W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Marki

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
05-270 Marki

tel. (+48 22) 781 10 03
fax: (+48 22) 781 13 78

e-mail: urzad.miasta@marki.pl
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-52755-48295-FDUEA-19  -  aktywny od 01 października 2024 roku

www: marki.pl

NIP: 125-00-18-556, REGON: 000526009
Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
/53j0jr6ujo/skrytka
/53j0jr6ujo/SkrytkaESP

Spotkania z mieszkańcami  oraz spotkanie  w sprawie skarg i wniosków z Burmistrzem Miasta Marki Jackiem Orychem oraz z jego Zastępcami odbywają się w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 12.00 do 16.30 w Urzędzie Miasta Marki po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu takiego spotkania. W celu umówienia spotkania, prosimy o kontakt telefoniczny z Sekretariatem Burmistrza tel. 22 781 10 03.

Uchwała 65/2003

Uchwała 65/2003

Uchwała Nr IX/65/2003

Rady Miasta Marki

z dnia 29 października 2003 roku

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku

na terenie miasta Marki.

  

            Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz.1591 ze zmianami) oraz art.4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz.622 ze zmianami), po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wołominie, uchwala się, co następuje:

 

§ 1

Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Marki stanowiący załącznik do uchwały.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Marki.

 

§ 3

Traci moc uchwała nr XLVI/222/98 Rady Miejskiej w Markach z dnia 3 marca 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Marki.

 

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

Przewodnicząca Rady Miasta Marki
dr Maria Przybysz-Piwko


Załącznik do uchwały Nr IX/65/2003Rady Miasta Marki z dnia 29 października 2003 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządkuna terenie miasta Marki

 

Regulamin

utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Marki

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1

1.         Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Marki.

 

2.         Zadania miasta oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku regulują przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. Nr 132, poz. 622, ze zmianami).

 

§ 2

Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

 

1)       właścicielach nieruchomości, należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością oraz osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w budynkach, w których ustanowiona została odrębna własność lokali,

 

2)       odpadach komunalnych, należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

 

 

3)       odpadach komunalnych wielkogabarytowych, należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczane, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach,

 

4)       odpadach roślinnych, należy przez to rozumieć całe rośliny lub ich resztki powstające w gospodarstwach domowych oraz na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania jak również odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,

 

5)       terenach użytku publicznego, należy przez to rozumieć ogólnie dostępne tereny i obiekty, w tym zwłaszcza ulice, chodniki, parki, zieleńce, cmentarze, obiekty sportu i rekreacji, urzędy administracji publicznej, placówki ochrony zdrowia, szkoły i placówki w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

 

6)       firmie wywozowej, należy przez to rozumieć przedsiębiorcę posiadającego wydane przez Burmistrza Miasta Marki zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.

 

§ 3

Regulamin obowiązuje:

1)       właścicieli nieruchomości,

2)       kierowników budów,

3)       zarząd drogi,

4)       właścicieli terenów użytku publicznego,

5)       wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.

 

 

Rozdział 2

Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach i terenach użytku publicznego.

 

§ 4

1.         Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi obowiązani są do selektywnego gromadzenia powstających odpadów roślinnych, kompostowania ich na własnym terenie lub przekazywania do kompostowni odpadów.

 

2.         Warunki i sposób gromadzenia oraz kompostowania odpadów roślinnych nie mogą stwarzać uciążliwości zapachowych dla otoczenia.

 

§ 5

Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do stworzenia mieszkańcom warunków umożliwiających selektywne gromadzenie odpadów roślinnych i przekazywanie ich do kompostowni odpadów.

 

§ 6

1.         Zaleca się prowadzenie selektywnej zbiórki następujących rodzajów odpadów komunalnych:

a)         opakowań ze szkła białego i kolorowego,

b)         makulatury,

c)         opakowań z tworzyw sztucznych.

 

2.         Opakowania szklane i z tworzyw sztucznych mogą być czasowo gromadzone na terenie nieruchomości, a następnie usuwane do pojemników przeznaczonych do tego rodzaju odpadów, rozstawionych na terenie miasta.

