W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska

Komisja Zdrowia i Ochrony Środowiska

Protokół Nr 5 z posiedzenia Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 25 marca 2003 roku

 

O godzinie 12.00 posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Paweł Chojnowski (lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu).

 

Porządek obrad:

1. Spotkanie z Panią Hanną Zamczewską właścicielką pracowni "Usługi Radiologiczne", z siedzibą w Markach przy ul. Fabrycznej l.

2. Spotkanie z kierownikiem Referatu Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej i Rolnictwa Panem Andrzejem Kalinowskim.

3. Zamknięcie posiedzenia

 

Pkt. 1 Spotkanie z Panią Hanną Zamczewską właścicielka pracowni „Usługi Radiologiczne" z siedzibą w Markach przy ul. Fabrycznej 1

 

Przewodniczący Komisji odczytał pismo Pani Hanny Zamczewskiej (pismo stanowi załącznik nr 2 do protokołu), dotyczące pojawiających się opinii, negatywnie oceniających jakość świadczonych w pracowni usług z zakresu diagnostyki obrazowej. Następnie Przewodniczący poprosił Panią Hannę Zamczewską o zabranie głosu w tej sprawie.

 

Pani Hanna Zamczewska przekazała członkom Komisji pisemną informację o działalności pracowni a następnie odczytała jej treść (informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu).

 

Radny Tadeusz Sienkiewicz zapytał o źródło negatywnych opinii o pracowni.

 

Pani Hanna Zamczewska odpowiedziała, że z sygnałów docierających do niej od pacjentów wynika, że pojawiają się aluzje dyskredytujące jakość zdjęć, opisów i sprzętu pracowni.

 

Radny Tadeusz Sienkiewicz zapytał o ilość wykonanych w pracowni zdjęć RTG płuc od czasu rozpoczęcia działalności na terenie miasta Marki.

 

Pani Hanna Zamczewska poinformowała, że od listopada 2001 roku, czyli od początku działalności pracowni, zostały w niej wykonane 1004 zdjęcia RTG klatki piersiowej, z czego w 156 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości, wymagające konsultacji medycznej w zakresie specjalistycznym - podejrzenie gruźlicy.

 

Przewodniczący Komisji Paweł Chojnowski zaproponował, aby wobec zasygnalizowanego problemu umożliwić pacjentom przeprowadzenie diagnostyki w zakresie chorób płuc, poprzez wykonanie badań przesiewowych za pomocą zdjęć RTG.

 

Burmistrz Janusz Werczyński poinformował Komisję, że do urzędu napływa wiele ofert usług medycznych i oczywiście przeprowadzenie oferowanych badań wśród mieszkańców miasta byłoby potrzebne, ale gmina nie dysponuje środkami, które umożliwiłyby ich finansowanie. Istnieje również wątpliwość, czy przeprowadzanie takich przedsięwzięć należy do zadań gminy i czy sfinansowanie profilaktyki chorób płuc z budżetu miasta nie spowoduje tworzenia kolejnych precedensów. W dniu dzisiejszym wpłynęła również oferta "Mareckiego Ośrodka Zdrowia", aby w związku ze wzrostem zachorowań na gruźlicę, zorganizować dla mieszkańców miasta badania metodą przesiewowego założenia próby Rt 23 (próby tuberkulinowej), która to metoda jest skuteczna i stosunkowo tania w porównaniu do zdjęć RTG klatki piersiowej (oferta stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

Burmistrz Janusz Werczyński podkreślił, że jest przeciwny finansowaniu tego typu zadań z budżetu miasta.

 

Radny Tadeusz Lużyński zaproponował, aby badaniom przesiewowym poddać wybraną grupę dzieci ze szkoły podstawowej.

 

Wiceprzewodnicząca Komisji Teresa Sobolewska poinformowała, że problem gruźlicy dotyczy wyłącznie wąskiej grupy osób, ponieważ dzieci są objęte czynną profilaktyką zgodnie z kalendarzem szczepień, natomiast osoby pracujące wykonują okresowe badania lekarskie, w zakres których wchodzi również zdjęcie RTG klatki piersiowej.

 

Przewodniczący Komisji Paweł Chojnowski stwierdził, że oprócz braku środków finansowych w budżecie gminy należy wziąć również pod uwagę trudności z nakłonieniem pacjentów do poddania się badaniom profilaktycznym w zakresie chorób płuc.

Następnie Przewodniczący podziękował Pani Hannie Zamczewskiej za przedstawienie obszernej informacji o funkcjonowaniu prowadzonej przez nią pracowni "Usługi Radiologiczne".

 

Pkt. 2 Spotkanie z kierownikiem Referatu Ochrony Środowiska. Gospodarki Wodnej i Rolnictwa Panem Andrzejem Kalinowskim.

 

Przewodniczący Komisji Paweł Chojnowski zwrócił się do kierownika ROŚ Andrzeja Kalinowskiego z prośbą o przedstawienie zagadnień, związanych z zakresem działalności referatu.

 

Kierownik ROŚ Andrzej Kalinowski przedstawił kompetencje gminy w zakresie ochrony środowiska.

 

Radny Tadeusz Lużyński zgłosił brak koszy na śmieci na terenie miasta i zapytał kto odpowiada za utrzymanie porządku i sprzątanie poboczy.

 

Kierownik ROŚ A. Kalinowski odpowiedział, że w zależności od rodzaju drogi, za utrzymanie porządku w jej pasie odpowiada właściwy zarząd dróg.

 

Przewodniczący Komisji zapytał, czy istnieje możliwość skłonienia właściciela zaśmieconej posesji do jej uporządkowania.

 

Kierownik ROŚ poinformował, że w takiej sytuacji ustala się za pomocą ewidencji gruntów dane właściciela posesji a następnie wszczynane jest wobec niego postępowanie administracyjne, zakończone wydaniem odpowiedniej decyzji.

 

Burmistrz Janusz Werczyński zwrócił się do członków Komisji o zgłaszanie do referatu informacji o zaśmieconych posesjach.

Jednocześnie poinformował, że zostaną wprowadzone przez Referat Techniczny dyżury sobotnio - niedzielne w celu usprawnienia opróżniania pojemników na śmieci na terenie miasta oraz że planowane jest zwiększenie ilości tych pojemników.

 

Radny Tadeusz Lużyński zgłosił potrzebę ustawienia pojemnika na odpady plastikowe w rejonIe ulic Stawowej, Wspólnej i Dużej.

 

Burmistrz wyjaśnił, że mieszkańcy protestują przeciwko ustawianiu pojemników w pobliżu ich posesji i z tego powodu trzeba było usunąć lub przestawić większość pojemników.

 

Przewodniczący komisji Paweł Chojnowski stwierdził, że problem odpadów należy rozwiązać w sposób kompleksowy poprzez nakłonienie mieszkańców do segregowania śmieci.

 

Burmistrz Janusz Werczyński wyjaśnił, że w 1996 roku gmina zakupiła dla wszystkich właścicieli posesji pojemniki na śmieci i wprowadziła podatek, który następnie został zakwestionowany przez wojewodę. Plonem tej akcji było zaopatrzenie właścicieli posesji w pojemniki i zawarcie umów na wywóz nieczystości. W poprzedniej kadencji decyzją Rady miasto zakupiło pojemniki do selektywnej zbiórki najpierw plastików a następnie opakowań szklanych. W chwili obecnej czynimy starania o wprowadzenie pojemników na makulaturę. Niestety rozstawione na terenie miasta pojemniki są systematycznie niszczone oraz zapełniane niezgodnie z ich przeznaczeniem. Obserwujemy jednak stopniową poprawę sytuacji - są to procesy które wymagają czasu.

Gmina zawarła umowę z osobą, która na bieżąco porządkuje teren wokół pojemników. Odczuwamy potrzebę zakupu samochodu wielozadaniowego, za pomocą którego można byłoby zwozić nieczystości z terenu miasta, sprzątać pobocza, odśnieżać itd. Jeżeli Rada Miasta Marki dostrzeże potrzeby w tym zakresie to powinno to znaleźć odzwierciedlenie w budżecie. Potrzebne jest również konsekwentne rozszerzanie akcji segregacji odpadów.

 

Kierownik ROŚ poinformował Komisję, że na terenie miasta znajduje się 25 pojemników na plastiki i 40 pojemników na opakowania szklane. Jednocześnie stwierdził, że wkrótce zostanie prowadzona zmiana regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach i zostanie tam zapisany obowiązek prowadzenia na terenie każdej posesji segregacji odpadów na organiczne i pozostałe - czyli szkło i plastik.

 

Burmistrz zaproponował, aby Komisja zainicjowała akcję sprzątania miasta. Należałoby wybrać miejsce i czas, na przykład sobotę, natomiast urząd dostarczy potrzebne wyposażenie.

 

Przewodniczący Komisji Paweł Chojnowski uznał, że temat nie został wyczerpany i zapowiedział kolejne posiedzenie Komisji w tej sprawie.

 

Pkt. 3 Zamknięcie posiedzenia.

O godzinie 1400 Przewodniczący Paweł Chojnowski zamknął posiedzenie Komisji.

 

Przewodniczący Komisji

Paweł Chojnowski

 

Powiadom znajomego