W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Budżetowo - Gospodarcza

Komisja Budżetowo - Gospodarcza


O godzinie 1500 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych Przewodniczący Komisji Tadeusz Sienkiewicz ( lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu)

Tematy posiedzenia:
1. Wydanie opinii na temat projektów uchwał.
2. Omówienie, dyskusja i wydanie opinii w sprawie projektu budżetu miasta Marki na 2003 rok w części dotyczącej dochodów budżetu miasta.
3. Opracowanie i zatwierdzenie planu pracy komisji na 2003 rok.
4. Sprawy różne.

Pkt 1. Wydanie opinii na temat projektów uchwał.

a). Wydanie opinii o projekcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu Gminy Miasta Marki ( projekt uchwały stanowi załącznik Nr 2 do protokołu).

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że jest to taka sama kwota, jako została ustalona w poprzedniej kadencji tzn. 500.000.0 złotych. Z uchwały wynika, że będzie obowiązywała kolejne cztery lata. Zarówno dochody jak i wydatki budżetu gminy realizowane są w sposób nierównomierny. Może w związku z tym pojawić się sytuacja, że w którymś z miesięcy będzie potrzeba wydatkowania większej ilości środków niż wpłynęło do tego czasu do kasy miasta. Na koniec roku budżetowego czyli na dzień 31 grudnia kredyt taki musi być wyzerowany.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał z czego wynika konieczność zaciągnięcia takiego kredytu?.

Burmistrz Janusz Werczyński odpowiedział, że wynika to stąd, że dochody gminy realizują się w sposób nierównomierny.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie:
za wydaniem pozytywnej opinii – 9
przeciw – 0
wstrzymujących się - 1

Komisja Budżetowo - Gospodarcza wydała pozytywną opinię w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

b). Wydanie opinii o projekcie uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego oraz o zmianie innych uchwał (projekt uchwały stanowi załącznik Nr 3 do protokołu)

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że jeżeli chodzi o zmiany zawarte w uchwale w §2 dotyczy ona tego, że według obecnego orzecznictwa NSA uznaje się, że „wiata” nie jest budynkiem tylko budowlą. W związku z tym podatek od wiat będzie pobierany na podstawie jej wartości a nie powierzchni ( 2 % wartości budowli).
Jeżeli chodzi o grunty stanowiące własność gminnych jednostek, podatek od tych gruntów nie będzie pobierany.
Burmistrz poinformował, że jeżeli chodzi o wzory formularzy, jest to rodzaj deklaracji, które osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne będą zobowiązane składać w ściśle określonych w ustawie terminach. Jest to pierwszy krok do zgromadzenia i stworzenia całej bazy danych przy wymiarze podatku katastralnego.

Radny Tadeusz Skłodowski zaproponował aby skorygować wzory deklaracji, ponieważ sprawia one wiele kłopotu z ich wypełnianiem przez mieszkańców oraz zmienić termin wprowadzenia ich w życie.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że zmiana terminu wprowadzenia w życie deklaracji byłaby sprzeczna z ustawą..

Przewodniczący Komisji Tadeusz Sienkiewicz poddał pod głosowanie projekt przedłożonej uchwały.

Głosowanie:
za wydaniem pozytywnej opinii – 1
przeciw – 1
wstrzymujących się – 8

Komisja Budżetowo – Gospodarcza wydała negatywną opinie o projekcie przedłożonej uchwały.

c). Wydanie opinii na temat projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu miasta Marki na 2002 rok (projekt uchwały stanowi załącznik Nr 4 do protokołu).

Przewodniczący Komisji poinformował, że zmiany wynikają ze zmniejszenia się wpływów ze sprzedaży składników majątkowych czyli gruntów, stanowi to kwotę 3 680 000 złotych, oraz dotacji stanowiących dochód miasta.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że gmina przewidywała sprzedaż gruntu leżącego u zbiegu ulic Okólnej i Grunwaldzkiej o powierzchni 7 ha. Tydzień po uchwaleniu budżetu na 2002 rok złożono wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji wydanej w 1976 roku o przejęciu na rzecz Skarbu Państwa tej nieruchomości. W momencie naruszenia tytułu prawnego do tej nieruchomości nie można jej sprzedać.
Kwota 3 680.000 zł., to kwota o którą trzeba zmienić plan budżetu miasta, ponieważ nie można zrealizować dochodów w takiej wysokości.
Jeżeli chodzi o wydatki burmistrz poinformował, że zmiany dotyczą głównie inwestycji. Inwestycje opiewają na łączną kwotę 6 985 058 zł.. Zasadnicze cięcia w inwestycjach dotyczyły inwestycji wodociągowych.

