W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Komisja Oświaty, Kultury i Sportu

Komisja Oświaty, Kultury i Sportu

Protokół nr 19
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury i Sportu,
które odbyło się w dniu 5 lutego 2004 roku.

O godzinie 12.00 posiedzenie Komisji otworzył i przywitał wszystkich zebranych, Przewodniczący Tadeusz Lużyński (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza projektu budżetu miasta Marki na 2004 rok.
3. Sprawy różne.
4. Zamknięcie posiedzenia.

Pkt.2. Analiza projektu budżetu miasta Marki na 2004 rok. (załącznik nr 2 do protokołu).

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk poinformował, że przedstawiony projekt budżetu przewiduje wydatki na cele oświatowe zmniejszone o 1% w stosunku do roku 2003.
Gmina wydaje o 4500 000 zł więcej na oświatę niż otrzymuje subwencji oświatowej.
Poinformował, iż kosztorys dla remontu dachu w szkole podstawowej nr 3 będzie gotowy 1 marca br., dzięki czemu będzie można ocenić, jakie koszty gmina będzie musiała zaplanować w roku 2004 w związku z nieoczekiwanym remontem spowodowanym oberwaniem się sufitu w jednym z pomieszczeń.
Wyjaśnił, że po analizie ekspertyz, uznano brak konieczności przeprowadzania gruntownego remontu całej konstrukcji dachu w szkole Nr 3 a jedynie części, dlatego też w przedstawionym projekcie budżetu jest na ten cel zaproponowana kwota około 600 000 zł.
Dokładna suma zostanie uściślona po otrzymaniu kosztorysu.
Wyraził zdanie, iż placówki oświatowe posiadają środki na bieżące utrzymanie obiektów i według ocen są one wydatkowane racjonalnie. Obecnie nie ma informacji ze strony dyrektorów o niezrealizowanych potrzebach.

Radna Małgorzata Babiuch uznała, iż placówki oświatowe posiadają środki na wszystkie niezbędne cele do zrealizowania w roku 2004.
Zdaniem Radnej wszystkie placówki są utrzymywane na wystarczającym poziomie.
Zwróciła uwagę na rozbieżności między placówkami w wyliczeniach kosztów utrzymania każdego ucznia. Trudności w szczegółowym rozliczeniu wynikają z kosztów utrzymania obiektu, w którym mieszczą się zarówno gimnazja jak i szkoły podstawowe.
Radna przedstawiła następujące koszty rocznego utrzymania ucznia w poszczególnych szkołach:
- Zespół Szkół Nr 1 – 3600 zł/ucznia
- Zespół Szkół Nr 2 – 4261 zł/ucznia
- SP Nr 2 - 3964 zł/ucznia
- SP Nr 4 – 4266 zł/ucznia
Podkreśliła, iż w ZS Nr 1 średnia liczba uczniów w klasie jest zdecydowanie wyższa i wynosi od 21 do 23 uczniów. Natomiast w SP Nr 2 istnieją klasy integracyjne, prowadzone przez dwóch nauczycieli jednocześnie na lekcji, stąd koszty są równie wysokie.
Zadała pytanie, dlaczego w ZS Nr 2 oraz SP Nr 4 koszty utrzymania uczniów są wysokie? Czy wynikają ze struktury zatrudniania?
Zdaniem Radnej dopłata do oświaty wielkości 40% jest za duża.
Jednocześnie zwróciła uwagę na zmniejszone wydatki na utrzymanie świetlic w szkołach. Przypomniała, iż były zapewnienia o dłuższych godzinach działania świetlic, ale jeśli wydatki na ten cel spadają to gmina nie wywiąże się ze złożonego zobowiązania..
Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk wyjaśnił, że ZS Nr 2 mieści się w bardzo dużym obiekcie, którego koszty utrzymania są bardzo wysokie. Szkoła ta posiada ponadto drugi budynek.
Wyjaśnił również, iż różnica między kosztami utrzymania ucznia w ZS Nr 1 a ZS Nr 2 wynika z samej ilości uczniów w stosunku do wielkości obiektu. W ZS Nr 1 obiekt jest bardzo mały, przez co kadra zatrudniana jest w systemie zmianowym.

