W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Rada Miasta Marki - III sesja

Rada Miasta Marki - III sesja

18 grudnia 2002 roku - III sesja Rady Miasta Marki

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2002 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591) zwołuję III sesję Rady Miasta Marki na dzień 18 grudnia 2002 roku o godzinie 14:00 z następującym porządkiem obrad:

1. Otwarcie sesji.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 27 listopada 2002 roku.

5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu Gminy Miasto Marki.

6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego oraz zmiany uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na 2003 rok.

7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Miasta Marki na 2002 rok.

8. Interpelacje i zapytania radnych.

9. Sprawy różne.

10. Zamknięcie sesji.


Sesja odbędzie się w sali Urzędu Stanu Cywilnego.

Przewodnicząca Rady Miasta Marki

Maria – Przybysz Piwko


PROTOKÓŁ nr 3
z III sesji Rady Miasta Marki,
która odbyła się w dniu 18 grudnia 2002 roku



O godzinie 1400 III sesję Rady Miasta Marki otworzyła Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko.
Harcerze 3 Mareckiej Drużyny Harcerskiej „Arkadia” i zuchy Gromady Zuchowej „Peloponezja” z Zespołu Szkół nr 2 w Markach przynieśli Betlejemskie Światło Pokoju. Podczas uroczystego przekazania Światełka harcerze złożyli radnym życzenia i podarowali pocztówkę wykonaną przez zuchy (pocztówka stanowi załącznik nr 1 do protokołu). Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko w imieniu Rady Miasta Marki podziękowała harcerzom za dar.
Po stwierdzeniu quorum (lista obecności stanowi załącznik nr 2 do protokołu) Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 27 listopada 2002 roku.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu Gminy Miasto Marki.
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego oraz zmiany uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na 2003 rok.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Miasta Marki na 2002 rok.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Sprawy różne.
10. Zamknięcie sesji.

Pkt 3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

Burmistrz Janusz Werczyński złożył wniosek, dotyczący punktu 6 porządku obrad, polegający na zmianie tytułu projektu uchwały. Burmistrz wnioskował, aby ten projekt uchwały otrzymał tytuł w brzmieniu: uchwała w sprawie ustalenia wzoru formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego oraz zmianie innych uchwał.
Burmistrz poinformował, że proponowana zmiana spowodowana jest uwagami, które sformułowała Regionalna Izba Obrachunkowa w stosunku do podjętych na poprzedniej sesji uchwał dotyczących podatków i opłat lokalnych.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo radnego Roberta Tankiewicza w sprawie wprowadzenia dodatkowego punktu porządku obrad dotyczącego ustalenia poborów dla Burmistrza oraz Zastępcy Burmistrza (kserokopia pisma stanowi załącznik nr 3 do protokołu).
Przewodnicząca Rady oczytała § 28, 29 i 30 Statutu Miasta Marki (wyciąg ze Statutu Miasta Marki § stanowi załącznik nr 4 do protokołu). Dodała, że radny powinien złożyć projekt uchwały w Biurze Rady - projekt zostanie wprowadzony do porządku obrad najbliższej sesji.

Burmistrz Janusz Werczyński wyjaśnił, że Rada Miasta w sierpniu 2000 roku podjęła uchwałę w sprawie wynagrodzenia burmistrza i ta uchwała obowiązuje do czasu, kiedy zostanie zmieniona. Burmistrz poinformował również, że zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych wynagrodzenie dla zastępcy burmistrza ustala burmistrz.

Pkt 4. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 27 listopada 2002 roku.

Protokół z sesji z dnia 27 listopada 2002 roku został przyjęty jednogłośnie.

Pkt 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu Gminy Miasto Marki.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że 500 tys. zł. to kwota, którą ustaliła Rada Miasta w poprzedniej kadencji na okres 4 lat. Przedłożony projekt uchwały dotyczy kredytów i pożyczek, o których mówi art. 18 ust. 2 pkt 9 ppkt d) ustawy o samorządzie gminnym tj. pożyczek i kredytów, które przeznaczone będą na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu gminy. Taki kredyt lub pożyczkę zaciąga się w rachunku bieżącym prowadzonym przez gminę i na dzień 31 grudnia musi być spłacony.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przy jednym głosie wstrzymującym się, otrzymała Nr III/11/2002 i stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Pkt 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego oraz zmianie innych uchwał.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że przedkładając 1 wersję projektu uchwały, w załącznikach zaproponowane zostały ściśle określone wzory deklaracji, które osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne będą zobowiązane składać w terminach określonych ustawowo. Wzory deklaracji są ściśle związane z nowelizacją ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawodawca nie określił żadnych wzorów tych deklaracji, ustalił jedynie zasadę, że wzory deklaracji uchwala Rada Miasta. Burmistrz stwierdził, że jest to pierwszy krok, który czyni ustawodawca dla wdrożenia podatku katastralnego. Organ gminy będzie zobowiązany do zmiany formuły bazy podatkowej, którą dysponuje.
Burmistrz poinformował, że Komisja Budżetowo – Gospodarcza po zapoznaniu się z przedłożonymi wzorami formularzy zaopiniowała je negatywnie. W związku z tym zostały przygotowane nowe wzory, które są bardziej czytelne i łatwiejsze do wypełnienia (nowe wzory deklaracji stanowią załącznik nr 8 do protokołu).
Burmistrz powiedział, że zmiana tytułu projektu uchwały wynikła stąd, że w podjętych na sesji w dniu 27 listopada 2002 uchwałach – uchwale w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku na 2003 rok oraz w uchwale w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości na rok 2003 znalazły się błędy. Korekta tych błędów jest w § 2 i 3 przedłożonego projektu uchwały.

Wiceprzewodnicząca Rady Agata Świstowska stwierdziła, że przedłożone projekty deklaracji są bardzo trudne do wypełnienia, a zapisy np. pkt 5 w załączniku 1 są zrozumiałe tylko dla prawników. Zaproponowała, aby deklaracje zawierały tylko te informacje, które zgodnie z ustawą są niezbędne.

Radny Tadeusz Skłodowski zgłosił następujące uwagi do przełożonych projektów deklaracji: a) w końcowej części każdej deklaracji zamiast „data urodzenia” powinno być „data złożenia”,
b) brakuje oznaczenia symbolami każdej deklaracji,
c) cała deklaracja powinna zmieścić się na jednej kartce,
d) powinno być pouczenie o odpowiedzialności karnej,
e) konieczna jest numeracja stron.

Burmistrz Janusz Werczyński zgodził się ze stwierdzeniem, że deklaracje są trudne do wypełnienia. Jednocześnie stwierdził, że informacje zawarte w deklaracjach konieczne są do stworzenia bazy z myślą o roku 2005, kiedy to wprowadzony zostanie podatek katastralny.
Dodał, że nie uda się umieścić wszystkich informacji na 1 kartce.

Radca Prawny Krystyna Gonciarz zwróciła uwagę, że przedstawiona w deklaracjach klasyfikacja rodzaju władania nie jest prawnie obojętna. Rodzaj władania jest momentem decydującym dla tego, aby uznać czy ktoś jest, czy nie jest podatnikiem.
Podkreśliła, że informacje zawarte w deklaracjach są źródłem do wydania decyzji administracyjnej i dlatego organ musi wiedzieć z jakiego tytułu i dlaczego wymierza podatek. W związku z tym nieobojętne jest określenie tytułu władania nieruchomością.

Radny Bogusław Dąbkowski złożył wniosek, aby zobowiązać Radcę Prawnego i Burmistrza do przygotowania instrukcji jak wypełniać deklarację.

Radna Agata Świstowska zgłosiła wniosek, aby pkt 5 w załączniku nr 1, 3 i 5 otrzymał brzmienie: Forma władania 1. własność 2. współwłasność 3. użytkowanie wieczyste 4. współużytkowanie wieczyste 5. posiadanie samoistne 6. współposiadanie samoistne 7. posiadanie 8. współposiadanie; a w załączniku nr 2, 4 i 6 pkt 4 powinien otrzymać brzmienie: Forma władania 1. własność 2. współwłasność 3. użytkowanie wieczyste 4. współużytkowanie wieczyste 5. inne formy władania (posiadanie, współposiadanie, posiadanie samoistne, współposiadanie samoistne).

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek Wiceprzewodniczącej Rady Agaty Świstowskiej.

Wniosek został przyjęty przy dwóch głosach wstrzymujących się.

Radny Tadeusz Skłodowski złożył wniosek, aby poszczególne deklaracje były oznaczone symbolami i każda deklaracja powinna mieć liczbę stron.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek radnego Tadeusza Skłodowskiego.

Wniosek został przyjęty przy jednym głosie wstrzymującym się.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie, otrzymała nr III/12/2002 i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Pkt 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Miasta Marki na 2002 rok.

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński omówił proponowane zmiany (informacja opisowa stanowi załącznik nr 11 do protokołu).
Burmistrz wyjaśnił, że zmniejszenie dochodów o kwotę 3 680 000 spowodowane jest zmniejszeniem dochodów z tytułu sprzedaży gruntów. Gmina nie mogła sprzedać ponad 7 ha gruntu przy zbiegu ulicy Grunwaldzkiej i Okólnej stanowiącego własność gminy, który w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczony jest pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne. Grunt ten stał się własnością gminy w drodze decyzji komunalizacyjnej w 2001 roku wydanej przez Wojewodę Warszawskiego. Właścicielka, Pani Stanisława Rempalska w 1976 roku przekazała grunt na rzecz Skarbu Państwa w zamian za rentę.
W tydzień po uchwaleniu budżetu miasta Marki na 2002 rok wpłynął do Wojewody Mazowieckiego wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji z 1976 roku – tym samym zakwestionowany został tytuł własności gminy. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami w takiej sytuacji gmina nie może przeznaczyć tego gruntu do sprzedaży, do chwili ostatecznego rozstrzygnięcia kwestii tytułu prawnego. Stwierdził, że fakt ten jest głównym powodem, dla którego plan dochodów ze sprzedaży gruntów nie został w pełni zrealizowany.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przy czterech głosach wstrzymujących się, otrzymała Nr III/13/2002 i stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Pkt 8. Interpelacje i zapytania radnych.

Nie wpłynęła żadna interpelacja.

Radny Paweł Chojnowski wyjaśnił, że w odpowiedzi udzielonej przez Burmistrza radnemu Robertowi Tankiewiczowi (odpowiedź otrzymali wszyscy radni i stanowi załącznik nr 13 do protokołu) w informacji dotyczącej umorzeń podatku od nieruchomości, zaniechania poboru, odroczenia terminu płatności i rozłożenia na raty podatku od nieruchomości w poz. 8 figuruje NZOZ „Esculap”. Stwierdził, że informacja ta nie jest aktualna. Wyjaśnił, że decyzją z dnia 15 maja 2002 roku Burmistrz postanowił umorzyć odsetki od zaległości w podatku od nieruchomości, a zaległości rozłożyć na 2 miesięczne raty oraz ustalił opłatę prolongacyjną z tytułu rozłożenia podatku na raty. NZOZ „Eskulap” nie mógł spełnić wymogów i dlatego ponownie zwrócił się do Urzędu o umorzenie tego podatku. Radny odczytał postanowienie Decyzji Nr 0153/3461/2002, którą otrzymał w odpowiedzi NZOZ „Esculap” – kserokopia Decyzji stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
Radny Paweł Chojnowski zapytał, czy Firma „Esculap” ma szansę być traktowana tak jak te 20 zakładów, które otrzymały ulgi lub umorzenia?

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że oczywiście tak jak każdy podmiot gospodarczy, który spełni wymagane w ustawie warunki.

Radny Tadeusz Skłodowski poprosił burmistrza o przygotowanie na następne posiedzenie sesji informacji - na jakim etapie jest gmina, jeżeli chodzi o próby pozyskania środków pomocowych i jakie są plany?

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że Raport pt. „Przegląd funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych dla Polski”, który został rozesłany radnym jest informacją, która stanowi plon dotychczasowej pracy (Raport stanowi załącznik nr 15 do protokołu).
Burmistrz dodał, że gminę Marki interesują najbardziej środki pomocowe na inwestycje. Pozyskanie takich środków z funduszy ISPA jest dla większości inwestycji prowadzonych w Markach niemożliwe.

Zdaniem radnego Tadeusza Skłodowskiego dotychczas bardzo mało zostało zrobione w kwestii pozyskania funduszy. Zaproponował powołanie Zespołu, który zajmie się zagadnieniami funduszy z Unii Europejskiej. Stwierdził, że informacje zawarte w Raporcie można znaleźć w internecie i jego zdaniem pieniądze wydane na to opracowanie zostały zmarnowane.

Wiceprzewodnicząca Rady Agata Świstowska złożyła wniosek, aby jedną z sesji Rady Miasta poświęcić zagadnieniom Unii Europejskiej – jak miasto widzi się w nowej Zjednoczonej Europie?

Pkt 9. Sprawy różne.

1.Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Babiuch przedstawiła projekt Planu Pracy Komisji Rewizyjnej na 2003 rok (plan pracy stanowi załącznik nr 16 do protokołu).

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że Komisja Rewizyjna powinna skontrolować również wydatki poniesione na odwodnienie ulicy Szkolnej.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Babiuch uwzględniła w planie propozycję radnego Tadeusz Skłodowskiego.

Rada Miasta Marki zaakceptowała Plan Pracy Komisji Rewizyjnej przy jednym głosie wstrzymującym się.

2.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczące protokołu z kontroli doraźnej przeprowadzonej w zakresie wykonania wniosków pokontrolnych z dnia 12 czerwca 2001 roku (pismo stanowi załącznik nr 17 do protokołu).

3.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko przedstawiła proponowaną listę osób zakwalifikowanych do najmu lokali mieszkalnych w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym oraz osób zakwalifikowanych do najmu lokali mieszkalnych zwolnionych przez najemców dokonujących zamiany zajmowanego dotychczas lokalu mieszkalnego na najem lokalu w nowym budynku (wykazy osób stanowią załącznik nr 18 do protokołu).

Radny Robert Tankiewicz zapytał, czy możliwe jest, aby rodzina Dzik otrzymała większe mieszkanie?

Przewodnicząca Rady odczytała pismo Pana Mariana Dzik (pismo stanowi załącznik nr 19 do protokołu).

Burmistrz Janusz Werczyński odpowiedział, że Panom Dzik – ojciec i syn – zaproponowano mieszkanie, którego powierzchnia jest adekwatna do ich potrzeb i jest to mieszkanie w dużo lepszym stanie technicznym niż to, w którym mieszkają obecnie.

4.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo mieszkańców ulicy Jutrzenki (pismo stanowi załącznik nr 20 do protokołu).

5.Radna Agata Świstowska zgłosiła postulat mieszkańców, aby sesje Rady Miasta rozpoczynały się o godzinie 1500.

Rada Miasta ustaliła, że sesje Rady Miasta Marki będą rozpoczynały się o godzinie 1400.

Pkt 10. Zamknięcie sesji.

O godzinie 1700 Przewodnicząca Rady Miasta Maria Przybysz – Piwko zamknęła III sesję Rady Miasta Marki.

Powiadom znajomego