Jeżeli chodzi o dochody z tytułu podatku od środków transportu nastąpiło zmniejszenie dochodu o kwotę 150 000 zł. Wynika to z pogłębiającego się kryzysu płatników tego podatku. Tytułem do płacenia podatku od środków transportowych jest władanie samochodem ciężarowym. Wiele osób domaga się częściowego umorzenia podatku, niektórzy zaś przestali go płacić w ogóle. Wpłynęło to w zasadniczy sposób na obniżenie się poziomu dochodów.

Skarbnik Pan Sławomir Koc poinformował, że jeżeli chodzi o podatek rolny to nastąpiło zmniejszenie dochodu o kwotę 20 000 zł., wynika to z tego, że wiele gruntów rolnych zostało przekwalifikowanych na grunty budowlane.

Radny Tadeusz Skłodowski powiedział, że powinno skutkować znacznymi zmianami w opłacie planistycznej.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że jeżeli chodzi o opłatę planistyczna to każdy na kim ona ciąży odwołuje się od decyzji, którą wydaje gmina. SKO utrzymuje decyzję w mocy, następnie sprawa trafia do NSA. W Najwyższym Sądzie Administracyjnym na terminy czeka się miesiące a nawet lata.

Radny Tadeusz Skłodowski powiedział, że jeżeli chodzi o opłatę planistyczną to należałoby przedstawić radzie jakiego rzędu jest to problem w skali miasta, jakie nieruchomości zostały sprzedane, jakiego rzędu środków należy oczekiwać.

Burmistrz Janusz Werczyński zobowiązał się do przygotowania takich informacji.

Radny Tadeusz Sklodowski zapytał o dział 801 Rozdział 80101 –dotacja dla szkoły publicznej, w jaki sposób szkoła niepubliczna otrzymuje dotacje?

Skarbnik Sławomir Koc poinformował, że dotacja dla szkół niepublicznych przebiega w ten sposób, że Ministerstwo Finansów przekazuje konkretną kwotę, gmina oblicza jaki jest koszt utrzymania jednego dziecka i proporcjonalnie taką kwotę przekazuje szkole niepublicznej. Na terenie naszego miasta szkoła podstawowa i gimnazjum niepubliczne funkcjonowały do końca wakacji 2002 roku, dalej ta dotacja nie będzie przekazywana.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał jak przedstawia się sprawa kanalizacji i umów z firmą „STOLICA”?

Burmistrz Janusz Werczynski poinformował, że w 2001 roku ogłoszony został przetarg na projekty kanalizacji . Aby mógł być taki przetarg ogłoszony w budżecie miasta musi być pozycja, która upoważnia organ wykonawczy do tego aby zobowiązanie takie zaciągnąć. W chwili obecnej firma „STOLICA” ma poważne kłopoty finansowe i prawdopodobnie upadnie.

Przewodniczący Komisji Tadeusz Sienkiewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Głosowanie:
za wydaniem pozytywnej opinii – 7
przeciw – 0
wstrzymujących się – 2

Komisja Budżetowo – Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała przedłożony projekt uchwały.

Pkt 2. Omówienie, dyskusja i wydanie opinii w sprawie projektu budżetu miasta Marki na 2003 rok w części dotyczącej dochodów gminy
( projekt budżetu stanowi załącznik Nr 5 do protokołu)

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że dochody budżetowe podzielone są zgodnie z klasyfikacją budżetową.
Dział 700 – w ramach tego działu uzyskiwane są dochody z tytułu sprzedaży gruntów, opłat za użytkowanie wieczyste, renty planistycznej oraz odsetek od opłat wnoszonych przez dłużników po terminie płatności.
Jeżeli chodzi o dochody z tytułu renty planistycznej to wpłacają ja osoby, które zbyły swoje nieruchomości znajdujące się na terenach objętych zmianą planu zagospodarowania przestrzennego. Opłata ta uzależniona jest od różnicy w wartości nieruchomości z okresu przed i po zmianie przeznaczenia terenu. Procent tej różnicy staje się dochodem gminy. Możemy pobierać go tylko poprzez wydanie decyzji administracyjnej. Każdy adresat takiej decyzji odwołuje się od niej. Jeżeli nawet przegra to i tak zazwyczaj nie płaci.
Jeżeli chodzi o dochody z tytułu czynszu na pomieszczenia wynajmowane na terenie miasta. Całkowite wykonanie zamierzonego planu będzie możliwe w chwili uregulowania spraw w zakresie należnych gminie dochodów z tytułu wynajmu pomieszczeń przychodni przy ul. Sportowej.