Radna Urszula Paszkiewicz dodała, że w ZS Nr 1 wynagrodzenia dla nauczycieli są niższe, ponieważ zatrudniani są ludzie młodzi o mniejszym stażu zawodowym. Natomiast w ZS Nr 2 duże wydatki szkoła ponosi na utrzymanie klas sportowych.
Zapytała czy w SP Nr 4 zaplanowane są remonty, ponieważ w rozdziale 80 101 – zakup materiałów i wyposażenia – kwota wzrosła o 20 000 zł?

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk wyjaśnił, że wzrost wynika z konieczności remontu wejścia do budynku szkolnego, zatem kwota ta będzie przeznaczona na zakup kostki brukowej oraz budowę schodów wejściowych.

Radna Małgorzata Babiuch zapytała, na jakiej podstawie uzyskuje się dotację indywidualną dla dziecka w klasie integracyjnej.

Skarbnik Sławomir Koc odparł, że na podstawie zaświadczenia lekarskiego.

Radna Urszula Paszkiewicz zwróciła uwagę, iż w związku ze zmniejszeniem wydatków na dożywianie uczniów, w ZS Nr 2 kilkanaścioro rodziców posiada z tego powodu problemy.

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk odpowiedział, że problem zostanie ponownie przeanalizowany.

Radna Urszula Paszkiewicz poprosiła o przygotowanie informacji z przeprowadzonych ferii zimowych w mieście, dotyczących ilości dzieci biorącej udział w feriach, rodzajach prowadzonych w tym okresie zajęć oraz kosztach.

Skarbnik Sławomir poinformował, że na przeprowadzenie ferii w mieście każda ze szkół otrzymała kwotę 3500 zł, Marcovia – 2000 zł, ZS Nr 2 – 4000 zł.

Radna Małgorzata Babiuch zapytała, jakie wydatki mieszczą się w §3020 – Nagrody i wydatki niezaliczane do wynagrodzeń?

Kierownik Referatu Oświaty Krystyna Motyczyńska odpowiedziała, że w §3020 mieszczą się wydatki przeznaczone na zapomogi zdrowotne dla nauczycieli oraz ekwiwalent dla pracowników administracyjnych.

Radna Małgorzata Babiuch poinformowała, iż rodzice zwracają się o zmniejszenie opłat w przedszkolach.
Zdaniem Radnej koszty utrzymania dzieci w przedszkolach są stosunkowo wysokie.
Zapytała czy nie można obniżyć kosztów po przez zmniejszenie zatrudnienia w przedszkolach?

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk odpowiedział, że w przedszkolach została przeprowadzona kontrola stanu zatrudnienia, po której stwierdzono, że w pełni odpowiada przepisom.

Radna Małgorzata Babiuch zapytała, dlaczego wydatki dla przedszkoli nie zostały zmniejszone skoro planuje się mniejszą liczbę dzieci w wieku przedszkolnym.
Następnie złożyła wniosek o zmniejszenie wydatków przedszkoli o 5%.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał czy przeniesienie sześciolatków z przedszkoli do szkół pozwoli na oszczędności w zakresie wydatków?

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk odpowiedział, że w tej chwili jest to trudne do oszacowania. Ponadto propozycję tę można byłoby wprowadzić od września 2004 roku, czyli pod koniec roku budżetowego, z którego będzie tylko 4 miesiące. Zatem efekt można będzie ocenić w połowie roku 2005.

Radna Małgorzata Babiuch zapytała, z czego wynika różnica w utrzymaniu grupy wiekowej sześciolatków w przedszkolach i w szkołach?

Skarbnik Sławomir Koc wyjaśnił, iż tańsze utrzymanie sześciolatków w szkołach wynika z braku obowiązku zapewnienia całodziennego wyżywienia.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał, czym jest spowodowany wzrost wydatków w przedszkolu nr 1 do 20500 zł?

Skarbnik Sławomir Koc wyjaśnił, że dwoje pracowników jest poważnie chorych, dlatego są dwie osoby na zastępstwo na umowę zlecenie.

Radny Tadeusz Skłodowski zapytał czy zmienił się stan zatrudnienia pracowników utrzymujących porządek w placówkach, czyli sprzątaczek i dozorców?

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk odpowiedział, iż na tym personelu nie można nazbyt oszczędzać, w szczególności w przedszkolach.
Natomiast dozorcy często pełnią funkcje ochrony obiektu.

