W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska

Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska

 

Protokół nr 8

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska,

które odbyło się w dniu 9 września 2003 roku.


O godzinie 1200 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Paweł Chojnowski (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

Porządek obrad:

  1. Otwarcie posiedzenia.

  2. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały nr XXVII/195/2001 z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie ustalenia na terenie miasta Marki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

  3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Marki.

  4. Sprawy różne.

  5. Zamknięcie posiedzenia.


Pkt.2. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały nr XXVII/195/2001 z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie ustalenia na terenie miasta Marki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych (załącznik nr 2).

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska Paweł Chojnowski poprosił Burmistrza wyjaśnienie przedłożonego projektu uchwały.


Burmistrz wyjaśnił iż, zmiana polega na zwiększeniu liczby punktów sprzedaży napoi alkoholowych z 50 do 55, ponieważ kończy się limit określony w uchwale nr XXVII/195/2001.


Radny Tadeusz Lużyński, zapytał czy liczba punktów alkoholowych jest zależna od ilości mieszkańców w gminie?


Burmistrz wyjaśnił iż, na liczbę punktów sprzedaży nie ma wpływu liczba mieszkańców.

Ustalanie tej liczby, leży w granicach kompetencji Rady. Umożliwienie leglanych miejsc sprzedaży likwiduje nielegalne miejsca. Tym samym sprzedaż alkoholu odbywa się z przestrzeganiem prawa, czym zajmuje się Gminna Komisja Profilaktyki i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi.


Radny Tadeusz Sienkiewicz stwierdził iż, ustawodawca przewidział trzy kategorie zezwoleń na sprzedaż alkoholi, natomiast rodzajów sklepów tylko jeden, obejmuje sprzedaż alkoholi powyżej 4,5%, czyli z wyjątkiem piwa. Zatem nie ma określonego limitu miejsc sprzedaży piwa.


Burmistrz wyjaśnił iż, nie ma obowiązku określania liczby miejsc sprzedaży piwa, natomiast jest obowiązek uzyskania zezwolenia na jego sprzedaż.


Radny Tadeusz Sienkiewicz zapytał, czy liczba miejsc sprzedaży alkoholu do konsumpcji, która wynosi 10, będzie zmieniona projektem uchwały, czy tylko liczba sprzedaży na wynos którą zwiększamy do 55?


Burmistrz wyjaśnił iż, liczba punktów sprzedaży do konsumpcji, już ulegała zmniejszeniu, zatem nie jest planowana zmiana.


Przewodniczący Paweł Chojnowski, przystąpił do głosowania nad projektem uchwały o zmianie uchwały nr XXVII/195/2001 z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie ustalenia na terenie miasta Marki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.


Głosowanie:

Liczba głosów za przyjęciem uchwały – 3

Przeciw – 0

Wstrzymało się - 1

Projekt uchwały został przyjęty.


Pkt.3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Marki (załącznik nr 3).


Przewodniczący Paweł Chojnowski, stwierdził iż, przedłożony projekt regulaminu jest dokumentem zobowiązującym właścicieli zabudowanych nieruchomości, do selektywnej zbiórki odpadów. Następnie poprosił Burmistrza o wyjaśniania na temat przedłożonego regulaminu.


Burmistrz wyjaśnił iż, uchwała w sprawie selektywnej zbiórki odpadów była podejmowana i funkcjonowała jako zalecenie.

Regulamin jest próbą uporządkowania przyzwyczajeń społecznych, co zdaniem Burmistrza, jest inicjatywą słuszną, ponieważ problem zaśmiecania i gromadzenia odpadów dotyczy również Marek. Najlepsze efekty przyniesie selekcja i zbiórka na każdej posesji, pozostaje tylko kwestia poparcia wśród mieszkańców. Regulamin ma służyć stworzeniu postawy ekologicznej wśród mieszkańców, aby każdy poczuwał się do obowiązku organizowania selektywnej zbiórki odpadów na własnej posesji.


Radna Teresa Sobolewska dodała iż, przy odbiorze posegregowanych odpadów, można byłoby nagradzać tych mieszkańców, którzy oddali dużą ilość np.: szkła. Nagrody powinny być symboliczne a jednocześnie zachęcające do inicjatywy, np.: sadzonki roślin ogrodowych.


Przewodniczący Paweł Chojnowski podreślił iż, jego wątpliwości wzbudza treść projektu regulaminu, przez co należy się tym zająć. Wskazał §15 pkt.3, którego treść nakazuje przygotowanie, zakup i utrzymanie miejsca ustawienia pojemników na koszt właściciela nieruchomości. Stwierdził że, zapis ten będzie trudny do wyegzekwowania, gdyż nie każdy dokona zakupu odpowiednich pojemników lub wcale tego nie zrobi. Osobiście nie widzę zorganizowania właściwej kontroli. W związku z czym powstanie nierówność społeczna, przez co wyniki selekcji będą mierne.


Burmistrz wyjaśnił iż, na podstawie uchwały po jej wejściu w życie, osobę nie stosującą tych przepisów można ukarać wnosząc wniosek do Sądu Grodzkiego. Dodał iż , taka forma kary jest ostatnim środkiem przeciwko osobie, ktora nie dąży do utrzymania porządku.


Radny Tadeusz Lużyński zgłosił o umieszczenie zapisu w projekcie regulaminu, nakazującego posiadania na posesji 1 kosza.


Przewodniczący Paweł Chjonowski wyjaśnił iż, ten zapis już istnieje i funkcjonuje na terenie miasta w innych aktach prawa miejscowego.


Radny Tadeusz Lużyński dodał iż, mimo istnienia takich przepisów, nie zauważył stosowania przez większość mieszkańców.


