W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Protokół nr 11 z posiedzenia Komisji Budżetowo – Gospodarczej,
które odbyło się w dniu 4 czerwca 2003 roku.

O godzinie 15 00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Wydanie opinii o projekcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie Miasta Marki w okresie od 1 sierpnia 2003 roku do 30 lipca 2004 roku.
3. Rozpatrzenie wniosku Starostwa Powiatu Wołomińskiego, dotyczącego Funduszu Poręczeń Kredytowych.
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu za rok 2003.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości komunalnych przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne.
6. Sprawy różne
7. Zamknięcie posiedzenia.

Pkt. 2. Wydanie opinii o projekcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie Miasta Marki w okresie od 1 sierpnia 2003 roku do 30 lipca 2004 roku.

Wniosek o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, dodatkowa informacja do sprawozdania finansowego Spółki z o.o. „Wodociąg Marecki”, rachunek zysków i strat sporządzony za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2002 roku oraz projekt uchwały stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Przewodniczący Komisji Budżetowo – Gospodarczej Tadeusz Sienkiewicz, poprosił Dyrektora Zarządu Spółki „Wodociąg Marecki” o wyjaśnienie przedłożonego wniosku.

Dyrektor Zarządu Spółki z o.o. „Wodociąg Marecki” Kajetan Specjalski wyjaśnił, że nowy wniosek w stosunku do poprzednio przedstawionego różni się terminem wejścia w życie uchwały, od 1 sierpnia 2003 roku, a nie 1 lipca 2003 roku, ponadto została dołączona informacja dodatkowa, przedstawiająca szczegółowy opis poszczególnych składników bilansu oraz szczegółowy rachunek zysków i strat.

Radni zapytali o stan zatrudnienia w Spółce, a także o sposób płatności za usługi wykonywane przez inne firmy na rzecz Spółki.

Dyrektor Zarządu objaśnił strukturę działania spółki, opierającą się na 4 etatach stałych i na ½ etatu inkasent. Natomiast wszystkie niezbędne działania mające na celu naprawy i konserwację sieci, czy urządzeń wodociągowych oraz do spraw księgowo – kadrowych, są wynajmowane firmy, wyłaniane w drodze przetargów, z którymi podpisywane są umowy na wykonanie konkretnej usługi.
Usługi stałe świadczone są w zakresie: elektryki i automatyki urządzeń, konserwacji i napraw, awarii sieciowych, księgowo rachunkowym, ochrony obiektu. Na umowę – zlecenie, jedna osoba raz w tygodniu bada parametry wody oraz jeden inspektor nadzoru odpowiedzialny za odbiory przyłączy wodociągowych, opinie techniczne, dokumentację.
Dyrektor Zarządu wyjaśnił, iż płatności kształtują się w zależności od rodzaju świadczonej usługi i kwoty przyjętej w umowie, jako przykład podał, iż firma ochroniarska ma stałą miesięczną płatność, firma zajmująca się automatyka i elektryką za każde pojawienie się i wykonanie konserwacji ma płaconą stałą stawkę, natomiast naprawa zależy też od kosztów części czy urządzeń, które wymagają wymiany, stałą opłatą jest objęta sytuacja awaryjna, w której firma przyjeżdża bezwzględnie w kilkunastominutowym czasie.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał, jakie umowy i działania leżą po stronie usług obcych w załączonej informacji do bilansu, z którego wynika, iż wynoszą one 36 000 zł, a także, jakie jest procentowe wykorzystanie urządzeń dla wody i ścieków?

Dyrektor Zarządu wyjaśnił, iż należą do tej pozycji usługi takie jak: użycie wozu WKU do przetkania kanalizacji, do konserwacji systemu kanalizacji, czyszczenie komór itp. Spółka dla obsługi kanalizacji nie zatrudnia żadnej firmy na umowę, ponieważ system jest zbyt mały i niepełny, a jego roczne koszty utrzymania wynoszą poniżej 3000 EURO.
Wydajność mocy produkcyjnej urządzeń jest wykorzystywana w 40% dla wody i w 50% dla ścieków.

Radni zapytali o sytuację finansową spółki oraz o poszczególne składniki przedstawionego bilansu.

