W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Protokół nr 19 z posiedzenia Komisji Budżetowo - Gospodarczej,
które odbyło się w dniu 28 stycznia 2004 roku.

O godzinie 13.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.
3. Analiza projektu budżetu miasta na 2004 rok.
4. Sprawy różne.
5. Zamknięcie posiedzenia.

Pkt.2 Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad.

Nie zgłoszono żadnych wniosków.

Pkt.3. Analiza projektu budżetu na 2004 rok.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia wydatków umieszczonych w projekcie budżetu.
Zapytał czy Członkowie Komisji zgłaszają pytania lub uwagi do rozdziału zatytułowanego Budowa i Utrzymanie Rowów?

Brak pytań.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał Członków Komisji czy zgłaszają uwagi lub pytania do rozdziału Wytwarzanie i Zaopatrywanie w Energię Elektryczną, Gaz i Wodę?

Brak pytań

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał Członków Komisji czy zgłaszają uwagi lub pytania do działu Transport i Łączność?

Brak pytań

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o wprowadzenie do zagadnień działu zatytułowanego "Dofinansowanie inicjatyw społecznych".

Burmistrz wyjaśnił, że w roku 2003 inicjatywa taka polegała na tym, że mieszkańcy wpłacili kwotę na dofinansowanie niektórych zadań inwestycyjnych, dotyczą głównie utwardzenia nawierzchni w ulicach oraz budowy wodociągu.

Radny Bogusław Dąbkowski stwierdził, iż w przypadku wykonywania utwardzeń na ulicach należy wykonywać nawierzchnię asfaltową docelowo, zamiast powierzchniowego utwardzania kruszywem kilkakrotnie w roku.
Zdaniem Radnego są to oszczędności w budżecie miasta.
Poprosił o przygotowanie zestawienia kosztów wykonania nawierzchni asfaltowej z podbudową z kosztami wykonania utwardzenia powierzchniowego z tłucznia kamiennego.

Burmistrz zobowiązał się do przygotowania odpowiedzi w tym zakresie na posiedzenie Komisji Budżetowo - Gospodarczej.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał, dlaczego w projekcie budżetu nie został przedstawiony Wieloletni Plan Inwestycyjny?

Burmistrz odpowiedział, iż zostanie przygotowany jako projekt odrębnej uchwały.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przedstawił uchwałę nr 15/W/04 Składu Orzekającego Kolegium RIO w Warszawie z dnia 14 stycznia 2004 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Marki projekcie uchwały budżetowej Miasta Marki na rok 2004 wraz z częścią opisową oraz o informacji o stanie mienia komunalnego (załącznik nr 2 do protokołu).

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zaproponował omówienie planu zadań inwestycyjnych do realizacji w roku 2004.
Dział 400, rozdz. 40095 - budowa wodociągów - Przewodniczący przypomniał, że na poprzednich posiedzeniach Komisji rozpatrywane były pisma mieszkańców dotyczące budowy wodociągów w poszczególnych ulicach i stwierdził, że wszystkie wystąpienia mieszkańców zostały w tym zakresie uwzględnione w projekcie budżetu.

Burmistrz przedstawił mapę, na której zaznaczone są wszystkie planowane inwestycje wodociągowe.

Radna Agata Świstowska poinformowała., że mieszkańcy ul. Gorzowskiej skierowali do niej ustną prośbę o wybudowanie wodociągu w tej ulicy, zapytała czy istnieje taka możliwość?

Burmistrz poinformował, że nie ma obecnie dokumentacji technicznej dla ul. Gorzowskiej. Dodał, że w budżecie na 2004 rok należy uwzględnić koszt wykonania dokumentacji technicznej na budowę wodociągu w tej ulicy.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał:
zadania inwestycyjne określone w zestawieniu zawierają dużą liczbę ulic np.: na stronie 80 jest zapisane 12 - co jest tego powodem? Czy plan uwzględnia potrzeby mieszkańców, czy jest to realizacja kolejnych etapów?
Z czego wynika tak duża kwota, dotycząca nadzoru czy odbioru robót?

