W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Rada Miasta Marki - XIII sesja

Rada Miasta Marki - XIII sesja

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591) zwołuję XIII sesję Rady Miasta Marki na dzień 24 marca 2004 roku o godzinie 13.00 z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XII sesji z dnia 25 lutego 2004 roku.
5. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki (DRUK nr 59).
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Marki na rok 2004:
a) prezentacja projektu budżetu (Druk nr 57),
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej (Druk nr 60),
c) przedstawienie opinii Komisji Budżetowo - Gospodarczej (Druk nr 61),
d) przedstawienie stanowiska Burmistrza (Druk nr 58),
e) dyskusja.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla miasta Marki na lata 2005 - 2008 (Druk nr 56).
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/69/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości (Druk nr 48).
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia od opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (Druk nr 50).
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 51).
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 52).
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w trybie nieograniczonego przetargu ustnego niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne (Druk nr 53).
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem (Druk nr 54).
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności (Druk nr 55).
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Sprawy różne.
17. Zamknięcie sesji.

Sesja odbędzie się w sali Urzędu Stanu Cywilnego w Markach.

Przewodnicząca Rady Miasta Marki
dr Maria Przybysz-Piwko


Protokół Nr 13
z XIII sesji Rady Miasta Marki,
która odbyła się w dniu 24 marca 2004 roku

O godzinie 1300 XIII sesję Rady Miasta Marki otworzyła Przewodnicząca Maria Przybysz-Piwko. Po przywitaniu wszystkich obecnych i stwierdzeniu quorum (lista obecności radnych i zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu) przedstawiła porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XII sesji z dnia 25 lutego 2004 roku.
5. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki (DRUK nr 59).
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Marki na rok 2004:
a) prezentacja projektu budżetu (Druk nr 57),
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej (Druk nr 60),
c) przedstawienie opinii Komisji Budżetowo – Gospodarczej (Druk nr 61),
d) przedstawienie stanowiska Burmistrza (Druk nr 58),
e) dyskusja.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Miasta Marki na lata 2005 – 2008 (Druk nr 56).
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/69/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości (Druk nr 48).
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia od opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (Druk nr 50).
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 51).
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 52).
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w trybie nieograniczonego przetargu ustnego niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne (Druk nr 53).
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem (Druk nr 54).
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności (Druk nr 55).
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Sprawy różne.
17. Zamknięcie sesji.

Pkt 3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.

Burmistrz Janusz Werczyński zwrócił się z prośbą o uzupełnienie porządku obrad o punkt pt. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego powierzenia zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego” i zaproponował, aby ten projekt uchwały rozpatrzyć po punkcie 14 porządku obrad.
Burmistrz przypomniał, że z końcem marca wygasa Porozumienie, które wiąże miasto Marki z miastem stołecznym Warszawą (porozumienie zostało wypowiedziane przez Warszawę w grudniu 2003 roku), które zgodnie z ustawą o transporcie zbiorowym dawało możliwość kursowania warszawskiej komunikacji miejskiej na teren miasta Marki.
Jeżeli ta uchwała nie zostanie podjęta, to nie będzie możliwości podpisania Porozumienia w tej sprawie, a skutkiem tego będzie brak podstaw prawnych do tego, aby linie autobusowe 718, 805 oraz 190 i 140 kursowały na teren Marek.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poddała pod głosowanie zgłoszony przez Burmistrza wniosek o uzupełnienie porządku obrad o punkt pt. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego powierzenia zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego”, który będzie rozpatrzony po punkcie 14.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 12
przeciw – 0
wstrzymujących się – 1
Dwóch radnych nie brało udziału w głosowaniu.

Wniosek został przyjęty.

Porządek obrad po zmianach przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie wniosków w sprawie zmian do porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XII sesji z dnia 25 lutego 2004 roku.
5. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki (DRUK nr 59).
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Marki na rok 2004:
a. prezentacja projektu budżetu (Druk nr 57),
b. przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej (Druk nr 60),
c. przedstawienie opinii Komisji Budżetowo – Gospodarczej (Druk nr 61),
d. przedstawienie stanowiska Burmistrza (Druk nr 58),
e. dyskusja.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Miasta Marki na lata 2005 – 2008 (Druk nr 56).
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/69/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości (Druk nr 48).
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia od opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (Druk nr 50).
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 51).
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 52).
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w trybie nieograniczonego przetargu ustnego niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne (Druk nr 53).
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem (Druk nr 54).
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności (Druk nr 55).
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego powierzenia zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (Druk nr 63).
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Sprawy różne.
16. Zamknięcie sesji.

Pkt 4. Przyjęcie protokołu z XII sesji z dnia 25 lutego 2004 roku.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała wniosek Wiceprzewodniczącej Rady Agaty Świstowskiej w sprawie wprowadzenia zmian w protokole nr 12 z XII sesji z dnia 25 lutego 2004 roku (pismo stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Wiceprzewodnicząca Rady Agata Świstowska zgłosiła następujące poprawki do protokołu do punktu 16. Sprawy różne - podpunktu 16:
- zapis: „w dniu 16 lutego złożyła rezygnację z pełnienia funkcji Wiceprzewodniczącej Rady. Jej zdaniem można było zawiadomić wszystkich radnych o tym fakcie wcześniej. Powiedziała, że jej decyzja jest wyważona, przemyślana i nie widzi możliwości dalszego pozostawania na tym stanowisku. Podziękowała wszystkim za współpracę i wyraziła nadzieję, że radni przyjmą tę rezygnację”
- zastąpić cytatem: „w dniu 16 lutego 2004 r w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miasta Marki złożyłam pismo o godz. 10.00, że z dniem 16 lutego rezygnuję ze stanowiska Wiceprzewodniczącej Rady Miasta Marki. Więc można było Państwa o tym powiadomić wcześniej przed sesją. Był to wystarczający uważam czas. Chciałam powiedzieć, że moja decyzja jest wyważona, przemyślana. Nie widzę możliwości dalszego pełnienia tego stanowiska i uważam, że przyszedł czas na podjęcie takiej decyzji i taką decyzję podjęłam.”
- zapisy: „Dodała, że została poproszona o zwrot pieczątki o treści „Wiceprzewodnicząca Rady Agata Świstowska” i „Wiceprzewodnicząca Rady Agata Świstowska powiedziała, że rezygnuje ze względu na całokształt tego, co się dzieje w Radzie”.
- zastąpić zapisem - cytatem: „do Rady to dotarło o godz. 11.25, bo miałam telefon, żebym natychmiast oddała imienną pieczątkę”. Jej zdaniem to są „niesmaczne rzeczy”, żeby zwracać się do Wiceprzewodniczącej Rady w takiej sprawie.
Powiedziała: „bardzo krótko, ze względu na całokształt tego, co się dzieje w Radzie moja taka jest decyzja, taką przemyślałam. To od dłuższego czasu nad tym się zastanawiałam. Uważam, że przyszedł czas, żebym powiedziała: NIE i żebym złożyła tę rezygnację”.
Dodała: „W przypadku rezygnacji Wiceprzewodniczącej Rada podejmuje uchwałę. Niepodjęcie tej uchwały z mocy prawa powoduje samoczynne wygaśnięcie tej funkcji. A pieczątka proszę Państwa jest taka Wiceprzewodnicząca Rady, niewiadomo, jakiej Agata Świstowska. Więc ja mogę być Wiceprzewodniczącą np. Rady miłośników zwierząt. Więc to jest kwestia tego, proszę Państwa, że to jest imienna pieczątka i są pewne zasady, kto w tej Radzie rządzi, czy Biuro Rady, czy Pani Przewodnicząca, ja po prostu nie wiem?”.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poddała pod głosowanie wniosek w sprawie zgłoszonych poprawek.

Głosowanie
za przyjęciem poprawek – 9
przeciw – 4
wstrzymujących się – 2

Wniosek został przyjęty.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu nr 12 z XII sesji Rady Miasta Marki z dnia 25 lutego 2004 roku wraz z przyjętymi poprawkami.