 

3.         Z opakowań szklanych należy usunąć nakrętki oraz części metalowe i z tworzyw sztucznych. Z opakowań z tworzyw sztucznych należy usunąć nakrętki a opakowania zgnieść.

 

4.         Zabrania się gromadzenia i usuwania wszelkich selektywnie zbieranych opakowań razem z zawartością.

 

5.         Makulaturę należy gromadzić w miejscach zadaszonych i przekazywać do punktów zbiórki lub prowadzącym jej zbiórkę.

 

§ 7

1.         Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:

a)         wyposażenia jej w urządzenia służące do gromadzenia odpadów stałych i nieczystości ciekłych,

b)         utrzymywania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego nieruchomości poprzez zbieranie i gromadzenie odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

c)         utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie czystości i technicznym, niedopuszczania do zanieczyszczania terenu wokół tych urządzeń odpadami,

d)         niedopuszczania do wylewania się nieczystości ciekłych ze zbiorników na powierzchnię ziemi,

e)         przeprowadzania okresowej deratyzacji nieruchomości.

 

2.         Właściciele nieruchomości i inne podmioty wskazane w § 3 niniejszego regulaminu zobowiązani są do utrzymywania czystości chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz na terenach użytku publicznego poprzez:

a)         przystąpienie do usuwania śniegu w momencie, gdy leżąca warstwa powoduje utrudnienia w ruchu pieszym,

b)         odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów,

c)         przystąpienie do usuwania gołoledzi od momentu jej wystąpienia, poprzez posypanie piaskiem, który powinien być usunięty niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania,

d)         usuwanie na bieżąco wszelkich zanieczyszczeń i gromadzenie ich w pojemnikach na odpady, zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu.

 

§ 8

Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika

na jezdnię lub tereny innych nieruchomości.

 

§ 9

1.         Właściciele terenów użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach koszy na śmieci oraz systematycznego ich opróżniania, z odpowiednią częstotliwością, nie dopuszczając do ich przepełnienia.

 

2.         Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną znajdującą się na obszarze zabudowanym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2003 roku Nr 58, poz. 515 z późniejszymi zmianami) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej - przedsiębiorców użytkujących tereny przystanków.

 

§ 10

1.         Mycie pojazdów samochodowych z użyciem środków chemicznych poza myjniami może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki gromadzone są w sposób umożliwiający ich usunięcie, zgodnie z wymaganiami określonymi w § 20 niniejszego regulaminu. Ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.

 

2.         Naprawy pojazdów samochodowych mogą się odbywać wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych (teren o utwardzonym podłożu) i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

 

3.         Zabrania się prowadzenia wymiany olejów i płynów samochodowych w sposób mogący spowodować zanieczyszczenie ziemi lub wód.

 

 

Rozdział 3

Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.

 

§ 11

1.         Odpady komunalne oraz nieczystości ciekłe z terenu nieruchomości mają prawo usuwać wyłącznie firmy wywozowe.

 

2.         Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to powinny być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.

 

§ 12

1.         Właściciele nieruchomości, na których znajdują się budynki wielorodzinne zobowiązani są do wyznaczenia miejsca, gdzie mieszkańcy mogą we właściwy sposób gromadzić odpady powstałe w związku z prowadzonymi przez nich remontami lokali oraz odpady wielkogabarytowe.

 

2.         Odpady te powinny być usuwane z miejsca gromadzenia z częstotliwością zapewniającą ich nie zaleganie.

 

 

§ 13

Na terenach zabudowy jednorodzinnej odpady komunalne wielkogabarytowe właściciel powinien gromadzić w wydzielonym miejscu i usuwać z częstotliwością zapewniającą ich nie zaleganie.

 

§ 14

Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

 

§ 15

1.         Pojemniki na odpady powinny być ustawiane w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.

 

2.         Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

 

3.         Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

 

4.         Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacji zbiorowej i innych terenach użytku publicznego.

 

§ 16

1.         Odpady komunalne powinny być usuwane z terenu nieruchomości systematycznie w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością co najmniej raz na miesiąc.

 

2.         Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika na skutek przepełnienia.