Burmistrz odpowiedział, że przedstawione zadanie inwestycyjne są pogrupowane w ulice stanowiące układ, pozwalający na dogodne zaplanowanie wykonania danego zadania oraz kosztów pozwalających na umieszczenie w biuletynie zamówień publicznych, poprzez który oferta dociera do większej liczby wykonawców. W ten sposób uzyskujemy konkurencyjne oferty.
Wyjaśnił, iż nadzór jest pochodną wartości zadania inwestycyjnego. Osoba sprawująca nadzór ponosi odpowiedzialność za stan wykonywanych robót, stąd kwota jest adekwatna.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał czy urząd posiada na etacie pracowniczym inspektora nadzoru?

Burmistrz odpowiedział, że obecnie nie ma takiego stanowiska w urzędzie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał obecną na posiedzeniu panią Małgorzatę Babiuch czy przedstawione dotychczas informacje o projekcie budżetu są wystarczającą odpowiedzią na złożone przez panią Małgorzatę Babiuch pismo w dniu 5 listopada 2003 (syg.akt: RO BRM 0065/152/2003) i skierowane do Komisji Budżetowo - Gospodarczej.

Radna Małgorzata Babiuch potwierdziła, iż wszystkie informacje są wystarczające.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał czy zostały uwzględnione postulaty o budowę wodociągu, mieszkańców odcinka równoległej ulicy do Al.Marsz.J.Piłsudskiego pomiędzy ul. Stawową a ul. Dużą oraz rejonu ul. Szymanowskiego.

Burmistrz odpowiedział, iż wskazane odcinki zostały uwzględnione w projekcie budżetu. Wyjaśnił, iż ul. Szymanowskiego nie została umieszczona w projekcie budżetu ze względu na brak dokumentacji technicznej na wykonanie w tej ulicy wodociągu. Dodał, iż została wskazana ul. Środkowa do budowy wodociągu, ponieważ połączyłaby rejon ul. Odrowąża i ul. Granicznej.

Radna Agata Świstowskta zgłosiła wniosek o umieszczenie zadania inwestycyjnego w projekcie budżetu miasta Marki na 2004 rok, polegąjącego na wprowadzeniu ul. Gorzowskiej do wykazu ulic projektowanych do wodociągowania.

Przewodniczący przystąpił do głosowania wniosku zgłoszonego przez Radną Agatę Świstowską, dotyczącego umieszczenia zadania inwestycyjnego w projekcie budżetu miasta Marki na 2004 rok, polegającego na wprowadzeniu ul. Gorzowskiej do wykazu ulic projektowanych do wodociągowania.

Głosowanie:
Wniosek jednogłośnie uzyskał pozytywną opinię Komisji.

Radny Paweł Chojnowski poprosił Burmistrza o przygotowanie informacji o kosztach budowy odwodnienia całej ul. Lisa Kuli.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia problematyki remontów dróg w mieście.

Burmistrz przedstawił Członkom Komisji, zgodnie ze zobowiązaniami na ostatnim posiedzeniu Komisji, informacje na temat następujących kosztów:
- ułożenia chodnika po jednej stronie w ul. Traugutta - chodnik o pow. 623 m2, wjazdy bramowe 120 m2, krawężniki długości 387 mb, obrzeża chodnikowe 377 mb - łączny koszt 68 000 zł.
- ułożenie chodnika w ul. Zielenieckiej na odcinku od ul. Ząbkowskiej do ul. Traugutta - chodnik o pow.645 m2, wjazdy bramowe o pow. 150 m2 - łączny koszt 70 000 zł.
- cena podbudowy drogowej jest zależna od użytego materiału i kształtuje się od 20 zł m2.
- cena 1 m2 nawierzchni mineralno - bitumicznej gr. 1 cm bez wykonania podbudowy - ok. 5 zł
Dodał, iż zaleca się ułożenie 2 warstw mieszanki na drogach obciążonych ruchem lekkim, jednej wiążącej gr.3 cm, drugiej ścieralnej gr.4cm.
- Chodnik w ul. Kościuszki - o pow. 345 m2, wjazdów bramowych 145 m2, krawężnik dł. 430 mb - łączna wartość 60 000 zł.
- Przedłużenie chodnika o 70 m w ul. Sosnowej ok. 8 000 zł.
Wyraził jednocześnie negatywną opinię w zakresie budowy chodnika w ul. Traugutta i ul. Zielenieckiej, ze względu na brak odwodnienia tych ulicy.