Głosowanie
za przyjęciem protokołu – 14
przeciw – 0
wstrzymujących się – 1

Rada Miasta Marki przyjęła protokół z XII sesji z dnia 25 lutego 2004 roku.

Pkt 5. Informacja z działalności Burmistrza Miasta Marki (DRUK nr 59).

Burmistrz Janusz Werczyński przedstawił informację z działalności burmistrza za okres od 18 lutego 2004 roku do 15 marca 2004 roku (informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu).

Nie podjęto dyskusji w tym punkcie porządku obrad.

Pkt 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Marki na rok 2004:
a. prezentacja projektu budżetu

Projekt budżetu miasta Marki na 2004 rok stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych projekt budżetu na 2004 rok został przekazany do Biura Rady w terminie tj. do 15 grudnia 2003 roku. Projekt budżetu jest zgodny z wymogami przepisów prawa.
Dochody przewidziane w projekcie budżetu są dochodami wyższymi od dochodów przewidywanych w 2003 roku o 2,6%. Poziom zadłużenia gminy wynikający z zaciągnięcia kredytów i pożyczek w 2004 roku ulegnie niewielkiemu obniżeniu.
Najważniejsze zadania na 2004 rok to:
- kontynuacja budowy wodociągu,
- więcej niż w latach poprzednich przeznaczone jest środków w Dziale 600 – drogi,
- zakończenie budowy obiektu sportowego przy ulicy Wspólnej użytkowanego przez MTS „Marcovia”,
- budowa przyłącza energetycznego - budynek Urzędu Miasta,
- rok 2004 będzie również kolejnym rokiem kontynuacji programu rozbudowy oświetlenia ulicznego,
- w kwestii kanalizacji - zakończenie budowy odwodnienia w ulicy Fabrycznej oraz stworzenie warunków pozwalających na to, aby pozyskać środki unijne przeznaczone na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w Markach.

b. przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej (Druk nr 60),

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała Uchwałę Nr 15/W/04 Składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 14 stycznia 2004 roku w sprawie opinii o przedłożonych przez Burmistrza Miasta Marki dokumentach: projektu uchwały budżetowej Miasta Marki na 2004 rok wraz z częścią opisową, informacji o stanie mienia komunalnego (uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu).
Skład Orzekający Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej pozytywnie zaopiniował przedłożony przez Burmistrza Miasta Marki projekt budżetu na 2004 rok.

c. przedstawienie opinii Komisji Budżetowo – Gospodarczej (Druk nr 61),

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz odczytał Opinię Komisji Budżetowo – Gospodarczej o projekcie budżetu Miasta Marki na 2004 rok (opinia stanowi załącznik nr 6 do protokołu).
W oparciu o przedstawiony projekt budżetu, część opisową, przedstawione załączniki, wyjaśnienia Burmistrza oraz przeprowadzoną dyskusję, Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Miasta Marki na 2004 rok zgłaszając jednocześnie wnioski do wprowadzenia do projektu budżetu na 2004 rok:
1. do wykazu ulic przedstawionych do planu budżetu w roku 2004 do projektowania wodociągu miejskiego wpisać ulicę Gorzowską oraz w § 6050 rozdz. 40095 przy ulicy Ząbkowskiej dopisać „od ul. Leśnej do ul. Szpitalnej”,
2. wprowadzić do projektu budżetu zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu dywanika z asfaltobetonu z wykonaniem podbudowy na całej długości ul. Odrowąża kosztem rezygnacji z wykonania w bieżącym roku ul. Kopernika,
3. w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonać przesunięć środków w wysokości 35.000,- zł z rozdz. 92195 – pozostała działalność (imprezy ogólnomiejskie) do rozdz. 92109 – domy i ośrodki kultury, z przeznaczeniem na wymianę okien w MOK,
4. wprowadzić do wykonania zadanie inwestycyjne polegające na budowie chodnika w ul. T. Kościuszki na odcinku od ul. Mickiewicza w kierunku ul. Wołodyjowskiego. Środki na to zadanie pochodzić będą z rezygnacji z ułożenia dywanika z asfaltobetonu w ul. Zielenieckiej.

d. przedstawienie stanowiska Burmistrza (Druk nr 58),

Burmistrz Janusz Werczyński przypomniał, że od momentu przesłania projektu budżetu do Rady minęło 3, 5 miesiąca. W tym czasie wpłynęło sporo informacji od podmiotów zewnętrznych, jak np. od Ministra Finansów, od Wojewody o nowych wielkościach przyznanych dotacji lub subwencji.
Burmistrz omówił wszystkie proponowane zmiany do projektu budżetu na 2004 rok zapisane w piśmie z dnia 15 marca 2004 roku – Druk nr 58 (Druk stanowi załącznik nr 7 do protokołu), jednolitym tekście projektu budżetu – Druk nr 62 (druk stanowi załącznik nr 8 do protokołu) oraz w Druku nr 66 (druk stanowi załącznik nr 9 do protokołu). W drukach tych zostały zawarte wnioski Komisji Budżetowo – Gospodarczej, uwagi Regionalnej Izby Obrachunkowej, wniosek Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska oraz inne informacje dotyczących dochodów i wydatków budżetu na 2004 rok.
Przedkładając zmiany Burmistrz zwrócił się z prośbą o ich wprowadzenie do projektu budżetu oraz zaproponował, aby odbyło się to w drodze jednego głosowania.

e. dyskusja.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poprosiła pozostałe Komisje Rady o przedstawienie opinii Komisji o projekcie budżetu Miasta Marki na 2004 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Babiuch złożyła wniosek Komisji, w którym Komisja Rewizyjna zaproponowała wprowadzenie do projektu budżetu poprawki polegającej na obniżeniu wydatków w działach 801 (Oświata i Wychowanie) i 854 (Edukacyjna Opieka Wychowawcza) o 0,5% tj. w dziale 801 obniżenie wydatków o 66 tys. zł, w dziale 854 obniżenie wydatków o 2 tys. zł. oraz zwiększeniu wydatków w dziale 926 (Kultura Fizyczna i Sport) o kwotę zaoszczędzoną w działach 801 i 854 tj. w dziale 926 zwiększenie wydatków o 68 tys. zł. (wniosek stanowi załącznik nr 10 do protokołu).
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Babiuch w uzasadnieniu powiedziała, że wydatki na prowadzenie szkół publicznych rosną z roku na rok, przy czym wzrost wydatków znacznie przekracza odsetek, o jaki zwiększa się otrzymywana z budżetu państwa część oświatowa subwencji ogólnej przeznaczona na prowadzenie szkół podstawowych i gimnazjów.
Przeciętny procentowy udział środków własnych w strukturze finansowania szkół w Markach jest większy niż w porównywalnych gminach powiatu wołomińskiego. Skutkiem utrzymywania się tendencji do zwiększania udziału środków własnych gminy w finansowaniu szkół może być w najbliższych latach brak środków na inwestycje, w tym także na inwestycje oświatowe.
Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną oraz przez Burmistrza w placówkach oświatowych pokazały, że możliwe jest zmniejszenie wydatków bez uszczerbku dla jakości prac tych placówek. Źródłem oszczędności może być ścisłe przestrzeganie przepisów przy przydzielaniu zastępstw, zmiana polityki kadrowej.
Poziom dofinansowania ze środków własnych można też ograniczyć, zabiegając o przyznanie pełnej kwoty subwencji przysługującej szkołom, czego warunkiem jest staranne przygotowanie sprawozdań statystycznych przez dyrektorów szkół.
Wydatki na utrzymanie przedszkoli miejskich zaplanowano w 2004 roku o 27,3% wyższe niż w roku 2003 i wynika to ze wzrostu średnich kosztów utrzymania ponoszonych na utrzymanie jednego dziecka w przedszkolu. Wydatki te rzutują na wielkość dotacji dla przedszkoli niepublicznych powiększając wydatki w dziale 854 w całości finansowane ze środków własnych. Przeciętny koszt utrzymania przedszkolaka w Markach w ubiegłym roku był wyższy o około 450,- zł niż np. w Ząbkach. Około 90% kosztów utrzymania przedszkoli stanowią koszty osobowe i ich pochodne. Racjonalizacja kosztów utrzymania przedszkoli jest konieczna, a w świetle wyników kontroli możliwa bez uszczerbku dla jakości opieki pedagogicznej świadczonej w przedszkolach.
Przewodnicząca Komisji dodała, że racjonalizacja niektórych wydatków nie wywoła żadnych odczuwalnych skutków dla pracowników oświaty.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska Paweł Chojnowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2004 rok, jednocześnie Komisja złożyła wniosek, aby w budżecie zostały przewidziane środki w wysokości 5 tys. zł na dofinansowanie badań mammograficznych dla mieszkanek Marek, które będą wykonywane w Szpitalu Powiatowym w Wołominie i współfinansowane przez gminę powiat i zainteresowaną pacjentkę.

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz stwierdził, że wniosek Komisji Rewizyjnej jest gruntownie przemyślany i bardzo dobrze przygotowany. Przewodniczący poparł propozycję obniżenia wydatków w dziale oświata.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, że przedstawione opracowanie Komisji Rewizyjnej jest rewelacyjne i poparł zgłoszone przez Komisję wnioski.

Radny Kazimierz Kędzierski złożył wniosek o zmniejszenie wydatków Dziale 750 Rozdziale 75022 Rada Gminy o kwotę 30 tyś. zł tj. o środki, które miałby być przeznaczone na zakup oraz instalację systemu rejestrującego i nagłaśniającego w sali obrad Rady Miasta. Dodał, że jeśli zakup tego sprzętu jest niezbędny, to radni mogą się opodatkować i kupić ten sprzęt.

Radna Teresa Sobolewska złożyła wniosek w sprawie wprowadzenia do zadań inwestycyjnych na 2004 rok wykonanie projektu i budowę wodociągu w ulicy Wilczej na odcinku od ulicy Sowińskiego do ulicy Dzikiej.
Dodała, że stan wody na tym terenie jest bardzo zły i konieczne jest wybudowanie wodociągu w tej ulicy – mieszkańcy tego oczekują.

Radny Paweł Chojnowski złożył wniosek o skreślenie z listy wydatków kwoty 935 tys. zł na remont budynku Szkoły Podstawowej nr 3. Jego zdaniem należy się zastanowić nad tym, czy ta szkoła mogłaby wytrzymać jeszcze 2-3 lata, potem ją rozebrać do fundamentów i wybudować nową szkołę. Koszty budowy nowego obiektu i koszty remontu są porównywalne. Zaoszczędzone w ten sposób środki przeznaczyć na budowę Komisariatu Policji w Markach.

Radny Tadeusz Lużyński powiedział, że ta szkoła ma już swoją historię, to jest szkoła – pomnik i trzeba remontować ten budynek. Dodał, że jest przeciwny wnioskowi radnego Pawła Chojnowskiego.

Radna Małgorzata Babiuch zauważyła, że w tym wypadku nie da się uniknąć remontu, dlatego że ta szkoła musi funkcjonować i nie ma żadnego innego budynku, do którego można by przenieść około 400 dzieci. Nie wyobraża sobie, aby można było zaniechać remontu i narazić się na katastrofę budowlaną. Ten remont jest konieczny, aby uniknąć bezpośredniego zagrożenia życia dzieci.

Radny Chojnowski zapytał, czy na remont tej szkoły nie można pozyskać dotacji?

Burmistrz Janusz Werczyński odpowiedział, że przygotowany jest wniosek do Ministerstwa w sprawie uzyskania dotacji na remont Szkoły Podstawowej nr 3.
W kwestii SP 3 potwierdził, że remontowanie jest bardzo kosztowne. Ten budynek jest pięknym obiektem, który wrósł w to otoczenie. Budynek jest eksploatowany już ponad 80 lat i w związku z tym wymiana stropów jest konieczna. Poza tym, gdzie umieścić ok. 400 dzieci na czas budowy nowego obiektu. Ekspertyzy stropów, przeprowadzone w różnych miejscach stropów wykazały, że drewniany strop jest bardzo zniszczony, ale przez najbliższy rok ten budynek może funkcjonować - po wykonaniu pewnych prac zabezpieczających, które zostały przeprowadzone. Remont będzie przeprowadzony w czasie wakacji. Burmistrz zwrócił się z prośbą, aby Rada odrzuciła wniosek radnego Pawła Chojnowskiego.
Burmistrz odniósł się również do wniosku Kazimierza Kędzierskiego o skreślenie środków na zakup sprzętu. Powiedział, że sprzęt do nagrywania trzeba kupić, bo obecne nagrania są bardzo złej jakości, a mówca bez mikrofonu jest zagłuszony odgłosami z ulicy, szeleszczącymi kartkami i innymi odgłosami z sali. Zdaniem burmistrza konieczny jest zakup takiego sprzętu, który da gwarancję, że zapis będzie czytelny, po to, aby sporządzić protokół zgodnie z wyrażanymi przez niektórych radnych oczekiwaniami.
W kwestii ulicy Wilczej powiedział, że obecne oczekiwania mieszkańców tej ulicy nie nawiązują do prowadzonych wcześniej rozmów z mieszkańcami. Utwierdzili nas w przekonaniu, że zlecą wykonanie projektu, ale się z tego nie wywiązali. Burmistrz zaproponował, aby w 2004 roku został wykonany projekt, a dopiero w następnym roku wybudowany wodociąg.
Burmistrz odniósł się do przeprowadzonej przez Komisje Rewizyjną analizy. Powiedział, że są to cenne informacje, które potwierdzają to, że oświata kosztuje miasto bardzo dużo. W 2003 roku została przeprowadzona kontrola we wszystkich jednostkach organizacyjnych gminy. W szkołach zostały stwierdzone uchybienia i dotyczą one godzin ponadwymiarowych. Zmieniło się prawo dotyczące płac nauczycieli i za tę samą godzinę lekcyjną nauczyciel dyplomowany otrzymuje kilkakrotnie większe wynagrodzenie niż nauczyciel stażysta. Drugie zjawisko to dążenie oświaty, aby pracować w jak najlepszych warunkach nie tylko lokalowych, czy z dobrym wyposażeniem sal, ale i np. wielkości oddziałów – w Markach są kilkunastoosobowe oddziały. W Ząbkach są tylko 2 szkoły, a w Markach jest ich 5, to też jest przyczyną większych nakładów na oświatę. Kwestia bardzo istotna, to zajęcie pozalekcyjne - ich może nie być tak, jak jest w Ząbkach, gdzie gminę zmusiła do tego sytuacja finansowa. W Markach jest tych zajęć dużo, ale idą za tym pewne sukcesy np. w Szkole Podstawowej nr 4, gdzie od lat Koło Historyczne zajmuje pierwsze miejsce w konkursie historycznym organizowanym przez Zamek Królewski w Warszawie.
Burmistrz zwrócił uwagę, że porównanie kosztów osobowych i ich pochodnych w przedszkolach (nauczyciele i administracja) w Markach nie wygląda dobrze i wymaga dogłębnej analizy. Miesięcznie 650,- zł kosztuje gminę utrzymanie jednego dziecka w przedszkolu, do tego należy dodać opłaty wnoszone przez rodziców, co daje kwotę 900,- zł miesięcznie - to są bardzo wysokie koszty.
Burmistrz wyjaśnił również, że subwencja oświatowa obliczana jest na podstawie sprawozdań przedkładanych co roku do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego przez dyrektorów placówek, w którym wykazują liczbę uczniów, liczbę uczniów niepełnosprawnych, liczbę uczniów uczęszczających do klas sportowych, etc. W sprawozdaniu jest wiele różnych informacje, a ich jakość ma wpływ na wysokość subwencji. Niestety, z różną rzetelnością do tego sprawozdania dyrektorzy się odnoszą. Są w tym sprawozdaniu popełnione błędy, które skutkują tym, że pewne pieniądze do budżetu nie trafiają. Burmistrz zaproponował przemyślenie docelowego modelu finansowania oświaty w Markach: jest 5 placówek oświatowych i na każdą placówkę gmina otrzymuje inaczej naliczoną subwencję, dlatego należy zainteresować dyrektorów tym, aby starali się o jak najwyższą subwencję oświatową; jeżeli szkoła otrzyma subwencję w wysokości „x” to wówczas od gminy dostanie środki, które będą pochodną kwoty „x”; obecnie ok. 60% wydatków oświatowych pochodzi z subwencji, bez remontów i inwestycji.
Burmistrz podziękował Komisji Rewizyjnej za świetnie przygotowany i powściągliwy wniosek, który pozwoli na to, aby rok 2004 minął bez większych komplikacji dla oświaty.

Radny Paweł Chojnowski przyjmując wyjaśnienia Burmistrza wycofał złożony przez siebie wniosek.

Radna Agata Świstowska poparła wniosek radnego Kędzierskiego i powiedziała, że pieniądze są potrzebne na inwestycje. Dodała, że są pewne procedury dotyczące protokołu i każdy może z nich skorzystać.

Radna Urszula Paszkiewicz podziękowała Burmistrzowi za wyjaśnienia i powiedziała, że dyrektorzy szkół dopiero dwa lata mają budżet, którym samodzielnie dysponują i dlatego nie należy oceniać ich tak surowo. Nie poparła wniosku Komisji Rewizyjnej. Poparła natomiast wniosek Kazimierza Kędzierskiego.

Radny Tadeusz Skłodowski powiedział, że kłopot ze szkołą nr 3 pojawił się już w 2002 roku m.in. sam informował Urząd, że w tej szkole jest przeciek w dachu, a dyrektor nie umie sobie z tym poradzić. Jego zdaniem skutkiem tego przecieku było oderwanie się tynku z sufitu. Stwierdził, że jest to przejaw niegospodarności, ale w tej sytuacji stropy muszą być wymienione. Powiedział również, że wydatki oświatowe z inicjatywy radnej Małgorzaty Babiuch na Komisji Oświatowej dyskutowali wiele razy. W ubiegłym roku składany był wniosek w zakresie dokonania analizy zatrudnienia w placówkach oświatowych – „do tej pory jest to bez echa”.
Radny powiedział również, że:
- 140 tys. zł na odśnieżanie, świadczyć to może o tym, że firma zajmująca się odśnieżaniem robiła to więcej z własnej inicjatywy niż z potrzeby,
- złożył wniosek, aby zmniejszyć wydatki na Radę Gminy w dziale 75022 o planowane 15 tys. zł i przeznaczyć te środki na spłatę kredytu,
- złożył wniosek, aby zmniejszyć wydatki w dziale 750 Rozdział 75023 o kwotę 600.240,- zł z tego względu, że oddane są do Powiatu zadania z zakresu geodezji i architektury. Wyliczył, że 3,5 etatu to 400 tys. zł, co oznacza, że pracownik z tych działów zarabiał ponad 100 tyś. rocznie,
- wzrost wynagrodzeń z pochodnymi o 622 tys. zł w § 4010, 4040, 4110, 4120 oznacza wzrost zatrudnienia w Urzędzie o 10-12 osób,
- złożył wniosek, aby uwzględnić dotacje dla przedszkoli niepublicznych w wysokości 316.452,- zł (pierwotna kwota). Proponuje odrzucić propozycję zwiększenia wydatków o 120 tys. zł na ewentualne refundowanie dotacji dla przedszkoli niepublicznych dlatego, że jest to nieuzasadniona prognoza,
- złożył wniosek, aby zmniejszyć dotację dla MTS Marcovia o kwotę 62.284,- zł tj. jest o kwotę wydatków poniesionych przez Stowarzyszenie niezgodnie z umową. Zdaniem radnego w rozliczeniu dotacji wskazano wydatki w kwocie 31.142,- zł jako wydatki niezgodne z umową.

Burmistrz Janusz Werczyński odniósł się do wypowiedzi radnego Tadeusz Skłodowskiego:
- w kwestii dachu w szkole nr 3 – powiedział, że nie rozumie, dlaczego radny zarzuca niegospodarność, a z drugiej strony stwierdza, że dawno już trzeba było te stropy wymienić; z ekspertyz jednoznacznie wynika, że żywotność techniczna takiego drewnianego stropu wynosi 80 lat, a jest to dokładnie tyle, ile w chwili obecnej ma budynek szkoły; strop jest zniszczony w jednakowym stopniu we wszystkich miejscach - po prostu po upływie 80 lat drewno niszczeje, eksploatuje się; niezależnie od tego, czy woda przeciekała, czy nie strop ma 80 lat i dłużej nie może być bez remontu,
- wyjaśnił, że odśnieżanie odbywa się w ten sposób, że wyłącznie w przypadku zgody pracownika Urzędu odpowiedzialnego za realizacje tego zadania firma, która prowadzi odśnieżanie mogła przystąpić do pracy – do odśnieżania; niestety warunki atmosferyczne zmuszały do częstych interwencji; jakość usług była bardzo dobra i spotkało się to z pozytywnym przyjęciem ze strony mieszkańców,
- wzrost środków na utrzymanie Rady jest wzrostem uzasadnionym; atmosfera nie jest najlepsza, gdy w ostentacyjny sposób, aby wyrazić swój brak zaufania dla oficjalnych metod zapisu przebiegu sesji, radni dokonują nagrań nieoficjalnych; ta cała sytuacja naraża powagę Rady;
- jeśli chodzi o Urząd – wzrost wynika stąd, że w latach poprzednich wydatki na utrzymanie biurokracji były zapisane w rozdziale urzędy gmin i w rozdziale Starostwa Powiatowe (realizacja zadań powierzonych); Burmistrz przyznał, że był pewien błąd w zapisach – dla uproszczenia całość środków dawnego Referatu Geodezji, dawnego Referatu Architektury i Referat Ochrony Środowiska były zapisane w rozdziale Starostwa Powiatowe, tymczasem w geodezji tylko 1 pracownik na 4 wykonywał zadania powierzone, w architekturze 1,5 etatu to zadania powierzone. Burmistrz powiedział, że biurokracja będzie jeszcze droższa, bo np. w tym roku zadania, które nazywają się zasiłkami rodzinnymi trafią do gmin od 1 maja; na wyposażenie takiego stanowiska gmina dostanie 3 tys. zł., podczas gdy drukarka igłowa, która będzie potrzebna do realizacji tego zadania kosztuje 2,5 tys. zł.
Burmistrz podkreślił, że odkąd tutaj pracuje z roku na rok wzrasta katalog zadań wykonywanych przez gminę; dotychczas ten sam zespół realizuje te zadania, ale to bardzo duże obciążenie; od maja 2004 będziemy świadkami kolejnego wzrostu liczby urzędników, to jest skutek już wydanych przepisów, które wchodzą w życie lada dzień; w ubiegłym roku regulacje płac były symboliczne i zdarzyły się po raz pierwszy od kilku lat; nie nastąpił w ubiegłym roku wzrost zatrudnienia w Urzędzie, wręcz przeciwnie liczba pracowników zmniejszyła się o 3 osoby,
- przedszkola niepubliczne; niewątpliwie inne gminy zwrócą się do nas o pieniądze i niewątpliwie my wystąpimy do innych gmin o zwrot wydatków; zdaniem burmistrza więcej Marki zapłacą innym miastom; rozliczenie niepublicznych przedszkoli jest włączone do sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 rok,
- jeśli chodzi o MTS Marcovia Burmistrz powiedział, że surowa ocena sprawozdania jest nieuprawniona i stronnicza; jeżeli Marcovia otrzyma mniejszą dotację zakres prowadzonej działalności ulegnie ograniczeniu.
Burmistrz zwrócił się z prośbą o odrzucenie wniosków o charakterze budżetowym.

Radna Agata Świstowska, w związku, że nagrywa sesje na własnym dyktafonie, przypomniała, że art. 11b ustawy o samorządzie gminnym brzmi:
„1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.”
Statut Miasta:
§ 5 „1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych w formie uchwał”.
§ 16 „1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.”
Dodała, że jeżeli Pani Przewodnicząca Rady uznała, że można dodatkowo nagrywać, bo nie zwróciła uwagi, ani jej, ani radnemu Tadeuszowi Skłodowskiemu to jest to sprawa Rady, a nie Burmistrza.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko powiedziała, że jest to dość trudna sytuacja, bo nikt nie zwracał się do niej w tej sprawie. Nie jest to miła sytuacja we wspólnocie samorządowej, że nie wystarcza jedno nagranie; być może słaba jakość sprzętu nagrywającego, którym dysponuje Urząd powoduje, że wypowiedzi muszą być odsłuchane z różnych urządzeń nagrywających.

Radna Małgorzata Babiuch odniosła się do wypowiedzi radnego Tadeusza Skłodowskiego i wyjaśniła, że na Komisji Oświaty, Kultury i Sportu wnosiła o przyjrzenie się sprawom etatów administracyjnych w przedszkolach, ale wbrew temu, co mówi radny Skłodowski sprawa nie utknęła w martwym punkcie, tylko jest przedmiotem prac Komisji Rewizyjnej, o czym Rada była informowana ( plan pracy Komisji Rewizyjnej).
Zapewniła również, że propozycja Komisji Rewizyjnej obniżenia 0,5% wydatków na oświatę nie jest atakiem na dyrektorów, chodzi tylko o to, aby zmotywować dyrektorów do większej dyscypliny w wydawaniu pieniędzy.

Radny Bogdan Trzemecki powiedział, że nikt nie pytał radnych, czy dobrze się czują z tym, że nagrywane są ich wypowiedzi - to jest dyskomfort.
Radny Paweł Chojnowski złożył wniosek w sprawie skreślenia z listy inwestycji drogowych budowy ulicy Zielenieckiej i wprowadzenie na listę inwestycji pozycji budowa chodnika przy ulicy Okólnej.

Na tym zakończono dyskusję nad projektem budżetu miasta na 2004 rok.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie złożonych wniosków.

Wniosek I – zgłoszony przez Komisję Rewizyjną w sprawie wprowadzenia do projektu budżetu poprawki polegającej na obniżeniu wydatków w dziale 801 (Oświata i Wychowanie) o kwotę 66 tys. zł i w dziale 854 (Edukacyjna Opieka Wychowawcza) o kwotę 2 tys. zł oraz zwiększeniu wydatków w Dziale 926 (Kultura Fizyczna i Sport) o kwotę 68 tys. zł.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 13
przeciw – 2
wstrzymujących się – 0

Wniosek został przyjęty.

Wniosek II – zgłoszony przez radną Teresę Sobolewską w sprawie wprowadzenia do zadań inwestycyjnych na 2004 rok pozycji wykonanie projektu i budowa wodociągu w ulicy Wilczej na odcinku od ulicy Sowińskiego do ulicy Dzikiej.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 13
przeciw – 0
wstrzymujących się – 2

Wniosek został przyjęty.

Wniosek III – zgłoszony przez radnego Kazimierza Kędzierskiego o zmniejszenie wydatków Dziale 750 Rozdziale 75022 Rada Gminy o kwotę 30 tyś. zł tj. o środki, które miałyby być przeznaczone na zakup oraz instalacje systemu rejestrującego i nagłaśniającego w sali obrad Rady Miasta.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 13
przeciw – 2
wstrzymujących się – 0

Wniosek został przyjęty.

Wniosek IV - złożony przez radnego Pawła Chojnowskiego w sprawie skreślenia z listy inwestycji drogowych budowy ulicy Zielenieckiej i wprowadzenie na listę inwestycji pozycji budowa chodnika przy ulicy Okólnej.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 13
przeciw – 1
wstrzymujących się – 1

Wniosek został przyjęty.

Wniosek V - złożony przez radnego Tadeusz Skłodowskiego - zmniejszyć wydatki w dziale 750 Rozdział 75023 o kwotę 600.240,- zł

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 4
przeciw – 7
wstrzymujących się – 4

Wniosek został odrzucony.

Wniosek VI - złożony przez radnego Tadeusz Skłodowskiego - zmniejszyć wydatki Rozdziału 75022 o planowany wzrost tj. 15 tys. zł

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 7
przeciw – 7
wstrzymujących się – 1

Wniosek został odrzucony.

Wniosek VII - złożony przez radnego Tadeusz Skłodowskiego - odrzucić propozycję zwiększenia wydatków na ewentualne refinansowanie dotacji dla przedszkoli niepublicznych z innych gmin o kwotę 120.000,- zł

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 5
przeciw – 7
wstrzymujących się – 3

Wniosek został odrzucony.

Wniosek VIII - złożony przez radnego Tadeusz Skłodowskiego - zmniejszyć dotację dla MTS Marcovia o kwotę 62.284,- zł

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 5
przeciw – 6
wstrzymujących się – 4

Wniosek został odrzucony.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko złożyła wniosek, aby głosowanie nad zestawem zmian w projekcie budżetu miasta Marki na 2004 rok (Druku nr 66) – bez poz. 12, odbyło się w jednym głosowaniu.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek, aby każdą propozycję zmiany projektu budżetu zawartą w zestawieniu (Druk nr 66) głosować oddzielnie.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie wniosku

Wniosek IX - złożony przez Przewodniczącą Rady Marię Przybysz – Piwko w sprawie głosowania nad zestawem zmian w projekcie budżetu miasta Marki na 2004 rok – Druk nr 66 – bez poz. 12 jednorazowo wszystkie pozycje – całe zestawienie w jednym głosowaniu.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 10
przeciw – 4
wstrzymujących się – 1

Wniosek został przyjęty.

Wniosek X - w sprawie przyjęcia wszystkich zaproponowanych w zestawieniu (Druk nr 66) zmian w projekcie budżetu miasta Marki na 2004 rok z wyłączeniem poz. 12.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 9
przeciw – 4
wstrzymujących się – 2

Wniosek został przyjęty.

Wniosek XI - złożony przez radnego Tadeusz Skłodowskiego, aby o 30 tys. zł zmniejszyć kwotę kredytu komercyjnego.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 15
przeciw – 0
wstrzymujących się – 0

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Radny Robert Tankiewicz stwierdził, że po dokonaniu tych wszystkich poprawek niewiadomo, jakie są w uchwale faktyczne kwoty dochodów, wydatków, kredytu komercyjnego, pożyczek – dlatego złożył wniosek o przesunięcie terminu głosowania nad uchwałą w sprawie budżetu na 2004 rok na następną sesję, która byłaby zwołana za tydzień tj. 31 marca 2004 rok.
Radny złożył jeszcze jeden wniosek, aby w uchwale budżetowej wykreślić § 11 – „Upoważnia się Burmistrza do przekazywania czasowo wolnych środków pieniężnych na lokaty terminowe lub zakup bonów skarbowych w banku prowadzącym obsługę tj. PKO BP IV/Oddział w Warszawie”. Zdaniem radnego taki zapis jest niepotrzebny.

Radny Tadeusz Skłodowski złożył wniosek o wykreślenie z uchwały budżetowej § 10 – „Upoważnia się Burmistrza do: 1) dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień między działami 2) przekazania uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków kierownikom jednostek organizacyjnych działających na zasadzie zakładów budżetowych.”

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że po wprowadzeniu przegłosowanych poprawek faktyczne kwoty będą przedstawiały się następująco:
wydatki – 35.343.885 zł;
wydatki bieżące – 27. 579.285 zł;
spłata kredytu komercyjnego – 1.814.000 zł;
spłata pożyczek 571.100 zł;
Burmistrz zwrócił się również z prośbą, aby nie wykreślać z uchwały § 11, bo w ciągu roku budżetowego mogą zdarzyć się takie sytuacje, kiedy są na koncie wolne środki, więc można przekazać je na krótkoterminową lokatę - to jest korzystne dla gminy.
Poprosił również o niewykreślanie § 10, ponieważ wykreślenie tego paragrafu może doprowadzić do tego, że sesje będą musiały odbywać się co tydzień, dlatego, że przesunięcia między paragrafami, w ramach jednego działu, są bardzo częste.
Zapewnił, że burmistrz nie może przesunąć środków na fundusz płac i na inwestycje, taki zakaz wynika z ustawy.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie złożonych wniosków.

Wniosek XII – złożony przez radnego Roberta Tankiewicza o przesunięcie terminu głosowania nad uchwałą w sprawie budżetu na 2004 rok na następną sesję, która byłaby zwołana za tydzień tj. 31 marca 2004 roku.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 5
przeciw – 8
wstrzymujących się – 2

Wniosek został odrzucony.

Wniosek XIII - złożony przez radnego Roberta Tankiewicza, aby w uchwale budżetowej wykreślić § 11 – „Upoważnia się Burmistrza do przekazywania czasowo wolnych środków pieniężnych na lokaty terminowe lub zakup bonów skarbowych w banku prowadzącym obsługę tj. PKO BP IV/Oddział w Warszawie”

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 3
przeciw – 11
wstrzymujących się – 1

Wniosek został odrzucony.

Wniosek XIV - złożony przez radnego Tadeusz Skłodowskiego o wykreślenie z uchwały budżetowej § 10 – „Upoważnia się Burmistrza do: 1) dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień między działami 2) przekazania uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków kierownikom jednostek organizacyjnych działających na zasadzie zakładów budżetowych.”

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 3
przeciw – 9
wstrzymujących się – 3

Wniosek został odrzucony.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały z uwzględnionymi poprawkami i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 9
przeciw – 3
wstrzymujących się – 2
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek, aby w protokole było odnotowane, że głosowała „przeciw”.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/95/2004 i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Pkt 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla miasta Marki na lata 2005 – 2008 (Druk nr 56).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że od połowy ubiegłego roku trwały prace nad przygotowaniem Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla Miasta Marki na kolejnych 5 lat. W ramach tych prac upowszechniony został, w 5 tysiącach egzemplarzy, druk wniosku inwestycyjnego, ponieważ bardzo nam zależało, aby wola mieszkańców wyrażona została w sformalizowany sposób i odgrywała istotną rolę przy formułowaniu ostatecznej wersji WPI.
Tych wniosków, które wpłynęły do Urzędu było dużo, większość przygotowana została przez urzędników i są one pewnym wyrazem wizji kierunku rozwoju naszego miasta. Zespół koordynacyjny, który pracował przez wiele tygodni, dokonał analizy i w efekcie tego powstał plan ułożony w ramach pewnej hierarchii wyrażonych potrzeb inwestycyjnych w Markach.
WPI to nie tylko program określający, kiedy i jakie inwestycje będą realizowane, ale ma się stać, w naszym konkretnym przypadku, także szczególnie istotnym, jednym z najważniejszych załączników do wniosku o przyznanie środków pomocowych z Funduszu Spójności na kanalizację sanitarną w Markach.
Gmina Marki jest w stanie wygenerować swój własny 30% udział w ramach środków przeznaczonych na budowę kanalizacji – mamy zdolność kredytową do zaciągnięcia zobowiązań, jakie zostały zapisane w programie. Ta optymistyczna wizja zrealizowania Wieloletniego Programu Inwestycyjnego niesie za sobą znacznie mniej jasną przyszłość - po roku 2008, kiedy miasto będzie stać wyłącznie na to, aby spłacać zaciągnięte do 2008 roku zobowiązania. To będzie czas niezwykle trudny.
WPI należy traktować, nie jako cel sam w sobie, ale jako środek do zrealizowania celu, jakim jest pozyskanie środków pomocowych na budowę kanalizacji. Jednak trzeba pamiętać o tym, że co roku WPI będzie zmieniany, nie można również wykluczyć tego, że za rok powstanie zupełnie inny program inwestycyjny, jeśli nie uzyskamy środków pomocowych.

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz poinformował, że WPI nie spotkał się z krytyczną oceną Komisji i nie było krytycznych ocen co do zawartości i przedsięwzięć w latach przewidzianych w tym programie. Taki WPI w opinii Komisji spełnia swoje zadanie. Przewodniczący powiedział również, że w WPI zapisane są zadania, które ukierunkowane są rozwiązanie problemu kanalizacji sanitarnej w Markach.
Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.

Radny Robert Tankiewicz powiedział, że z wypowiedzi burmistrza wynika, że ta uchwała będzie tylko „podkładką” pod pozyskanie unijnych dotacji. Dodał, że gmina powinna mieć przygotowany projekt techniczny, dokumentację i musi mieć swoje środki w zależności od rodzaju zadania w wysokości 30, 35, 50 %.
Zapytał, czy jest szansa, żeby równolegle z robotami prowadzonymi na ulicy Fabrycznej wykonać tam kanalizację sanitarną?

Burmistrz odpowiedział, że Unia refunduje pewną część poniesionych kosztów, czyli trzeba mieć własny udział.
W kwestii ul. Fabrycznej przypomniał, że w 2005 roku będzie wykonana kanalizacja sanitarna w pasie drogi, co gmina sfinansuje samodzielnie i wspólnie ze Starostwem Powiatowym nawierzchnię i chodniki.

Radny Robert Tankiewicz powiedział, że przetarg na odwodnienie ulicy Fabrycznej wygrała firma, która była droższa od innych o 13 tysięcy, ale za to miała zrobić roboty w 70 dni. Minęło już dużo więcej czasu , a roboty nie są zakończone. Zapytał, dlaczego?

Burmistrz Janusz Werczyński wyjaśnił, że jesienią ubiegłego roku Starosta wydał decyzję zabraniającą kontynuacji prac. Wówczas firma zwróciła się z prośbą, aby tę ilość dni, które pozostały przenieść na wiosnę. Burmistrz po raz kolejny wyjaśnił również, że przetarg przeprowadza się na podstawie ustalonych reguł opisanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Rozstrzygnięcie przetargu polega na tym, że brane są pod uwagę różne parametry, a tylko jednym z nich jest cena. Dokumentacja przetargowa jest do wglądu, jeśli ktokolwiek ma wątpliwości co do rzetelności przeprowadzenia tego przetargu.

Radny Tadeusz Skłodowski powiedział, że jeżeli Wieloletni Program Inwestycyjny będzie zrealizowany, to będzie ogromny sukces. Powiedział również, że planując inwestycje wieloletnie trzeba wziąć pod uwagę:
- położenie miasta, tanie grunty, proste i bezpośrednie sąsiedztwo Warszawy, możliwość „podłączenia” się do funduszy strukturalnych sąsiednich gmin,
- zagrożenia w mieście: maksymalizacja podatków lokalnych, brak spójności środowisk gospodarczych, szybki rozwój gmin ościennych,
- silne strony miasta: tanie mieszkania, położenie na dobrym szlaku komunikacyjnym, wolne tereny pod zabudowę mieszkaniową i przemysłowa,
- słabe strony miasta: słaba promocja miasta, brak programu wykorzystania położenia miasta, brak infrastruktury technicznej, brak współpracy z gminami ościennymi, brak koordynacji współdziałania organizacji pozarządowych dla rozwoju miasta,
- główne problemy miasta: niewystarczające środki w budżecie, sprawy bezpieczeństwa, sprawy kanalizacji, niska świadomość i wiedza w zakresie możliwości pozyskania funduszy z Unii Europejskiej.
Radny stwierdził, że projekt tej uchwały należy uzupełnić o dwa punkty i złożył wniosek o uzupełnienie projektu uchwały o dwa paragrafy:
§ zobowiązać Burmistrza Miasta Marki do opracowania i przedstawienia harmonogramu Radzie Miasta realizacji zadań zawartych w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym
§ zobowiązać Burmistrza Miasta Marki do przedkładania Radzie Miasta kwartalnych informacji o ich realizacji.
Ponadto, zaproponował, aby w załączniku nr 2 do WPI nie formalizować wniosków inwestycyjnych. Powiedział, że w pkt 1 jest zapis, że do 30 września każdego roku mieszkańcy miasta Marki oraz wszelkie inne podmioty będą składały wnioski inwestycyjne do kancelarii Urzędu Miasta – wyraził nadzieję, że w tych wszystkich innych podmiotach będzie też Rada Miasta.
Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że WPI jest rodzajem harmonogramu, więc po raz pierwszy spotkałby się z tym, aby robić harmonogram do harmonogramu. Po drugie podkreślił, że cały Urząd wykazuje duże zaangażowanie, aby Radzie przedstawić możliwie jak najwięcej informacji. Dodał, że jest pewna granica absurdu w przygotowywaniu planów, harmonogramów, sprawozdań, informacji i zdaniem Burmistrza już blisko tej granicy jesteśmy. Urzędnicy już nie bardzo dają sobie radę z tym, żeby przygotowywać różnego rodzaju sprawozdania, informacje, zestawienia - żeby po prostu zdążyć z pracą, która jest nakierowana na to, aby radni czuli się doinformowani, a niekoniecznie czemuś służą te wszystkie informacje. Łatwo ustawić się w roli krytyków, którzy przyglądają się i zwracają uwagę. Zaprosił radnych do współpracy.

W nawiązaniu do stwierdzenia, że promocja miasta jest fatalna powiedział, że Puchar stojący na stole obrad, miasto Marki otrzymało za zajęcie pierwszego miejsca w konkursie „Ranking najlepszych gmin” za promowanie gminy i politykę informacyjną prowadzoną przez gminę w ramach strony internetowej. Puchar przyznał Związek Powiatów Polskich.

Radny Tadeusz Skłodowski powiedział, że nie ma możliwości zrobienia czegokolwiek, bez rozpisania tego na szczegóły.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zarządziła głosowanie nad zgłoszonymi wnioskami.

Wniosek I, aby do projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla miasta Marki na lata 2005 – 2008 wprowadzić dwa paragrafy:
§ zobowiązać Burmistrza Miasta Marki do opracowania i przedstawienia harmonogramu Radzie Miasta realizacji zadań zawartych w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym
§ zobowiązać Burmistrza Miasta Marki do przedkładania Radzie Miasta kwartalnych informacji o ich realizacji.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 5
przeciw – 9
wstrzymujących się – 0
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Wniosek został odrzucony.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 12
przeciw – 1
wstrzymujących się – 1
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/96/2004 i stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Pkt 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr X/69/2003 Rady Miasta Marki z dnia 19 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości (Druk nr 48).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych spowodowały, że do uiszczenia podatku od nieruchomości były zobowiązane jednostki i zakłady budżetowe, instytucje kultury i sportu oraz spółki komunalne stanowiące mienie komunalne. Uznając, że te podmioty nie powinny płacić podatku od nieruchomości zaproponował zmianę uchwały Rady Miasta Marki z dnia 19 listopada 2003 roku i zwolnić wymienione podmioty z obowiązku płacenia tego podatku.
Ponadto w uchwale jest zapis dotyczący zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na potrzeby Policji, stanowiących mienie Gminy Marki. Z prośbą o takie zwolnienie wystąpił Komendant Stołecznej Policji.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 12
przeciw – 0
wstrzymujących się – 1
Dwóch radnych nie wzięło udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/97/2004 i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Pkt 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia od opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (Druk nr 50).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że zgłaszają się osoby posiadające status bezrobotnego z prośbą o zwolnienie ich z opłaty w wysokości 100,- zł od zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedłożony projekt uchwały dotyczy zwolnienia bezrobotnych z tej opłaty.
Rada Miasta może podjąć taką uchwałę

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 12
przeciw – 0
wstrzymujących się – 1
Dwóch radnych nie wzięło udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/98/2004 i stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

Pkt 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 51).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że zgodnie z art. 36 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym właściciel nieruchomości, który po wejściu w życie planu zagospodarowania przestrzennego utracił możliwość korzystania z tej nieruchomości lub uległa ona ograniczeniu, może ubiegać się o odszkodowanie lub wykupienie tej nieruchomości przez podmiot publiczny. Uchwała dotyczy małej działki (117 m2) przeznaczonej pod gminną drogę publiczną (ul. Kościuszki w Markach). Zostały przeprowadzone negocjacje i gmina wykupi nieruchomość za cenę określoną przez rzeczoznawcę majątkowego.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 14
przeciw – 0
wstrzymujących się – 0
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/99/2004 i stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

Pkt 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną (Druk nr 52).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że zgodnie z art. 36 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym właściciel nieruchomości, który po wejściu w życie planu zagospodarowania przestrzennego utracił możliwość korzystania z tej nieruchomości lub uległa ona ograniczeniu, może ubiegać się o odszkodowanie lub wykupienie tej nieruchomości przez podmiot publiczny. Uchwała dotyczy działki o powierzchni 153 m2 przeznaczonej pod gminną drogę publiczną (ul. Mickiewicza w Markach). Zostały przeprowadzone negocjacje i gmina wykupi nieruchomość za cenę określoną przez rzeczoznawcę majątkowego.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 14
przeciw – 0
wstrzymujących się – 0
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/100/2004 i stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

Pkt 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w trybie nieograniczonego przetargu ustnego niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne (Druk nr 53).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński przypomniał, że przed kilku laty został uregulowany stan prawny nieruchomości leżącej pomiędzy ul. Lisa Kuli, a ul. Wesołą - od tego czasu nieruchomość ta dzielona jest na działki o powierzchni 600-700 m2, które przeznacza się do sprzedaży w drodze licytacji. W załączniku do uchwały wyspecyfikowane jest 35 działek, które będą przeznaczone do sprzedaży.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 14
przeciw – 0
wstrzymujących się – 1

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/101/2004 i stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

Pkt 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem (Druk nr 54).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 24 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że na dwóch działkach gminnych o łącznej powierzchni 551 m2 położonych w Markach przy ul. Ząbkowskiej w obrębie 5-04 Państwo Marzena i Artur Matyjasek wybudowali dwie wiaty stalowe i ogrodzenie (częściowo położone na nieruchomościach gminnych), których wartość przekracza wartość zajętego na ten cel gruntu. Pomimo, że gmina dysponuje wyrokiem sądu o eksmisji trudno jest to wyegzekwować od Państwa Matyjasek. Podjęcie tej uchwały da możliwość ostatecznego załatwienia tej trudnej sprawy.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Radna Agata Świstowska zapytała, za jaką cenę będą sprzedane te nieruchomości?
Powiedziała również, że „zgodnie z art. 231 § 1 także samoistny posiadacz gruntu w dobrej wierze, który wniósł na powierzchni lub pod powierzchnią gruntu takie urządzenie, które znacznie przekracza wartość zajętej działki może żądać, aby właściciel przeniósł na niego własność zajętej działki za odpowiednim wynagrodzeniem” i zapytała, czy takie żądanie wniósł Pan Matyjasek?

Burmistrz odpowiedział, że nie zostało wniesione takie żądanie, a poza tym Państwo Matyjasek nie są posiadaczami w dobrej wierze. Zostały przeprowadzone negocjacje, został powołany rzeczoznawca majątkowy, który ustalił cenę - 29 tys. zł i Państwo Matyjasek oświadczyli, że wyrażają zgodę na ustaloną przez biegłego cenę i podtrzymali chęć jej nabycia.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 11
przeciw – 0
wstrzymujących się – 4

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/102/2004 i stanowi załącznik nr 25 do protokołu.

Pkt 14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności (Druk nr 55).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 26 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że ustawa o finansach publicznych w art. 34 daje możliwość Radzie ustalenia zasad i trybu umarzania wierzytelności, do których nie stosuje się przepisów ustawy ordynacja podatkowa. Chodzi tu o wierzytelności czynszów za najem lokali mieszkalnych, za dzierżawę gruntu, za najem lokali użytkowych i wiele innych należności np. z tytułu użytkowania wieczystego, z tytułu opłaty stałej za przedszkole, z tytułu renty planistycznej. W § 3 uchwały wyspecyfikowane są powody, dla których będzie mogło nastąpić umorzenie wierzytelności w całości lub w części. Zapisy § 2 dają możliwość rozłożenia zaległości na raty, przesunięcia terminu płatności, czy zastosowania innego rodzaju ulgi.
W trakcie posiedzenia Komisji Budżetowo – Gospodarczej zgłoszone zostały uwagi do projektu uchwały, do których po analizie Burmistrz przychylił się i zgłosił w drodze autopoprawki, i tak:
- w §1 ust. 2 skreślić, natomiast w ust. 1 § 1 wykreślić słowo „niniejsza”, a po słowie „gmina” dopisać słowa „do których nie stosuje się przepisów ustawy ordynacja podatkowa”,
- w § 3 ust. 4 otrzymał brzmienie: „umorzenie w przypadku określonym w ust. 2 może nastąpić wyłącznie na wniosek dłużnika”,
- w § 4 ust. 2 otrzymał brzmienie: „umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty następuje w formie właściwej dla stosunku prawnego, z którego wierzytelność wynika”.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Tadeusz Lużyński złożył wniosek, aby mieszkańcy Marek, którzy nie mogą zapłacić np. czynszu mogli w zamian za umorzenie pracować na rzecz miasta.

Burmistrz Janusz Werczyński powiedział, że jest to atrakcyjna propozycja, ale przysporzyłaby wiele trudności, ponieważ nie można tego zrobić tak wprost. Trzeba by było zawrzeć z osobą zainteresowaną umowę zlecenie na wykonanie jakiejś pracy, skontrolować jak zlecone zadanie zostało wykonane, następnie można by potrąć z tego wynagrodzenia określoną kwotę i nie może to być cała zarobiona przez dłużnika kwota.

Burmistrz Krzysztof Wnuk powiedział, że niektóre gminy już stosują taką formę dla dłużników i jego zdaniem byłoby to możliwe.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko zaproponowała, aby Komisja Oświaty, Kultury i Sportu zastanowiła się, w jaki sposób można byłoby zastosować taką metodę w gminie Marki?

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały z uwzględnionymi poprawkami i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 12
przeciw – 0
wstrzymujących się – 2
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/103/2004 i stanowi załącznik nr 27 do protokołu.

Pkt 15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia mi8ędzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego powierzenia zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (Druk nr 63).

Projekt uchwały z opinią Radcy Prawnego stanowi załącznik nr 28 do protokołu.

Burmistrz Janusz Werczyński jeszcze raz przypomniał, jak ważne dla gminy Marki jest zawarcie Porozumienia międzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego kursowania warszawskiej komunikacji miejskiej na teren miasta Marki - linii autobusowych 718, 805 oraz 190 i 140.
Podkreślił po raz kolejny, że niepodpisanie tego porozumienia może być katastrofą dla Marek, bo autobusy tych linii nie będą kursowały do Marek.
Burmistrz przypomniał, że budżecie miasta Marki na 2004 rok zapisana została kwota 333 tys. zł z przeznaczeniem na dofinansowanie komunikacji.

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek, aby wykreślić w § 1 ust. 2 w brzmieniu: „Miasto Marki ma obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonych zadań, o których mowa w ust. 1”.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.

Głosowanie
za przyjęciem wniosku – 14
przeciw – 0
wstrzymujących się – 0
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Wniosek został przyjęty.

Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała projekt uchwały z uwzględnioną poprawką i poddała go pod głosowanie.

Głosowanie
za przyjęciem uchwały – 13
przeciw – 1
wstrzymujących się – 0
Jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu.

Uchwała została przyjęta, otrzymała Nr XIII/104/2004 i stanowi załącznik nr 29 do protokołu.

Pkt 15. Interpelacje i zapytania radnych.

Nie wpłynęła żadna interpelacja.

Pkt 16. Sprawy różne.

1.Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz w imieniu Komisji złożył pismo, w którym Komisja wnioskuje o ujęcie w porządku obrad sesji Rady Miasta tematyki pozyskiwania i wykorzystania unijnych środków pomocowych (pismo stanowi załącznik nr 30 do protokołu).

Nie podjęto dyskusji w tej sprawie.

2.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko korespondencje dotyczącą projektu Statutu Miasta Marki i poinformowała, że w porządku obrad najbliższej sesji znajdzie się punkt „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Marki” (pisma stanowią załącznik nr 30 do protokołu).

Nie podjęto dyskusji w tej sprawie.

3. Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko przypomniała, że na sesji w dniu 25 lutego Rada Miasta skierowała do Komisji Budżetowo – Gospodarcza prośbę o wydanie opinii - czy dotacja przyznana NZOZ „Esculap” sp. z o.o. na dofinansowanie terapii uzależnień od alkoholu i współuzależnień została wykorzystana zgodnie z Porozumieniem?

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz odpowiedział, że stanowisko Komisji w tej sprawie nie zostało wypracowane.

Nie podjęto dyskusji w tej sprawie.

4.Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poinformowała, że uczestniczyła w szkoleniu na temat: „Oświadczenia majątkowe – jak prawidłowo wypełnić?”. W Biurze Rady znajduje się broszura, w której szczegółowo wyjaśnione są różne kwestie związane z wypełnianiem oświadczeń majątkowych i zachęciła do zapoznania się z publikacją.

5.Na prośbę Wiceprzewodniczącej Rady Agaty Świstowskiej Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko odczytała pismo, które radna wystosowała do Redaktora Naczelnego „Rzeczpospolitej Mareckiej” „w związku z kłamliwymi informacjami dotyczącymi powodów mojej rezygnacji ze stanowiska Wiceprzewodniczącej Rady Miasta Marki (...), w którym domagam się w formie pisemnej publicznych przeprosin oraz sprostowania nieprawdziwych informacji” (pismo stanowi załącznik nr 32 do protokołu).

Nie podjęto dyskusji w tej sprawie.

6.Burmistrz Janusz Werczyński przypomniał, że Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Millenium” sp. z o.o. nabyło od gminy Marki nieruchomość o powierzchni ponad 4 hektarów przy ul. Dużej. Pierwotnie był to grunt stanowiący własność Skarbu Państwa, na którym ustanowiony był trwały zarząd Ministra Spraw Wewnętrznych. Zwrócono się do Starosty oraz władz miasta Marki z prośbą o to, aby mając na celu zabezpiecznie potrzeb mieszkaniowych policjantów Garnizonu Warszawskiego oraz innych służb mundurowych, pomóc w przeprowadzeniu takiej operacji, która zmierzała do tego, aby grunt stał się własnością TBS-u. Został wygaszony trwały zarząd, potem Starosta działając na podstawie upoważnienia Wojewody, który działał jako przedstawiciel Skarbu Państwa, dokonał darowizny tego gruntu gminie Marki i jednocześnie w tym samym akcie notarialnym gmina zbyła tę nieruchomość TBS-owi z 99% bonifikatą.
W akcie notarialnym zapisane jest szereg ograniczeń związanych z możliwością wykorzystania tej nieruchomości, przede wszystkim były tam zapisy mówiące o tym, że teren ma być wykorzystany pod budowę mieszkań tzw. TBS-owskich. Niewywiązanie się z tych zobowiązań skutkowało tym, że gmina mogła skorzystać z prawa odkupu tej nieruchomości. Okazało się jednak, że takie mieszkania nie są dla policjantów atrakcyjne, tym bardziej, że TBS „Millenium” nie uzyskał kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, gdyż nie spełniło wymogów.
TBS „Millenium” przedłożył gminie propozycję, która polega na tym, że jeśli gmina zrezygnuje z tych rygorystycznych zapisów umowy, to TBS przeznaczy 1,5 mln zł na budowę sieci kanalizacyjnej (te środki TBS chciał przeznaczyć na budowę bezodpływowych zbiorników na ścieki). Komendant Stołeczny Policji złożył pismo, w którym popiera starania TBS-u „Millenium”. W związku z tym Burmistrz poinformował Radę, że w tym zakresie prowadzone są rozmowy, które prawdopodobnie doprowadza do tego, że te zapisy ograniczające zostaną w drodze umowy usunięte, a gmina zyska 1,5 mln zł na budowę sieci kanalizacyjnej. Burmistrz powiedział również, że stara się uzyskać zapewnienie od Policji, że Komisariat Policji w Markach będzie wybudowany w całości ze środków Komendy Stołecznej (gmina zapewni nieruchomość pod budowę komisariatu).

Nie podjęto dyskusji w tej sprawie.

7. Przewodnicząca Rady Maria Przybysz – Piwko poinformowała, że uczennica Szkoły Podstawowej Nr 4 w Markach będzie reprezentowała województwo mazowieckie w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1921 – 1945”.

Pkt 17. Zamknięcie sesji.

O godzinie 20.00 Przewodnicząca Rady Maria Przybysz - Piwko zamknęła XIII sesję Rady Miasta Marki.

protokołowała: Małgorzata Mincberg

Przewodnicząca Rady Miasta
dr Maria Przybysz-Piwko


Powiadom znajomego