 

§ 17

1.         Właściciele nieruchomości obowiązani są do pobierania od firmy wywozowej i przechowywania przez okres 3 lat rachunków lub faktur wystawionych za usunięcie odpadów, celem ich okazywania w trakcie kontroli prowadzonej na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.

 

2.         Właściciel nieruchomości jest obowiązany do udzielenia firmie wywozowej informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny w wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie.

 

 

Rozdział 4

Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów.

 

§ 18

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia jej w urządzenia do

gromadzenia odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych.

 

§ 19

Nieczystości ciekłe nie odprowadzane do sieci kanalizacyjnej powstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 106, poz. 1126 ze zmianami).

 

§ 20

1.         Odpady komunalne powinny być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.

 

2.         Dopuszcza się używanie do gromadzenia odpadów komunalnych tylko takie rodzaje urządzeń, które dostosowane są do mechanizmów opróżniających stosowanych w samochodach używanych przez firmę wywozową.

 

3.         Pojemniki na odpady komunalne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.

 

4.         Kosze na odpady na drogach publicznych powinny być ustawiane przy oznakowanych przejściach dla pieszych, na przystankach komunikacyjnych i przy ciągach komunikacyjnych dla pieszych.

 

§ 21

1.         Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności mają obowiązek utrzymywać je w czystości oraz dezynfekować z częstotliwością zapewniającą właściwy stan sanitarny.

 

2.         Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych.

 

3.         Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych, w tym odpadów roślinnych.

 

4.         Obowiązki określone w ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na chodnikach dróg publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

 

 

Rozdział 5

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

 

§ 22

1.         Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz.

 

2.         Obowiązkiem właściciela psa jest regularne szczepienie przeciwko wściekliźnie.

 

§ 23

1.         Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane wyłącznie na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies zachowujący się agresywnie w stosunku do osób obcych jest w kagańcu, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

 

2.         Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.

 

§ 24

1.         Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego.

 

2.         Zakazuje się wyprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

 

§ 25

1.         Właściciele nieruchomości utrzymujący psy na podwórzu zobowiązani są do zapewnienia zwierzęciu miejsca schronienia przed zimnem i opadami oraz usuwania na bieżąco wszelkich zanieczyszczeń powstałych w wyniku bytowania zwierzęcia.

 

2.         Obowiązek określony w ust.1 dotyczy także właścicieli innych zwierząt.

 

 

Rozdział 6

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 26

Wprowadza się zakaz chowu zwierząt gospodarskich oraz gołębi na terenach budownictwa wielorodzinnego.

§ 27

1.         Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie i gołębie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie.

 

2.         Prowadzący chów zwierząt gospodarskich i gołębi jest obowiązany zapewnić:

a)         gromadzenie i usuwanie odpadów i nieczystości, powstających w związku z prowadzonym chowem, w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego regulaminu,

b)         nie powodowanie przez prowadzony chów zwierząt i gołębi, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory i tym podobne uciążliwości,

c)         przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno – epidemiologicznych.

 

3.         Spory wynikające z uciążliwości prowadzonego chowu zwierząt gospodarskich i gołębi mogą być rozstrzygane na wniosek osób, które uciążliwości takich doświadczają, przez sąd cywilny na podstawie przepisów kodeksu cywilnego.

 

 

Rozdział 7

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji.

 

§ 28

1.         Wyznacza się cały teren miasta jako obszar podlegający obowiązkowej deratyzacji.

 

2.         Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji w miesiącu kwietniu i listopadzie, a poza tymi okresami natychmiast w przypadku stwierdzenia pojawienia się gryzoni podlegających zwalczaniu.

 

 

3.         Deratyzacja polega na wyłożeniu trutki w pomieszczeniach gospodarczych i użytkowych, sklepach, magazynach, zakładach oraz wszystkich innych miejscach gdzie mogą przebywać gryzonie podlegające zwalczaniu.

 

4.         Trutki do zwalczania gryzoni należy wykładać w sposób uniemożliwiający bezpośredni kontakt z nimi przez ludzi, ptaki, psy, koty i inne zwierzęta.

Przewodnicząca Rady Miasta Marki
dr Maria Przybysz-Piwko


Powiadom znajomego