Komisja Rewizyjna - sprawozdanie
Komisja Rewizyjna - sprawozdanie Komisja Rewizyjna Rady Miasta Marki Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Marki w kadencji 2002 – 2006 Zadania zrealizowane przez Komisję 1. Komisja przygotowywała dla Rady Miasta opinie o wykonania budżetu w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 oraz formułowała wnioski w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Burmistrzowi miasta. Jest to jedyne ustawowe zadanie Komisji. Opinie te opracowywane były na podstawie szczegółowej analizy rocznych sprawozdań burmistrza z wykonania budżetu, obszernej dodatkowej dokumentacji oraz wyjaśnień burmistrza, skarbnika, kierowników referatów i innych pracowników . 2. Komisja przygotowywała także opinie o wykonaniu budżetu za pierwsze półrocza na podstawie sprawozdań burmistrza oraz uzupełniającej dokumentacji. Zadanie to nie należało to do obowiązków statutowych ani ustawowych komisji rewizyjnej, lecz było wykonywane po to, by w bardziej systematyczny sposób gromadzić wiedzę na temat przebiegu i efektów realizacji budżetu. 3. Komisja przygotowała szereg opinii projektów uchwał Rady Miasta oraz propozycji poprawek do tych projektów, m.in. w sprawach Statutu Miasta Marki, projektów budżetu na kolejne lata, Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Marki itd. 4. Komisja prowadziła na zlecenie Rady Miasta kontrole i przygotowywała sprawozdania dla Rady Miasta oraz projekty wniosków pokontrolnych: • Zakres i koszty prac wykonanych w roku 2002 związanych z odprowadzeniem i podczyszczeniem wód opadowych zlewni ul. Szkolnej do istniejącej kanalizacji w ul. Piłsudskiego • Wyniki ekonomiczne Mareckiego Ośrodka Zdrowia – spółki komunalnej (stan zobowiązań wobec miasta, źródła finansowania zakupów, kwestia dzierżawy budynku komunalnego) • Sposób gospodarowania etatami administracyjnymi i technicznymi w mareckich szkołach i przedszkolach (9 zadań kontrolnych) • Koszty zastępstw w 6 szkołach (6 zadań kontrolnych). Najbardziej kompleksowa i obszerna kontrola, bo obejmująca 15 odrębnych zadań, została przeprowadzona w dziewięciu placówkach oświatowych (6 szkołach i 3 przedszkolach) prowadzonych przez miasto Marki. Dotyczyła dwóch zakresów: organizowania zastępstw na lekcjach w szkołach oraz obsługi administracyjnej i technicznej szkół i przedszkoli. Rezultatem tych działań jest wprowadzenie nowych zasad dotyczących przydzielania zastępstw i ograniczenie liczby zastępstw pełnopłatnych, a także wprowadzenie nowych zasad przydziału środków finansowych placówkom oświatowym w Markach – tzw. budżetu zadaniowego. Dzięki temu nie tylko usunięte zostały stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości, lecz także stworzono podstawy do bardziej racjonalnego, sprawiedliwego i efektywnego gospodarowania środkami finansowymi w przedszkolach i szkołach w Markach, co w perspektywie kolejnych lat powinno przynieść znaczące, bo liczone w setkach tysięcy, oszczędności w wydatkach budżetowych na oświatę. 5. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych, zleconych zarówno przez Radę Miasta obecnej kadencji, jak i poprzedniej. 6. Wyjaśnienie wysokości kosztów realizacji niektórych zadań inwestycyjnych – sprawdzenie poprawności procedury przetargowej (m.in. projektu przebudowy ul. Małachowskiego; przebudowa i remont USC w Markach) 7. Komisja podjęła inicjatywy w wielu sprawach, m.in: • Zmiany trybu i harmonogramu prac nad budżetem • Urządzenia skwerów i zieleńców w pobliżu większych osiedli: „Parki i skwery nie dalej niż 15 min. od miejsca zamieszkania” • Budowy małych boisk sportowych na każdym osiedlu • Budowy w mieście skate-parku • Zagospodarowania do celów rekreacyjnych terenów byłego wysypiska • Zewidencjonowania i niedopuszczenia do sprzedaży terenów, które mogłyby stanowić pasy ochronne zieleni, wprowadzenie koniecznych zmian w planach zagospodarowania przestrzennego oraz w projekcie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Marki • Odbioru bezpośrednio z posesji makulatury, szkła i innych surowców wtórnych • Organizacji całorocznej akcji sprzątania miasta • Wyposażenia kościołów w apteczki i nosze • Pozyskania od parafii Św. Izydora parkingu przy UM • Ochrony lasów i oczyszczenia lasu oraz rekultywacji stawów w rejonie między ulicami Stawową i Wspólną • Intensywnego lobbingu na rzecz budowy obwodnicy miasta Marki (zwłaszcza szybkiej budowy węzłów Marki oraz Żołnierska); jego elementem były wnioski komisji oraz opracowanie przygotowane przez jednego z jej członków – radnego Bogusława Dąbkowskiego • Usprawnienia komunikacji publicznej w Markach (wydłużenie trasy autobusu 805, przebudowa ul. Sosnowej w celu stworzenia warunków dla uruchomienia połączenia ze stacją metra na Żoliborzu) • Wprowadzenia konkursów ofert na realizację zadań z zakresu medycyny szkolnej w szkołach mareckich • Zmiany zasad naliczania czynszu za mieszkania komunalne – pobieranie wyższych opłat od najemców, którzy wynajmują większe lokale – tj. takie, w których powierzchnia przypadająca na i osobę przekracza wielokrotnie minimum określone przepisami ustawy • Zmiany lokalizacji komisariatu policji w Markach • Zakupu do zasobów nieruchomości gminnych działki sąsiadującej z siedzibą UM, aby w przyszłości możliwa była jego rozbudowa i powiększenie parkingu • Konkursu na zagospodarowanie terenu vis a vis Urzędu Miasta i budowę rynku miejskiego • Dokonania przeglądu umów dzierżawnych i wprowadzenia procedury zwierania i przedłużania takich umów, gwarantującej rzetelną ocenę ich opłacalności opartą na analizie aktualnych uwarunkowań • Nieprzedłużania dzierżawy działki przy ul. Dużej i zmiany jej przeznaczenia w projekcie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Marki 8. Komisja także rozpatrywała skargi mieszkańców na działanie Urzędu Miasta Marki kierowane do Rady Miasta, Samorządowego Kolegium Odwoławczego i do innych instytucji – ogółem 10 skarg. Komisja przygotowała swoje opinie w tych sprawach, a także projekty uchwał Rady Miasta oraz projekty uzasadnień. 9. Komisja przygotowywała także inne opinie na zlecenie Przewodniczącej Rady Miasta, m.in. w sprawie rozbudowy Zespołu Szkół nr 1 10. Członkowie komisji podnosili swoje kompetencje kontrolne, biorąc udział w szkoleniach wewnętrznych oraz w szkoleniach organizowanych przez specjalistów. Wnioski końcowe Komisja Rewizyjna odbyła w czasie swojej czteroletniej kadencji 70 posiedzeń, zrealizowała 17 kontroli, przygotowała ponad 30 opinii dla Rady Miasta, w tym opinie o wykonaniu budżetu, sformułowała ponad 20 wniosków w różnych sprawach. Wykonanie tych zadań było możliwe dzięki współpracy urzędników UM Marki, w szczególności Burmistrza Miasta i jego Zastępcy, Skarbnika oraz pracownic Biura Rady. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Marki, 25 października 2006Małgorzata Babiuch-Hall |