Przewodniczący stwierdził iż, jeśli selekcjonowanie polega na podziale odpadów na organiczne i nieorganiczne, a organiczne będą podlegały obowiązkowi kompostowania, zatem będzie istniała koniecznośc posiadania przynajmniej jednego pojemnika na odpady nieorganiczne. Uważam iż, nie każdy wie w jaki sposób należy kompostować odpady organiczne i należałoby napisać do tego celu instrukcję.


Burmistrz dodał iż, dla całego przedsięwzięcia segregowania odpadów największą barierą jest zła organizacja i nieefektywność firm zajmujących odbiorem odpadów. Obecnie przepisy nie wymagają aby firmy zajmujące się wywozem odpadów gwarantowały odbiór selekcjonowanych odpadów. W związku z tym wyselekcjonowane odpady często trafiają do nieodpowiednio przygotowanych wozów, nie posiadających pojemników na poszczególne grupy odpadów.


Radny Tadeusz Sienkiewicz stwierdził brak jednoznaczności w początkowej części regulaminu.

Zwrócł uwagę na zastosowane wyrazy, nadające znaczenia przepisom tego regulaminu np.: w § 6 “....zaleca się wprowadzenie....”, uważa że, zapis winnien być zastąpiony brzmieniem “...wprowadza się..”, lub “... opakowania szklane mogą być czasowo gromadzone...” zastąpione brzmieniem “... opakowania szklane powinny być czasowo gromadzone...”, uzasadnił iż, treść zapisu jest bardziej wiążąca.

Stwierdził iż, w regulaminie jest brak zakresu obowiązków jakie wykonuje gmina w zakresie selektcjonowania odpadów na terenie miasta. Podał iż, chodzi o obowiązki w zakresie segregacji ale także funkcji kontrolnych, bez takiego rozwiązania nie wszyscy mieszkańcy będą poczuwali się do wypełnienia takiego obowiązku.

Dodał iż, czytając zakończenie regulaminu, odnosi się wrażenie że, został niedokończony.

Zdaniem Radnego Tadeusza Sienkiewicza, powinien się znaleźć w regulaminie zapis wieńczący treść o brzmieniu np.: “...Wszelkie nieuregulowane kwestie w zakresie utrzymania czystości i porządku są uregulowane ustawą.”


Kierownik Referatu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Andrzej Kalinowski wyjaśnił iż, zapis o brzmieniu zaproponowanym przez Radnego Tadeusza Sienkiewicza, nie jest właściwy, ponieważ ustawa o utrzymaniu czystości w gminach, w sposób jednoznaczny określa zakres regulaminu.


Radny Tadeusz Sienkiewicz zauważył iż, poruszona sparwa przeprowadzenia deratyzacji jest rygorystyczna, regulamin nakłada obowiązek na każdego właściciela przeprowadzenie takiego zabiegu. Obowiązek przestrzegania może przerosnąć możliwości wielu właścicieli.


Burmistrz dodał iż, postulat o przestrzeganiu regulaminu jest słuszny, natomiast nie wszyscy mieszkańcy będą stosować zasady w nim zawarte. Traktujemy regulamin jako środek wychowawczy dla społeczności naszego miasta. Głównym celem regulaminu jest ukształtowanie postawy ekologicznej, czyli takiej w której każdy mieszkaniec jest zaagażowany w utrzymanie czystości i selekcjonowanie odpadów oraz inicjatywę tą będzie osobiście popierał.


Przewodniczący Paweł Chojnowski poprosił o dostarczenie członkom komisji, kopii ustawy o utrzymaniu czystości w gminach. Stwierdził iż, zapoznanie się z treścią ustawy pozwoli na dogłębną analizę regulaminu.

Poparł stwierdzenie radnego Tadeusza Sienkiewicza o wprowadzeniu do treści regulaminu, regulacji dotyczących kar, przytaczając jako podstawę przepisy ustawy.

Zadał pytanie dotycząceilości mieszkańców, która będzie wstanie ponieść koszty zakupu i utrzymania pojemników?


Kierownik Referatu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Andrzej Kalinowski wyjaśnił iż, bezpośrednio z przepisów ustawy nie wynika obowiązek zakupu czy posiadania pojemników, jest mowa o zaleceniu ich posiadania i segregowania odpadów. Jeżeli właściel nieruchomości nie chce zakupić odpowiednich pojemników, może skorzystać z pojemników ustawionych na ulicach przeznaczonych do gromadzenia poszczególnych grup odpadów.


Radny Tadeusz Sienkiewicz zadał pytanie dotyczące regulacji prawnych w sprawach ustawianych na posesjach drewnianych WC.


Kierownik Referatu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Andrzej Kalinowski wyjaśnił iż, zbiorniki na nieczystości każdy, właściel posesji jest zobowiązany wybudować, na podsatwie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz na podstawie ustawy prawo budowlane, z którego wynika usytuowanie i parametry zbiornika.


Przewodniczący Paweł Chojnowski stwierdził iż, zweryfikowanie treści regulaminu wymaga zapoznanie się z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dlatego też proponuje dokończyć dyskusję na następnym spotkaniu w dniu 1 października 2003 roku o godz. 1400.


Pkt.6. Sprawy różne.


Nie zgłoszono żadnych spraw.


Pkt.7. Zakończenie posiedzenia.


O godzinie 1400 Przewodniczący Komisji Paweł Chojnowski zamknął posiedzenie Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska.


Protokołowała: Agnieszka Lipka

Przewodniczący Komisji

Zdrowia i Ochrony Środowiska


Paweł Chojnowski


Powiadom znajomego