Krawężniki zablokują odpływ wody opadowej przez co woda będzie odpływać na posesje po przeciwległej stronie. Natomiast stojąca woda na nieutwardzonej drodze będzie podmywać krawężniki i obrzeża chodnikowe niszcząc je w ten sposób.
Dodał, iż przy rozpatrywaniu budowy przedłużenia chodnika w ul. Sosnowej należy rozważyć połączenie istniejących ciągów komunikacyjnych celem zwiększenia bezpieczeństwa pieszych a także wysokie koszty związane z uregulowaniem odszkodowań za zajęcie gruntu pod budowę chodnika.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił o powrócenie do tematu utwardzenia ul. Kopernika.

Burmistrz wyjaśnił, iż to zadanie inwestycyjne zostało umieszczone ze względu na gorące apele mieszkańców tej ulicy.
Dodał, iż w ocenie urzędu ważną inwestycją jest utwardzenie ul. Odrowąża, ponieważ stanowi jedno z głównych powiązań komunikacyjnych do ul. Środkowej w gęsto zabudowanym rejonie. Następnie utwardzenie ul. Zielenieckiej i ul. Traugutta jest niezbędne z uwagi na połączenie ulic Fabrycznej, Szkolnej i Ząbkowskiej.

Radny Bogdan Trzemecki zgłosił wniosek o umieszczenie robót w ul. Małachowskiego w projekcie budżetu na rok 2005, natomiast środki z tego zadania przeznaczyć na wykonanie utwardzenia na całej długości ul. Odrowąża.

Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził, iż bardziej niezbędną jest potrzeba utwardzenia ul. Szkolnej niż ul. Zielenieckiej.

Radny Paweł Chojnowski stwierdził, iż wykonanie ul. Zielenieckiej będzie tańszą inwestycją niż wykonanie ul. Szkolnej.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz uznał wykonanie utwardzenia w ul. Szkolnej w tym samym roku budżetowym co wykonanie ul. Fabrycznej za niewłaściwe, ponieważ prowadzone roboty będą w tym samym okresie. Spowoduje to brak drożności komunikacyjnej w tym rejonie ponieważ nie będą czynne w pełni dwa główne skrzyżowania obu tych ulic z Al. Marsz. J. Piłsudskiego.

Radna Agata Świstowska zaproponowała przeanalizowanie budowy odwodnienia ul. Szkolnej.

Radny Tadeusz Skłodowski zaproponował przeanalizowanie budowy kanalizacji w rejonie ul. Szkolnej.

Burmistrz poinformował, iż projekty kanalizacji będą prawdopodobnie gotowe 15 kwietnia.

Radny Bogdan Trzemecki zgłosił wniosek o wykonanie utwardzenia ul. Kopernika w roku 2005, natomiast zapisać w projekcie budżetu na 2004 rok wykonanie utwardzenia na całej długości ul. Odrowąża.

Radna Agata Świstowska uznała, iż nie ma potrzeby rezygnacji w roku 2004 z wykonania utwardzenia ul. Kopernika celem wykonania utwardzenia ul. Odrowąża, ponieważ obie ulice umieszczone zostały w projekcie budżetu.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz wyjaśnił, iż w projekcie budżetu tylko część ul. Odrowąża została wskazana do utwardzenia.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku polegającego na wprowadzeniu zmiany do projektu budżetu miasta Marki na rok 2004, polegającej na wykonaniu utwardzenia ul. Odrowąża na całej długości ulicy, a rezygnacji z wykonania w bieżącym roku utwardzenia uL Kopernika.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 7
Przeciw- O
Wstrzymało się - 2
Wniosek uzyskał pozytywną opinię Komisji.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do dalszego omawiania inwestycji drogowych. Zaproponował rozważenie możliwości zmniejszenia środków na remonty dróg i ulic z działu 600 a wprowadzenie tych środków do inwestycji.
Zaproponował wybranie ulic do wykonania nawierzchni asfaltowej.
Zapytał zebranych Członków Komisji czy są pytania do działu 750 - Budynek urzędu: wykonanie przyłącza energetycznego?

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał dlaczego przyłącza energetycznego nie wykonano w roku 2003?

Burmistrz odpowiedział, że uzgodnienie projektu w zakładzie energetycznym trwało długo, przez co dokumentacja nie była gotowa w założonym wcześniej terminie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do omówienia działu poświęconego oświetleniu ulic.

Radna Agata Świstowska uznała, iż ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców ul. Konopnickiej, należy projekt i oświetlenie ul. Konopnickiej wykonać w roku bieżącym.

Burmistrz wyjaśnił iż, ogłoszenie o przetargu na projekty oświetlenia ulicznego, w tym dla ul. Konopnickiej, będzie możliwe po uchwaleniu projektu budżetu na rok 2004, który zostanie uchwalony prawdopodobnie w marcu. W związku z tym istnieje ryzyko, że nie zdąży wykonać tego projektu.
Burmistrz dodał, że na dzień dzisiejszy nie posiada informacji o kosztach tej inwestycji, dlatego też nie może wskazać jaką sumę należałoby zarezerwować w projekcie budżetu.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do omówienia działu 900, rozdziału 995 kanalizacja i odwodnienie.

Radny Paweł Chojnowski zapytał dlaczego w projekcie budżetu przewidziano kwotę 500 000 zł niezbędną do przygotowania procesu uzyskiwania środków unijnych.

Burmistrz wyjaśnił, że jest to kwota uwzględniająca opracowanie i zebranie niezbędnej dokumentacji celem złożenia wniosku o przyznanie środków unijnych. Nadmienił, iż złożenie dokumentacji i opracowanie wniosków nie gwarantuje przyznania środków.

Radny Tadeusz Skłodowski uznał, iż decyzja o przeznaczaniu takiej kwoty na opracowanie dokumentacji i wniosku o przyznanie środków unijnych nie może zostać podjęta bez gwarancji przyznania środków.
Stwierdził, iż wśród pracowników urzędu nie ma osób będących specjalistami w dziedzinie środków unijnych i sposobów ich pozyskania.
Zasugerował stworzenie grupy doradztwa związanego z pozyskaniem środków unijnych, z osób wchodzących w skład Komisji Rady Miasta lub innych osób.

Burmistrz zapytał jakie uprawnienia i w jakim zakresie miałaby stworzona grupa doradcza?

Radny Tadeusz Skłodowski uznał, iż jeśli grupa składałaby się z Członków Rady Miasta Marki, to nie potrzeba jej uprawnień do uczestnictwa w zebraniach poświęconych projektom różnych przedsięwzięć. Dzięki uczestnictwu w działaniach Burmistrza, Członkowie Rady mogliby zająć stanowisko w danych przedsięwzięciach z pełną odpowiedzialnością, gdyż gruntownie byliby zapoznani z problematyką.

Burmistrz zapewnił, że wszystkie sprawy wymagające decyzji Rady Miasta Marki, są każdorazowo przedstawianie, także w przypadku opracowania wniosku o przyznanie środków unijnych. Wyjaśnił, iż proces powstawania samego wniosku polega na zebraniu i opracowaniu niezbędnych dokumentów, natomiast Rada podejmie decyzję o jego celowości lub zbędności.
Dodał, iż firma doradcza zajmująca się przygotowaniem niezbędnych materiałów, nie otrzymała za swoje doradztwo żadnego wynagrodzenia.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przedstawił następujący projekt planu pracy Komisji Budżetowo - Gospodarczej na rok 2004:
]. Analiza projektu budżetu miasta na 2004 rok - styczeń 2004r.
2. Wydanie opinii w sprawie projektu budżetu miasta na 2004 rok - luty 2004r.
3. Opiniowanie projektów uchwał rady Miasta w sprawach związanych z budżetem i finansami miasta - praca ciągła, stosownie do potrzeb
4. Inicjowanie lub opiniowanie projektów uchwał w sprawach inicjatyw gospodarczych w mieście w której uczestnikiem jest Gmina - praca ciągła, stosownie do potrzeb
5. Analiza i wnioskowanie w sprawach realizacji inwestycji drogowych i oświetleniowych na podstawie oceny stanu istniejącego - kwiecień 2004r.
6. Analiza wykonania budżetu miasta za 2003 rok - maj 2004r.
7. Analiza wieloletniego programu inwestycyjnego dla miasta z uwzględnieniem możliwości pozyskania środków inwestycyjnych z Unii Europejskiej - czerwiec 2004r.
8. Przyjęcie informacji z działalności Spółki "Wodociąg Marecki" - czerwiec 2004r.
9. Analiza i przedstawienie wniosków z realizacji budżetu za I półrocze 2004 r. – wrzesień 2004r.
10. Analiza realizacji zadań inwestycyjnych w zakresie wodociągowania i kanalizacji miasta
październik 2004r.
11. Podjęcie prac nad projektem budżetu na rok 2005 - listopad 2004 12. Fonnułowanie opinii i wnioskowanie do Rady Miasta w sprawach zgłaszanych i kierowanych do Komisji Budżetowo Gospodarczej - praca ciągła

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał czy są uwagi i wnioski do przedstawionego projektu planu pracy Komisji?

Radny Tadeusz Skłodowski zgłosił wniosek o wprowadzenie do planu pracy Komisji zadania polegającego na sprawdzeniu wykorzystania dotacji budżetowej dla wybranych podmiotów.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku zgłoszonego przez Radnego Tadeusz Skłodowskiego o wprowadzenie do planu pracy Komisji zadania polegającego na sprawdzeniu wykorzystania dotacji budżetowej dla wybranych podmiotów.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 7
Przeciw - 3
Wstrzymało się - 0

Wniosek został przyjęty.

Radny Paweł Chojnowski zgłosił wniosek, poparty przez radną Agatę Świstowską, o wprowadzenie punktu do programu następnego posiedzenia Komisji, polegającego na przygotowaniu przez Burmistrza informacji, dotyczącej odpowiedzi na skargę złożoną przez Panią Alinę Korotko na złośliwe postępowanie urzędu.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku złożonego przez Radnego Pawła Chojnowskiego o przygotowanie przez Burmistrza na następne posiedzenie Komisji, informacji dotyczącej odpowiedzi na skargę złożoną przez Panią Alinę Korotko na złośliwe postępowanie urzędu.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 9
Przeciw - 0
Wstrzymało się - 1

Wniosek został przyjęty pozytywnie.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania planu pracy Komisji na rok 2004 z przyjętym wcześniej wnioskiem polegającym na wprowadzeniu do planu pracy zadania dotyczącego sprawdzenia wykorzystania dotacji budżetowej wybranych podmiotów.

Głosowanie:
Plan pracy Komisji Budżetowo - Gospodarczej wraz z przyjętym wnioskiem polegającym na wprowadzeniu do planu pracy zadania dotyczącego sprawdzenia wykorzystania dotacji budżetowej wybranych podmiotów, uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię (załącznik nr 3).

Pkt. 4. Sprawy różne

Nie zgłoszono żadnych spraw.

Pkt.5. Zakończenie posiedzenia.

O godzinie 17.15 Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zamknął posiedzenie Komisji Budżetowo Gospodarczej.

Protokołowała
Agnieszka Lipka

Przewodniczący Komisji Budżetowo Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego