W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Uchwała XXXIX/286/2006 Rady Miasta

Uchwała XXXIX/286/2006 Rady Miasta

Uchwała Nr XXXIX/286/2006
Rady Miasta Marki
z dnia 26 kwietnia 2006 roku
w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Marki.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późniejszymi zmianami) uchwala się, co następuje:

§ 1
Uchwala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Marki, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2
Traci moc uchwała nr XXXIX/429/2002 Rady Miasta Marki z dnia
9 października 2002 roku w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków”.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodnicząca Rady Miasta Marki
/-/ dr Maria Przybysz-Piwko

Załącznik
do uchwały nr XXXIX/286/2006
Rady Miasta Marki
z dnia 26 kwietnia 2006 roku

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Marki

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1
Regulamin określa zasady, formy i tryb świadczenia usług w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

§ 2
1. Regulamin tworzy się w oparciu o:
1) ustawę z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późniejszymi zmianami),
2) ustawę z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późniejszymi zmianami),
3) ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),
4) ustawę z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 roku, Nr 86, poz. 804 z późniejszymi zmianami),
5) Kodeks cywilny,
6) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późniejszymi zmianami),
7) ustawę z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 roku Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami),
8) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 roku w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70),
9) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 roku w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257),
10) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 lipca 2004 roku w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1763),
11) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z późniejszymi zmianami),
12) rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 roku w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz. 1718),
13) rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać wodomierze (Dz. U. Nr 40, poz. 360),
14) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2002 roku w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 129 poz. 1108, z późniejszymi zmianami).
2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) dostawcy usług, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne – Wodociąg Marecki Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
2) odbiorze technicznym, należy przez to rozumieć czynność, której celem jest stwierdzenie, czy urządzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzenia ścieków zostały wykonane zgodnie z wydanymi przez Dostawcę Usług warunkami technicznymi oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i normami technicznymi,
3) odbiorze technicznym końcowym, należy przez to rozumieć czynność, której celem jest stwierdzenie, czy urządzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków oraz przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne zostały wykonane zgodnie z wydanymi przez dostawcę usług warunkami technicznymi oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i normami technicznymi, a także czynność, której celem jest stwierdzenie, czy spełnione są formalno-prawne warunki przejęcia do eksploatacji przez dostawcę usług urządzeń zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków, wykonanych przez inwestora,
4) wodomierzu odliczającym, należy przez to rozumieć wodomierz zainstalowany za wodomierzem głównym na instalacji odbiorcy usług,
5) okresie obrachunkowym, należy przez to rozumieć przyjęty w umowie okres dokonywania rozliczeń na podstawie odczytów ilości pobranej wody wskazanej przez wodomierz lub/i ilości odprowadzonych ścieków wykazanych przez urządzenie pomiarowe, a także rozliczeń ryczałtowych,
6) wykonawcy, należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub prawną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie budowy przyłączy i sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej i posiadającą stosowne uprawnienia budowlane,
7) dzienniku robót, należy przez to rozumieć wydawany przez Dostawcę Usług dokument do rejestrowania wszelkich niezbędnych zdarzeń podczas budowy przyłączy wodociągowych i/lub kanalizacyjnych; jego wydanie warunkuje rozpoczęcie robót a wypełnienie możliwość spisania protokołu technicznego końcowego.

Rozdział II
Warunki techniczne dostawy wody i odbioru ścieków

§ 3
1. Na wniosek osoby uprawnionej (inwestora), dostawca usług w ciągu 14 dni wydaje warunki techniczne zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Do wniosku (na druku opracowanym przez dostawcę usług) należy dołączyć:
1) aktualną mapę sytuacyjno-wysokościową z naniesionym uzbrojeniem nad i podziemnym,
2) projekt zagospodarowania terenu dla nowoprojektowanych obiektów,
2. Wymagana przez dostawcę usług dokumentacja określana w ramach warunków technicznych:
1) sporządzona przez uprawnionego projektanta w oparciu o materiały archiwalne dokumentacja techniczna w postaci planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej, profilu pionowego i opisu technicznego (2 egz.),
2) trasa przyłącza uzgodniona z właściwą jednostką geodezyjną Starostwa Powiatowego,
3) uzgodnienia wymienione w opinii jednostki geodezyjnej,
4) zgoda na lokalizację przyłącza w pasie drogowym uzyskana od zarządzającego ulicą (drogą),
3. Warunki techniczne zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, które powinny być spełnione w dokumentacji technicznej obiektu ważne są trzy lata.
4. Opracowana na podstawie warunków, o których mowa w ust. 2, dokumentacja techniczna wymaga przedłożenia dostawcy usług, który ma obowiązek zająć stanowisko w sprawie przedłożonej przez odbiorcę usług dokumentacji technicznej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty jej złożenia. Do dokumentacji technicznej należy dołączyć:
1) niezbędne decyzje administracyjne,
2) dokument potwierdzający prawo inwestora do nieruchomości.
5. Za wydanie warunków technicznych, sprawdzenie i uzgodnienie dokumentacji technicznej oraz nadzór techniczny nad realizacją urządzeń lub przyłączy związanych z zaopatrzeniem obiektu w wodę i/lub odprowadzeniem ścieków pobiera się opłatę w wysokości określonej przez dostawcę usług.

§ 4
1. Podczas realizacji urządzeń lub przyłączy związanych z zaopatrzeniem obiektu w wodę i/lub odprowadzaniem ścieków dostawca usług pełni nad budową nadzór techniczny.
2. Przed rozpoczęciem robót inwestor jest zobowiązany:
1) wystąpić do dostawcy usług o wydanie dziennika robót,
2) uzyskać decyzję na zajęcie pasa ulicy (drogi) od zarządzającego ulicą (drogą).
3. Po zakończeniu budowy inwestor jest zobowiązany do przedstawienia dokumentacji powykonawczej a w szczególności:
1) szkic geodezyjny z inwentaryzacji przyłącza,
2) dziennik robót z wpisem odbioru technicznego przez inspektora nadzoru od dostawcy usług, zawierający szkic powykonawczy z podaniem rodzaju zastosowanych materiałów i dokładnym obmiarem.
4. Po zakończeniu budowy inwestor może urządzenia przekazać dostawcy usług na warunkach uzgodnionych w umowie według procedury określonej przez dostawcę usług.

§ 5
Dostawca usług:
1) w ramach pełnionego nadzoru technicznego nad budową kontroluje prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi oraz uzgodnioną dokumentacją techniczną i w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów art. 21, art. 22 pkt 4 i 5, art. 26 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 roku, Nr 207, poz. 2016, z późniejszymi zmianami) wnioskuje o wstrzymanie robót; wszelkie uwagi i polecenia wpisuje do dziennika robót.
2) spisuje protokół odbioru technicznego wybudowanych urządzeń, a w przypadku przekazania tych urządzeń do jego eksploatacji lub na stan majątkowy, również protokół odbioru technicznego końcowego, będący podstawą odrębnie zawieranej umowy o przekazaniu urządzeń wraz z kompletem dokumentacji technicznej,
3) spisuje protokół odbioru technicznego końcowego wybudowanych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
4) zawiera umowę na dostawę wody i/lub odprowadzanie ścieków.

Rozdział III
Dostawa wody
Obowiązki i prawa dostawcy usług

§ 6
Dostawca usług ma obowiązek:
1) na podstawie umowy zawartej na dostawę wody, dostarczyć odbiorcy usług wodę o prawidłowym ciśnieniu, nie niższym niż 0,25 MPa, mierzonym na sieciach i przyłączach wodociągowych będących w eksploatacji dostawcy usług, i jakości odpowiadającej wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci wodociągowej i przyłączy będących w eksploatacji dostawcy usług oraz dokonywać na własny koszt niezbędnych napraw,
3) usunięcia uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy usług na jego koszt, jeżeli odbiorca usług nie usunie spowodowanych przez siebie uszkodzeń, mimo wezwania do usunięcia przez dostawcę usług,
4) ogłosić zatwierdzone taryfy za dostawę wody i odprowadzanie ścieków w miejscowej prasie w terminie do 7 dni od dnia podjęcia uchwały, nie później niż 7 dni przed dniem wejścia ich w życie,
5) realizować zadania określone w Regulaminie pod warunkiem, że odbiorca usług zapewni:
a) użytkowanie instalacji wodociągowej w sposób wykluczający możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, poprzez utrzymanie właściwej sprawności armatury odcinającej (zasuwy, zawory) oraz wyeliminowanie niebezpieczeństwa wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody zimnej lub ciepłej z instalacji wewnętrznej poprzez zainstalowanie na wewnętrznych instalacjach wodociągowych zaworów zwrotnych antyskażeniowych,
b) zgodę na montaż tabliczki informacyjnej w celu oznakowania uzbrojenia sieci wodociągowej - na ścianie zewnętrznej budynku lub innym punkcie stałym,
c) dostęp do wodomierza głównego i wodomierzy odliczających,
6) zainstalować na własny koszt oplombowany wodomierz główny wraz z zaworami na nowych i istniejących przyłączach wodociągowych, będących po odbiorach technicznych dostawcy usług w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia potrzeby montażu przez odbiorcę usług lub inspektora nadzoru dostawcy usług,
7) pokrywać koszty utrzymania wodomierza głównego wraz z zaworami,
8) wymienić nieodpłatnie wodomierz główny:
a) przed upływem okresu legalizacji,
b) w przypadku stwierdzenia przez odpowiednie służby dostawcy usług jego uszkodzenia w terminie 14 dni roboczych od dnia przyjęcia zgłoszenia,
9) demontować wodomierz główny, na nieczynnym przyłączu wodociągowym w terminie 14 dni od otrzymania zgłoszenia,
10) na pisemny wniosek odbiorcy usług zlecić wykonanie ekspertyzy wodomierza głównego przez Obwodowy Urząd Miar w celu sprawdzenia prawidłowości wskazań i w przypadku stwierdzenia przez ww. Urząd jego wadliwego działania, ponieść koszty ekspertyzy i wymiany,
11) nieodpłatnie udostępnić zastępcze źródła zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody określonych w § 12 regulaminu.

§ 7
Dostawca usług ma prawo:
1) podejmować stosowne działania prawne w przypadku, gdy odbiorca usług nie wykonuje należycie umowy, a w szczególności:
a) używa wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z zawartą umową,
b) pobiera wodę przed wodomierzem głównym,
c) wykorzystuje sieć wodociągową bądź wewnętrzną instalację wodociągową do celów niezgodnych z jej przeznaczeniem (np. do uziemiania urządzeń elektrycznych),
d) podłącza do instalacji wodociągowej - bez zgody dostawcy usług - instalacje sąsiednich nieruchomości,
e) podłącza do instalacji zasilanej z sieci wodociągowej instalacje pobierające wodę z innych źródeł bez zgody dostawcy usług i inspekcji sanitarnej,
f) łączy instalację wodociągową bezpośrednio ze zbiornikami lub innymi urządzeniami nie wchodzącymi w skład instalacji wodociągowej np. z kotłami parowymi, urządzeniami technologicznymi itp.,
g) pobiera wodą na cele nie związane z gaszeniem pożarów poprzez otwarcie zaplombowanego zaworu przelotowego na obejściu pożarowym,
h) nie wnosi opłat za świadczone usługi,
i) posadawia obiekty budowlane lub przyrodnicze (np. drzewa, roślinność o unikatowym charakterze, pawilony, kioski itp.) na trasie sieci wodociągowej lub przyłącza. W przypadku posadowienia obiektów na trasie sieci lub przyłącza, odbiorca usług poniesie wszelkie koszty związane z ich usunięciem oraz zostanie obciążony kosztami zaistniałej z tej przyczyny awarii,
2) dokonywać kontroli przyłącza wodociągowego od sieci wodociągowej do zaworu za wodomierzem głównym włącznie,
3) wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego odbiorcy usług, w celu zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego, przeprowadzenia kontroli wodomierza głównego i/lub wodomierzy odliczających zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez dostawcę usług; odcięcia przyłącza wodociągowego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu; pracownicy dostawcy usług mogą wykonywać ww. czynności, na podstawie posiadanej legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, które okazują na żądanie odbiorcy usług,
4) dokonać sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza głównego,
5) dokonać odcięcia dostawy wody, jeżeli:
a) przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa,
b) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,
c) został stwierdzony nielegalny pobór wody, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach głównych i/lub wodomierzach odliczających.

II Prawa i obowiązki odbiorcy usług

§ 8
Odbiorca usług ma prawo:
1) do dostawy wody w wystarczającej ilości, odpowiedniej jakości oraz prawidłowym ciśnieniu zgodnie z zawartą umową,
2) do zgłaszania reklamacji dotyczących nieprawidłowego wykonywania usług przez dostawcę usług oraz należności naliczonych za dostawę wody,
3) do odszkodowania za szkody powstałe w związku z wykonaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia w wodę jeżeli powstały z przyczyn zależnych od dostawcy usług,
4) do określonych w umowie bonifikat w przypadku niedotrzymania warunków umowy o dostawę wody, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

§ 9
Odbiorca usług ma obowiązek:
1) wybudować na własny koszt przyłącze wodociągowe oraz podłączyć budynek mieszkalny lub inny obiekt do sieci wodociągowej; przyłącze może być wykonane po pobraniu dziennika budowy, na warunkach określonych przez dostawcę usług, przez dowolnego wykonawcę posiadającego wymagane do tego uprawnienia,
2) wybudować studzienkę wodomierzową lub przeznaczyć odpowiednie pomieszczenie na zainstalowanie wodomierza głównego oraz utrzymywać to pomieszczenie w należytym stanie i czystości; pomieszczenie lub studzienka wodomierzowa winny być zabezpieczone przed napływem wody opadowej i gruntowej, a wodomierz główny powinien być zabezpieczony przed możliwością mechanicznego uszkodzenia, jego zamarznięciem lub kradzieżą,
3) umożliwić pracownikom dostawcy usług wstęp na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego odbiorcy usług w celu dokonania czynności określonych w § 7 pkt 3 Regulaminu,
4) przechowywać klucze od pomieszczeń, w których są zamontowane wodomierze główne, u osoby zamieszkałej możliwie blisko tych pomieszczeń; informacja o miejscu przechowywania klucza powinna być wywieszona w widocznym miejscu,
5) na własny koszt konserwować i utrzymywać w należytym stanie technicznym i sanitarnym, przyłącze i instalacje wodociągowe będące w posiadaniu odbiorcy usług; chronić instalację wodociągową oraz studzienkę wraz z wodomierzem głównym przed skutkami niskich temperatur,
6) zagospodarowywać teren nad przyłączem wodociągowym w sposób umożliwiający dostawcy usług szybkie i bezkolizyjne usunięcie awarii wykluczające powstawanie nieuzasadnionych szkód gospodarczych,
7) uzgadniać z dostawcą usług wszelkie zamierzenia przebudowy lub rozbudowy wewnętrznej instalacji wodociągowej jak również inne zamierzenia, w wyniku których może nastąpić zmiana ilości i przeznaczenia wody,
8) zawiadomić o mającej nastąpić zmianie ilości zużywanej wody na cele inne niż ustalone w umowie,
9) pokryć koszty ponownego przyjazdu pracowników dostawcy usług w przypadku braku możliwości wykonania prac wymienionych w pkt 3 z winy odbiorcy usług,
10) zabezpieczyć przed ingerencją osób nieuprawnionych miejsce, w którym zainstalowany jest wodomierz główny,
11) pokryć koszty wykonanej na zlecenie odbiorcy usług ekspertyzy wodomierza głównego w przypadku, gdy wykonana ekspertyza potwierdziła jego prawidłowe działanie,
12) terminowo uiszczać należności za świadczone na jego rzecz usługi.

§ 10
Odbiorcy usług zabrania się:
1) pobierania wody przed wodomierzem głównym,
2) zmiany lokalizacji wodomierza głównego,
3) zmiany lokalizacji wodomierzy odliczających bez uprzedniego uzgodnienia z dostawcą usług,
4) naruszania plomb na wodomierzu głównym i wodomierzach odliczających oraz na zaworach przy tych wodomierzach,
5) pobierania wody z ulicznych hydrantów przeciwpożarowych na cele inne niż przeciwpożarowe.

III. Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości dostaw wody i jej odpowiednich parametrów.

§ 11
1. Dostawca usług może wstrzymać lub ograniczyć dostawę wody, w razie:
1) wystąpienia uszkodzenia elementu dystrybucji wody (przyłącza wodociągowe, sieć wodociągowa, przewody rozdzielcze) lub przyłącza kanalizacyjnego i sieci kanalizacyjnej uniemożliwiających dopływ i odpływ wody,
2) braku wody w ujęciu,
3) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,
4) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw, prac modernizacyjnych i planowanych remontów sieci i urządzeń wodociągowych,
5) uszkodzenia instalacji wewnętrznej grożącej niebezpieczeństwem,
6) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
7) klęsk żywiołowych,
8) wystąpienia sytuacji, o których mowa w § 7 pkt l regulaminu.
2. Dostawca usług odpowiada za zwykłe następstwa wstrzymania dopływu wody lub nieodpowiedniego ciśnienia wody.
3. Dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności za szkody na osobie lub mieniu, powstałe w wyniku przerw lub ograniczeń w dostawie wody, jeżeli te przerwy lub ograniczenia nastąpiły wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej.

§ 12
Dostawca usług ma obowiązek powiadomić odbiorcę usług o mającej nastąpić przerwie w dostawie wody spowodowanej wykonywaniem planowanych prac konserwacyjnych, remontowych lub modernizacyjnych - pisemnie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób:
1) przy chwilowym wyłączeniu dostawy wody związanej z wymianą wodomierza -przed przystąpieniem do wymiany,
2) gdy planowana przerwa w dostawie wody nie będzie przekraczała 12 godzin - co najmniej na 24 godziny przed planowanym wyłączeniem wody,
3) gdy planowana przerwa w dostawie wody będzie trwała dłużej niż 12 godzin - co najmniej na 48 godzin przed planowanym wyłączeniem wody, zapewniając zastępczy punkt poboru wody oraz podając przewidywany czas przerwy w dostawie wody.

§ 13
W przypadku zaistnienia awarii sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, dostawca usług niezwłocznie przekazuje informacje o powyższym odbiorcom usług na terenie objętym awarią poprzez telefoniczny punkt informacyjny, podając przewidywany czas usuwania awarii. Usunięcie awarii nastąpi z zachowaniem należytej staranności i podjęciem działań maksymalnie ograniczających uciążliwość dla odbiorcy usług.

§ 14
W czasie trwania klęski żywiołowej szczególnie, gdy nastąpiło zanieczyszczenie wody w ujęciu, dostawca usług ma prawo wprowadzić ograniczenia zużycia wody po zawiadomieniu odbiorców usług o zastosowaniu ograniczeń. Nie zwalnia to jednak dostawcy usług z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych sposobów w celu złagodzenia uciążliwego charakteru wobec odbiorców usług.

Rozdział IV
Odprowadzanie ścieków
1. Prawa i obowiązki dostawcy usług

§ 15
Dostawca usług ma obowiązek:
1) przyjąć do sieci kanalizacyjnej ścieki bytowe, przemysłowe oraz komunalne o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa i umową, z wyjątkiem przypadków określonych w niniejszym rozdziale.
2) dokonywać niezbędnych napraw i zabiegów eksploatacyjnych sieci dostawcy usług,
3) zapewnić prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej i przyłączy kanalizacyjnych, przekazanych dostawcy usług na majątek lub do eksploatacji.
4) informować odbiorcę usług o wynikach kontroli jakości ścieków a w przypadku stwierdzenia ponadnormatywnych zanieczyszczeń, o których mowa w §16 pkt 5 lit. d - o wysokości opłaty dodatkowej w terminie 14 dni od daty kontroli.
5) przejąć ścieki z bezodpływowych zbiorników ścieków (szamba) do sieci kanalizacyjnej dowiezione do punktów zlewnych na warunkach uzgodnionych w umowie.

§ 16
1. Dostawca usług ma prawo:
1) kontrolować ilość i jakość odprowadzanych ścieków pod względem ich zgodności z zawartą umową; kontroli jakości ścieków dokonuje się w studzience rewizyjnej, w której pobrane próbki są reprezentatywne dla określenia ilości odprowadzanych zanieczyszczeń,
2) kontrolować sprawność wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej i urządzeń do podczyszczania ścieków będących własnością odbiorcy usług wprowadzającego ścieki przemysłowe,
3) obciążyć odbiorcę usług kosztami wykonywanych analiz ścieków w przypadku, gdy wykażą przekroczenia warunków określonych w umowie,
4) zaprzestać odbioru ścieków w przypadku zagrożenia:
a) życia lub zdrowia pracowników obsługujących urządzenia kanalizacyjne,
b) bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych,
c) prawidłowego funkcjonowania technologicznego procesu oczyszczania ścieków.
5) zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:
a) przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,
b) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,
c) zostało stwierdzone nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych urządzeniach pomiarowych,
d) jakość odprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa.
2. Jeżeli jakość ścieków dostarczonych do urządzeń kanalizacyjnych nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa i umową, dostawca usług może okresowo powstrzymać się od zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, o ile pozwalają na to techniczne i technologiczne możliwości dostawcy usług.
3. Odbiór ścieków w sytuacji określonej powyżej może być dokonywany przez dostawcę usług na warunkach określonych w umowie.

2. Prawa i obowiązki odbiorcy usług

§ 17
Odbiorca usług ma prawo:
1) do odbioru ścieków przez dostawcę usług, o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa i umową, z wyjątkiem przypadków określonych w § 16 ust. 1 pkt 5 lit. d Regulaminu,
2) zgłaszać reklamacje dotyczące wysokości naliczanych należności za odprowadzane ścieki oraz nieprawidłowego wykonywania usług przez dostawcę usług,
3) domagać się w przypadkach uzasadnionych odszkodowania za szkody powstałe w związku z utrzymaniem i eksploatacją sieci i urządzeń kanalizacyjnych,
4) uczestniczyć przy kontrolach przeprowadzanych przez dostawcę usług,
5) zlecać odpłatne wykonanie kontroli jakości ścieków po usunięciu przyczyny ponadnormatywnego zanieczyszczenia.

§ 18
Odbiorca usług ma obowiązek:
1) wybudować na własny koszt przyłącze kanalizacyjne oraz podłączyć obiekt będący jego własnością do sieci kanalizacyjnej; przyłącze wraz z wcinką może być wykonane po pobraniu dziennika robót, na warunkach określonych przez dostawcę usług, przez dowolnego wykonawcę posiadającego wymagane do tego uprawnienia; w przypadku zainstalowania urządzenia pomiarowego koszt instalacji i utrzymania pokrywa odbiorca usług,
2) wykonać przyłącze kanalizacyjne wraz z wcinką do czynnej sieci kanalizacyjnej na podstawie uzgodnionej dokumentacji przez wykonawcę posiadającego wymagane uprawnienia, pod bezpośrednim nadzorem technicznym dostawcy usług,
3) odprowadzać do kanalizacji miejskiej ścieki o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa i umową,
4) zapewnić pracownikom dostawcy usług, posiadającym legitymacje służbowe i pisemne upoważnienie, swobodny dostęp do studni rewizyjnej, określonej w umowie, w celu pobrania próby ścieków do analizy laboratoryjnej, do odczytu urządzenia pomiarowego, do pomieszczeń, w których powstają ścieki przemysłowe a także - w celu odcięcia przyłącza kanalizacyjnego,
5) zagospodarować teren nad przyłączami i siecią kanalizacyjną w sposób umożliwiający dostawcy usług, szybkie i bezkolizyjne usunięcie awarii; w przypadku posadowienia obiektów na trasie sieci kanalizacyjnej lub przyłącza odbiorca usług poniesie koszty związane z ich usunięciem oraz obciążony zostanie dodatkowymi kosztami usunięcia awarii,
6) udostępnić informacje na temat rodzaju i źródeł substancji zanieczyszczających ścieki, a w przypadku odprowadzania ścieków przemysłowych - o wszelkich zmianach technologii mających wpływ na ilość i jakość odprowadzanych ścieków,
7) zawiadamiać dostawcę usług o każdej awarii zaistniałej na instalacji wewnętrznej będącej własnością odbiorcy usług, mającej wpływ na ilość i jakość odprowadzanych ścieków w celu zapobieżenia skażeniu środowiska.
8) budować urządzenia podczyszczające ścieki o ponadnormatywnych stężeniach zanieczyszczeń, a następnie prawidłowo je eksploatować i konserwować,
9) prowadzić wewnętrzną kontrolę przestrzegania dopuszczalnych warunków jakości odprowadzanych ścieków, a w przypadku odprowadzania ścieków innych niż bytowe udostępniać wyniki badań przedstawicielom dostawcy usług,
10) terminowo uiszczać należności za świadczone na jego rzecz usługi.

§ 19
Odbiorcy usług zabrania się wprowadzania do sieci:
1) odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości sieci kanalizacyjnej i przyłączy, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym;
2) odpadów płynnych, nie mieszających się z wodą a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych;
3) substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temp. poniżej 85° C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu;
4) substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru;
5) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek;
6) ścieków zawierających chorobotwórcze drobnoustroje pochodzące z:
a) obiektów, w których są leczeni chorzy na choroby zakaźne
b) stacji krwiodawstwa,
c) zakładów leczniczych dla zwierząt, w których zwierzęta są leczone stacjonarnie na choroby zakaźne,
d) laboratoriów prowadzących badania z materiałem zakaźnym pochodzącym od zwierząt,
7) wód opadowych i drenażowych do sieci kanalizacji sanitarnej,
8) ścieków bytowych i przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych.
3. Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług
odbioru ścieków i ich odpowiednich parametrów.

§ 20
1. Przerwa lub ograniczenie w odbiorze ścieków może nastąpić:
1) w związku z wykonywaniem prac konserwacyjnych, remontowych lub modernizacyjnych, o czym odbiorca usług zostanie powiadomiony pisemnie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, z co najmniej 48 godzinnym wyprzedzeniem,
2) w przypadku konieczności usunięcia awarii,
3) w przypadku zagrożenia nadzwyczajnego lub klęski żywiołowej.
2. W szczególnych przypadkach przerw lub ograniczeń w odbiorze ścieków, o których mowa w ust. l, dostawca usług zastosuje wszelkie dostępne sposoby dla złagodzenia uciążliwości w odbiorze ścieków.

Rozdział V
Umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

§ 21
1. Umowa o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzenie ścieków może być zawarta po przyłączeniu nieruchomości do sieci, z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
2. Umowa o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków zostaje zawarta w formie pisemnej, na podstawie złożonego wniosku i po spełnieniu przez odbiorcę usług warunków technicznych i formalno-prawnych.
3. Integralną częścią umowy na odprowadzanie ścieków dla odbiorców usług wprowadzających ścieki przemysłowe jest załącznik określający warunki wprowadzania i kontroli tych ścieków.
4. Dla zakupu wody lub wprowadzania przez dostawcę usług ścieków do urządzeń kanalizacyjnych nie będących w jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 22
Umowa na dostawę wody i/lub odprowadzanie ścieków określa zakres odpowiedzialności eksploatacyjnej dostawcy usług.

§ 23
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa, o której mowa w § 21 Regulaminu, zawierana jest z ich właścicielem lub zarządcą.

§ 24
Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, dostawca usług zawiera umowy z osobami korzystającymi z lokali, jeśli spełnione zostaną warunki określone w art. 6 ust. 6 i 6 a ustawy, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 Regulaminu.

§ 25
W umowie dostawca usług zobowiązuje się do świadczenia usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na warunkach określonych w przepisach prawa i Regulaminie, a odbiorca usług zobowiązuje się do przestrzegania warunków określonych w przepisach prawa i Regulaminie - w szczególności do terminowego regulowania opłat.

§ 26
W celu zawarcia umowy odbiorca usług zobowiązany jest przedstawić dokument potwierdzający tożsamość lub status prawny, a także dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w § 21 Regulaminu.

§ 27
Umowa na dostawę wody i/lub odprowadzenie ścieków jest zawierana na czas nieokreślony lub określony i może ulec zmianie za zgodą stron. Zmiana umowy następuje poprzez zawarcie nowej umowy lub w formie aneksu do umowy na piśmie pod rygorem nieważności. Nie wymaga formy aneksu zmiana umowy dotycząca obowiązującej taryfy lub adresu do korespondencji.

§ 28
Odbiorca usług ma prawo odstąpić od umowy na dostawę wody i/lub odprowadzenia ścieków w przypadku zmiany taryfy.

§ 29
Umowa na czas nieokreślony może być rozwiązana przez odbiorcą usług za uprzednim trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia dokonanym w każdym czasie, przez złożenie pisemnego oświadczenia w siedzibie dostawcy usług lub przesłanie listem poleconym albo doręczenie w inny skuteczny sposób, przy czym:
1) rozwiązując umowę odbiorca usług powinien wskazać nowego właściciela lub użytkownika nieruchomości przedstawiając stosowny dokument albo złożyć wniosek o likwidację przyłącza i zdemontowanie wodomierza głównego,
2) dostawca usług może wstrzymać świadczenie usług do nieruchomości na koszt dotychczasowego odbiorcy usług w dniu rozwiązania umowy, jeżeli w okresie wypowiedzenia umowy wskazany przez odbiorcę usług nowy właściciel lub użytkownik nieruchomości nie podpisze umowy z dostawcą usług,
3) wznowienie usług przez dostawcę usług następuje na wniosek odbiorcy usług, który ponosi koszty za czynności związane z wznowieniem świadczeń na podstawie nowo zawartej umowy.

§ 30
Umowa może być rozwiązana przez pisemne oświadczenie dostawcy usług przesłane listem poleconym lub doręczone w inny skuteczny sposób:
1) za trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, dokonanym w każdym czasie, z powodu naruszenia przez odbiorcę usług warunków umowy lub Regulaminu, utraty prawa do nieruchomości lub z innych przyczyn niezależnych od dostawcy usług uniemożliwiających świadczenie usług na jego rzecz,
2) bez zachowania okresu wypowiedzenia:
a) z powodu nieuregulowania należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,
b) jeżeli jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa i w umowie,
c) jeżeli stwierdzono nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach i urządzeniach pomiarowych.

§ 31
1. Dostawca usług zobowiązany jest wstrzymać świadczenie usług na pisemne zlecenie i koszt odbiorcy usług na czas usuwania awarii instalacji wewnętrznej lub przeprowadzania remontu. Wznowienie dostawy usług następuje na wniosek i koszt odbiorcy usług,
2. Dostawca usług może odmówić wstrzymania dostawy wody, jeżeli naruszy tym prawa osób trzecich do zaopatrzenia w wodę.

§ 32
Po rozwiązaniu umowy w sposób określony w § 30 Regulaminu dostawca usług dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz zdemontowania wodomierza głównego na koszt odbiorcy usług.

§ 33
Dostawca usług odcinając dostawę wody z powodu nieuiszczenia należności przez odbiorcę usług za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty jest zobowiązany do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.

§ 34
O zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody dostawca usług zawiadamia organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Burmistrza Miasta Marki oraz odbiorcę usług, co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

§ 35
Dla usług w zakresie odprowadzania wód zanieczyszczonych z wykopów i dostawy wody poprzez zamontowany układ prowizoryczny zawierane są umowy indywidualne.

Rozdział VI
Rozliczanie należności za świadczone usługi, bonifikaty

§ 36
Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego.

§ 37
W przypadku braku wodomierza głównego, ilość dostarczonej wody ustala się w oparciu o przeciętne normy zużycia wody.

§ 38
W przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe - na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.

§ 39
Ilość odprowadzonych ścieków ustala się wg wskazań urządzeń pomiarowych, zainstalowanych przez odbiorcę usług po uprzednim uzgodnieniu z dostawcą usług.

§ 40
1. Przy braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków ustala się jako równą ilości wody pobranej lub ilości wody pobranej pomniejszonej o ilość wody bezpowrotnie zużytej.
2. W przypadku braku możliwości zastosowania urządzenia pomiarowego i wodomierza jako podstawę rozliczeń za odprowadzane ścieki należy stosować normy zużycia wody.

§ 41
1. Odbiorca usług będzie opłacać należność za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki na podstawie faktur wystawianych przez dostawcę usług.
2. Dostawca usług ma prawo wystawiać faktury zaliczkowe na podstawie dotychczasowego zużycia, które zostaną rozliczone w fakturze ostatecznej, po dokonaniu odczytu wskazań wodomierza głównego.
3. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za wodę i ścieki w terminie określonym w umowie.
4. Opóźnienie w terminowym uregulowaniu należności powoduje naliczenie odsetek ustawowych.

§ 42
Należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki będą pobierane według obowiązującej taryfy.

§ 43
Odczyty wodomierzy głównych, wodomierzy odliczających i urządzeń pomiarowych dokonywane będą w okresach uzgodnionych w umowie.

§ 44
1. W przypadku dostawy wody nie spełniającej wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, o którym mowa w §2 ust.1, pkt 12, dostawca usług udziela bonifikaty w wysokości 3 % obowiązującej ceny za każdy niedotrzymany parametr lub wskaźnik w okresie rozliczeniowym.
2. Bonifikata, o której mowa w ust. 1, nie ogranicza prawa odbiorcy usług do dochodzenia roszczeń na zasadach ogólnych.

Rozdział VII
Tryb przyjmowania i rozpatrywania reklamacji

§ 45
Dostawca usług udzieli odbiorcy usług odpowiedzi na pisemną reklamację dotyczącą świadczonych usług nie później niż w ciągu 14 dni. W sprawach wymagających zebrania dowodów odpowiedzi udziela się nie później niż w ciągu 30 dni.

§ 46
1. W terminie 7 dni od daty doręczenia faktury, odbiorca usług może złożyć w siedzibie dostawcy usług pisemną reklamację dotyczącą prawidłowości naliczonych należności.
2. Wniesienie reklamacji nie zwalnia odbiorcy usług z obowiązku terminowego regulowania należności.

Rozdział VIII
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 47
Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu dostawcy usług są jednostki straży pożarnej.

§ 48
Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci dokonywany jest z hydrantów oraz z innych miejsc uzgodnionych z dostawcą usług.

§ 49
1. Umowa na pobór wody na cele przeciwpożarowe, jak i inne cele wymienione w art. 22 ustawy wymienionej w § 2 ust. 1 pkt 1 Regulaminu zawierana jest przez dostawcę usług z Miastem Marki.
2. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są zgodnie z umową.

Rozdział IX
Postanowienia dodatkowe

§ 50
Dostawca usług obciąża odbiorcę usług kosztami związanymi z usunięciem szkód, jeżeli odbiorca usług spowoduje swoim działaniem lub zaniechaniem powstanie szkody w sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej.

§ 51
Dostawa wody do zdrojów ulicznych dokonywana jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy dostawcą usług a Miastem Marki.

Przewodnicząca Rady Miasta Marki
/-/ dr Maria Przybysz-Piwko

Powiadom znajomego