W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo-Gospodarcza

Komisja Budżetowo-Gospodarcza

Protokół nr 22
z posiedzenia Komisji Budżetowo – Gospodarczej,
które odbyło się w dniu 10 marca 2004 roku.

O godzinie 14.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza medycyny w placówkach oświatowych.
3. Analiza projektów uchwał:
- projektu uchwały w sprawie zwolnienia z opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej – druk Nr 50
- projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną – druk Nr 51 i 52
- projektu uchwały w sprawie sprzedaży niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne – druk Nr 53
- projektu uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem – druk nr 54
4. Sprawy różne.
5. Zamknięcie posiedzenia.

2. Analiza medycyny w placówkach oświatowych.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przywitał dyrektorów szkół oraz dyrektorów ośrodków zdrowia.
Przypomniał, że celem spotkania jest wyjaśnienie wielokrotnie poruszanego w dyskusjach Komisji tematu dotyczącego finansowania i zakresu

medycyny szkolnej. Dlatego też zorganizowane spotkanie ma udzielić odpowiedzi na formułowane pytania, czy odpłatne usługi medyczne objęte

umową zawartą indywidualnie przez każdą ze szkół są objęte jednocześnie płatnością ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia?

Radny Tadeusz Skłodowski dodał, iż chodzi o sprecyzowanie czy medycyna w szkołach jest finansowana jako dodatkowe zlecenie przez Miasto czy też z NFZ?

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o przedstawienie informacji dotyczących wielkości wydatkowanych środków w poprzednich latach na medycynę szkolną, o które uprzednio prosiła Komisja.

Burmistrz przestawił następujące zestawienie:
- rok 1999 – 12 000 zł
- rok 2000 – 36 000 zł.
- rok 2001 – 40 000 zł.
- rok 2002 (od 01.01.2002 do 31.03.2002) – 10 500 zł.
- rok 2003 – 42 150 zł.
Wyjaśnił, że od 1999 roku do 31.03.2002 roku Miasto zawierało umowy. W latach 1999, 2000 umowy były zawarte z NZOZ „Elżbieta”.

Następnie do 31.03.2002 umowy były zawarte z NZOZ „Kardio-Med.” Od dnia 1 kwietnia 2002 roku, dyrektorzy szkół byli zobowiązani indywidualnie organizować opiekę medyczną w swoich placówkach.
W ramach zawartych umów była stała obecność 2 razy w tygodniu pielęgniarki i 1 raz w tygodniu lekarza.

Pani Magdalena Osińska Dyrektor Szkoły Nr 4 stwierdziła, iż tak zorganizowana obecność lekarza i pielęgniarki, pozwala na wczesne reagowanie w przypadku takich chorób jak wszawica a także na skuteczność przeprowadzanych szczepień ochronnych. Gdyż przeprowadzenie szczepień na terenie placówki jest gwarancją na zaszczepienie maksymalnej liczby dzieci.
Poinformowała, że szkoła zawarła umowę po raz kolejny z Mareckim Ośrodkiem Zdrowia „Kardio-Med.”, ponieważ oferta była korzystniejsza.

Wskazywała bowiem, że opieka medyczna w ramach umowy oraz podstawowych świadczeń odbywać się będzie na terenie placówki.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał czy umowa określa zakres świadczonych usług i kwotę?

Pani Magdalena Osińska Dyrektor Szkoły Nr 4 odpowiedziała, że zakres usług obejmuje usługi nie finansowane przez NFZ, ale mieszczące się w rozumieniu zakresu medycyny szkolnej. Umowa określa kwotę w wysokości 700 zł miesięcznie.
Poinformowała, że została zawarta oddzielnie umowa z lekarzem stomatologiem na prowadzenie stomatologiczne usługi. Badania prowadzone są w przystosowanych gabinetach w budynku szkoły.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał, jakie usługi są wykonywane w ramach NFZ a jakie w ramach zawartej umowy?

Pani Magdalena Osińska Dyrektor Szkoły Nr 4 odpowiedziała, że umowa dotyczy szczepień i bilansów poza zakresem NFZ.

Pani Mirosława Żybula – Wielogórska Dyrektor Szkoły Nr 2 dodała, że szczepienia wynikają z kalendarza szczepień i odbywają się bez względu na przynależność dziecka do rejonu.

Pan Jan Puścian Dyrektor Zespołu Szkół Nr 2 dodał, że z przepisów nie wynika, czy do szkoły na czas szczepień ma przyjść lekarz, czy też ten obowiązek winni przejąć rodzice i prowadzać do przychodni dziecko. Z doświadczenia wynika, iż przeprowadzenie szczepień i badań w szkołach, pozwala na objęcie opieką medyczną większej liczby dzieci.

Pani Mirosława Żybula – Wielogórska Dyrektor Szkoły Nr 2 dodała, że istnieje zapis mówiący o tym, że dyrektor danej placówki odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci na terenie placówki. Stąd program szkoły przewiduje usługi medyczne i opiekę lekarską i pielęgniarską.

Pani Grażyna Podwysocka Dyrektor Zespołu Szkół Nr 2 dodała, że NFZ płacił za dzieci przynależne zgodnie z rejonem, do szkół uczęszczają dzieci z różnych rejonów. Natomiast „Kardio-Med.” wykonuje usługi bez względu na rejon.

Radny Grzegorz Młodzianowski zapytał, z czego wynika kwota 700 zł miesięcznie, płacona przez każdą ze szkół, jeśli w każdej placówce jest inna liczba uczniów?

Pani Elżbieta Terlikowska Dyrektor Mareckiego Ośrodka Zdrowia „Kardio – Med.” wyjaśniła, że NFZ zaproponował wycofanie ze szkół lekarza i pielęgniarki. Zatem „Kardio – Med.” chciał sprostać oczekiwaniom szkół kontynuując opiekę medyczną w szkołach po przez zapewnienie obecności lekarza i pielęgniarki. Dodała, że NFZ płaci jedynie 2zł/ na każdego ucznia.

Radny Paweł Chojnowski zapytał czy w ramach środków, które płaci NFZ nie może przyjść w okresie szczepień i badań lekarz i pielęgniarka na teren placówki. Czy szkoły muszą płacić za obecność 2 razy w tygodniu pielęgniarki i 1 raz lekarza?
Uznał, iż umowa na wykonywanie usług medycznych ze szkołami jest zbędna, ponieważ wachlarz czynności jest ten sam jak w przypadku pielęgniarki wykonującej szczepień w przewidzianym terminie w ramach środków przeznaczonych z NFZ.

Pani Alicja Korotko Dyrektor Ośrodka Zdrowia „Esculap” podkreśliła, iż organizacja pracy Ośrodka Zdrowia „Esculap” polegała na oddelegowaniu pielęgniarki i lekarza na okres szczepień w ramach środków przyznawanych z NFZ.
Dlatego oferta „Esculapa” obejmowała usługi, które były pokrywane z środków NFZ, oferta była rozszerzona o dodatkowe elementy takie jak usługi ortopedyczne, pomoc dla nauczycieli w zwalczaniu stresu, problemy alkoholowe, opieka stomatologiczna polegająca okresowym przeglądzie stomatologicznym.
Dodała, że najpierw Mazowiecka Kasa Chorych płaciła za każdego ucznia zgłoszonego do kontraktu 2 zł i wymagała wykonania bilansu, badań przesiewowych, szczepień i prowadzenia grup dyspanseryjnych. Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach środków, jakie płaci wymaga tego samego zakresu, jednak nie ma obecnie obowiązku obecności lekarza podczas dokonywania szczepień.

Pani Elżbieta Terlikowska Dyrektor Mareckiego Ośrodka Zdrowia „Kardio-Med.” oznajmiła, iż Ośrodek „Kardio – Med” pod koniec roku 2003 podpisał ze szkołami protokoły negocjacji na prowadzenie usług medycznych w szkołach, które wraz z listą uczniów, były podstawą do udziału w konkursach na zawarcie kontraktów z NFZ na opiekę pielęgniarską.
Wyjaśniła, iż zakład nie otrzymuje z NFZ środków na opiekę lekarską, gdyż założenie sprowadza się do tego, że podstawowa opieka lekarska jest sprawowana w rejonie, do którego dane dziecko jest przypisane. W przypadku okresowych badań i szczepień ten model się nie sprawdza, dlatego szkoły zawierają umowy na stałą opiekę lekarza raz i dwa razy w tygodniu pielęgniarki. Dodała, że efektem takiego działania jest bardzo dobra wyszczepialność.

Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił się do Burmistrza o wyjaśnienie, na jakiej podstawie miasto w latach 1999 – 2003, finansowało dodatkowe świadczenia zdrowotne?

Burmistrz wyjaśnił, że umowa nie obejmuje płatności za świadczenia a jedynie za stałą opiekę lekarska, polegającą na obecności lekarza raz w tygodniu oraz pielęgniarki 2 razy w tygodniu. Dodał, iż na tym polega różnica wynikająca z kosztów pokrywanych przez NFZ.

Pani Magdalena Osińska Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 4 Zwróciła się z prośbą o rozpatrzenie możliwości dofinansowania zakupu garnków stalowych do kuchni, gdyż istnieje potrzeba wymiany aluminiowych.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz podziękował zebranym gościom, za szczegółowe udzielenie informacji, dotyczących finansowania medycyny szkolnej i jej zakresu.

3. Analiza projektów uchwał stanowiących druki od Nr 50 – 54

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia projektu uchwały w sprawie zwolnienia z opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej – druk Nr 50 (załącznik nr 2).

Burmistrz wyjaśnił, iż projekt uchwały miałby na celu umożliwić dopuszczenia zwolnienia z opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Uchwała odnosi się do osób osiadające statut bezrobotnego. Umożliwi ona zorganizowanie działalności takim osobom, którym często brakuje środków na rozpoczęcie pracy. Często przeszkodą jest brak środków na dokonanie podstawowych opłat.

Radna Teresa Sobolewska zapytała czy takich jednostkowych spraw nie można rozpatrzyć indywidualnie bez podjęcia uchwały?

Burmistrz wyjaśnił, iż przepisy dopuszczają zwolnienie z opłat, jeśli Rada podejmie stosowną uchwałę.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie zwolnienia z opłat zgłoszenia o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Głosowanie:
Projekt uchwały uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Komisji.

Burmistrz przystąpił do omówienia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną – druk Nr 51 (załącznik nr 3) oraz druk Nr 52 (załącznik nr 4).
Wyjaśnił, że oba projekty uchwał dotyczą realizacji roszczeń wynikających z art. 36 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Na podstawie przywołanego art. Właściciele działek, przez które jest planowana droga, zwrócili się o wypłatę odszkodowania. W drodze negocjacji ustalono kwotę 4095 zł za 117 m2 oraz cenę 6120 zł za 153 m2.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną – druk Nr 51.

Głosowanie:
Projekt uchwały uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Komisji.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu nieruchomości gminnych, niezabudowanej nieruchomości gruntowej przeznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego pod gminną drogę publiczną – druk Nr 52.

Głosowanie:
Projekt uchwały uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Komisji.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania projektu uchwały w sprawie sprzedaży niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne – druk Nr 53 (załącznik nr 5).

Głosowanie:
Projekt uchwały uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Komisji.

Burmistrz przystąpił do omówienia projektu uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem – druk nr 54 (załącznik nr 6).
Wyjaśnił, iż działka została zabudowana budynkiem przez właściciela sąsiedniej nieruchomości, który zobowiązał się w prowadzonych rozmowach do wykupienia tejże nieruchomości. Brak zainteresowania ze strony inwestora obiektu spowodował, że Gmina dokonała oceny wartości wzniesionego obiektu, który po analizie jest obiektem przekraczającym wartość gruntu. Dlatego też na podstawie art. 231 k.c. zwrócenie się do właściciela obiektu o wykup nieruchomości, na której ten budynek stoi jest posunięciem w naszej ocenie właściwym. Zajęta nieruchomość jest bardzo wąska i niewielka, jedynym możliwym jej zagospodarowaniem jest połączenie jej z działką inwestora, który wzniósł obiekt lub sąsiednią nieruchomością leżącą po przeciwległej granicy.

Radny Paweł Chojnowski zapytał, za jaką kwotę zostanie sprzedana przedmiotowa nieruchomość?

Burmistrz wyjaśnił, iż cena będzie dopiero przedmiotem dalszych negocjacji.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem opinii o projekcie uchwały w sprawie wystąpienia do posiadacza nieruchomości gminnej z żądaniem nabycia prawa jej własności za wynagrodzeniem.

Głosowanie:
Projekt uchwały uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Komisji.

4. Sprawy różne.

Burmistrz przypomniał, iż na jednym z posiedzeń Komisji zwrócono uwagę na zapadający się chodnik na ul. Wspólnej, wzdłuż ogrodzenia MKS Marcovia, wskazano jako przypuszczalny skutek jego zniszczenia, błędnie wykonane prace końcowe budowy wodociągu.
Wyjaśnił, że w tej sprawie pracownicy Referatu Zarządu Dróg dokonali analizy i oględzin, po których stwierdzono, że przewód wodociągowy został wykonany w odległości 2m od istniejącego chodnika. Roboty polegające na budowie wodociągu nie mogły spowodować zapadnięcia się chodnika, dlatego też nie można zobowiązać wykonawcy wodociągu do jego naprawy. Proponuję naprawę chodnika przez pracowników Referatu Technicznego.

5. Zamknięcie posiedzenia.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz o godz. 17.00 zamknął posiedzenie Komisji Budżetowo – Gospodarczej.

Protokołowała: Agnieszka Lipka

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego