Regulamin Wycieczek Szkolnych
Regulamin Wycieczek Szkolnych
Szkoły Podstawowej nr 4 Im. Stefana Roweckiego „Grota” W Markach ul. Duża 3 REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 IM. STEFANA ROWECKIEGO „GROTA” Na podstawie: (Dz. U. Nr 25, poz. 113 z 1996r), (Dz. U. Nr 119, poz. 562 z 1996 r.), (Dz. U. MEN Nr 9, poz. 40 z 1997 r.), (Dz. U. nr 57 poz. 358 z 1997 r.), (Dz. U. Nr 135, poz. 1516 z 2001 r.), ( Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami), (Dz. U z 2001 r., Nr 81, poz.889 ze zmianami), (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zmianami), (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 ze zmianami), (Dz. U. z 2002 r., Nr 6, poz. 69). Spis treściZasady ogólne.1. Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły. 2. Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
3. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych. 4. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuję się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich staniu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. 5. Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne na terenie najbliższej okolicy, macierzystego województwa i regionu geograficzno- turystycznego 6. Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej powinny być organizowanie przede wszystkim wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne na terenie macierzystego województwa, regionu geograficzno-turystycznego i kraju. 7. W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie. 8. Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, a organizatorzy tych wycieczek i imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. 9. W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami, zostaje powołana komisja w skład której będą wchodzić: wychowawca, kierownik wycieczki, opiekun (rodzic) w razie potrzeby dyrektor i psycholog szkolny. Komisja podejmuje decyzję, dotyczącą uczestnictwa danego ucznia w wycieczce i jego warunkach. W przypadku zgody kierownika wycieczki rodzic może być opiekunem dziecka. Rodzic ponosi koszty uczestnictwa w wycieczce. 10. Uczniowie z nieodpowiednim i nagannym zachowaniem nie mogą uczestniczyć w wycieczkach. 11. Udział uczniów niepełnosprawnych w wycieczkach, z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych i imprezach wymaga zgody ich przedstawicieli prawnych. 12. Wycieczkę lub imprezę przygotowuję się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się o podjętych ustaleniach a w szczególności o :
13. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły. 14. Wzór karty wycieczki stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu. 15. Szkoły mogą organizować wycieczki i imprezy zagraniczne. Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. 16. Zawiadomienie zawiera w szczególności:
17. Organizację wycieczek zagranicznych regulują odrębne przepisy. 18. Za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu szkolnych i wynikające z tego szkody materialne odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice. Rodzaje wycieczek
Kierownik wycieczki i opiekunowie.
Zadania kierownika wycieczki.
Obowiązki opiekuna.
Finansowanie wycieczek.
Udzielanie zgody na przeprowadzenie wycieczki.
Dokumentacja wycieczki.
Zasady organizacji wycieczek.1. Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek pełnego bezpieczeństwa konieczne jest przydzielenie opiekunów spośród nauczycieli według następujących zasad:
2. Wycieczki piesze nizinne i podgórskie ( do wysokości 600m. n. p. m. np.: Pogórze, Góry Świętokrzyskie), mogą być organizowanie dla uczestników od lat 12, przy uwzględnieniu 3-5 godzin dziennego marszu. 3. Wycieczki górskie ( o wysokości ponad 600m. n. p. m. np.: Beskidy, Sudety), mogą być organizowane dla uczestników od lat 14 posiadających odpowiednią zaprawę turystyczną/np.: członek koła turystycznego, uczestnik innych rajdów lub wycieczek. 4. Wycieczki wysokogórskie ( o wysokości ponad 1000m. n . p. m. np.: Tatry, Karkonosze, Beskid Wysoki) mogą być organizowane dla uczniów, którzy ukończyli 16 lat i posiadają odpowiednią zaprawę turystyczną. Wycieczki te powinny korzystać z usług przewodników górskich. 5. Organizując wycieczki autokarowe do dużych miast, teatrów, muzeum, pomników kultury- nie musi się brać pod uwagę wieku uczestników. Uwzględnić natomiast należy relację pomiędzy poziomem umysłowym, inteligencją ucznia a tematem do realizacji podczas wycieczki. 6. W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie, którzy ukończyli 10 lat i posiadają kartę rowerową. Długość trasy do 50 km dziennie. Z tyłu i przodu bezwzględnie jadą osoby dorosłe. Odległość od roweru do roweru nie powinna przekraczać 5m. Przerwa między grupami co najmniej 150m. Oznaczenia: z przodu biała chorągiewka, z tyłu wysunięty lizak zamontowany przy siodełku rowerowym. 7. Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest plac szkolny, skąd uczniowie udają się do domu; po godzinie 21: 00 – wyłączając pod opieką rodziców. 8. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku. 9. Opiekunowie powinni sprawdzać stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przebyciu do punku docelowego. 10. Nie wolno zatrzymywać się w czasie jazdy autobusem w celu wysadzenia dzieci. Wyjątek – pisemna prośba rodzica ucznia, który będzie stał w miejscu wcześniej ustalonym. 11. Udział uczniów w wycieczce (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców albo opiekunów prawnych, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane w niej ich dziecka. 12. Wycieczka może być odwołana z powodu braku pisemnej zgody rodziców uczniów. 13. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi. 14. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. 15. W przypadku zaginięcia –uczeń(uczniowie) bezwzględnie pozostaje w miejscu zaginięcia
16. Uczestnicy wycieczek i imprez mogą być objęci dodatkowym ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków. Postanowienia końcowe.1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora. 2. Listę tych uczniów wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego 3. Kierownik wycieczki może zaproponować rodzicom dodatkowe ubezpieczenie jej uczestników. 4. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuję się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych. Załączniki do regulaminu.1. Załącznik nr 1 – Karta wycieczki 2. Załącznik nr 2 – Harmonogram i preliminarz wycieczki 3. Załącznik nr 3 – Lista uczestników wycieczki 4. Załącznik nr 4 - Rozliczenie wycieczki. 5. Załącznik nr 5 – Pisemna zgoda rodziców 6. Załącznik nr 6 – Regulamin wycieczki dla uczniów. Załącznik nr 1 KARTA WYCIECZKI (IMPREZY) Cel i założenia programowe wycieczki (imprezy) ........................................................................... Trasa wycieczki (imprezy) ........................................................................................................... Termin ........................................ ilość dni ............................. klasa/grupa................................ Liczba uczestników ................................................................................... Kierownik ( imię i nazwisko) ....................................................................... Liczba opiekunów ..................................................................................... Środek lokomocji ..................................................................................... Nr telefonu kontaktowego podczas wycieczki ............................................. OŚWIADCZENIE Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży. Opiekunowie wycieczki (imprezy) Kierownik wycieczki (imprezy) (imiona i nazwiska oraz podpisy) (podpis) 1. .................................................................. ................................................................. 2. .................................................................. 3. ..................................................................
Załącznik nr 2 HARMONOGRAM WYCIECZKI (IMPREZY)
PRELIMINARZ WYCIECZKI (IMPREZY) I. DOCHODY <pstyle="margin: 0cm 0cm 0.0001pt 35.7pt; text-indent: -17.85pt; line-height: normal;">1. Wpłaty uczestników: liczba osób ………… x koszt wycieczki ………… = ........................ zł <pstyle="margin: 0cm 0cm 0.0001pt 35.7pt; text-indent: -17.85pt; line-height: normal;">2. Inne wpłaty .................................................................................................................... <pstyle="margin-left: 35.7pt;">Razem dochody ...................................................................................................... <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: -36pt; line-height: normal;"> II. WYDATKI1. Koszt wynajmu autokaru ................................................................................................. 2. Koszt noclegu ............................................................................................................... 3. Koszt wyżywienia ........................................................................................................... 4. Bilety wstępu: do teatru ........................................................ do kina .......................................................... do muzeum .................................................... inne ............................................................... 5. Inne wydatki (jakie) ......................................................................................................... Razem wydatki .............................................................................................................. Koszt na jednego uczestnika .......................................................................................... ................................................... /podpis kierownika wycieczki/ Zatwierdzam: ............................... /pieczęć i podpis dyrektora szkoły/ Załącznik nr 3 LISTA UCZESTNIKÓW WYCIECZKI
.... /podpis kierownika wycieczki/ Załącznik nr 4 ROZLICZENIE WYCIECZKI I. DOCHODY <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; line-height: normal;">1. Wpłaty uczestników: liczba osób ………… x koszt wycieczki ………… = ........................ zł <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; line-height: normal;">2. Inne wpłaty ................................................................................................................ <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; line-height: normal;"> <pstyle="text-indent: -18pt;">3. Razem dochody ............................................................................................................<pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: -36pt; line-height: normal;"> II. WYDATKI 1. Koszt wynajmu autokaru ................................................................................................. 2. Koszt noclegu ............................................................................................................... 3. Koszt wyżywienia ........................................................................................................... 4. Bilety wstępu: do teatru ................................................. <pstyle="margin-left: 144pt; text-indent: -18pt;">do kina .............................................. <pstyle="margin-left: 144pt; text-indent: -18pt;">do muzeum .......................................... <pstyle="margin-left: 144pt; text-indent: -18pt;">inne ...................................................5. Inne wydatki (jakie) ......................................................................................................... <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; line-height: normal;">Razem wydatki .............................................................................................................. Koszt na jednego uczestnika .......................................................................................... <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: -36pt; line-height: normal;"> III. Pozostała kwota w wysokości ........................................................................................ <pstyle="margin-bottom: 0.0001pt;"> zostaje......................................................................................................................... /określić sposób zagospodarowania – np.: zwrot, wspólne wydatki, itp. / /podpis kierownika wycieczki/ Zatwierdzam: ............................... /pieczęć i podpis dyrektora szkoły/
Załącznik nr 5 ZGODA RODZICÓW NA WYJAZD DZIECKA NA WYCIECZKĘ (IMPREZĘ) A. Wyrażam zgodę na wyjazd mojego dziecka:......................................................................... na wycieczkę ..................................................................................................................... /nazwa wycieczki (imprezy), miejsce, data/ Biorę odpowiedzialność finansową za szkody materialne wynikające z nieprzestrzegania regulaminu wycieczki spowodowane przez moje dziecko. B. Jednocześnie informuję, że moje dziecko: choruje / nie choruje* na przewlekłe choroby: .................................................................................... ...................................................................................................................................................... zażywa / nie zażywa* na stałe leki : ..................................................................................................
jest uczulone / nie jest uczulone* na : ...............................................................................................
dobrze / źle* znosi jazdę autobusem :................................................................................................
inne uwagi ..............................................................................................................................
Wyrażam zgodę na leczenie dziecka w czasie pobytu na wycieczce. C. Pesel dziecka:............................................................................................................. Prawidłowość powyższych informacji potwierdzam: .......................................................................... (czytelny podpis rodzica / opiekuna) * niewłaściwe skreślić, w razie odpowiedzi twierdzącej w części B podać uzasadnienie. Załącznik nr 6 REGULAMIN WYCIECZKI DLA UCZNIA Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć również wpływ na bezpieczeństwo wielu osób. Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
Oświadczam, iż moje dziecko zostało poinformowane o regulaminie wycieczki: ………………………………………………………………………… (czytelny podpis rodzica / opiekuna ) Kontakt telefoniczny z rodzicem/opiekunem:.......................................................................... Kontakt mailowy z rodzicem/opiekunem................................................................................ Pliki do pobrania: |