Radny Tadeusz Skłodowski czy zostały opracowane zalecenia wynikające z zapisu na str.52, iż „.. Burmistrz Miasta określi ogólne zasady, jakim mają odpowiadać arkusze organizacyjne na cały rok. Zasady te zawierają zalecenia, co do wielkości i liczby oddziałów i podziałów na grupy.”?

Zastępca Burmistrza Krzysztof Wnuk wyjaśnił, iż nie możliwe jest określenie zasad, jakim ma odpowiadać arkusz organizacyjny do czasu przyjęcia przez Radę budżetu na rok 2004.

Radny Tadeusz Skłodowski uznał, iż w tych zasadach winna się znaleźć regulacja dotycząca przyjmowania dzieci do szkół i przedszkoli zgodnie z zameldowaniem.
Zapytał, jakie są wnioski i wyniki finansowe z przeprowadzonej kontroli w placówkach oświatowych, o której wspomniał Zastępca Burmistrza?

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że kontrola nie dotyczyła wydatków szkół i przedszkoli, ale organizacji, sprawozdawczości, rozliczeń, planu wykonania zadań, zamówień publicznych.

Radna Małgorzata Babiuch zgłosiła wniosek o zmniejszenie środków przeznaczonych dla placówek oświatowych o 0,5%.

Przewodniczący Tadeusz Lużyński przystąpił do głosowania złożonego wniosku dotyczącego zmniejszenia środków przeznaczonych dla placówek oświatowych o 0,5%.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku – 2
Przeciw – 2
Wstrzymało się – 2

Wniosek nie uzyskał pozytywnej opinii Komisji.

Radna Elżbieta Świniarska zgłosiła wniosek o nie dokonywanie zmian w projekcie budżetu w zakresie bibliotek i MOK-u.

Przewodniczący Tadeusz Lużyński przystąpił do głosowania wniosku o nie dokonywanie zmian w projekcie budżetu w zakresie bibliotek i MOK-u.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem wniosku – 5
Przeciw – 0
Wstrzymało się – 1

Wniosek uzyskał pozytywną opinię Komisji.

Radny Tadeusz Skłodowski uznał, że należy zebrać informacje o planowanych imprezach sportowych i kulturalnych celem ich promocji.

Radna Małgorzata Babiuch zapytała czy są wnioski i uwagi do projektu budżetu w zakresie kultury, oświaty i sportu?
Następnie złożyła wniosek o zakończenie prac Komisji nad projektem budżetu.

Przewodniczący Tadeusz Lużyński przystąpił do głosowania projektu budżetu miasta Marki na rok 2004 w zakresie kultury, oświaty i sportu.

Głosowanie:
Liczba głosów za przyjęciem projektu budżetu – 5
Przeciw – 0
Wstrzymało się – 1

Projekt budżetu miasta Marki na rok 2004 uzyskał pozytywną opinię Komisji.

Przewodniczący Tadeusz Lużyński przedstawił pismo Pana Jana Penzioła, dotyczące uroczystości upamiętniających powstanie warszawskie i wybuch II wojny światowej (załącznik nr 3).

Radny Tadeusz Skłodowski uznał, iż celem rozpatrzenia tej sprawy należy zwrócić się do kombatantów o opinię. Zwrócił się do Burmistrza o przygotowanie informacji na temat drogi formalno – prawnej celem możliwości przeprowadzenia działań wymienionych w przedstawionym piśmie.

Przewodniczący Tadeusz Lużyński poprosił o kierowanie wniosków do planu pracy Komisji na rok 2004.

Radny Tadeusz Skłodowski zaproponował skontrolowanie dotacji w jednej ze szkół oraz kontrolę wydatkowania dotacji przyznanej dla Marcovi.
Radna Elżbieta Świniarska zaproponowała wprowadzenie do prac Komisji kontrolę wydatków przyznanych dla MOK-U.

Pkt.3. Sprawy różne.

Nie zgłoszono żadnych spraw.

Pkt.4. Zakończenie posiedzenia.

O godzinie 16.30 Przewodniczący Komisji Tadeusz Lużyński zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.

Protokołowała: Agnieszka Lipka

Powiadom znajomego