W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Protokół Nr 23
z posiedzenia Komisji Budżetowo - Gospodarczej
z dnia 19 marca 2004 roku

o godzinie 13.00 Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przywitał i otworzył posiedzenie komisji (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia
2. Wnioski do porządku posiedzenia
3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego
4. Sprawy różne
5. Zamknięcie posiedzenia

3.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego (załącznik Nr 2)

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o omówienie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.

Burmistrz rozpoczął od przedstawienia informacji związanych z przygotowaniem prac nad WPI. Przedstawił, iż latem 2003 przystąpiono do prac nad opracowaniem WPI. Powołano w drodze Zarządzenia Zespół Koordynacyjny w skład którego weszli przewodniczący Komisji Rady oraz przedstawiciele różnych środowisk zarówno społecznych jak i gospodarczych.
Pierwszym zadaniem było opracowanie i rozpowszechnienie formularza wniosku inwestycyjnego, który mógł złożyć każdy mieszkaniec. Następnie opracowano kryteria według których zgłoszone zadania we wnioskach inwestycyjnych zostały przeanalizowane w kolejności potrzeb.
Dodał, iż Wieloletni Program Inwestycyjny jest niezbędny celem wystąpienia o środki finansowe z Funduszu Spójności.
Wyjaśnił, iż Fundusz Spójności ma na celu realizację zadań infrastrukturalnych o dużym rozmiarze. Rozmiar tych zadań mierzony jest minimalną wartością zadania, które ma być współfinansowane z środków Funduszu Spójności.
Umieszczenie zadania polegającego na budowie kanalizacji miejskiej jest jednym z warunków dofinansowania.
Dokonano analizy zdolności finansowych miasta, czyli zaangażowania środków własnych na podstawie możliwości zaciągania zobowiązań finansowych w postaci pożyczek i kredytów. W ten sposób określono ile w ciągu 5 lat miasto jest w stanie przeznaczyć na tę inwestycję. Poinformował, iż zgodnie z sugestią Zespołu Koordynacyjnego przyjęto wariant zadłużenia miasta do granicy dopuszczalnej prawem, czyli do poziomu 60% dochodów budżetowych gminy w danym roku budżetowym.
Wyjaśnił, iż przyjęcie przedstawionego WPI oznacza, że po roku 2008 wydatki miasta będą skupiały się wyłącznie na spłacie zaciągniętych zobowiązań, ponieważ nie będzie wstanie realizować żadnych inwestycji.
Inwestycją realizowaną z zaciągniętych środków Funduszu Spójności będzie budowa kanalizacji miejskiej i sieci wodociągowej oraz utrzymanie niektórych obiektów, jak oświetlenie uliczne czy remont niektórych dróg.
Budowa kanalizacji jest szacowana na kwotę ok. 21 mln zł. Pierwszy etap przewiduje budowę 9 przepompowni. W roku 2006 następuje kontynuacja budowy wodociągu i w roku 2007 zakończenie budowy wodociągu i II etapu sieci sanitarnej.
Drugi etap obejmuje obszar miasta położony pomiędzy rzeką Długą i ul. Wąską.
Etap trzeci obejmuje obszar miasta położony pomiędzy Al. Marsz. l.Piłsudskiego, ul. Stawową, rzeką Długą.
Etap czwarty dotyczy budowy w 2008 roku sieci kanalizacji na obszarze Strugi.
Burmistrz wniósł jednocześnie o pozytywne zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał czy do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego będzie możliwe wprowadzenie zmian ?

Burmistrz wyjaśnił, iż zmiany i korekty będą nieuniknione, ponieważ mogą pojawić się nieprzewidziane przeszkody lub możliwości w wykonywanych zadaniach.

Radna Agata Świstowska zapytała czy w formie pisemnej Zespół Koordynacyjny przedstawił opinię o maksymalnym zadłużeniu?

Burmistrz odpowiedział, iż wszystkie decyzje były podejmowanie ustnie po przez głosowanie członków zespołu.

Radny Tadeusz Skłodowski uznał, iż brak jest w WPI środków pomocowych na realizację wodociągu. Zdaniem Radnego, budowę kanalizacji i wodociągu należy rozpatrzyć jako jedno zadanie inwestycyjne. Stwierdził konieczność przeprowadzenia dyskusji na ten temat podczas sesji Rady Miasta z udziałem Przewodniczącego Zespołu Koordynacyjnego oraz fachowca od spraw związanych z kanalizacją i środkami unijnymi.

Radna Agata Świstowska zapytała które ulice wchodzą w rozumieniu zapisu" budowa przepompowni w ul. Szkolnej wraz z siecią ulic przyległych"?

Burmistrz wyjaśnił, iż chodzi o budowę kanalizacji we wszystkich ulicach przyległych do ul. Szkolnej.

Radny Tadeusz Skłodowski poprosił o przedstawienie procentowego udziału środków unijnych w budowie kanalizacji.

Burmistrz odpowiedział, iż procentowy udział środków unijnych został przewidziany w wielkości 70%.

Radny Tadeusz Skłodowski zauważył, iż wielkość ta nie wynika z przedstawionego WPI.

Burmistrz poinformował, że projekt wniosku wstępnego został skierowany do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska celem oceny. Zgodnie z otrzymanymi uwagami, dokonano korekty. Następnie przygotowany i poprawiony wniosek zostanie złożony formalnie.

Radny Paweł Chojnowski zgłosił wniosek o zorganizowanie dyskusji na temat środków unijnych podczas sesji Rady Miasta z udziałem osób będących ekspertami w tej dziedzinie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku w sprawie zorganizowania dyskusji na temat środków unijnych podczas sesji Rady Miasta z udziałem osób będących ekspertami w tej dziedzinie.

Głosowanie:
Wniosek został jednogłośnie przyjęty.

Radna Teresa Sobolewska zapytała dlaczego inwestycja polegająca na budowie wodociągu w ul. Wilczej była wprowadzona do projektu budżetu na rok 2004, natomiast inwestycja ta nie znalazła się w przedstawionym Wieloletnim Planie Inwestycyjnym?

Burmistrz wyjaśnił, że mieszkańcy zadeklarowali wykonanie projektu wodociągu na własny koszt celem wykonania inwestycji w roku 2004, dlatego też inwestycja ta została wprowadzona do projektu tegorocznego budżetu.
Natomiast obecnie mieszkańcy wycofali się z wcześniej zgłoszonej deklaracji wykonania projektu wodociągu w ul. Wilczej. Zatem gmina bez wykonanego projektu nie może w tym roku przystąpić do budowy wodociągu w tejże ulicy.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii - 6
Przeciw - O
Wstrzymało się - 2

Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię.

4. Sprawy różne.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o omówienie projektu uchwały w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja Podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności (załącznik Nr 3).

Burmistrz poinformował, że prawo do ustalania trybu i zasad umarzania wierzytelności do których nie ma zastosowania ustawa Ordynacja Podatkowa zgodnie z przepisami posiada Rada Miasta.
Wyjaśnił, że projekt uchwały ma na celu umożliwienie wielu spraw związanych z zaległymi wierzytelnościami.
Podał jako przykład zadłużenia z tytułu czynszu za mieszkania komunalne. Postępowanie egzekucyjne niejednokrotnie trafia do komornika który w wielu wypadkach stwierdza, że wartość długu nie jest możliwa do ściągnięcia. Problem ściągnięcia zadłużenia dotyczy również przypadków w których dłużnik zmarł i nie pozostawił majątku, nie jest możliwe ustalenie dłużnika lub ściągnięcie wierzytelności narazi dłużnika na brak środków do zaspokojenia podstawowych potrzeb.
Dlatego też, umorzenie podobnych wierzytelności powoduje brak konieczności wystąpienia na drogę sądową a tym samym brak konieczności ponoszenia opłat sądowych jak również kwota długu na koncie mieszkańca nie wzrasta.

Radny Tadeusz Skłodowski zadał pytanie dotyczące treści odrębnych przepisów powołanych w § l ust.2.
Burmistrz wyjaśnił, że chodzi o te należności, które nie są podatkiem wynikającym z ustawy ordynacja podatkowa. Z odrębnych przepisów, jakimi są np.: ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym, wynika obowiązek uiszczenia na rzecz gminy tzw. renty planistycznej. Dotyczy to również opłat za użytkowanie wieczyste.

Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił uwagę na niespójność treści uchwały, które zdaniem Radnego nie są jednoznaczne.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja Podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności

Głosowanie:
Projekt uchwały uzyskał jednogłośnie pozytywna opinię.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił o omówienie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zwarcie porozumienia międzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego powierzenia zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (załącznik Nr 4).

Burmistrz poinformował, że z ustawy o transporcie publicznym wynika, że jego organizacja jest obowiązkiem każdej z gmin. Zatem koszty funkcjonowania ponoszone są z środków własnych gmin.
W związku z tym w grudniu 2003 roku władze Warszawy wypowiedziały porozumienia z gminami sąsiednimi zawarte w zakresie organizacji transportu zbiorowego.
Miasto Marki dołożyło wszelkich starań aby porozumienia w tym zakresie mogły być zawarte oraz aby funkcjonowała dalej komunikacja miejska.
W wyniku wielu spotkań w dniu 18 marca 2004 roku otrzymaliśmy uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego z zainteresowanymi gminami transportem publicznym.
Dodał, że pozostała do ustalenia kwestia wielkości dopłat do funkcjonowania na terenie każdej z gmin transportu publicznego. W tym celu zostanie powołany Zespół z udziałem przedstawicieli każdej z gmin.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zwarcie porozumienia międzygminnego z miastem stołecznym Warszawą dotyczącego powierzenia zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.

Głosowanie:
Liczba głosów za wydaniem pozytywnej opinii - 4 Przeciw - 1
Wstrzymało się - 2
Radny Bogdan Trzemecki nie był obecny podczas głosowania.

Projekt uzyskał pozytywną opinię.

5. Zamknięcie posiedzenia.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz o godzinie 16.00 zamknął posiedzenie komisji Budżetowo - Gospodarczej.

Protokołowała: Agnieszka Lipka

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego