne.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że działka nr ewid. 85/8 w obrębie 5-01 jest drogą stanowiącą własność gminy, na której została wybudowana stacja transformatorowa. Zakład Energetyczny wystąpił o ustanowienie prawa użytkowania tego terenu, aby wszelkie prace związane ze stacja transformatorową mogły być przeprowadzane legalnie.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr IV/21/2003 i stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

Pkt 14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nieskorzystania z przysługującego Gminie prawa pierwokupu.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 24 do protokołu.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr IV/22/2003 i stanowi załącznik nr 25 do protokołu.

Pkt 15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawek za jeden kilometr przebiegu samochodu osobowego niebędącego własnością gminy stanowiących podstawę do wypłaty należności przysługującej radnemu z tytułu podróży służbowej.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 26 do protokołu.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr IV/23/2003 i stanowi załącznik nr 27 do protokołu.

Pkt 16. Interpelacje i zapytania radnych.

Nie wpłynęła żadna interpelacja.

Pkt 17. Sprawy różne.

1.Radna Urszula Paszkiewicz poprosiła Burmistrza o interwencję w sprawie Poczty w Strudze, która jest w trakcie reorganizacji służby doręczeń i w związku z tym bardzo utrudnione jest korzystanie z usług poczty.

2.Radny Tadeusz Sienkiewicz poprosił o przygotowywanie dla radnych informacji o działalności Burmistrza.

Burmistrz Janusz Werczyński zobowiązał się do przygotowania takiej informacji.

3.Burmistrz Janusz Werczyński poprosił, aby radni przyspieszyli prace nad Statutem Miasta.

Radny Tadeusz Skłodowski poinformował, że prace nad Statutem dobiegają końca i niedługo projekt uchwały będzie przedłożony Radzie Miasta do uchwalenia.

4.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo w sprawie kosztów kursowania autobusów linii 718 i 805 (pismo stanowi załącznik nr 28 do protokołu).

5. Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo Polskiego Związku Działkowców „Pod Dębem” w sprawie zwolnienia gruntów pracowniczego ogrodu działkowego od podatku rolnego (kserokopia pisma stanowi załącznik nr 29 do protokołu).

Rada Miasta skierowała wniosek do Komisji Budżetowo – Gospodarczej do zaopiniowania.

6. Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo Międzyzakładowej Pracowniczej Spółdzielni Mieszkaniowej SAM-81 w sprawie projektowanej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej na działkach przy ulicy Małachowskiego i Al. J. Piłsudskiego w Markach (kserokopia pisma stanowi załącznik nr 30 do protokołu).

Rada Miasta skierowała pismo do Komisji Budżetowo – Gospodarczej do zaopiniowania.

7.Przewodniczcząca Rady otworzyła dyskusję w sprawie wniosku Zarządu Fabryki Okładzin Ciernych FOMAR ROULUNDS S.A. o zaniechanie poboru za 2003 rok podatku od posiadanych nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Rada Miasta skierowała wniosek do Komisji Budżetowo – Gospodarczej do zaopiniowania.

8.Burmistrz Janusz Werczyński przekazał radnym wykaz wydanych decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Południowej Części Miasta Marki ( wykaz stanowi załącznik nr 31 do protokołu).

9.Przewodnicząca Rady poinformowała o planowanych terminach sesji w 2003 roku: 19 marca, 23 kwietnia, 21 maja, 25 czerwca, 17 września 15 października, 19 listopada, 17 grudnia.

Pkt 18. Zamknięcie sesji.

O godzinie 2030 Przewodnicząca Rady Maria Przybysz-Piwko zamknęła IV sesję Rady Miasta Marki.

Przewodnicząca Rady Maria /-/ dr Maria Przybysz-Piwko

protokołowała: Małgorzata Mincberg

Powiadom znajomego