Dyrektor wyjaśnił, iż obecnie Spółka posiada dobry stan finansowy, zachowując płynność i nie otrzymując dotacji ze strony Miasta, mimo to utrzymanie cen ścieków za 1 m3 na obecnym poziomie oznacza, że Spółka będzie nadal dopłacać do każdego m3 ścieków 21 groszy (z zysku pochodzącego ze sprzedaży wody).
Spółka „Wodociąg Marecki” za odbiór każdego m3 ścieków, płaci MPWiK - 2,65 zł, a pobiera od odbiorców 2,43 zł/m3, z czego wynika, iż w tym miejscu następuje dopłata do odbioru ścieków.
Podkreślił także, iż ogólna suma dopłaty będzie jeszcze większa, jeśli zostaną dodane koszty utrzymania sieci kanalizacyjnej, w skład których wchodzą usługi takie jak konserwacja, usuwanie awarii, udrażnianie itp.
Ponadto wyjaśnił podstawę, jaką przyjęto do obliczeń i kształtowania amortyzacji.

Radny Tadeusz Skłodowski wielokrotnie podkreślał nieprecyzyjność w rachunkach księgowych i obliczeń amortyzacji, a także sposobu wyliczenia strat, jakie przynoszą ścieki, z których wynikało zdaniem radnego Tadeusza Skłodowskiego, iż nie ma uzasadnienia dla projektu podwyżek cen ścieków.

Radny Paweł Chojnowski, zasugerował rozważenie sytuacji pozostawienia bez zmian cen za wodę i ścieki w roku bieżącym i ustalenie podwyżki od roku następnego, po to, aby mieć czas na zweryfikowanie amortyzacji pod względem rachunkowo – księgowym.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz dodał, iż projektowany wzrost cen wynosi 40 groszy/m3 dla wody, co zdaniem Przewodniczącego Tadeusza Sienkiewicza, nie jest znaczącą podwyżką.
Stwierdził, iż o wiele bardziej niekorzystna będzie sytuacja dla odbiorców, kiedy po roku niezmienionych stawek nastąpi np.: czterokrotna podwyżka w stosunku do proponowanej obecnie. Dodał także, iż wobec przedstawionych argumentów Dyrektora Spółki „Wodociąg Marecki”, jakimi są koszty ponoszone przez Spółkę za odprowadzenie ścieków do Warszawy, pozostawienie cen wody i ścieków bez podwyżek jest niecelowe i nieefektywne.

Radny Kazimierz Kędzierski, także uznał, iż pozostawienie cen bez podwyżek, w świetle przedstawionych argumentów, doprowadzi Spółkę w niedługim czasie do sytuacji, w której zacznie przynosić straty, mimo iż przy obecnych cenach jest w dobrej kondycji finansowej.

Dyrektor Spółki „Wodociąg Marecki”, potwierdził stwierdzenia Przewodniczącego oraz Radnego Kazimierza Kędzierskiego, dodał również, że Spółka od 2 lat, nie zmieniała cen sprzedaży. Brak zmian w zakresie cenowym zmusi Spółkę do wystąpienia do Burmistrza Miasta Marki o dotację na usługi, niezbędne do utrzymania Spółki.

Burmistrz stwierdził, iż takich środków nie ma w budżecie miasta.

Radna Agata Świstowska uznała, iż wobec przedstawionych dokumentów brak jest pełnego uzasadnienia dla podwyżek cen, poddała także w wątpliwość potrzebę ich rozważania.
Zdaniem Radnej Agaty Świstowskiej, możliwe jest jedynie ukształtowanie cen ścieków na poziomie stawek, jakie pobiera MPWiK, natomiast cenę wody należy pozostawić bez zmian.
Wskazała jednocześnie na potrzebę opracowania prognozy stopniowego podwyższania cen wody i ścieków.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił o składanie wniosków dotyczących propozycji cen wody.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny wody bez zmian, czyli na poziomie 2,19 zł/m3.

Radny Kazimierz Kędzierski złożył wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny wody na poziomie 2,49 zł/m3

Radny Tadeusz Skłodowski złożył wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny wody na poziomie 2,55 zł/m3 – brutto.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku Radnej Agaty Świstowskiej o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny wody bez zmian, czyli na poziomie 2,19 zł/m3.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 3
Przeciw – 4
Wstrzymał – 1
Jeden radny nie uczestniczył w głosowaniu

Wniosek został odrzucony.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku Radnego Kazimierza Kędzierskiego o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny wody na poziomie 2,49 zł/m3

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 6
Przeciw – 1
Wstrzymał – 1
Jeden radny nie uczestniczył w głosowaniu

Wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił o składanie wniosków dotyczących propozycji cen ścieków.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków na poziomie 2,65 zł/m3.

Radny Kazimierz Kędzierski złożył wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków na poziomie 3,62 zł/m3.

Radny Bogusław Dąbkowski złożył wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków na poziomie 3,39 zł/m3.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku Radnej Agaty Świstowskiej o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków na poziomie 2,65 zł/m3.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 4
Przeciw – 4
Wstrzymał - 0
Jeden radny nie uczestniczył w głosowaniu.

Wniosek został odrzucony.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku Radnego Bogusława Dąbkowskiego o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków na poziomie 3,39 zł/m3.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 5
Przeciw – 1
Wstrzymał – 2
Jeden radny nie uczestniczył w głosowaniu.

Wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił o składanie wniosków dotyczących propozycji cen ścieków w II grupie i przypomniał jednocześnie, iż propozycja uchwały budżetowej wynosiła 3,42 zł/m3.

Radna Agata Świstowska złożyła wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków w II grupie na poziomie 2,65 zł/m3.

Radny Tadeusz Skłodowski złożył wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków w II grupie na poziomie 3,0 zł/m3.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania wniosku Radnej Agaty Świstowskiej o dokonanie poprawki w projekcie uchwały, polegającej na ustaleniu ceny ścieków w II grupie na poziomie 2,65 zł/m3.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku - 5
Przeciw - 4
Wstrzymał – 0

Wniosek został przyjęty.

Pkt. 3. Rozpatrzenie wniosku Starostwa Powiatu Wołomińskiego, dotyczącego Funduszu Poręczeń Kredytowych.

Przełożono rozpatrzenie wniosku z uwagi na nieobecność zaproszonego gościa ze Starostwa Powiatu Wołomińskiego, który miał udzielić niezbędnych informacji celem analizy wniosku.

Pkt. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu za rok 2003.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o wyjaśnienia w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Burmistrz wyjaśnił, iż zmiany w budżecie wynikają głównie z różnic cenowych pomiędzy cenami założonymi do projektu budżetu podczas jego tworzenia, a cenami złożonymi w drodze przetargów na wykonanie konkretnych inwestycji.
Dodał również, iż został do budżetu wprowadzony remont szkół, ale zostało zdjętych z wykonania budżetu kilka projektowanych inwestycji między innymi:
- projekt budowy chodnika w ul. Pomnikowej i ul. Chocimskiej – szacowana wartość -
26 000 zł.
- przebudowa ul. Szkolnej, polegająca na ułożeniu warstwy asfaltu na odcinku Al. Piłsudskiego do ul. Traugutta i budowa chodnika po lewej stronie – szacowana wartość – 96 000 zł.
- dokończenie budynku MKS Marcovia – szacowana wartość 191 000 zł.
Wyjaśnił także, iż przy wyborze zadań inwestycyjnych do rezygnacji, kierowano się doświadczeniem własnym, ponieważ nie otrzymano od Komisji, żadnych wytycznych wobec przedstawionego wykazu zadań inwestycyjnych, których realizacja nie została rozpoczęta.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany budżetu za rok. 2003.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem projektu uchwały - 8
Przeciw – 0
Wstrzymał – 1
Projekt uchwały został przyjęty.

Pkt. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości komunalnych przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz poprosił Burmistrza o wyjaśnienie.

Burmistrz wyjaśnił, iż sprawa dotyczy odszkodowania z tytułu zajęcia gruntu pod drogi.
Właściciele żądają, aby to roszczenie spełnić wobec nich poprzez przeniesienie na ich rzecz gruntu. Dodał również, że niniejsza sprawa została rozpoczęta w roku 1999, gdzie ówczesny Zarząd Miasta Marki przystał na żądane rozwiązanie. W roku 1999 nie można było spełnić roszczenia, bowiem gmina nie posiadała gruntów, którymi mogłaby zaspokoić żądania właścicieli. Projekt uchwały dotyczy działek nr 115/4, 116/3 położonych przy ul. Wołodyjowskiego w Markach.

Przewodniczący Tadeusz Sienkiewicz przystąpił do głosowania nad wydaniem pozytywnej opinii w sprawie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości komunalnych przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem projektu uchwały - 5
Przeciw – 2
Wstrzymał – 2

Projekt uchwały został przyjęty.
Zakończono posiedzenie.



Przewodniczący
Komisji Budżetowo – Gospodarczej
Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego