komisja Budżetowo - Gospodarcza
komisja Budżetowo - Gospodarcza Protokół nr 18 z posiedzenia Komisji Budżetowo – Gospodarczej, O godzinie 13.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu). Pkt.2 Przyjęcie wniosków w sprawie zamiany porządku obrad. Nie zgłoszono żadnych wniosków. Pkt.3. Analiza projektu budżetu na 2004 rok. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia wydatków umieszczonych w projekcie budżetu. Brak pytań. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał Członków Komisji czy zgłaszają uwagi lub pytania do rozdziału Wytwarzanie i Zaopatrywanie w Energię Elektryczną, Gaz i Wodę? Brak pytań Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapytał Członków Komisji czy zgłaszają uwagi lub pytania do działu Transport i Łączność? Brak pytań Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o wprowadzenie do zagadnień działu zatytułowanego „Dofinansowanie inicjatyw społecznych”. Burmistrz wyjaśnił, że w roku 2003 inicjatywa taka polegała na wpłacie przez mieszkańców kwoty na dofinansowanie niektórych zadań inwestycyjnych, dotyczących głównie utwardzenia nawierzchni w ulicach oraz budowy wodociągu. Burmistrz zobowiązał się do przygotowania odpowiedzi w tym zakresie na posiedzenie Komisji Budżetowo - Gospodarczej. Radny Grzegorz Młodzianowski zapytał czy na ul. 11 – go Listopada mają być wybudowane 2 nowe progi zwalniające? Burmistrz wyjaśnił, że potrzebę budowy progów zwalniających zgłaszali mieszkańcy ul. 11- go Listopada odcinka położonego za ul. Okólną. Radna Agata Świstowska uznała iż, należy rozważyć w pierwszej kolejności przy planowaniu inwestycji drogowych budowę chodników w ulicach, zamiast budowy nawierzchni asfaltowych. Burmistrz wyjaśnił, że wykonanie krawężników wraz z chodnikami dla drogi asfaltowej czy ziemnej, powoduje zatrzymanie wody i odpływ tylko na jedną stronę lub jej zaleganie na ulicy. W związku z czym budowa chodników bez kanalizacji deszczowej nie jest celowa. Radna Agata Świstowska zwróciła się do Burmistrza o przedstawienie informacji w zakresie kosztów budowy chodnika w ul. Tragutta i ul. Zielenieckiej, kosztem rezygnacji z budowy nawierzchni asfaltobetonowej w ul. Zielenieckiej. Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił uwagę iż, w pracach przygotowawczych projektu budżetu poszczególne Komisje Rady czynnie nie uczestniczyły, stąd Członkom Komisji trudno zająć jednoznaczne stanowisko. Burmistrz zobowiązał się do skierowania pisma do przedsiębiorstwa zarządzającego tramwajami w Warszawie celem uzyskania szerszej informacji na temat skupu tłucznia z przebudowywanych torowisk. Radny Tadeusz Skłodowski zapytał o zakres działania Powiatowego Zarządu Dróg w zakresie ulic gminnych. Burmistrz wyjaśnił, iż Powiatowy Zarząd Dróg nie posiada uprawnień w stosunku do dróg gminnych w zakresie remontu, utwardzenia, odwodnienia itp. natomiast Powiatowy Zarząd Dróg posiada uprawnienia w zakresie organizacji ruchu na drogach gminnych. Radny Tadeusz Skłodowski zapytał o podstawę prawną w zakresie wpływu Zarządu Dróg Powiatowych na organizację ruchu na drogach miejskich. Burmistrz wyjaśnił, iż zakres działania jest wskazany w ustawie o drogach publicznych. Radny Tadeusz Skłodowski wskazał potrzebę wykonanie chodnika w ul. Kościuszki. Burmistrz wyjaśnił iż, zostało zaproponowane pewne prowizoryczne rozwiązanie ułożenia chodnika w ul. Kościuszki, polegające na wykorzystaniu do tego celu płyt betonowych typu MON. Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił uwagę na kolizyjne skrzyżowanie ul. Kościuszki z ul. Sosnową, które zdaniem Radnego należy przebudować. Burmistrz wyjaśnił że, rozważano wykonanie dla tego skrzyżowania projektu organizacji ruchu, dzięki któremu będzie można zrealizować jego przebudowę. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz uznał iż, tematyce inwestycji drogowych w mieście należy poświęcić odrębne posiedzenie Komisji Budżetowo – Gospodarczej. Burmistrz wyjaśnił iż, zaplanowana kwota wynika z wcześniej prowadzonych rozmów z ZTM, w sprawie utrzymania linii autobusowych 718 i 805 Warszawy. Zaplanowana kwota dopłaty na utrzymanie linii 718 i 805 zostanie uściślona po przedstawieniu przez ZTM rzetelnego wyliczenia deficytu jaki przynoszą obie linie. Radna Agata Świstowska poprosiła Burmistrza o przygotowanie informacji na temat kosztów ułożenia nawierzchni asflatobetonowej na ul.Szkolnej na odcinku, na którym ulica ta posiada odwodnienie. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do działu dotyczącego Gospodarki Mieszkaniowej Radny Tadeusz Skłodowski wyraził wątpliwość w stosunku do kwoty 266 tyś. zł na remonty dachów niektórych obiektów. Zdaniem Radnego należy dążyć do wykonywania niektórych prac przez pracowników Bazy Technicznej Urzędu Miasta co zmniejszy koszty robocizny wielu prac. Burmistrz wyjaśnił iż, kwota 623 tyś. zł. obejmuje utrzymanie obiektu w skład którego wchodzi wywóz nieczystości, obejmujących około 50% powyższej kwoty. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia działu 710 zawierającego plany zagospodarowania przestrzennego i prace geodezyjne i kartograficzne. Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził brak informacji o uchwalonych już miejscowych planach oraz o tych, które jeszcze ze względów proceduralnych nie mają mocy prawa. Burmistrz wyjaśnił iż, miejscowe plany prawie w całości pokrywają teren miasta, brakuje zakończenia procedury planistycznej dla następujących rejonów ul. Stawowej, ul. Kraszewskiego oraz ul. Sosnowej, a także rejonu ul. Bandurskiego i Fomaru, obszaru pomiędzy ul. Szkolną i ul. Szpitalną i fragmentu w rejonie ul. Królowej Marysieńki Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia działu zatytułowanego Administracja Publiczna, stanowiącego 15,75% wydatków budżetu. Burmistrz poinformował że, w urzędzie nastąpił wzrost zatrudnienia od 1996 roku, który był związany z koniecznością sprostania nowym zadaniom, między innymi rozwojowi inwestycyjnemu w mieście, przeprowadzaniu skomplikowanych procedur przetargowych itp. Radny Tadeusz Skłodowski nie podzielił stanowiska Burmistrza dotyczącego nie zmieniania stanu zatrudnienia w urzędzie. Zdaniem Radnego nie ma uzasadnienia aby utrzymywać taki duży stan zatrudnienia. Należy zmniejszyć skład osobowy pracowników administracyjnych a zwiększyć zatrudnienie pracowników Bazy Technicznej. Dzięki czemu wiele prac na terenie może zostać wykonanych tańszym kosztem niż zatrudnianie firm na prace remontowe lub utrzymanie czystości na ulicach. Burmistrz wyjaśnił że, w skład zatrudnienia wchodzą także pracownicy referatu oświaty, którym również Urząd zakupuje artykuły biurowe oraz konserwuje niezbędny sprzęt biurowy. Skarbnik Sławomir Koc dodał iż, zwiększenie liczby pracowników w Bazie Technicznej może nie przynieść spodziewanych rezultatów, ponieważ w okresie zimowym jest znacznie mniej pracy. Zatem nie wszyscy pracownicy byliby w pełni wykorzystani, co również nie jest efektywne gdyż utrzymanie pracownika fizycznego wiąże się z zapewnieniem odzieży ochronnej, posiłków środków czystości. Burmistrz wskazał kwotę w projekcie budżetu, przeznaczoną na dwa etaty dla funkcjonariuszy policji. Radny Tadeusz Skłodowski zgłosił wniosek o nie rozpatrywanie działu poświęconego wydatkom na oświatę, ponieważ nie jest znane stawisko Komisji Oświaty Kultury i Sportu w sprawie projektu budżetu w tym zakresie. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do omówienia działu poświeconego ochronie zdrowia. Burmistrz wyjaśnił, że ta część zawiera wydatki związane z działaniem programu profilaktyki i przeciw działaniu alkoholizmowi, którego projekt został już skierowany do Członków Rady. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do omówienia działu poświęconego opiece społecznej. Burmistrz poinformował iż, koszty utrzymania opieki społecznej z roku na rok wzrastają a dotacje które gmina otrzymuje na ten cel maleją. W związku z tym gmina stara się pokryć niezbędne braki z środków własnych. Radna Teresa Sobolewska zapytała o sposób ustalania wysokości dodatku mieszkaniowego? Burmistrz odpowiedział iż, wysokość dodatku mieszkaniowego zależy dochodów danej rodziny, powierzchni mieszkania, parametrów dotyczących kosztów utrzymania i wydatków, wysokości dotychczasowego czynszu. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do omówienia działu dotyczącego wydatków inwestycyjnych. Burmistrz wyjaśnił iż, w tym dziale zostały przedstawione bieżące wydatki między innymi odśnieżanie, utrzymanie czystości na drogach, utrzymanie zieleni. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przeszedł do projektu planu pracy Komisji Budżetowo Gospodarczej na 2004 rok. Radny Tadeusz Skłodowski uznał iż, przed rozpoczęciem prac nad projektem planu pracy komisji, należy ocenić realizację planu pracy za rok 2003. Radny Kazimierz Kędzierski stwierdził iż, kontrola sposobu wykorzystania dotacji należy do zadań Komisji Rewizyjnej. Zdaniem Radnego Komisja Budżetowo Gospodarcza winna zajmować się kierunkami i rozwojem inwestycji w mieście, ich realizacją i związanymi z tym przeszkodami. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do oceny planu pracy Komisji za rok 2003. Członkowie Komisji ocenili negatywnie pracę Komisji w zakresie inwestycji drogowych, na rzecz oświaty i kultury w mieście oraz w zakresie zgłaszanych wniosków do Rady przez poszczególnych Członków Komisji Budżetowo Gospodarczej. Pozostałe działania Komisji, uzyskały pozytywną ocenę Członków Komisji. Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził iż, wynik prac Rady i Komisji jest skutkiem złego przygotowania materiału na każde posiedzenie. Posiedzenia organizowane są w sposób nie pozwalający na przygotowanie się do dyskusji, ponieważ Członkowie Komisji nie otrzymują informacji jakiej tematyce będzie poświęcone dane posiedzenie. Radny Kazimierz Kędzierski zauważył iż, każda inicjatywa dotycząca spraw organizacyjnych lub przedsięwzięć winna wychodzić od radnego, nie zawsze od Przewodniczącej Rady. Dodał iż, Członkowie Komisji winni zgłaszać tut. Urzędowi przygotowanie informacji dzięki którym Komisja będzie mogła podjąć właściwą decyzję po zapoznaniu się z żądanymi materiałami. Radna Teresa Sobolewska zapytała o przebieg przygotowań do sesji Przewodniczącej wraz z Wice Przewodniczącą Rady, czy polegają na wspólnie opracowanym planie sesji, omówieniu niezbędnych zagadnień? Radna Agata Świstowska odpowiedziała iż, uczestniczyła tylko raz w przygotowaniach do sesji. Dodała iż, przygotowania te zostały zgłoszone z jej inicjatywy. Radny Bogusław Dąbkowski zaproponował w sprawie budowy kanalizacji, odszukanie porównywalnego miasteczka w krajach Unii Europejskiej. Następnie zapoznanie się z systemem korzystania przez to miasteczko z funduszy unijnych na inwestycje kanalizacyjne i zastosowanie tych rozwiązań dla miasta Marki. Radna Teresa Sobolewska zaproponowała przygotowanie, na posiedzenie Komisji poświęcone sprawom dróg w mieście, szkicu sytuacyjnego ulic nadrzędnych i podrzędnych obrazujących funkcje komunikacyjne w mieście. Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził iż, rolą Radnej nie jest opracowanie dokumentów na posiedzenia Komisji. Należy otrzymywać od urzędu wszelkie materiały do pracy. Uznał iż, na spotkaniu poprzedzającym spotkanie poświęcone sprawom ulic w mieście, należy przygotować listę niezbędnych materiałów i zwrócić się o ich przygotowanie do urzędu. Radna Teresa Sobolewska zwróciła uwagę iż, prace nad projektem budżetu winny się zakończyć. Zatem jeśli Członkowie Komisji planują zmiany w projekcie budżetu w zakresie dróg to należy wnioskować o niezbędne materiały jak najszybciej, celem zajęcia właściwego stanowiska. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przypomniał iż, w trakcie spotkania Członkowie Komisji zgłaszali Burmistrzowi konieczność przygotowania informacji w tym zakresie. Pkt. 4. Sprawy różne Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zapoznał Członków Komisji z treścią złożonej skargi przez Panią Alinę Korotko. Skarga dotyczyła dowolności interpretacji przepisów ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców przez Urząd Miasta Marki. Burmistrz uznał iż, z treści skargi wynika że, dotyczy postępowania w sprawie umorzenia wniosku złożonego przez Panią Alinę Korotko o umorzenie podatku. Radny Tadeusz Skłodowski stwierdził iż, należało podjąć właściwą uchwałę zgodnie z zapisami ustawy o pomocy dla przedsiębiorców w terminie do 15 października 2002 roku, która ówcześnie nie została podjęta. Uznał iż, należy poświęcić więcej uwagi tejże sprawie i zapoznać się ze wszystkimi szczegółami. Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz uznał iż, powyższa skarga pozostanie rozpatrzona po uzyskaniu obszernych informacji od Burmistrza. Pkt.5.Zakończenie posiedzenia. O godzinie 18.00 Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz zamknął posiedzenie Komisji Budżetowo – Gospodarczej. Protokołowała: Agnieszka Lipka Przewodniczący Komisji |