Dział 750 –Administracja Publiczna
Są to dotacje na zadania zlecone i powierzone. Zadania zlecone wykonuje gmina z zakresu administracji rządowej. Dysponentem tych zadań jest Wojewoda. Zadania te gmina wykonuje w zakresie wydawania dowodów osobistych, prowadzenia ewidencji aktów małżeństwa , aktów urodzenia, aktów zgonu itd.
Zadania powierzone gmina przyjmuje od starosty na zasadzie dobrowolnej czyli podpisuje się porozumienie, w którym określa się które zadania będzie prowadziła gmina i na jakich zasadach przyjmuje ich prowadzenie. Należy do nich prowadzenie ewidencji gruntów, wydawanie pozwoleń na budowę. Prowadzimy także zadania powierzone z zakresu ochrony środowiska. Na to wszystko w skali roku gmina otrzymuje około 50 000 zł. Natomiast na prowadzenie tych zadań wydajemy siedem razy więcej. Reszta zadań są to zadania własne.
Dochodami gminy są również opłaty administracyjne. Najważniejsze z nich to opłata za wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Rozdział 75095 – Pozostała Działalność
Burmistrz poinformował, że są to odsetki od środków finansowych gminy gromadzonych na rachunkach bankowych.

Dział 754 – Bezpieczeństwo Cywilne i Ochrona Przeciwpożarowa

Rozdział 75414 – Obrona Cywilna.
Burmistrz poinformował, że gmina otrzymała dotacje w wysokości 600 zł na zadania z zakresu obrony cywilnej.

Dział 756 – Dochody od Osób Prawnych, od Osób Fizycznych i od Jednostek nie Posiadających Osobowości Prawnej .
Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że są to wpływy z podatku rolnego, leśnego, podatku od czynności cywilno – prawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych.

Rozdział 75618 - Wpływy z Opłaty Skarbowej
Burmistrz poinformował, że jeżeli chodzi o opłatę skarbową , to określa ją ustawa . Część opłaty skarbowej pobiera urząd w formie znaków skarbowych czy też wpłat na rachunek urzędu. Część opłaty pobierana jest przez inne podmioty np. notariuszy. Są to opłaty za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, podatek od czynności cywilnoproawnych

Rozdział 75621 –Udziały Gminy w Podatkach Stanowiących Dochód Budżetu Państwa.
Burmistrz poinformował, że jest to podatek dochodowy od osób fizycznych oraz od osób prawnych.

Dział 758 – Różne Rozliczenia.
Burmistrz Janusz Werczynski poinformował, że jest to przede wszystkim część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, część podstawowa subwencji ogólnej dla gmin, oraz część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin.

Dział 853 – Opieka Społeczna

Burmistrz poinformował, że składają się na to Zasiłki i Pomoc w Naturze - rozdział 85315, Dodatki Mieszkaniowe - rozdział 85316, Zasiłki Rodzinne i Pielęgnacyjne – rozdział 85316, Ośrodek Pomocy Społecznej – rozdział 85319, oraz Pozostała Działalność – rozdział 85335.
Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że zakłada się wpływy do budżetu miasta w wysokości 15 000 zł. za usługi opiekuńcze świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach.
Dochodem będzie również dotacja celowa w wysokości 55 000 zł. przeznaczona na finansowanie zadań zleconych wynikających z ustawy o pomocy społecznej. W szczególności będą to wpływy zasiłków stałych, zasiłków okresowych i innych form pomocy realizowanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
Kolejna dotacja celowa na finansowanie wydatków Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej została określona na kwotę 104 000 zł. i jest przeznaczona na wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń pracowników socjalnych wykonujących zadania zlecone.

Dział 900 - Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska.

Rozdział 90015 – Oświetlenie Ulic, Placów i Dróg
Burmistrz poinformował, że na podstawie informacji uzyskanych z Urzędu Wojewódzkiego w 2003 roku otrzymamy dotacje na oświetlenie dróg nie będących w zarządzie gminy. Kwota na ten cel będzie w wysokości 153 000 zł.

Radny Tadeusz Skłodowski zaproponował aby projekt budżetu miasta Marki uzupełnić w części opisowej o jeden punkt, który brzmiałby „ Projekt budżetu miasta Marki opracowano na podstawie wytycznych Rady Miasta Marki” oraz zapytał w jakim kierunku zmierzają działania burmistrza aby zwiększyć dochody gminy.

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował, że nie widzi innych możliwości jak podjecie starań o zdobycie dotacji z zewnątrz. Jest jeszcze kwestia otrzymania środków unijnych oraz ze sprzedaż mienia komunalnego.

Pkt3. Opracowanie i zatwierdzenie planu pracy Komisji na 2003 rok.

(Plan pracy Komisji na 2003 rok stanowi załącznik Nr 6 do protokołu)

Komisja Budżetowo - Gospodarcza przyjęła przedstawiony plan pracy Komisji na 2003 rok.

Radny Tadeusz Skłodowski zwrócił się do komisji, aby wystąpić z wnioskiem do rady o przewidzenie rezerwy środków na wspieranie szeroko rozumianych inicjatyw gospodarczych i sportowych.

Pkt 4. Sprawy różne.

Nie zgłoszono żadnych spraw.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Przewodniczący Komisji Tadeusz Sienkiewicz

Powiadom znajomego